Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:22

Klopt pro wolf voert de wolf. Zodat de dieren houders er last van krijgen.
En wie worden er vervolgens lelijk op aan gekeken? Want afrastering. Eigen schuld!
Wie ziet de verschrikkelijke ellende van levend uit elkaar getrokken dieren. Echt geen snelle dood.
Niet pro wolf.

Omgekeerde wereld niet?

Overigens valwild is ook voeren..

Libra76 schreef:
Wat ik heel erg vind is dat mensen de wolf hier voeren en fotos van maken. Ik woon namelijk in een gebied waar de wolf zich heeft gevestigd. De wolf hier is niet schuw en ik ben bang dat daardoor er problemen komen.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:27

MairiMacBran schreef:
Libra76 schreef:
Ik denk niet dat de wolf verdwijnt uit Nederland nu hij hier eenmaal is.
Het enige wat je kan doen is er beleid op loslaten en hopen dat het werkt.

Maar wat vindt jij als neutraal persoon nu van de antwoorden op je vragen?

Eerlijk gezegd, ik proef er een soort haat, boosheid in naar de wolf en argwaan naar de politiek, beleidmakers.
En ik begrijp het argument niet van emotionele schade. Want de boer brengt wel de schapen ter zijnde tijd naar de slacht waar ze ook dood gaan. Alleen die dode schapen ziet hij/zij niet en hoeft hij/zij niet op te ruimen. Misschien is dat het.
En tegelijkertijd moet ik erbij zeggen, ik weet er te weinig van om er een mening over te vormen. Vandaar mijn vragen eerder.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:29

Libra76 schreef:
Wat ik heel erg vind is dat mensen de wolf hier voeren en fotos van maken. Ik woon namelijk in een gebied waar de wolf zich heeft gevestigd. De wolf hier is niet schuw en ik ben bang dat daardoor er problemen komen.

Die problemen zijn er. Al lang. Wij wonen in de buurt van een gevestigde roedel, vorige week was mams op stap met 4 pups. Even de boel verkennen, je weet dan dat er binnen afzienbare tijd weer een aanval komt.
En ook hier zijn ze absoluut niet schuw, terwijl ik de kans dat ze gevoerd worden een stuk minder groot acht dan op de Veluwe.
Ze komen voortdurend in aanraking met mensen en hebben al lang door dat ze er niets van te vrezen hebben, voer of geen voer.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:29

Libra76 schreef:
En ik begrijp het argument niet van emotionele schade. Want de boer brengt wel de schapen ter zijnde tijd naar de slacht waar ze ook dood gaan. Alleen die dode schapen ziet hij/zij niet en hoeft hij/zij niet op te ruimen. Misschien is dat het.

Je vindt er geen verschil tussen zitten tussen slachten en levend uit elkaar gescheurd worden? Dood is dood?

Je hebt het ook steeds over boeren. Maar mensen met hobby dieren dan? Kinderen met pony’s? Hebben die geen emotionele schade…?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:31

Libra76 schreef:
Eerlijk gezegd, ik proef er een soort haat, boosheid in naar de wolf en argwaan naar de politiek, beleidmakers.
En tegelijkertijd moet ik erbij zeggen, ik weet er te weinig van om er een mening over te vormen. Vandaar mijn vragen eerder.

Maar het gaat toch niet alleen om schapen die anders "toch wel gedood worden"? Het gaat ook om pony's van kinderen, het gaat om hobby schaapjes, het gaat om een aangelijnde hond en het gaat om een kind. Daar komt toch allemaal emotie bij kijken?

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:32

DuoPenotti schreef:
Als men flink raak schiet verdwijnt hij grotendeels...
Moet makkelijker te doen zijn dan voor onze overgrootouders.
Het is dat de opgeklopte groenteboer teveel te zeggen heeft en in Den Haag te veel stads volk zit.

Raak schieten als in afschieten? Dat is toch ook niet gelukt met de everzwijn? Of met de hert? Hoeveel ongelukken veroorzaakt die dieren wel niet?
Voor de mens zijn die beesten misschien nog wel gevaarlijker.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:34

Niet iedereen is boer. Daar begint het al mee.
Mijn buurman die als uit de kluiten gewassen hobby had is ermee gestopt bij het aanzien van het leed.

En slacht is anders ja dan levend uit elkaar getrokken.
Nee daar kan een boer ook niet tegen.

En de pony's, alpacas enz zijn sowieso niet voor de slacht.

Bericht van dierenarts
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 29-07-24 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:35

Libra76 schreef:
DuoPenotti schreef:
Het is dat de opgeklopte groenteboer teveel te zeggen heeft en in Den Haag te veel stads volk zit.

Raak schieten als in afschieten? Dat is toch ook niet gelukt met de everzwijn? Of met de hert? Hoeveel ongelukken veroorzaakt die dieren wel niet?

Alsof ze daar hun best op doen...

Maar dat neutrale waar je het over had.. :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:38

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:39

Libra76 schreef:
DuoPenotti schreef:

Je ogenschijnlijke neutraliteit lijdt hier wel schipbreuk hoor.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:40

Libra76 schreef:
MairiMacBran schreef:

Er zit wel verschil in zo snel mogelijk doden en verwonden(tot de dood hogelijk snel optreedt) of levend opvreten. Het eerste is hoe het hoort te gaan (helaas ook veel misstanden). Het tweede is wat bij veel slachtoffers van wolven gebeurt.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:45

En een wild zwijn doet niet aan surpluskilling en pakt ook geen pony, Ezel of alpaca.

Wat zou jij dan als oplossing zien Libra?
De rustgebieden instellen zoals nu in Den Treek, hebben een effect voor de directe omgeving van het nest van deze wolf. Maar deze wolf blijft echt niet lekker in dat rustgebied zitten. Ze is er al meerdere malen uit geweest en dan zit je dus gelijk in bijv een losloopgebied voor honden.
Ze jaagt in een groot territorium en neemt haar welpen binnenkort gewoon mee. Dat is dus ook geen oplossing.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:49

Libra76 schreef:
DuoPenotti schreef:

Als er vrij consequent mensen naar de rechter stappen om dat afschot te blokkeren en ook de publieke opinie mee krijgen, dan mislukt beheer inderdaad.

En die dooddoener, etc. ik heb geen weerwoord zijsprong van ze zijn toch voor de slacht "argument" : afgezien van dat is niet de discussie.
Het zijn niet de dieren die eventueel voor de slacht zijn die je kwijt raakt. Het zijn je fokdieren, je knuffel schaapjes die er lopen als lieve, en veel leuker om naar te kijken eco grasmaaier die op een ochtend naar je toe kruipen met ingewanden er uit en baas please help als je komt voeren... Want vergis je niet, er zijn er die zulke aanvallen overleven, in elk geval lang genoeg om ze nog zo te zien voor de DA er is.

Dus, ben je nu met gaslighten, stroman argumenten, etc. aan het stoken? Of ben je echt geinteresseerd in waarom wij inmiddels al genoeg weten vanuit buitenland om tot de conclusie te komen dat de wolf zich niks anders gaat gedragen van een landsgrens oversteken en opnieuw weer het wiel gaan uitproberen geen ander resultaat gaat opleveren?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 20:00

Libra het beheer van diersoorten als hert en zwijn dat dat niet lukt komt omdat we in NL heel beperkt zijn in de jacht methodes die gebruikt mogen worden. Druk en drijfjachten zijn in ons land op herten, reeën en zwijnen niet toegestaan. Met alleen aanzitten en af en toe 1 zwijntje er tussen uit halen kom je er niet. Maar dat is een hele andere discussie. Wbt de wolf, ik weet niet of je de bedragen hebt gezien die uitgekeerd worden om je paard of pony te vergoeden maar dat is echt een schijntje van de werkelijke waarde en kan nooit het emotionele leed vergoeden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 20:03

Libra76 schreef:
MairiMacBran schreef:

Er is hier een lopend topic of je je paard wil laten inslapen of slachten. Lees eens hoeveel mensen voor slachten kiezen omdat het dan in 1 klap klaar is. Dat is absoluut Niet!! te vergelijken met wat wolven aan richten. Bij ons gaan de varkens (2) en de kippen (40) ook naar de slacht. Dat wil niet zeggen dat ik ze niet liefdevol verzorg. Ze zijn er met ander doel dan mijn honden, katten, paarden en zelfs mijn aquarium vissen. Echter ze krijgen absoluut niet minder verzorging. Uiteindelijk zijn hun weer ons eten en dat van groot deel van de dieren.
Ik zou gek worden ze half geslacht in doodstrijd aan te treffen. De katten hier zijn wild. Ze eten echter gewoon royal canin als het zo uit komt. Ik ken ze allemaal uit elkaar hoewel ik er maar 1 kan aaien. Emotionele waarde zit niet enkel in tam, knuffelbaar en schattig.

Boos op de wolf? Nee die moet gewoon eten en is overigens net zo goed lijdend voorwerp. Wat moet een wolf nu in ons postzegel landje. Stress op stress op stress. Enige positieve voor hun is dat ze heel makkelijk aan eten kunnen komen. Valwild wordt in overvloed gevoerd op vaste plekken, weides overal met dieren die we niet voldoende mogen beschermen en ze lusten ook gerust al onze huisdieren, kinderen en ons zelf. Verhongeren gaan ze nooit maar het ideale leefgebied en leefomstandigheden? Verre van!!

Jessix

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 20:16

Boos op de wolf? Nee ik voel geen boosheid. Teleurstelling eerder. In het falende beleid en alles wat er nu gebeurd en we (hier) al lang zien aankomen. En ook wel angst of op zijn minst onrust. Niet voor de wolf of mezelf. Wel voor mijn dieren. Wat voor een leven kan ik ze straks nog bieden?

Wat de wolf betreft, die neem ik niets kwalijk. Het wordt hier heel vaak gezegd, dit verhaal kent alleen maar slachtoffers. De wolf hoort in een groot natuur gebied, ver weg van de mensen.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 20:21

Omdat in Nederland er zoveel protesten en rechtszaken zijn worden de roofdieren uiteindelijk de dupe. Als men nu eens over de grens zo kijken zou je kunnen zien hoe er op een andere manier met roofdieren kan worden geleefd. Maar in Nederland worden ze eerst gelokt en minder schuw gemaakt en dan moet je ook op de blaren zitten en ze weer schuw kunnen maken.

Dus, wanneer is het omkeerpunt voor prowolf om in te zien dat dit niet langer haalbaar is? En wat moet er dan gebeuren?

Een aangeleide hond pakken en doden, wat is daar de vergoeding voor? Wat doe je met de emotionele schade?
Een kind?

En nee, ik ben niet boos op de wolf maar wel op mensen die het beleid in de weg staan waardoor de wolf de schuwheid mist waardoor dieren levend worden opgegeten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 20:27

Ik heb ook geen haat naar de wolf, dieren zijn geen bewuste sadisten, das enkel de mens. Die wolf doet wat ie doet.
Ik vind het prachtige dieren zelfs, die ik wel iets beter gun dan het overvolle Nederland. Maar ik zou het zelf ook prettig vinden als dieren hier weer lekker het klokje rond in de wei kunnen staan, als ik in de nacht geen geluiden hoor van blerende beesten, ik het ook fijn zal vinden dat ik me weer iets meer op mn gemak voel als ik met de hond loop of wanneer de kinderen door het bos naar school moeten. En men vindt dan dat we samen moeten leven met de wolf, het dier zijn plek moeten gunnen, maar zijn plek is zo enorm verweven met mijn plek en hij wint enkel terrein. Ik vind het niet fair.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:07

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:12

@Libra76

Even alle punten in het kort….

Tuurlijk ben ik boos op de beleidsmakers. Aan de wolf wordt geld verdiend, daarom is hij hier. Uiteindelijk is ook de wolf daar de dupe van.

Wie bedenkt nu dat het een goed idee is om een toppredator los te laten zonder enige vorm van beheer?

De overheid heeft geen idee hoe ermee om te gaan, ze luisteren naar de zelfbenoemde wolfsexperts en dat gaat steeds veder uit de hand lopen.

Deze zelfbenoemde wolfsexperts hebben geen idee waarover ze praten. Europa had meer dan 100 jaar geen wolven. Hun ervaringen, gebaseerd op amper wolven/ een groeiende populatie is niets vergeleken met experts uit landen waar altijd wolven zijn geweest…

Een echte expert is Valerius Geist. Die beschrijft 7 escalatie stappen die hij heeft waargenomen bij wolven.

De reden dat wolven tammer wolven heeft zeker niet alleen te maken met eventueel voeren. Een wolf is opportunistisch en leert dat hij van mensen niets te duchten heeft. Alles wat nu gebeurt, mensen achtervolgen, niet laten wegjagen, honden van de lijn opvreten en kind bijten, het is stap 6 op de ladder. Stap 7 is mensen als buit. En dat gaat komen. Is in het buitenland al gebeurd.

Andere landen hebben het niet beter onder controle, ook daar werken hekken niet. Aantallen decimeren is het enige dat werkt.

Dat de schapen toch voor de slacht zijn? Zijn ze zeker niet allemaal en de prooi worden groter. Koeien, paarden, ezels, alpaca’s. Levend aangevreten en laten liggen.

Als wolven af en toe een schaap meenamen, doden en opeten dan zouden minder mensen zich opwinden.

Niet alle boeren zijn harteloze mensen alleen maar bezig met geld. Hoe kun je je dieren beschermen? Die hekken werken niet.

Dus als ze denken dat ik mijn paarden laat doden? Nee sorry, gaat niet gebeuren. Waarom zou ik dat ik moeten vinden?

Dus ja, inmiddels gaat ik de wolf en mogen ze allemaal afgeschoten worden. Het draagvlak voor een paar is bij mij ook ook weg. Ik ben het lijden van opengereten dieren zat.
Sorry maar het is zo.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:33

Faunabescherming liet zich meteen op de dag van de aanval op het meisje van zijn menselijkste kant zien, dag daarop deden ze er nog even een schepje boven op.
En vandaag nadat de dna uitslag bekend is geworden, hebben ze ook weer een reactie die uitblinkt van empathie.

16 juli jl, geplaatst op de ochtend van de aanval op het meisje.
Afbeelding

17 juli jl geplaatst
Afbeelding

En vandaag als reactie op dna onderzoek op de kleding van het meisje waarmee ook is aangetoond dat ze gebeten is door een wolf.

Afbeelding

Je zou ze toch door een sleutelgat trekken. Wat een lage en harteloze reacties van die lieden van Faunabescherming. Zum kotzen!

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:40

Het kind is toch echt gebeten door een wolf, dna bevestigd...je vraagt je af hoe ver ze het willen laten gaan.

Eergisteren ging ik op de fiets naar stal. In het bos waar ik doorheen fiets liep onlangs ook een wolf.
Je merkt toch dat je dan niet lekker fietst.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:47

Zichtmelding Eeserveen (Borger- Odoorn) Dr
Citaat:
Eeserveen, Drenthe
29-7-2024
21.55

Zichtmelding grote wolf
totaal niet bang, rekte zich uit en verdween.

meldingen graag zo snel mogelijk naar dit nummer. +31 617018889

Filmpje door boer in trekker is via link te zien
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/JMcmJsAFioKJiuPH/?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 23:28

Libra76 schreef:
En ik begrijp het argument niet van emotionele schade. Want de boer brengt wel de schapen ter zijnde tijd naar de slacht waar ze ook dood gaan.

Heb jij dieren?
Ouders, broers/ zussen, misschien zelf kinderen, grootouders?

Iemand vermoord ze, ik mag hopen dat je dan emotioneel wordt.
De moordenaar wordt gevonden, als antwoord op de vraag waarom?
Zegt hij, ach iedereen gaat toch dood. Vroeg of laat, maakt niet uit.

Dit is hoe jij beredeneerd.
Zie je niet in hoe ziek dat is?

Schapen hebben een functie, ze worden ingezet als natuurvriendelijk alternatief voor weides en heidegebieden open te houden.
Ze zorgen ervoor dat paarden en koeien later weer gebruik kunnen maken van die weilanden.
Heidegebieden worden opengehouden zodat het geen bos wordt. Hier profiteren weer andere dieren van, groot en klein.
Schapen geven verder inderdaad vlees, melk, kaas, wol.
Maar alleen voor het vlees wordt het dier geslacht. En lang niet alle rassen zijn geschikt als vleesschaap, net als varkens en koeien. Verschillende rassen, verschillende doeleinden.

Maar ook koeien, alpaca's, ezels, paarden en pony's zijn slachtoffer.
Deze dieren gaan niet standaard naar de slacht maar worden als hobbyvee gehouden door liefhebbers.

Een wolf ziet het verschil niet tussen slachtvee en vee voor eigen gebruik.
Die wilt gewoon eten.

Ik zie btw dat je in de zorg werkt.
Al je cliënten/ patiënten/ bewoners maar om zeep helpen? Ik bedoel dood gaan ze toch.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 00:48

tienus63 schreef:
En vandaag als reactie op dna onderzoek op de kleding van het meisje waarmee ook is aangetoond dat ze gebeten is door een wolf.

[ [url=m/4dr1Gt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je zou ze toch door een sleutelgat trekken. Wat een lage en harteloze reacties van die lieden van Faunabescherming. Zum kotzen!

Zijn dit niet gewoon stuiptrekkingen van een partij die op steeds minder sympathie kan rekenen van de burger ?

Buiten dat vind ik het ontzettend onprofessioneel om je zo uit te laten als stichting, ook al ben je het er niet mee eens.