Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:05

c_alsemgeest schreef:
Ja en dan kopen ze een duur jong paard met een gevoelig gaspedaal... en dan gaat het mis :')

En dan is het of een rotknol, of hij heeft ergens last van. Want het zal zeker niet aan iets anders liggen :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:08

Benzz schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ja en dan kopen ze een duur jong paard met een gevoelig gaspedaal... en dan gaat het mis :')

En dan is het of een rotknol, of hij heeft ergens last van. Want het zal zeker niet aan iets anders liggen :+

En dat is dan het voordeel van een eenvoudig, simpel paard. Daar hoef je je niks af te vragen; als iets niet gaat zoals je wil, heb je dat gewoon zelf gedaan en zul je het zelf op moeten lossen. Scheelt een hoop geld want ik hoef niks te onderzoeken of door molens te halen; ik ga in conclaaf met mijn instructie en dan komt daar een plan van aanpak uit, probleem opgelost....

pantarhei

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:12

Tja Ikke, maar jij hebt ook geen sportambities toch?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:14

ikke schreef:
En dat is dan het voordeel van een eenvoudig, simpel paard. Daar hoef je je niks af te vragen; als iets niet gaat zoals je wil, heb je dat gewoon zelf gedaan en zul je het zelf op moeten lossen. Scheelt een hoop geld want ik hoef niks te onderzoeken of door molens te halen; ik ga in conclaaf met mijn instructie en dan komt daar een plan van aanpak uit, probleem opgelost....

Tja, dat moet je wel leuk vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:29

c_alsemgeest schreef:
Ik zie maar weinig echte leermeesters eigenlijk... maar ik denk dat ik ook een andere voorstelling heb van een echte leermeester/schoolmaster.
Meestal wordt het al als leermeester aangeboden en heb je een beestje wat zelf niet eens de basis is uitgekomen.
Een echte schoolmaster is imo subtop+ en kan een ruiter door een werkwillig en vergevingsgezind karakter ook echt wat leren.
De schoolmasters die hier weg gingen gingen echt voor veel meer dan 30k weg. Bij de int. GP schoolmasters kon je er zo maar een 0 achter plakken als ze naar het buitenland gingen.

Maar zoek je gewoon een braaf paard die tm Z gelopen heeft en je zeurt niet over een bemerkinkje hier en daar kan je het wel vinden rond de 20k.

Niet mee eens, een B ruiter kan ook al enorm veel leren van een Z of Zz zwaar paard. Een leermeester is voor mij een paard met een hele goede basis, en oefeningen die bevestigd is en vergevingsgezind. Zo,n GP schoolmaster is pas leuk als iemand minstens op Z niveau kan rijden en dan nog het liefst op verschillende paarden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:43

Alleen een Z paard met een GOEDE basis, dat zijn spelden in een hooiberg om die te vinden en die gaan voor veel geld weg.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:45

Ik had een heel fijn leerpaard aan een merrie die Z liep, was er een van Zeoliet. Dat dier sloeg de letters van de bakrand als ik de hulpen niet goed gaf.. was niet vergevingsgezind, legde ik mijn been verkeerd zat ik weer eens in travers in plaats van in galop. Ik kon er in het begin nog geen volte mee rijden, maar met wekelijks les uiteindelijk wel alle oefeningen tot het Z2 leren rijden door dit paard en geleerd op zit te rijden en echt van de mond af te blijven. Gouden leermeester, maar niet voor iedere ruiter. :+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:56

Sababber schreef:
Ik had een heel fijn leerpaard aan een merrie die Z liep, was er een van Zeoliet. Dat dier sloeg de letters van de bakrand als ik de hulpen niet goed gaf.. was niet vergevingsgezind, legde ik mijn been verkeerd zat ik weer eens in travers in plaats van in galop. Ik kon er in het begin nog geen volte mee rijden, maar met wekelijks les uiteindelijk wel alle oefeningen tot het Z2 leren rijden door dit paard en geleerd op zit te rijden en echt van de mond af te blijven. Gouden leermeester, maar niet voor iedere ruiter. :+

Spartaanse opgevoed.. door je paard :+

Vind de meeste dieren gewoon veel te lief. Een dier wat je fouten duidelijk maakt is juist veel waard!
Maar goed, andere discussie

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:56

Idd wat Elisa zegt, het is natuurlijk in verhouding. Als Sam de illusie heeft dat ze zonder wedstrijd ervaring direct richting de subtop kan, dan is dat wel erg hoog gegrepen. Dan heb je wel een duur paard nodig, maar ook veel geduld. Het lijkt me interessanter om zonder wedstrijdervaring eerst als doel te hebben om ZZ-licht als max haalbare te houden, en dan zet ik al hoog in. Want je moet natuurlijk alles doorlopen, en dat is echt een uitdaging zonder enige ervaring.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:01

Raineri schreef:
Sababber schreef:

Spartaanse opgevoed.. door je paard :+

Vind de meeste dieren gewoon veel te lief. Een dier wat je fouten duidelijk maakt is juist veel waard!
Maar goed, andere discussie

Dit zijn echt hele fijne paarden, alleen daarvoor moet je zelfreflectie hebben en dat hebben niet zoveel mensen.
Zoń merrie heb ik gehad, maar die kocht ik onbeleerd. God wat heb ik nachten wakker gelegen met: Wat heb ik vandaag weer fout gedaan. En dan rij je al ruim 20 jaar, 4 jarige opleiding tot instructeur goed afgelegd. Je denkt dat je echt wat kan en dan kom je zoń paard tegen: Hoezo kun jij wat? Hoeveel mensen mij wel niet zeiden: doe die rotknol weg. Nee, het was een enorme lieverd, maar ze eistte wel kwaliteit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 00:05

Elisa2 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ik zie maar weinig echte leermeesters eigenlijk... maar ik denk dat ik ook een andere voorstelling heb van een echte leermeester/schoolmaster.
Meestal wordt het al als leermeester aangeboden en heb je een beestje wat zelf niet eens de basis is uitgekomen.
Een echte schoolmaster is imo subtop+ en kan een ruiter door een werkwillig en vergevingsgezind karakter ook echt wat leren.
De schoolmasters die hier weg gingen gingen echt voor veel meer dan 30k weg. Bij de int. GP schoolmasters kon je er zo maar een 0 achter plakken als ze naar het buitenland gingen.

Maar zoek je gewoon een braaf paard die tm Z gelopen heeft en je zeurt niet over een bemerkinkje hier en daar kan je het wel vinden rond de 20k.

Niet mee eens, een B ruiter kan ook al enorm veel leren van een Z of Zz zwaar paard. Een leermeester is voor mij een paard met een hele goede basis, en oefeningen die bevestigd is en vergevingsgezind. Zo,n GP schoolmaster is pas leuk als iemand minstens op Z niveau kan rijden en dan nog het liefst op verschillende paarden.

Oh maar ik zeg nergens dat een B ruiter daar niet van kan leren, als de basis je doel is en als de basis goed is. (Wat al heel lastig te vinden is).
Denk dat het juist heel erg passend is in veel situaties. En dus ook dat dat wel te vinden is in dat budget.

Ik zeg alleen dat ik die paarden geen echte "schoolmasters" vindt. Die titel geef ik zelf meer aan de paarden die een ruiter met minder gevoel en talent ook naar de subtop brengen door karakter en talent om zich aan te passen aan elke situatie. Vind gewoon de titel leermeester niet passen bij de basis. Maar dat is wellicht meer hoe ik die titel interpreteer.
En daar hangt een ander prijskaartje aan.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 01:25

Earth schreef:
Idd wat Elisa zegt, het is natuurlijk in verhouding. Als Sam de illusie heeft dat ze zonder wedstrijd ervaring direct richting de subtop kan, dan is dat wel erg hoog gegrepen. Dan heb je wel een duur paard nodig, maar ook veel geduld. Het lijkt me interessanter om zonder wedstrijdervaring eerst als doel te hebben om ZZ-licht als max haalbare te houden, en dan zet ik al hoog in. Want je moet natuurlijk alles doorlopen, en dat is echt een uitdaging zonder enige ervaring.

Ik heb nooit gezegd dat ik zonder wedstrijdervaring naar de subtop kan. Iemand vroeg wat mijn uiteindelijk doel was en dat heb ik eerlijk beantwoord. Dat mag toch. Ik denk dat zelfs elke GP ruiter ooit vroeger nog gedroomd heeft van ooit GP ruiter te worden, toen ze ook bijlange nog niet aan dat niveau zaten. Ik bedoel vooral dat ik niet als doel heb om recreatief dressuur te rijden. Ik heb toch sport ambities.
Ik heb de laatste jaren ook op leermeesters al oefeningen gedaan t.e.m Prix Saint George. Maar niet op wedstrijd. Ik ben nog maar een paar keer op wedstrijd geweest met de pony's. Heeeeel lang geleden. Dat was toen B.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 01:35

Ik zou heel graag een leermeester kopen. De eerste keren dat ik met zo'n paard reed en wou galopperen, wisselde die constant. Het was al een uitdaging om gewoon in dezelfde galop te blijven. Uiteindelijk met hetzelfde paard deed ik wissels tot om de 2, Piaffe, passage, halve pirouettes en begin van volledige pirouettes. Maar deze paarden waren ook steeds wat ouder. Die van 13j is doodgegaan, heel lief paard maar waren ook veel fysieke mankementen verbloemd. Dan is er een ander paard van 17j die ik graag rij. Maar dat is een hengst, kun je niet overal mee terecht,
Ik wil graag een braaf en gezond paard die gekeurd is voor de sport (geen chip of dergelijke) want mijn huidig paard heeft heel veel fysieke mankementen en is ook een senior. Ik wil liever niet een paard dat boven de 12j is. Want bij mijn huidig paard zijn toen de problemen gestart. Alsook bij mij paard die ik voordien had. Ik heb nu al een senior en wil niet met nog een senior zitten.
Een 6-10 jarige zou nog beter zijn idd, daar zou ik veel van kunnen leren. Maar mijn trainer heeft mij wijsgemaakt dat paarden van die leeftijd onbetaalbaar zijn. Ik weet niet of dat klopt, maar die leermeesters waar ik op reed waren toch 13-18j heel duur geprijsd.

Hoe komt het eigenlijk dat de markt wat verkoeld is? Is dat omdat het winter is? Of is dat omdat meer mensen het financieel moeilijker hebben?

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 07:46

Sam94 schreef:
Ik zou heel graag een leermeester kopen. De eerste keren dat ik met zo'n paard reed en wou galopperen, wisselde die constant. Het was al een uitdaging om gewoon in dezelfde galop te blijven. Uiteindelijk met hetzelfde paard deed ik wissels tot om de 2, Piaffe, passage, halve pirouettes en begin van volledige pirouettes. Maar deze paarden waren ook steeds wat ouder. Die van 13j is doodgegaan, heel lief paard maar waren ook veel fysieke mankementen verbloemd. Dan is er een ander paard van 17j die ik graag rij. Maar dat is een hengst, kun je niet overal mee terecht,
Ik wil graag een braaf en gezond paard die gekeurd is voor de sport (geen chip of dergelijke) want mijn huidig paard heeft heel veel fysieke mankementen en is ook een senior. Ik wil liever niet een paard dat boven de 12j is. Want bij mijn huidig paard zijn toen de problemen gestart. Alsook bij mij paard die ik voordien had. Ik heb nu al een senior en wil niet met nog een senior zitten.
Een 6-10 jarige zou nog beter zijn idd, daar zou ik veel van kunnen leren. Maar mijn trainer heeft mij wijsgemaakt dat paarden van die leeftijd onbetaalbaar zijn. Ik weet niet of dat klopt, maar die leermeesters waar ik op reed waren toch 13-18j heel duur geprijsd.

Hoe komt het eigenlijk dat de markt wat verkoeld is? Is dat omdat het winter is? Of is dat omdat meer mensen het financieel moeilijker hebben?

Als je inderdaad top gezond zoekt tussen de 6-10, fijn afgericht en talent, dan ga je echt de hoofdprijs uitgeven.. Dan snap ik je overweging om voor een 4jarige te gaan!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 08:35

Dat is nou echt onzin! Iedereen maakt mekaar zo gek! 20k is echt wel voldoende om een leuk fijn gereden paard te vinden. Misschien moet je even buiten wat gebaande paden kijken en geduld hebben. Maar als ik ts zo hoor kan ze beter ook even rustig om zich heen kijken ivm beschikbaar budget.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 08:47

MarjanB schreef:
Dat is nou echt onzin! Iedereen maakt mekaar zo gek! 20k is echt wel voldoende om een leuk fijn gereden paard te vinden. Misschien moet je even buiten wat gebaande paden kijken en geduld hebben. Maar als ik ts zo hoor kan ze beter ook even rustig om zich heen kijken ivm beschikbaar budget.

Dit, en dan vooral dikgedrukte :+

Zo ben ik op zoek naar een Fries ... alle mensen wat een bedragen
kom ik tegen -O- ... zelfs voor niet gezonde :oo

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 08:53

Een gezonde! van die leeftijd die al hoger in de subtop loopt en ook het karakter heeft van een leermeester is nu eenmaal duur. Dat heeft niks met gek maken te maken. Als zij al meerdere hoog opgeleide paarden gereden heeft dan is een Z paard geen leermeester meer. Dat Z paard kan je wel vinden voor dat geld als je goed kan schiften tussen degene die niet goed opgeleid zijn of niet verder zullen komen. Maar dan snap ik de keuze voor een jong paard ook zeker. Dan krijg je toch makkelijker een beter en gezond paard. Ook stuk vraag en aanbod, goed gereden hoog geklasseerde paarden die het karakter hebben om mensen dingen te leren is veel vraag naar. Als ze ook nog gezond moeten zijn is het aanbod nog schaarser.

Wij hebben toen ook gekeken naar paarden die Z oid liepen en nog hoger konden, want ik wilde ook richting de subtop. De gezondheid was al een probleem, maar voor dat budget (15k toen maar dat is al jaren geleden) een fijn gereden dier vinden die ook nog meer kon was amper te doen. Wij zijn toen ook verder gaan zoeken naar een jong dier en daar veel makkelijker voor geslaagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:10

BloemBloem schreef:

Wat zoek je precies? Ik weet iemand met een friese jongedame te koop..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:47

Een jong paard moet je wel op kunnen leiden..het lijkt mij best een uitdaging met ook nog eens geen wedstrijdervaring. De meeste paarden kunnen wel subtop lopen mits ze hun gezondheid en karakter mee hebben. Aan de ruiter of ze het er uit kunnen halen.

Ja het is winter dan is de verkoop altijd moeizamer, en de prijzen zijn al sinds het najaar aan het dalen. Markt lijkt weer wat te normaliseren.

Een goed opgeleide 6/10 jarige die geklasseerd is en potentie heeft zal inderdaad nog wel flink prijzig zijn.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:15

Een 6, 7 jarige met subtop potentie en al Z loopt, dat zijn inderdaad paarden met een serieus prijskaartje want zo zijn er gewoon niet veel imo. Ik sta zelf gestald op een zadelmak/africhtingsstal en zie dus veel trainingspaarden voorbij komen. Op al die jaren heb ik bitter weinig paarden gezien die van zichzelf zo talentvol zijn en alles doen alsof ze zo geboren zijn.
Maar ik zou zelf erg oppassen met zulke "goede" paarden, ze zijn niet allemaal zo getalenteerd van zichzelf en vaak zijn die "mindere" dieren op jonge leeftijd al serieus doorgetraind om het niveau te halen en zijn ze soms kapot op 9 jarige leeftijd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:07

Benzz schreef:
c_alsemgeest schreef:

ikke schreef:

Of... je hebt gewoon niet door dat je paard kreupel is. En je instructie ook niet. Zo zie ik er zoveel om me heen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:12

BloemBloem schreef:
MarjanB schreef:

Dat is bij Friezen altijd zo geweest. Die hoge prijzen. Met kans op een niet gezonde, door in het stamboek doorgefokte problematiek.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:43

Ligt het aan mij of staat elk paard op sporthorses qua verkoopprijs op 'in overleg'. :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:53

Damelza schreef:
Ligt het aan mij of staat elk paard op sporthorses qua verkoopprijs op 'in overleg'. :+

Ja dat viel mij ook op _O-
'Nou in overleg zei je? Nou dan biedt ik voor jouw Z2 paard €3500.-. Laten we daarover eens overleggen.'

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:59

Die krijgen vast een hoop berichten: "Vraagprijs a.u.b.?"