Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:09

Tibeella schreef:
Even een update van onze aanwinst. Proberen om een foto te plaatsen maar lukt me dus niet.

Is wel een lang verhaal en misschien weet iemand raad…
Paardje was braaf en vriendelijk tot… heb hem in de 2 weken dat hij bij ons elke dag aan de hand genomen, eens aan de longe gezet met longeersingel om, los in de paddock en 1x onder het zadel want dochterlief wou haar paard toch even kort rijden. We willen hem de tijd geven want zo een verhuis brengt toch wel stress.

Vrijdag wou ze er terug even op… het aankomen met zadeldekje was al genoeg om een heftige reactie uit te lokken, bijten en slaan. Uiteindelijk gelukt maar wat een gevecht. Eenmaal zadel erop en losjes gesingeld niets meer aan de hand. Super braaf, wou graag werken, oortjes naar voor en gaan. Bleef mooi in zijn werk zelfs al ging de grootste clown van de stal er een aantal keer vandoor. Zondag was al helemaal een ramp. Heeft zich tot 2x toe los getrokken en na borstelen en rond wandelen maar terug op stal gezet. Hij wou zelfs slaan bij het opleggen van zijn deken naar mijn dochter. Even kort geweest en liet het bij mij dan wel toe. Niet van harte maar toch. Pfffff paard werd goedgekeurd met rx van benen door eigen DA. Geen foto’s hals en rug want vertoonde klinisch geen enkel teken van een rug probleem. Duwen op rug vind hij niet erg maar zijn buik aanraken vindt hij niet zo fijn.
Hij eet en drinkt goed en krijgt meer dan voldoende ruwvoer. Staat op een relax mix met luzerne en havervrij wat hij bij vorige eigenaar ook kreeg. Voetjes geven doet hij braaf, achteruitlopen op commando doet hij ook zonder tegenwerken en rolt zich graag als hij los is.is het pijn, gedrag, testen??? Donderdag komt de osteopaat want boos maken op hem wil ik niet zolang zijn reactie door pijn zou kunnen komen. We begrijpen niet waaruit het zou kunnen komen? Vooral omdat hij het de eerste keren allemaal braafjes toe liet. Lang verhaal maar wou het hier toch even kwijt

Ik denk dat je er goed aan doet om de dierenarts te laten kome en om hem te testen op maagzweren. Verhuizen kan ongemerkt stress met zich meebrengen en dat kan zich uiten in dit gedrag, al is het wel heftig. Ik zou met zo'n heftige reactie ook niet eerder de osteopaat laten komen, je wil neit dat ie je paard gaat behandelen als hij zoveel pijn heeft. Een goede osteo zou dat ook zeggen denk ik.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:10

Kiwiaa schreef:
Blij om te horen dat ik toch niet de enige ben die het normaal vindt om het volledige bedrag over te schrijven. :o

Ik heb de mijne na goedkeuring ook gelijk betaald en meegenomen :D

Tibeella

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:14

Osteopaat dacht idd ook meteen aan een maagzweer maar wil ook zeker zijn dat het zijn rug niet is. Veearts komt ook nog langs deze week om een stoelgang staal. Kan een maagzweer zo snel opkomen zetten?

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:16

Klinkt best heftig, is er een mogelijkheid om het op te nemen met de vorige eigenaar? Niet om te hebben over eventuele gezondheidsproblemen want dan gaan ze waarschijnlijk toch zeggen dat het niet zo is.. Maar zou wel eens polsen naar dit gedrag? Ik weet niet hoe oud je dochter is maar moet wel veilig blijven natuurlijk.
Daarnaast zou ik ook dierenarts laten komen om lichamelijke oorzaak uit te sluiten.

Ik kom op bokt vaak de osteopaat tegen, kan deze eigenlijk een diagnose stellen?

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:21

Klinkt mij als maagzweren..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:29

Tibeella schreef:
Even een update van onze aanwinst. Proberen om een foto te plaatsen maar lukt me dus niet.

Is wel een lang verhaal en misschien weet iemand raad…
Paardje was braaf en vriendelijk tot… heb hem in de 2 weken dat hij bij ons elke dag aan de hand genomen, eens aan de longe gezet met longeersingel om, los in de paddock en 1x onder het zadel want dochterlief wou haar paard toch even kort rijden. We willen hem de tijd geven want zo een verhuis brengt toch wel stress.

Vrijdag wou ze er terug even op… het aankomen met zadeldekje was al genoeg om een heftige reactie uit te lokken, bijten en slaan. Uiteindelijk gelukt maar wat een gevecht. Eenmaal zadel erop en losjes gesingeld niets meer aan de hand. Super braaf, wou graag werken, oortjes naar voor en gaan. Bleef mooi in zijn werk zelfs al ging de grootste clown van de stal er een aantal keer vandoor. Zondag was al helemaal een ramp. Heeft zich tot 2x toe los getrokken en na borstelen en rond wandelen maar terug op stal gezet. Hij wou zelfs slaan bij het opleggen van zijn deken naar mijn dochter. Even kort geweest en liet het bij mij dan wel toe. Niet van harte maar toch. Pfffff paard werd goedgekeurd met rx van benen door eigen DA. Geen foto’s hals en rug want vertoonde klinisch geen enkel teken van een rug probleem. Duwen op rug vind hij niet erg maar zijn buik aanraken vindt hij niet zo fijn.
Hij eet en drinkt goed en krijgt meer dan voldoende ruwvoer. Staat op een relax mix met luzerne en havervrij wat hij bij vorige eigenaar ook kreeg. Voetjes geven doet hij braaf, achteruitlopen op commando doet hij ook zonder tegenwerken en rolt zich graag als hij los is.is het pijn, gedrag, testen??? Donderdag komt de osteopaat want boos maken op hem wil ik niet zolang zijn reactie door pijn zou kunnen komen. We begrijpen niet waaruit het zou kunnen komen? Vooral omdat hij het de eerste keren allemaal braafjes toe liet. Lang verhaal maar wou het hier toch even kwijt

Klinkt mij als een maagzweer. En die hebben paarden nu eenmaal snel ook al willen we onszelf soms anders wijsmaken.
Een reis, nieuwe stal, nieuwe mensen, nieuwe routine. Alles is een vorm van stress en heeft dus effect op de maag met vaak maagzweren tot gevolg. Ik geef ze hier altijd een maagsap kuur van Ewalia, maar er zijn ook zat andere dingen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 21:48

Naast dat ik ook een maagzweer vermoed, vergeet niet dat dit voor een paard ook een enorme cultuurshock is.

Nieuwe plek om aan te wennen, nieuwe paarden om zich heen om aan te wennen.. Nieuwe baasjes met mogelijk andere regels..

Mijn eerste paard was hypergevoelig, ik heb huilend ernaast gestaan de eerste paar weken omdat er geen land mee te bezeilen was. Instructie vanaf moment één hielp. Grondwerk. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:55

upendo schreef:
Naast dat ik ook een maagzweer vermoed, vergeet niet dat dit voor een paard ook een enorme cultuurshock is.

Nieuwe plek om aan te wennen, nieuwe paarden om zich heen om aan te wennen.. Nieuwe baasjes met mogelijk andere regels..

Mijn eerste paard was hypergevoelig, ik heb huilend ernaast gestaan de eerste paar weken omdat er geen land mee te bezeilen was. Instructie vanaf moment één hielp. Grondwerk. :)

Dit ook.

Ik heb mijn huidge paard alweer 4 jaar. Pensionstal ging stoppen dus hele stal moest verhuizen. Wij bleven tot het laatst, maar dat betekende wel dat haar volledige kudde waar ze jaren mee samen stond en de buren waar ze al die tijd naast gestaan had weg gingen. Toen werd ze al heel anders qua gedrag en na de verhuizing was het echt heel lastig, zelfs nu weken later is ze absoluut nog niet haarzelf. En dat is dus paard dat je door en door kent, die nog tussen andere bekende paarden staat en waar er qua voer en ritme niks veranderd is. (Zelfde leverancier, zelfde paarden waarmee ze buiten staat als laatste maand op oude plek).

Ze kunnen echt enorm van slag raken van een verhuizing en die stress kan heel snel op maag slaan.

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:56

Ik ben toch weer even gaan rondkijken. Ik lease nu een paard voor 2,5 dag per week, maar ik merk dat ik het toch wel heel jammer vind dat ik niet even heen kan wanneer ik zelf wil.

Is het normaal dat er voor een paard meer gevraagd wordt als je hem wil laten keuren? Staat niet per se bij dat zij de keuring dan ook betalen.

De lease heeft mij overigens wel geholpen te vinden wat ik zoek. Ik ben niet kieskeurig maar ik wil wel alleen naar buiten kunnen en een b parcourtje uiteindelijk kunnen springen. Gezondheid en een klik toch wel het allerbelangrijkste. Nu rustig aan het rondkijken weer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:56

Tibeella schreef:
Osteopaat dacht idd ook meteen aan een maagzweer maar wil ook zeker zijn dat het zijn rug niet is. Veearts komt ook nog langs deze week om een stoelgang staal. Kan een maagzweer zo snel opkomen zetten?

Als je lang genoeg zoekt, mankeert ook de rug vanalles maar ik zou me, naast overige adviezen hier, ook eens afvragen hoe hij daadwerkelijk gereden is.
Met name de combi geen reactie op de rug maar wel op de buikspieren kan ook duiden op slecht gereden zijn.
Als je dan een zadel hebt wat toch niet zo lekker past of op de verkeerde plek ligt, heb je een aardige optelsom voor verzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:17

Er staat nu wel een toppertje op. Gunstig geprijst ook. Maar meer iets voor de dressuurruiter.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:34

Jennglen, de vosruin toevallig? Daar zag ik ook bij dat als je wilt keuren, je 1500 méér mag neerleggen...Tja, jullie weten hoe ik ondertussen in een zoektocht sta....Ik ga er dan al niet eens meer voor bellen of naar toe. Deze verkoper wil geen gedoe, niet wachten tot er mss iets uit een keuring komt, maar gewoon een snelle verkoop. Ik vind het een teken aan de wand....

Kreupele paarden ja, de ene bezichtiging die ik tot nu toe heb gedaan was op verkoopfilmpje discutabel, maar bij losrijden echt duidelijk niet rad achter. Werd gaandeweg wel wat beter, ben er toch opgestapt en niks van gevoeld gek genoeg...Paard stond recent op gereserveerd dus zal alsnog verkocht zijn...

Mooi bericht Padoertje! Zo horen we het graag.

Voor mij zit er wellicht toch ook nog een bezichtiging in deze week, bij een leuke witte Ier! Helpt toch om wat mensen te kennen merk ik....

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:36

Proficiat Padoertje, wat fijn om te horen!

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:47

Kalea schreef:
Kimberly_83 schreef:
Ik ga zaterdag kijken bij een 11 jarige PRE, is manege die ermee stopt en heeft haar 2mnd geleden gekocht maar nog niet in lessen gelopen. Ben heel benieuwd

Maar wel mee gereden dan?

Ja door de stagiaire :)

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:51

Spaansepony schreef:
Kimberly_83 schreef:
Daarnaast twijfel ik om te gaan kijken bij een handelaar in Wijdewormer die heeft een portugese merrie van 8 staan

Fijne handelaar, kan je gerust gaan kijken en babbeltje doen. Staan trouwens open voor paarden te laten keuren zonder problemen, merk uit dit topic dat jullie dat een fijn gevoel vinden.
[

Ja ik ben dus inderdaad zo’n onzeker iemand die het liefst alles RX op kliniek op foto’s zet, maar dat gaat een handelaar natuurlijk nooit toestaan. Ik moet dus echt nog bij mezelf te rade gaan of ik het durf alleen benen op de foto op locatie. In dit forum hebben al veel mensen gezegd dat ze zich verbazen over al die rug en hals foto’s die mensen willen dus tja waarom kan ik dit dan niet loslaten. Pfff is nog een gedoetje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:57

Waarom zou een handelaar dat niet toe staan. Dit kun je toch gewoon overleggen? Ik begrijp je wel.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:59

Kimberly_83 schreef:
Spaansepony"
[quote="Kimberly_83 schreef:
Daarnaast twijfel ik om te gaan kijken bij een handelaar in Wijdewormer die heeft een portugese merrie van 8 staan

Fijne handelaar, kan je gerust gaan kijken en babbeltje doen. Staan trouwens open voor paarden te laten keuren zonder problemen, merk uit dit topic dat jullie dat een fijn gevoel vinden.
[

Ja ik ben dus inderdaad zo’n onzeker iemand die het liefst alles RX op kliniek op foto’s zet, maar dat gaat een handelaar natuurlijk nooit toestaan. Ik moet dus echt nog bij mezelf te rade gaan of ik het durf alleen benen op de foto op locatie. In dit forum hebben al veel mensen gezegd dat ze zich verbazen over al die rug en hals foto’s die mensen willen dus tja waarom kan ik dit dan niet loslaten. Pfff is nog een gedoetje[/quote]

Ik kan je geruststellen, als jij dat wilt bij hun dat ie op kliniek gekeurd word en op foto’s gaat is dat zeker geen probleem daar. Hebben er al zat gedaan voor jou daar aan klanten. Dus wat dat betreft kan het niet fout gaan als je een klik met een dier hebt en goedgekeurd word op de kliniek. :)

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:02

Er staat trouwens ook een leuke koffievos voor niet al te veel geld te koop 7duizend. Iemand die gezien? Lijkt mij een fijn dier.

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:14

Nou he he..eindelijk goed nieuws!
Morgen komt mijn nieuwe aanwinst *\%/*

Tibeella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:16

@kalea mijn dochter is 13jr. Dus idd het moet veilig blijven en hou haar nu even uit zijn buurt.
Heb reeds contact gehad met vorige eigenaar en ze verschieten van dit gedrag. Heeft hij bij hen nooit gedaan. Ze willen graag om de hoogte gehouden worden.

Ik bel morgen toch maar meteen nog eens naar de veearts. Probleem, hij heeft een bloedhekel aan veeartsen en dan in het bijzonder aan een mannelijke veearts. Eigenaar heeft dit ook meteen duidelijk gebracht. Vroeger een nare ervaring gehad en dat liet hij wel duidelijk merken tijdens de keuring. Het wordt wederom een stressvolle, heftige situatie als hij hem zal willen onderzoeken daarom de osteopaat( is een vrouw en laat hij wel makkelijk toe). Misschien kunnen ze samen kijken donderdag. Heftig allemaal en hopelijk vinden we wat het probleem is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:17

fensy79 schreef:

Wat leuk Fensy, het is je gegund!
Gefeliciteerd en ben benieuwd naar de foto's! *\o/*

StalNollie

Is het de witte geworden?

Anoniem

Spaansepony schreef:
Er staat trouwens ook een leuke koffievos voor niet al te veel geld te koop 7duizend. Iemand die gezien? Lijkt mij een fijn dier.

Nee kan hem niet vinden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:20

Charmaine schreef:
Voor mij zit er wellicht toch ook nog een bezichtiging in deze week, bij een leuke witte Ier! Helpt toch om wat mensen te kennen merk ik....

Leuk, ik ben benieuwd!

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:21

Evamarie schreef:
fensy79 schreef:

Wat leuk Fensy, het is je gegund!
Gefeliciteerd en ben benieuwd naar de foto's! *\o/*

Dank je wel. Ik zal morgen foto's plaatsen!