[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 12:15

Het is niet zo dat ze met een pijnstiller als metacam geen pijn meer voelt. Als jezelf heel veel pijn hebt zou je toch ook een pijnstiller willen?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 12:36

Tinka schreef:
Het is niet zo dat ze met een pijnstiller als metacam geen pijn meer voelt. Als jezelf heel veel pijn hebt zou je toch ook een pijnstiller willen?

Snap ik, maar zelden eerlijk gezegd. Een doosje komt bij ons in een jaar niet op. Maar Callas is al bijna niet meer stijf. Ik heb er nu ook voor gezorgd dat ze een paar uur niet stil kunnen gaan staan onder de abri om hooi te eten. Er is genoeg buiten en ik heb pruimentakken neergelegd (zonder pruimen inmiddels). Voor de tweede keer vandaag in de vliegenzooi gezet, dus hop met de geit weer naar buiten. Niet mutsen over de vliegen en er is geen zon. Dus nu ze weer hapje stapje moet doen, gaat het een stuk beter. Ik heb ook geen metacam in huis trouwens.

Ik zie dit regelmatig bij haar. Dat ze even erg pijnlijk op RV haar box uitkomt, stijf als een hark en na een paar stappen wordt het beter en na een paar uur ziet een leek niet dat ze niet rad is. Ik zal dit verloop op een dag eens filmen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 10:25

Dat filmen is nog niet deze keer, maar wel een filmpje weer: https://youtu.be/xlIvcHBL5mU Judith, voor jou is er in dit filmpje iets met een maandverbandje 8)7

Morgen ga ik weer paardwandelen met Pippopas. Dat komt dan in het volgende week filmpje.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 10:40

Monique1963 schreef:
Dat filmen is nog niet deze keer, maar wel een filmpje weer: https://youtu.be/xlIvcHBL5mU Judith, voor jou is er in dit filmpje iets met een maandverbandje 8)7

Morgen ga ik weer paardwandelen met Pippopas. Dat komt dan in het volgende week filmpje.

Ik heb echt genoten van dit filmpje!! Wat zijn jullie toch een heerlijk stel samen, goals voor mij toch hoor. Ik hoop dat ik later op jullie leeftijd ook zo kan genieten van het leven samen met mijn vriend. <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 10:44

Kaatastrof schreef:
Monique1963 schreef:

Ik heb echt genoten van dit filmpje!! Wat zijn jullie toch een heerlijk stel samen, goals voor mij toch hoor. Ik hoop dat ik later op jullie leeftijd ook zo kan genieten van het leven samen met mijn vriend. <3

Ow Kaat! Wat een lieve reactie. Je bent nog zo heerlijk piepjong. Net afgestudeerd, je leven begint net. Soms zou ik wel willen dat wat ik nu heb ik 40 jaar geleden al had. Maar mogelijk hadden we dan niet zo gewaardeerd wat we nu hebben. Je gaat hobbels tegenkomen, ik kan alleen maar zeggen, blijf creatief en vooral blijf trouw aan jezelf!

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 10:55

Helemaal eens, heerlijk stel, prachtig leven!
35 jaar is zeker tegenwoordig een indrukwekkend lang samenzijn. Proficiat!

Hahaha, ik vond die stuwwallen in dat filmpje wel erg hoge hindernissen om ze barrage te noemen 8)7

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:02

Wat een leuk filmpje en een prachtige omgeving. Mooie manier om jullie 35 jaar samenzijn te vieren. Gefeliciteerd allebei. Op naar nog vele fijne jaren samen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 11:21

Dank voor jullie felicitaties <3

Afanaisa91 schreef:
Helemaal eens, heerlijk stel, prachtig leven!
35 jaar is zeker tegenwoordig een indrukwekkend lang samenzijn. Proficiat!

Hahaha, ik vond die stuwwallen in dat filmpje wel erg hoge hindernissen om ze barrage te noemen 8)7

Whoeahahahaa, dat is een goeie, Afanaisa. Ja stom idd, ik gooi het fr en Nl vaak door elkaar. Vooral omdat er zoveel Nederlandse woorden uit het Frans komen, maar ze in het NLs heel wat anders betekenen. Barrage idd. En bijv horloge. Dat is geen horloge in het frans, maar een muurklok.

Fleuribelle schreef:
Wat een leuk filmpje en een prachtige omgeving. Mooie manier om jullie 35 jaar samenzijn te vieren. Gefeliciteerd allebei. Op naar nog vele fijne jaren samen.

Dank je, Fleuribelle. Dit was een heel bijzondere plek vonden wij. Nog nooit geweest. En we hadden geen champagneglazen, dus dan maar zo in het wild ;-)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 12:30

Ook hier genoten van het filmpje en van jullie! <3
Een voorbeeld voor velen :j

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 13:52

Prachtig! En doe er nog maar 35 jaren bij. Genieten hoor!

En het maandverbandje, ik zag hem :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 14:30

JudithO schreef:

Dank je, Judith. Zouden we dat halen. Dan zijn we 95 jaar oud! Het kan. Waarom niet. Als bokt, FB en YT blijven bestaan, vind ik het best ;-)

En wat dacht je, Juud, toen je in het postje zag staan: "Judith, voor jou is er in dit filmpje iets met een maandverbandje 8)7" Hahaha, ik hoop wel dat je nu nog gewoon lekker kunt paragliden zonder boven je een maandverbandje te zien ;-)

-Namiro- schreef:
Ook hier genoten van het filmpje en van jullie! <3
Een voorbeeld voor velen :j

Ook dank voor je complimentjes, Namiro. Wat lief dat we mensen kunnen inspireren. Dat is voor ons ook weer een inspiratie.

Wisten jullie trouwens dat Erwin al veel langer dan ik met (technische) filmpjes mensen probeert te inspireren? Daar is hij een jaar of 12 al mee begonnen. Hij probeert mensen vooral te laten zien dat je technische dingen best zelf kunt repareren, van vaatwassers tot auto's. Vaak reparaties die eenvoudig zijn, maar veel kosten als je dat moet laten doen. Sommige van zijn filmpjes zijn al meer dan 200.000 keer bekeken! Hij heeft dit kanaal, misschien handig voor de mannen?: https://www.youtube.com/@Ernie-Tech (en nee, het is geen zieltjes winnen voor een commercieel doel, hij verdient er niets mee.) En ja, duimpjes vindt hij wel leuk!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 15:08

Monique1963 schreef:
JudithO schreef:

Dank je, Judith. Zouden we dat halen. Dan zijn we 95 jaar oud! Het kan. Waarom niet. Als bokt, FB en YT blijven bestaan, vind ik het best ;-)

En wat dacht je, Juud, toen je in het postje zag staan: "Judith, voor jou is er in dit filmpje iets met een maandverbandje 8)7" Hahaha, ik hoop wel dat je nu nog gewoon lekker kunt paragliden zonder boven je een maandverbandje te zien ;-)

Ja hoor!
Je bent zelfs niet de eerste met die opmerking haha. Onze vorige huisbaas zei ook al (in een stonede bui) dat hij een paraglider altijd vindt lijken op een vliegend maandverbandje :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 15:11

LOL, het was Erwin, hoor, ik niet. Ik wist trouwens niet eens dat die jongen wist hoe een mv eruit zag? Nooit gebruikt. :-)

Nog veel plezier met je volgende vluchten!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 17:02

Van harte gefeliciteerd Monique & Erwin. 35 jaar samen een creatief koppel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 18:16

senna21 schreef:
Van harte gefeliciteerd Monique & Erwin. 35 jaar samen een creatief koppel.

Dank je, Senna! We hopen nog veel creatiefs met jullie te kunnen delen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 10:49

En gisteren mijn hoofdstel binnengekomen en vandaag de hackamore eraan gemaakt. Was even uitvogelen hoe het het beste werkte en het ziet er nu zo ongeveer uit.

Het werkt precies hetzelfde als met het bit. Niet zachter, niet harder. Ook nu een keer een extra hand erbij moeten pakken om te sturen, dus als ik haar hiermee niet in haar mond zit, is dat wel veel fijner voor haar. Het rijdt dus precies hetzelfde, met bit, met halster of met hackamoor. Voor mij ook in het koppie fijner dat ik haar nu niet in haar mond zit te trekken/sleuren/hangen.

Nog een vraag in het algemeen over de hackamoor. Ik heb nu de neus- en kinriem aan het hoofdstel gemaakt die bij de hackamore zaten. Beide erg stug.

Bij het blauwe hoofdstel zit een met neopreen gevoerde neusriem en een zachte kinriem.

Wat zouden jullie gebruiken, wat heeft volgens jullie de beste inwerking?

Ik kan dus ook kiezen voor:
harde neusriem, zachte kinriem.
Zachte neusriem, harde kinriem.
alles hard
alles zacht.

Afbeelding

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 11:42

De keelriem lijkt erg strak te zitten, misschien vertekend het door de foto. De neusriem mag ook niet strak zitten, kan ik niet beoordelen zo. En het bakstuk lijkt richting oog te gaan, misschien een gaatje lager op de bloem.
Groot verschil met een gewoon bit is dat je met een hack met lange teugel rijdt, dus geen contact teugel, net als met shanks.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 12:02

Ik zou ook zeggen dat de bakstukken lager moeten zodat deze niet zo dicht bij het oog komen.

Ik heb alles onderlegd en dus zo zacht mogelijk bij mijn Hackamore.. maar dat is misschien omdat ik het zelf nog doodeng vind om te hard te zijn.. en ik rijd dus zonder contact.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 12:10

Wow, dank dames Namiro en Tinka, dat is een heel andere insteek dan ik heb begrepen over de hack. Ik zou enorm graag met losse(re) teugels rijden, maar dat is (nog) niet mogelijk met Prisca. Wel over rechte paden of duidelijke paden, maar op het erf sturen tussen de bomen door, mwah dat is wel heftig trekken. Ik heb dit ook nog nooit meegemaakt een paard dat zoooo enorm stug is in sturen. Mijn neiging vroeger was, dan hang ik er een ander (lees scherper) bit in. Ik ben bij Prisca begonnen op rubber, maar daar gooide ze haar tong overheen. Toen op de shank snaffle van Callas overgegaan op haar. Dat is dus een gebroken bit met scharen en een kinketting. En daar moet ik dus net zo hard aan trekken als aan de teugels als ik op een halster rijd. Dus dat heeft geen nut. Dus ik dacht iets lievers te zoeken, maar ik moet hier ook erg hard aan trekken. Misschien is het wennen.

De bakstukken lager, minder dicht bij het oog, dan bedoelen jullie neem ik aan dat ik hem een ringetje lager doe op de bloem?

De keelriem vertekent inderdaad, ik kan een vuist in haar holte doen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 12:10

De neusriem bovenop zit zo minstens 5 cm te kort te kort, de frontriem lijkt iets te klein? (Weet ik niet zeker vanaf de foto). Als je dat aanpast komt het bakstuk verder van de ogen weg te liggen :) .
Kijk maar naar waar de bloem zit bij deze:
https://images.app.goo.gl/BJF2hBwMVuyesepQ9

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 12:27

Sintara schreef:
De neusriem bovenop zit zo minstens 5 cm te kort te kort, de frontriem lijkt iets te klein? (Weet ik niet zeker vanaf de foto). Als je dat aanpast komt het bakstuk verder van de ogen weg te liggen :) .
Kijk maar naar waar de bloem zit bij deze:
https://images.app.goo.gl/BJF2hBwMVuyesepQ9

Aha, ja ik zie wat je bedoelt. Ik kan de neusriem nog wel laten zakken idd, ik heb hem nu op zijn strakst zitten, hij kan lager. Dan gaan de bakstukken idd omlaag.

De frontriem heeft heel erg veel ruimte, maar op de foto lijkt het wel vlak achter de oren te zitten. Ik kan hem ook nog laten zakken.

Dat ga ik in ieder geval allemaal eerst eens doen. Dank zover!

Heb ik nog wel de vraag of de neus en kinriem ook zacht floppy mogen zijn?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 12:39

Ik had neopreen kin en neusriem, ging prima. Maar ik had scharen, geen bloem. Je kunt de bloem ook scherper in laten werken door de teugels anders te plaatsen, moet je even zoeken.

Edit oh nee, je hebt zon verlengding eraan. Dan zul je de bloem zelf moeten draaien. Bakstukken zou ik inderdaad ook eentje naar rechts op de foto doen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 12:47

Prairy schreef:
Ik had neopreen kin en neusriem, ging prima. Maar ik had scharen, geen bloem. Je kunt de bloem ook scherper in laten werken door de teugels anders te plaatsen, moet je even zoeken.

Edit oh nee, je hebt zon verlengding eraan. Dan zul je de bloem zelf moeten draaien. Bakstukken zou ik inderdaad ook eentje naar rechts op de foto doen.

Dank voor je antwoord. Ok zachte neus-kin riem. Ik vraag me namelijk af of dat beter zou passen of niet. Dit harde spul ligt niet helemaal lekker aan, maar ik denk wel dat het harder inkomt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 12:56

Doe wel voorzichtig hoor, je kunt met deze optoming de neus breken. Het is met contact teugeldruk en zeker met trekken echt niet vriendelijker voor een paard dan een passend bit

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 13:02

Sintara schreef:
Doe wel voorzichtig hoor, je kunt met deze optoming de neus breken. Het is met contact teugeldruk en zeker met trekken echt niet vriendelijker voor een paard dan een passend bit

Dat is me bekend, hoor, dank om er nog eens op te wijzen.