Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 17:40

SusanH schreef:
Als ik de natuur niet meer in mag ga ik emigreren. Ik heb het bos nodig voor mijn mentale welzijn.

precies dat dus.

Maar de natuurclubjes vinden dat het bos voor de dieren is en mensen er maar beter weg kunnen blijven.

Biebz

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 18:15

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 18:22

Benieuwd met welk excuus de pro wolf mensen nu weer komen, vrees dat de schuld wordt geweten aan bso. Mensen zijn compleet van het pad.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 18:29

Biebz schreef:
Provincie Utrecht bevestigt: wolf betrokken bij incident met kind in Leusden https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/376926 ... in-leusden #rtvutrecht

Uit dna onderzoek is er idd gebleken dat het om een wolf ging

Blij dat het dna bevestigd is.
Nu tijd voor de regering om door te pakken.

Maar helaas weten we wel beter en dat zal nu met nieuwe kabinet niet anders zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 18:32

DuoPenotti schreef:
Biebz schreef:
Provincie Utrecht bevestigt: wolf betrokken bij incident met kind in Leusden https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/376926 ... in-leusden #rtvutrecht

Uit dna onderzoek is er idd gebleken dat het om een wolf ging

Blij dat het dna bevestigd is.
Nu tijd voor de regering om door te pakken.

Maar helaas weten we wel beter en dat zal nu met nieuwe kabinet niet anders zijn.

Ik had gehoopt dat het wat hoger op de agenda zou staan, maar vrees er voor dat er met dit kabinet niet heel veel door gepakt gaat worden.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 18:38

Als iemand die neutraal in de wolven problematiek sta. Misschien wel pro wolf vind ik het best spannend om in deze topic een vraag te stellen. Toch wil ik hem graag stellen en de vraag kan bot overkomen, dat is niet mijn bedoeling. Ik begrijp iets niet en het lijkt alsof hier meerdere mensen zitten die paarden/vee houden.

*Waarom worden de omheiningen niet vervangen voor wolf proof. Daar is toch subsidie voor?

* En de boer wordt toch gecompenseerd voor hun verlies?

* En als de boer niet voor een goede, degelijke omheining zorgt, is het dan niet zijn schuld dat het vee aangevallen wordt door de wolf?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 18:46

Omdat wolf proof een fabel is.
Daar is hij ook vaak over gegaan zoals toen bij de gebeten man in waspe. Maar ook vorige week bij de 47 dode schapen.
Waarmee je ook meteen het nadeel ziet. Ook de schapen kunnen niet weg. Die blijven rennen en de wolf daarom doden.

De vergoeding van de omheining is een wassen neus. Net als die van het dode vee.

Zelfs Mekel de afrastering goeroe heeft gezegd

Edit quote doet het niet
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 29-07-24 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 18:49

Libra76 schreef:
Als iemand die neutraal in de wolven problematiek sta. Misschien wel pro wolf vind ik het best spannend om in deze topic een vraag te stellen. Toch wil ik hem graag stellen en de vraag kan bot overkomen, dat is niet mijn bedoeling. Ik begrijp iets niet en het lijkt alsof hier meerdere mensen zitten die paarden/vee houden.

*Waarom worden de omheiningen niet vervangen voor wolf proof. Daar is toch subsidie voor?

* En als de boer niet voor een goede, degelijke omheining zorgt, is het dan niet zijn schuld dat het vee aangevallen wordt door de wolf?

Er is al gebleken dat er geen wolfproof omheining bestaat. Met daarbij dat vooral veel schapeneigenaren gebruik maken van niet eigen percelen.

Compenseren is slechts in geld. Overigens ook nog te weinig. Een agrariër doet zijn werk niet enkel voor het geld. Iets met passie en een band met je dieren. Dat is niet in geld uit te drukken.

Het gaat in ons geval niet om ‘boer’ zijn. Een eigenaar van mini pony’s in wolvengebied. Die braaf de pony’s binnen zet in het donker.
Maar die ook ‘s avonds zelf nog wel eens buiten is. En dat voelt steeds onveiliger in je eigen achtertuin. Misschien dan toch voor jezelf ook wolfwerende omheining in je tuin plaatsen?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 18:50

Libra76 schreef:

Mbt je tweede vraag; de meeste boeren houden van hun dieren en vinden het verschrikkelijk als ze in doodsnood verscheurd en aangevreten worden, met een lang lijden in het vooruitzicht. Het is ook verschrikkelijk om je dieren zo aan te treffen. Dat zal nooit wennen. Daar is geen geldelijke vergoeding genoeg voor.

En volgens mij loopt het niet altijd soepel met het aanvragen en ontvangen van subsidies en bovendien is al meerdere malen gebleken dat deze hekken geen garantie bieden om de wolven tegen te houden.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 18:52

1) omdat de subsidies totaal niet in verhouding staan met de daadwerkelijke kosten van het vervangen van de omheiningen.
Daarnaast zijn er nog geen totaal wolfproof hekken die je kan gebruiken bij weides.
Het enige dat werkt zijn de stevige dierentuinhekken en zelfs daaruit zijn nog wel wolven ontsnapt. Dat soort hekken zijn vaak niet toegestaan in de natuur en al zou het wel worden toegestaan; het ziet er niet uit en door die hoge hekken kan de wolf er misschien minder snel in, maar als het toch lukt, heeft het vee nul kans om te vluchten. Dat vergroot de surplus killing enorm.
Het wild dat in de natuur leeft, wordt door dit soort hekken ook sterk beperkt in migratie, fouragegebied en vluchtkansen.
2) de boer wordt zeker gecompenseerd, maar ook die bedragen zijn niet sluitend voor volledige waarde van het omgekomen vee. Daarnaast is er emotionele schade als je dat steeds ziet gebeuren als boer en. Ook het vee dat niet sterft lijdt schade door alle stress. Dit heeft ook economische schade tot gevolg. Het verwonde vee heeft flink behandeling nodig en ook dat kost geld. Dat wordt volgens mij niet vergoed.
3) als er geen goede omheining is of je krijgt er geen vergoeding voor of je hebt je schapen als projectgrazers in bijv de Veluwe, hoezo zou je dan zelf schuld hebben?
Ik ben het er mee eens dat je een zorgplicht hebt als boer of individueel veehouder, maar dan moet er wel iets op de markt zijn dat betaalbaar is EN daadwerkelijk werkt. En dat is er dus niet.
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 29-07-24 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 18:53

Libra76 schreef:

Ten eerste zijn er te veel ervaringen met wolven die toch door de wolfproof omheining komen. Aangezien het een behoorlijke investering is, is het dus niet wat je dan zo maar doet. De provincie zegt ook heel gemakkelijk, als het ene niet werkt moet je maar iets anders proberen, alsof geld aan de boom hangt. Verder is met schapen het geval, dat ze constant verweid worden en veelal op vele hectares lopen, men geeft ook toe dat de subsidies daar bij lange na niet toereikend voor zijn. Het gaat niet enkel om het raster, maar ook op het constante afbreken en opbouwen op veelal oneffen terrein, verder moet je alles wat lekkage kan veroorzaken weghalen en daar is soms geen beginnen aan.

Verder is het probleem met raster dat een wolf er gemakkelijker in raakt dan er uit, de weidedieren kunnen geen kant op, de wolf ook niet, dus surplus killing. Sommigen geven hun weidedieren dan liever een ontsnaproute. Verder hoef ik je denk ik niet te vertellen dat paarden geen schapen zijn en omheining niet onoverkomelijk vinden, hoe een paard eruit ziet als hij door raster gaat wil ik liever niet weten.

Als je denkt dat geld alles goed maakt, dan heb je het toch schromelijk mis. Als jouw paard wordt leeg gevreten en heeft de halve nacht levend met zijn darmen er uit gelegen, dan denk jij ook niet "ach het wordt vergoed". Als je denkt dat boeren zo denken, dan kun je beter een rondje boerderijen bij langs gaan en ja de rotte appels heb je er altijd tussen zitten.
Verder zijn het niet enkel boeren he, met weidedieren.

Goede degelijke omheiningen zijn niet onfeilbaar, zie boven. Mensen die dat denken, hebben veelal weinig ervaring met vee of omheining.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 18:55

Wolfproof bestaat helemaal niet. Ja, de afrastering in dierentuinen komt dicht in de buurt, maar die mag je niet plaatsen. De subsidie stelt niks voor, en dan heb je een omheining die met een beetje geluk hooguit wolfvertragend werkt. Er is alláng aangetoond dat de huidige afrasteringen niet werken.

De compensatie stelt ook niets voor, daarbij ga je voorbij aan het feit dat lang niet alleen boeren schade lijden door de wolf en er ook nog zoiets is als niet- materiële schade, de dieren komen heel erg naar aan hun eind of worden aangevreten en moeten daarna nog lijden voordat ze uit hun lijden verlost kunnen worden. Het is afschuwelijk om je dieren zo aan te moeten treffen.

En je laatste vraag: zie het antwoord op je eerste vraag. Het is makkelijk vingerwijzen als er simpelweg geen goede oplossing is.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 29-07-24 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 18:56

Afbeelding

Deze wilde ik hierboven als tekst zetten maar wilde niet

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 18:58

Libra76 schreef:

1. subsidie is niet dekkend ook al zou dat wel vanuit EU mogen. Omheining zoals geadviseerd is zeker niet wolfproof, enkel "wolfwerend" en hoe wolfwerend dat in de praktijk is, is twijfelachtig. Daarnaast is het (nu in Nederland) een eenmalige subsidie en onderhoud (vrijhouden van gras, etc. bv en vervangen bij slijtage/schade) is alsnog voor eigen rekening.

2. Je koopt als fokker niet zomaar even je X jaar fokbeleid terug, ook al zou die compensatie daarvoor genoeg zijn. In mijn geval (dieren verkocht trouwens geen wolf) had ik dan iemand moeten vinden die "mijn" 2 rassen kruisde met mijn fokdoel in gedachten. (spoiler, vergeet dat maar). Komt bij dat kruisen hoe doordacht ook minder compensatie geeft.

3. Met het wolfwerende van de geadviseerde omheining twijfelachtig, is het de vraag of zo'n wolfwerende omheining dus een degelijke omheining is voor dat doel. Als omheining om je schapen binnen te houden (paard heeft hoger nodig) zijn ze zeker een goede, deugdelijke omheining. Voor veilig 's nachts (zolang wolf idd 's nachts actief is), heb je een solide stal nodig en die maatregelen zijn niet gesubsidieerd of toegestaan op o.a. de hooilanden (waar veel schapen in de winter onderdeel zijn van essentieel onderhoud), nog afgezien van het elke 2 weken ergens anders grazen. En afgezien van de kosten in geld en tijd is 2x daags verplaatsen om 's nachts wel te kunnen opstallen ook problematisch ivm regelgeving.
Laatst bijgewerkt door tamary op 29-07-24 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 18:59

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:02

DuoPenotti schreef:
[ [url=m/vVAYvl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze wilde ik hierboven als tekst zetten maar wilde niet

Alleen het idee dat ze zoiets moeten ontdekken :+ :D

Ik ben absoluut niet lenig, type boerse boerin :D maar geef mij 3 dagen niet te eten en zet een bord friet achter een wolfwerende omheining. Ik ben doodsbang voor stroom hoor maar zelfs ik ga er dan dwars doorheen. Die optater qua stroom is de beloning wel waard. Die lenige wolven denken vast en zeker ook zo. Alleen voor mij zou het nog een barrière zijn. Voor hun is het een huppeltje

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:03

Plus die dikke vacht.. Idee sh*tlander.
Maar goed onze jack russel springt dat al

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:04

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:09

En dan vergeet men dat een weiland geen golfbaan is.
Het is niet perfect vlak. Dus hier zit de onderste draad op 10 cm stuk verderop 25.
En dan zegt Bij12 niet wolfwerende omheining.
Dan voel jeje bezoeken. 10.000 euro verder.

Dan hoosbui. Draden in een plas. Weg stroom. Storm palen plat of tak erop. Weg stroom.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:09

Wij waren deze week in Frankrijk in een dierentuin. Het viel me op dat de wolven daar, ondanks elke dag die drommen mensen, veel schuwer waren dan de wolven die bij ons rondlopen. En het hekwerk…dat is gewoon ondoenlijk.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:13

Ik denk niet dat de wolf verdwijnt uit Nederland nu hij hier eenmaal is.
Het enige wat je kan doen is er beleid op loslaten en hopen dat het werkt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:15

Als men flink raak schiet verdwijnt hij grotendeels...
Moet makkelijker te doen zijn dan voor onze overgrootouders.
Het is dat de opgeklopte groenteboer teveel te zeggen heeft en in Den Haag te veel stads volk zit.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:16

Libra76 schreef:

Maar wat vindt jij als neutraal persoon nu van de antwoorden op je vragen?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:17

Libra76 schreef:

Wat voor beleid denk je aan dan?

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:18

Wat ik heel erg vind is dat mensen de wolf hier voeren en fotos van maken. Ik woon namelijk in een gebied waar de wolf zich heeft gevestigd. De wolf hier is niet schuw en ik ben bang dat daardoor er problemen komen.