Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:00

lotlot2 schreef:
Ik krijg ook een beetje kriebels van jouw verhaal Sam.

Ik heb 3 maand geleden een paard gekocht wat op die van jou lijkt, zoals je het nu beschrijft.

Braver dan braaf, heel nuchter, leuk papier (Jazz), 4 jaar, merrie, wedstrijdje met winst gelopen, klinisch en op de foto perfect en super lief. Geen extreem bewegingswonder, maar wel potentie richting de (hoogste) amateursport. Mijn budget was 15K, en uiteindelijk minder betaald :)

Dus zeker wel mogelijk om in jouw budget wat te vinden!

Blij om te horen dat er eigenlijk toch paarden zijn onder dat budget die braaf zijn en goed lopen.

Sam94

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:25

Met contragalop bedoel ik niet dat die verkeerd aanspringt. Hij springt aan in de juiste galop, gaat dan op de diagonaal en daarna weer verder op de hoefslag in contragalop. Het is een oefening bij de proeven voor 5 jarigen.

Ik zou niet zover gaan om niet meer bij m'n trainer te lessen. Hij zorgt heel goed voor de paarden, ook die van pensioenklanten. Hij maakt geen onderscheid of dat het zijn paarden zijn of die van pensioenklanten. En hij doet ze in de winter elke dag een aantal uur op de paddock. Dat is hier in de buurt een uitzondering. Meestal moet je ze zelf laten "de benen strekken". Ik zal hem nog eens vragen wat voor prijs hij in gedachten heeft. Zes maanden geleden zei hij 30k voor een buitenstaander, minder voor mij. 4 maanden geleden zet hij het paard online aan 25k. Misschien bedoelt hij met die advertentie excl btw, dan heeft hij niet gelogen. Of misschien is hij vergeten dat hij 6 maanden geleden 30k gezegd heeft. Heeft hij de advertentie geplaatst aan 25k. En denkt hij dat hij 25k voor buitenstaanders gezegd heeft tegen mij en wil hij er nu 30k vraagprijs voor. Het zijn dus allemaal veronderstellingen, die ik met hem ga uitklaren. Maar wou hier gewoon eens vragen naar wat jullie vinden van het verhaal (omdat ik hier nog niet ervaren in ben) en of het gebruikelijk is om in de advertentie te adverteren met een prijs excl btw zonder er ergens iets van de in de advertentie te vermelden.

@Jet en @Veronica2 Nee ik rijdt nog geen wedstrijden met m'n huidig paard. Die is er niet voor geschikt, is al wat ouder en fysiek niet meer 100%. Ik zou heel graag een leermeester kunnen kopen, maar helaas past dat helemaal niet binnen mijn budget. Die zijn toch meestal +50k en dat heb ik niet. Ofwel moet je dan een ouder paard kopen, maar ik heb met een aantal oudere leermeester al vaak gelest, maar sindsdien is er al 1tje van dood (een 13 jarige die op dat moment te koop stond voor 50k) en dan een andere leermeester van 18j waar ze 60k vragen, omdat ik regelmatig met het paard les, weet ik dat hij zeer regelmatig geïnfiltreerd wordt, dus niet meer zuiver loopt. Dus ik vrees gewoon dat leermeester heel erg boven mijn budget vallen, ofwel zijn het oudjes (waar ze soms ook heel veel voor vragen) maar dan zit ik met 2 senior paarden.

@Asjemenou Ik zou toch graag voor de hogere winstpunten gaan. Ik denk ook dat als hij er zoveel vraag naar had op wedstrijd, hij allang verkocht was.

@MyWishMax Het paardje was oorspronkelijk niet boven m'n budget. Maar nu die trainer zegt dat de prijs gestegen is, is die vraagprijs wel boven m'n budget. Maar ik zou hem idd niet als slechterik wegzetten, want er zijn veel dingen die ik idd nog niet gevraagd heb en zelf ingevuld heb. Zal dit binnenkort met hem bespreken.

@Farjen, Zijn wedstrijdresultaten kan ik online vinden. ik laat hem zeker ook keuren. Klinisch en RX. En ook bloed afnemen, want heb gehoord dat ze ook een paard kunnen verdoven. Ik weet enkel niet of alles altijd traceerbaar is? Nu, ik denk niet dat hij hem verdooft want dan zou hij dat al een jaar moeten doen, maar ik wil toch zeker bloed afnemen.

@Earth, heel erg bedankt. Maar ik zit helaas niet in het oosten.

@Kendra : ik denk dat het nogal zal opvallen als er ineens iemand anders interesse heeft, als er in 6 maanden nog niemand komen kijken is. Dan denk ik dat hij zal weten dat het een kennis is van mij. De paardenwereld is dan ook heel klein.

Alleszins al heel erg bedankt iedereen voor alle adviezen! :)

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:37

Oh en de reden waarom ik nu toch al zou kopen en lenen van m’n ouders, zou enkel zijn als ik een uitzonderlijke klik heb en het paardje echt heel braaf en gezond is.
In het verleden zwaar bedot ben geweest met een paard. Wanneer het paard bij mij thuis kwam, was het steeds rodeo. Wat bleek, ze hadden dat paard steeds keihard gelongeerd telkens voordat ik kwam rijden ermee. De verkoper nam z’n telefoon niet meer op. Ik heb er dan heel veel geld in training gestoken om het goed te krijgen. Bij 3 trainers. Bij de laatste kreeg ik dan zelfs een telefoontje van een (geronomeerde) trainingstal dat een van hun trainers een hersenschudding had opgelopen en een aantal dingen gebroken. Ze zeiden dat ze het niet meer zagen zitten om dat paard verder te trainen en wilden ook niet verkopen via hen, was te gevaarlijk. Uiteindelijk ben ik veel geld kwijtgeraakt aan training en heb er uiteindelijk maar 1000 euro meer voor gekregen.
Daarna ben ik op zoek gegaan naar een ander paard, een uur te vroeg komen enzo. Zo vielen er al een heleboel door de mand omdat ze aan het longeren waren en ik nog niet direct mocht rijden. Ook heel vaak zogezegd gezond maar duidelijk super mank. Het was een hele zoektocht…
Dus daarom dat ik dacht, als het nu echt helemaal gezond is, goeie resultaten op wedstrijd, super braaf en een goeie klik, is dat misschien wel uitzonderlijk en moet ik van die kans gebruikmaken. M’n ouders waren er ook bij in het hele verhaal naar het zoeken van een paard en weten hoe moeilijk die zoektocht is en willen me dat gerust lenen totdat ik het kan terugbetalen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:47

Wat ik vooral lees zijn heel veel aannames. Veel wordt ingevuld terwijl niemand het zeker weet.

Wat ik zou doen als het paardje mij zo zou aanspreken dat je bereid bent om hem te kopen is aangeven dat je budget x hebt. Tevens ook dat je hiervoor moet lenen en dat je alleen bereid bent om het dier te kopen voor dat budget bij een testperiode van een maand of er de juiste klik mee is. Nee heb je ja kun je krijgen. Zo ben jij vanuit jezelf het meest eerlijk. Je zegt niet dat het dier het niet waard is maar je hebt het geld gewoon niet om zoveel uit te geven als hij het liefst zou willen.

Ik zou het hele gedoe met ik heb die prijs gehoord en die prijs gezien en staat al zo lang te koop los laten. Of juist duidelijk zijn en zeggen luister je hebt dit en dat gezegd maar ik zie online dat....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:48

Sam94 schreef:
Met contragalop bedoel ik niet dat die verkeerd aanspringt. Hij springt aan in de juiste galop, gaat dan op de diagonaal en daarna weer verder op de hoefslag in contragalop. Het is een oefening bij de proeven voor 5 jarigen.

Ik zou niet zover gaan om niet meer bij m'n trainer te lessen. Hij zorgt heel goed voor de paarden, ook die van pensioenklanten. Hij maakt geen onderscheid of dat het zijn paarden zijn of die van pensioenklanten. En hij doet ze in de winter elke dag een aantal uur op de paddock. Dat is hier in de buurt een uitzondering. Meestal moet je ze zelf laten "de benen strekken". Ik zal hem nog eens vragen wat voor prijs hij in gedachten heeft. Zes maanden geleden zei hij 30k voor een buitenstaander, minder voor mij. 4 maanden geleden zet hij het paard online aan 25k. Misschien bedoelt hij met die advertentie excl btw, dan heeft hij niet gelogen. Of misschien is hij vergeten dat hij 6 maanden geleden 30k gezegd heeft. Heeft hij de advertentie geplaatst aan 25k. En denkt hij dat hij 25k voor buitenstaanders gezegd heeft tegen mij en wil hij er nu 30k vraagprijs voor. Het zijn dus allemaal veronderstellingen, die ik met hem ga uitklaren. Maar wou hier gewoon eens vragen naar wat jullie vinden van het verhaal (omdat ik hier nog niet ervaren in ben) en of het gebruikelijk is om in de advertentie te adverteren met een prijs excl btw zonder er ergens iets van de in de advertentie te vermelden.

@Jet en @Veronica2 Nee ik rijdt nog geen wedstrijden met m'n huidig paard. Die is er niet voor geschikt, is al wat ouder en fysiek niet meer 100%. Ik zou heel graag een leermeester kunnen kopen, maar helaas past dat helemaal niet binnen mijn budget. Die zijn toch meestal +50k en dat heb ik niet. Ofwel moet je dan een ouder paard kopen, maar ik heb met een aantal oudere leermeester al vaak gelest, maar sindsdien is er al 1tje van dood (een 13 jarige die op dat moment te koop stond voor 50k) en dan een andere leermeester van 18j waar ze 60k vragen, omdat ik regelmatig met het paard les, weet ik dat hij zeer regelmatig geïnfiltreerd wordt, dus niet meer zuiver loopt. Dus ik vrees gewoon dat leermeester heel erg boven mijn budget vallen, ofwel zijn het oudjes (waar ze soms ook heel veel voor vragen) maar dan zit ik met 2 senior paarden.

@Asjemenou Ik zou toch graag voor de hogere winstpunten gaan. Ik denk ook dat als hij er zoveel vraag naar had op wedstrijd, hij allang verkocht was.

@MyWishMax Het paardje was oorspronkelijk niet boven m'n budget. Maar nu die trainer zegt dat de prijs gestegen is, is die vraagprijs wel boven m'n budget. Maar ik zou hem idd niet als slechterik wegzetten, want er zijn veel dingen die ik idd nog niet gevraagd heb en zelf ingevuld heb. Zal dit binnenkort met hem bespreken.

@Farjen, Zijn wedstrijdresultaten kan ik online vinden. ik laat hem zeker ook keuren. Klinisch en RX. En ook bloed afnemen, want heb gehoord dat ze ook een paard kunnen verdoven. Ik weet enkel niet of alles altijd traceerbaar is? Nu, ik denk niet dat hij hem verdooft want dan zou hij dat al een jaar moeten doen, maar ik wil toch zeker bloed afnemen.

@Earth, heel erg bedankt. Maar ik zit helaas niet in het oosten.

@Kendra : ik denk dat het nogal zal opvallen als er ineens iemand anders interesse heeft, als er in 6 maanden nog niemand komen kijken is. Dan denk ik dat hij zal weten dat het een kennis is van mij. De paardenwereld is dan ook heel klein.

Alleszins al heel erg bedankt iedereen voor alle adviezen! :)

Een 18-jarig paard die regelmatig "geinfiltreerd "moet worden en waar 60.000 euro voor gevraagd wordt?! Dit is een deel van de paardenmarkt waar ik nooit iets van begrepen heb met mijn boerenachtergrond.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:30

Sam94 schreef:
Oh en de reden waarom ik nu toch al zou kopen en lenen van m’n ouders,
Daarna ben ik op zoek gegaan naar een ander paard, een uur te vroeg komen enzo. Zo vielen er al een heleboel door de mand omdat ze aan het longeren waren en ik nog niet direct mocht rijden. Ook heel vaak zogezegd gezond maar duidelijk super mank.

Dat laatste hebben wij ook gehad, bij een Freiberger-adres dat nota bene heel goed bekend stond. En de verkoopster mij maar afleiden met kletspraatjes toen mijn dochter aan het proefrijden was. Toen ik zag dat het paard niet goed liep, beweerde ze dat het bij het proefrijden gebeurd moest zijn, want ze zou ons nooit zo'n eind laten rijden voor een kreupel paard. Een kwartier later vertelde haar man dat hij de dag ervoor nagels uit het hoefijzer van dat paard had gehaald omdat hij wat gevoelig reageerde bij het lopen ...

Zo irritant.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 16:51

Ik kan me ook wel voorstellen dat hij 30k oorspronkelijk wilde, maar na die 2 maanden erachter kwam dat er 0 vraag was en van daaruit de prijs heeft laten zakken tot 25k. Ook dat hij 2 maanden later het paard adverteert is niet perse raar. Je hebt aangegeven dat jij er nog geen budget voor had en hij hem dus ook verder kon verkopen. Over het algemeen gaan ze echt geen maanden een paard aanhouden voor jou zonder dat ze zekerheid hebben dat de koop dan ook echt rond is.Alhoewel ik wel het gevoel krijg dat ie aan jou denkt veel geld te kunnen verdienen, ipv eerlijk advies te geven.

Buiten dat zou ik nooit en te nimmer geld lenen voor een paard. En al helemaal geen 25k voor een 4jarige.. met de helft van dat geld kom je ook al een heel eind. Eerst maar eens wedstrijdervaring opdoen voordat je gaat dromen van de SPG. Dat een 4jarige dat gaat waarmaken is ook nog maar afwachten..

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 17:02

Ik weet een hele leuke ZZ-Licht merrie voor 30k, als ik het geld had had ik haar gelijk zelf gekocht. Mega braaf dier en goed dier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 18:33

Zijn er geen Z dressuur paarden te koop voor onder de e20.000? (edit, genoeg leerpaarden te koop voor of onder dat bedrag) Iets om over na te denken.

Je bent van België denk ik Sam94?

Maar goed in ieder geval om er gewoon over te gaan praten met hem. Dan krijg je in ieder geval duidelijkheid.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 19:41

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:34

Ik denk dat je wel aan een leermeester kunt komen voor rond de 20k, of ben ik dan kippig? Misschien een iets ouder dier, maar dat moet me wel mogelijk zijn. Zoiets als wat Marjan deelt lijkt me helemaal niet verkeerd. Maar er staan er nog veel meer op alleen zijn die allemaal prijs in overleg. Maar de markt lijkt momenteel wat taai dus ik denk dat je nog best wat kunt vinden voor die prijs. :j Zeker als je zelf nog geen ervaring hebt in de wedstrijdsport is een ervaren dier vaak toch leuker.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:40

Heb er al genoeg gezien van rond de 12..zz zwaar geklasseerd en onder dat bedrag.

Denk alleen dat TS een ervaren persoon mee moet nemen bij een aankoop vanwege haar eerdere slechte ervaringen. :-)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:41

Earth schreef:
Ik denk dat je wel aan een leermeester kunt komen voor rond de 20k, of ben ik dan kippig? Misschien een iets ouder dier, maar dat moet me wel mogelijk zijn. Zoiets als wat Marjan deelt lijkt me helemaal niet verkeerd. Maar er staan er nog veel meer op alleen zijn die allemaal prijs in overleg. Maar de markt lijkt momenteel wat taai dus ik denk dat je nog best wat kunt vinden voor die prijs. :j Zeker als je zelf nog geen ervaring hebt in de wedstrijdsport is een ervaren dier vaak toch leuker.

Ik weet het niet, heb mijn Z2 paard eind zomer voor meer verkocht en die had ook nog wat rontgenologische bemerkingen en was 4 jaar ouder. Was fijn te rijden maar niet voor een starter. Wel een erg mooi paard met zeer goede bewegingen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:42

Dat is toch gewoon een leermeester die Marjan vond? Ik zou liever een paard kopen dat opgeleid was tot het Z, dan hoger, als ik nog geen/weinig wedstrijdervaring had. Al die knopjes kunnen je ook in de weg gaan zitten.

Heb heel vroeger een paar jaar een ZZlicht paard gereden, terwijl ik met mijn eigen paard amper wedstrijden reed en dus zelf weinig ervaring had (heb :D ). Ik kon eigenlijk weinig met dat dier, kon nog niet normaal rond galopperen, ze zette om de klip klap een pirouette in als ik ging verzitten of gooide er ongevraagd een wissel om de pas uit :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:42

Maar er zijn ook Z2 paarden die wat minder spektaculair bewegen en toch ook goed genoeg zijn. Het hoeft geen wereldwonder te zijn toch? Het is ook maar net wat de gek ervoor geeft :P Zie er bijv ook eentje te koop voor veel geld die ik helemaal niet fijn in de aanleuning vindt bijv.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:45

Mijn ZZZ paard kon voor geen meter lopen, op de foto een bemerking, maar wel braaf en makkelijk na te rijden en toch ook vorig jaar voor het dubbele kunnen verkopen.
Dus ik vraag mij dan altijd af waarom een handelsstal er zo `weinig` voor vraagt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:48

asjemenou schreef:
Dus ik vraag mij dan altijd af waarom een handelsstal er zo `weinig` voor vraagt.

Vooral dit.......geeft mij gelijk het addertje onder het gras.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:50

Oh ik vind t al veel geld _O-

Maar goed, als het een normaal bewegend paard is in plaats van 1 met de hoeven in de neus..

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:50

Ik vind het ook genoeg geld hoor.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:52

MarjanB schreef:
Oh ik vind t al veel geld _O-

Maar goed, als het een normaal bewegend paard is in plaats van 1 met de hoeven in de neus..

Ik denk altijd zo: Om te kopen geef ik het er niet aan uit. Maar om te verkopen altijd wel graag :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:54

Vorig jaar was de markt ook anders, prijzen zijn al een paar maanden aan het dalen.

Neemt niet weg dat het wel belangrijk is om kritisch te blijven.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:08

Val even binnen.. Sam, ik zou niet meteen met 50k in je hoofd gaan zitten voor een leerpaard, of je moet echt een GP-paard zoeken. Meestal is de grootste vraag eraf als een paard boven de 12 is, dan kun je voor 25 echt wel iets vinden. De vraag is natuurlijk wel of je dat volledige bedrag af wil schrijven of dan toch liever een jonger paard koopt dat je misschien nog eens kunt verkopen. Maar als je nu geen wedstrijden rijdt, lijkt het me echt heerlijk om met een ervaren leerpaard te beginnen. En met een vierjarige koop je verwachtingswaarde. Die moet je wel waarmaken, anders hol je ook achteruit in waarde.

Ik ken de paarden op sporthorses niet maar er staat bijvoorbeeld een 9 jarige op met serie, wel een chipje, maar van zoiets kun je jaren plezier hebben. Of de GP-afgerichte vos als die foto’s niet slechter geworden zijn

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:57

Ik zie maar weinig echte leermeesters eigenlijk... maar ik denk dat ik ook een andere voorstelling heb van een echte leermeester/schoolmaster.
Meestal wordt het al als leermeester aangeboden en heb je een beestje wat zelf niet eens de basis is uitgekomen.
Een echte schoolmaster is imo subtop+ en kan een ruiter door een werkwillig en vergevingsgezind karakter ook echt wat leren.
De schoolmasters die hier weg gingen gingen echt voor veel meer dan 30k weg. Bij de int. GP schoolmasters kon je er zo maar een 0 achter plakken als ze naar het buitenland gingen.

Maar zoek je gewoon een braaf paard die tm Z gelopen heeft en je zeurt niet over een bemerkinkje hier en daar kan je het wel vinden rond de 20k.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:00

c_alsemgeest schreef:
Ik zie maar weinig echte leermeesters eigenlijk... maar ik denk dat ik ook een andere voorstelling heb van een echte leermeester/schoolmaster.
Meestal wordt het al als leermeester aangeboden en heb je een beestje wat zelf niet eens de basis is uitgekomen.
Een echte schoolmaster is imo subtop+ en kan een ruiter door een werkwillig en vergevingsgezind karakter ook echt wat leren.
De schoolmasters die hier weg gingen gingen echt voor veel meer dan 30k weg. Bij de int. GP schoolmasters kon je er zo maar een 0 achter plakken als ze naar het buitenland gingen.

Maar zoek je gewoon een braaf paard die tm Z gelopen heeft en je zeurt niet over een bemerkinkje hier en daar kan je het wel vinden rond de 20k.

Eens, de laatste leermeester die ik heb gekend werd op 19 jarige leeftijd nog voor 35k verkocht. Die had al zoveel ruiters van manege nivo naar Subtop geholpen. En het woord geholpen gebruik ik heel bewust :D Wat een wereld beest wat dat. Nadeel was wel, dat die ruiters na dat paard allemaal dachten dat ze echt goede ruiters waren :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:02

Ja en dan kopen ze een duur jong paard met een gevoelig gaspedaal... en dan gaat het mis :')