Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:56

PayPal is voor kopers heel fijn, qua bescherming enzovoorts. Voor verkopers juist niet. Ik ken echt niemand in de paarden die daarmee werkt en zou voor mij juist erg vreemd zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:02

Ik vind als koper gewoon direct overmaken via de bank in het bijzijn van de verkoper gewoon de handigste manier.
Kunnen ze ook meteen op mijn telefoon zien dat het daadwerkelijk overgeschreven is. Hebben we toevallig dezelfde bank, staat het er bij hun ook meteen op.
(Ook voor grotere bedragen, dat kan je dan door je bank eenmalig laten ophogen zodat je het direct kan overmaken ter plekke).
Ik doe dat dan direct na goed keuring op de kliniek, krijg het door beide getekende koopcontract mee en zij een eigen exemplaar, en neem dan meteen het paard mee.
Dus ook geen verder risico voor beide partijen imo.

Voor mij geldt eigenlijk... als ik een verkoper al niet genoeg vertrouw om er geld naar over te maken, vertrouw ik het ook niet genoeg om er een paard van te kopen :+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:32

Tot nu toe heb ik gewoon contant betaald na de keuring en tekenen van het koopcontract.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:36

Mij werd aangeraden om de helft te betalen voor transport, en de helft als hij thuis is. Nu vond ik dat zelf best raar, aangezien ik als verkoper niet mijn paard zou meegeven met transport naar het buitenland als ie niet volledig betaald is. De verkoper liet iig ook weten dat hij het paard niet op transport zet voor hij betaald is. Voor mij was dat geen minpunt of verlies van vertrouwen, maar heb begrepen dat er toch wel wat mensen zijn die dit nooit zouden doen als koper en het paard daarop zouden laten staan :oo

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:54

Hier ook koopcontract getekend, geld ter plekke overgemaakt en veulen ingeladen. Als de oude eigenaar het paard brengt zou ik bij aflevering het meest logische betaalmoment vinden. Ik heb eigenlijk geen idee wat gebruikelijk is als er door een derde geleverd wordt, zoals bij aankoop in het buitenland.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:59

Ik heb bij alle paarden een gedeelte overgemaakt per bank als aanbetaling, en bij aflevering/ophalen de rest.
Bij eentje zelfs 1750. Gewoon omdat dat net makkelijker was.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:03

Op zich is het paard van jou op het moment dat het op transport gaat (het erf van de verkoper verlaat), dus logisch dat dan het gehele paard betaald moet zijn. Of je dat transport nou uitbesteed of dat je het paard zelf met de trailer komt halen. Alleen als de verkopende partij de transporteur is/komt brengen, is het afrekenen bij aankomst.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:06

Kiwiaa schreef:
Mij werd aangeraden om de helft te betalen voor transport, en de helft als hij thuis is. Nu vond ik dat zelf best raar, aangezien ik als verkoper niet mijn paard zou meegeven met transport naar het buitenland als ie niet volledig betaald is. De verkoper liet iig ook weten dat hij het paard niet op transport zet voor hij betaald is. Voor mij was dat geen minpunt of verlies van vertrouwen, maar heb begrepen dat er toch wel wat mensen zijn die dit nooit zouden doen als koper en het paard daarop zouden laten staan :oo

Ik heb ze ook niet op transport naar het buitenland gezet voordat het geld op mijn rekening stond. Daardoor wel wat stress en vertraging, maar ik durfde het anders niet aan. Zie je paard maar eens terug te halen, als er uiteindelijk niet betaald wordt.... >;)

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:15

Blij om te horen dat ik toch niet de enige ben die het normaal vindt om het volledige bedrag over te schrijven. :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:46

c_alsemgeest schreef:
Ik vind als koper gewoon direct overmaken via de bank in het bijzijn van de verkoper gewoon de handigste manier.
Kunnen ze ook meteen op mijn telefoon zien dat het daadwerkelijk overgeschreven is. Hebben we toevallig dezelfde bank, staat het er bij hun ook meteen op.
(Ook voor grotere bedragen, dat kan je dan door je bank eenmalig laten ophogen zodat je het direct kan overmaken ter plekke).
Ik doe dat dan direct na goed keuring op de kliniek, krijg het door beide getekende koopcontract mee en zij een eigen exemplaar, en neem dan meteen het paard mee.
Dus ook geen verder risico voor beide partijen imo.

Voor mij geldt eigenlijk... als ik een verkoper al niet genoeg vertrouw om er geld naar over te maken, vertrouw ik het ook niet genoeg om er een paard van te kopen :+

Helemaal mee eens. Zo deden wij het ook, of via de bank of contant bij ophalen/meenemen of wanneer ze gebracht werden op dat moment. Zodat geld ook meteen bij de verkoper is. Maar goede opmerking over het vertrouwen hoor. Nooit op die manier over nagedacht, maar zeker mee eens.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:52

Voor een aankoop uit het buitenland, Zwitserland, hebben wij ook het volledige bedrag overgeschreven vóór ons paard op transport ging.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:55

Bij mij wilden ze altijd cash geld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:05

StalDiefdijk schreef:
Kiwiaa schreef:

Ik heb ze ook niet op transport naar het buitenland gezet voordat het geld op mijn rekening stond. Daardoor wel wat stress en vertraging, maar ik durfde het anders niet aan. Zie je paard maar eens terug te halen, als er uiteindelijk niet betaald wordt.... >;)

Het is volkomen normaal om de volledig betaling te eisen voordat het dier op transport gaat. Ik heb nooit anders gezien. Straks gebeurt er wat op transport en dan moet je maar zien dat je het volledige bedrag nog betaald krijgt. Het is aan de koper om het dier te verzekeren voor transport en als die dat niet doet, ook prima.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:06

anjali schreef:

Daar doe ik niet aan mee :D
Ik wil toch echt een betalingsbewijs en dat is in de regel de bankoverschrijving.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:26

Babootje schreef:
anjali schreef:

Ik wil toch echt een betalingsbewijs en dat is in de regel de bankoverschrijving.

Als ik veulens verkoop ,, moet men ook bij mij met cash geld betalen.
bij mij krijg je als betaling bewijs een factuur

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:26

Ons veulen heb ik destijds een derde van aanbetaald, met de regeling dat hij uiteraard gezond zou worden afgeleverd met afspenen. Rest bij aflevering betaald. Keurig alles op papier gezet door de fokker dat alles hun risico zou zij, totdat het dier op de opfok stond.

Mijn paard is vanmiddag naar de DAP geweest voor de röntgen en heeft een positief rapport gekregen *\o/* . Met zijn bijna 15 jaar geen bemerking te vinden. Heel blij mee! Net een aantal mensen gebeld die een 1e bezichtiging hebben gedaan en die komen deze week nog een keertje. Eentje zit 10 dagen in quarantaine in België en die baalde wel dat ze deze week niet kan komen. Was wel een super lief vrouwtje, dus even kijken hoe deze week verloopt en of ik de boel iets kan oprekken zodat ze nog een 2e keer kan komen rijden. En ondanks dat ik eigenlijk niets terug wil kopen, betrap ik mezelf erop dat ik toch advertenties van 2,5 / 3 jarigen zit te bekijken O:)

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:47

Wat goed, niets te bemerken op 15 jaar! Altijd fijn zo'n uitslag!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:52

Getup schreef:
Nog mensen kijkafspraken deze week ?

Niets gepland nog, maar lesklant is gisteren bij eentje wezen kijken. Die was gewoon kreupel in draf, ik snap niet dat mensen dat te koop aanbieden. Ik was er niet bij, maar zag het in de verkoopfilmpjes al :=

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:58

Babootje schreef:
anjali schreef:

Een betalingskwitantie met datum en handtekening voldoet ook gewoon als bewijs dus dat maakt echt niet uit.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:04

Earth schreef:
Getup schreef:
Nog mensen kijkafspraken deze week ?

Niets gepland nog, maar lesklant is gisteren bij eentje wezen kijken. Die was gewoon kreupel in draf, ik snap niet dat mensen dat te koop aanbieden. Ik was er niet bij, maar zag het in de verkoopfilmpjes al :=

Ja, sommige filmpjes zijn echt om te janken. Nu is de kwaliteit niet altijd top wat niet ten goede komt aan het dier. Dan hoop je in het echt dat het beter is, maar in dit geval dus eigenlijk heel sneu. Ik vraag me dan ook gelijk af of zo'n dier dan gewoon getraind wordt, terwijl het 'pijn' heeft ;( .

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:20

Padoertje schreef:
Earth schreef:

Ja, sommige filmpjes zijn echt om te janken. Nu is de kwaliteit niet altijd top wat niet ten goede komt aan het dier. Dan hoop je in het echt dat het beter is, maar in dit geval dus eigenlijk heel sneu. Ik vraag me dan ook gelijk af of zo'n dier dan gewoon getraind wordt, terwijl het 'pijn' heeft ;( .

Ja ik zie nog wel eens wat voorbij komen en dat is echt inderdaad om te janken. Het was in de buurt dus ze zijn toch maar gaan kijken, wellicht is het rijtechnisch maar dat was het dus niet. :n Het was ook raar want ze hadden het vooraf over de prijs gehad, komen ze daar, noemt de verkoper ineens een prijs die €1500.- hoger ligt! Dat was sowieso al vreemd, daardoor vertrouwde ze het ook al niet.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:36

Kimberly_83 schreef:
Daarnaast twijfel ik om te gaan kijken bij een handelaar in Wijdewormer die heeft een portugese merrie van 8 staan

Fijne handelaar, kan je gerust gaan kijken en babbeltje doen. Staan trouwens open voor paarden te laten keuren zonder problemen, merk uit dit topic dat jullie dat een fijn gevoel vinden.

Evamarie schreef:
Ja idd, zo te horen is dat het type paard wat je zoekt. Vergelijken is altijd goed. Leuk, succes!

Iemand geeft mij het advies voortaan met PayPall te betalen, dat is een meer veilige weg dan gewoon via de bank. Ik ga dat even uitzoeken.

Dan had je bij mij rechts omkeert mogen maken, je kan cash of via bank betalen. 200/300 euro als aanbetaling voor beide partijen. Afkeur krijg je terug, goedkeur word het in mindering gebracht van je aankoop bedrag.

Je mag ook in 1 keer betalen als je het paard binnen 2 werkdagen afhaalt. Langer wachten geen probleem maar dan is de aanbetaling fijn.

Ik heb ook klanten die vooraf via video kopen en gelijk volledig bedrag overmaken. Maar dan hebben ze wel
Letterlijk al mijn gegevens, adres/adres stal enz.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:49

Ik zou wel op tijd betalen in elk geval. Heb een keer gehad dat ik ter plaatse het bedrag overboekte waar verkoper bij was. Werd niet overgeschreven, stond in de wacht als het ware, kon ik zien op internet bankieren. Saldo was voldoende en dagsaldo zeg maar ook.
Alleen gezien de hoogte van het bedrag had de bank het dus geblokkeerd en moest eerst een medewerker contact met mij opnemen. Het was alleen op dat moment vrijdagmiddag half vijf!
Zelf gebeld naar de bank en na wat verificatie vragen en uitleg waar het voor bedoeld was, hebben ze de opdracht handmatig goedgekeurd.

Tibeella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:05

Even een update van onze aanwinst. Proberen om een foto te plaatsen maar lukt me dus niet.

Is wel een lang verhaal en misschien weet iemand raad…
Paardje was braaf en vriendelijk tot… heb hem in de 2 weken dat hij bij ons elke dag aan de hand genomen, eens aan de longe gezet met longeersingel om, los in de paddock en 1x onder het zadel want dochterlief wou haar paard toch even kort rijden. We willen hem de tijd geven want zo een verhuis brengt toch wel stress.

Vrijdag wou ze er terug even op… het aankomen met zadeldekje was al genoeg om een heftige reactie uit te lokken, bijten en slaan. Uiteindelijk gelukt maar wat een gevecht. Eenmaal zadel erop en losjes gesingeld niets meer aan de hand. Super braaf, wou graag werken, oortjes naar voor en gaan. Bleef mooi in zijn werk zelfs al ging de grootste clown van de stal er een aantal keer vandoor. Zondag was al helemaal een ramp. Heeft zich tot 2x toe los getrokken en na borstelen en rond wandelen maar terug op stal gezet. Hij wou zelfs slaan bij het opleggen van zijn deken naar mijn dochter. Even kort geweest en liet het bij mij dan wel toe. Niet van harte maar toch. Pfffff paard werd goedgekeurd met rx van benen door eigen DA. Geen foto’s hals en rug want vertoonde klinisch geen enkel teken van een rug probleem. Duwen op rug vind hij niet erg maar zijn buik aanraken vindt hij niet zo fijn.
Hij eet en drinkt goed en krijgt meer dan voldoende ruwvoer. Staat op een relax mix met luzerne en havervrij wat hij bij vorige eigenaar ook kreeg. Voetjes geven doet hij braaf, achteruitlopen op commando doet hij ook zonder tegenwerken en rolt zich graag als hij los is.is het pijn, gedrag, testen??? Donderdag komt de osteopaat want boos maken op hem wil ik niet zolang zijn reactie door pijn zou kunnen komen. We begrijpen niet waaruit het zou kunnen komen? Vooral omdat hij het de eerste keren allemaal braafjes toe liet. Lang verhaal maar wou het hier toch even kwijt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:08

Padoertje, wat onwijs fijn zeg!

Tibeela kan het geen maagzweer zijn? Hopelijk vinden jullie snel wat het probleem is, klinkt voor mij wel als pijn idd. Wat naar :(:)