Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
asjemenou schreef:Contragalop voor een 4 jarige is toch helemaal niet raar?
Je rijdt een keer een gebroken lijntje van 5 meter, dat kan na een paar maanden al, en hoppa, je paard doet contragalop.
Voor psg heb je geen heel goed paard nodig, een gewoon gemiddeld paard gaat dat ook halen als die netjes afgericht wordt.
Alleen wil je 60/61% of ga je voor de 68/70%? Dat is wel een groot kwaliteitsverschil.
Een 4 jarige die netjes gereden is, braaf, gezond en met bovengemiddelde gangen waar mensen voor omdraaien en dus naar vragen op wedstrijd is veel meer waard dan 25000, ik denk dus dat het niet zon goed paard is als hij je wil doen geloven want dan was hij allang verkocht geweest.
Elisa2 schreef:Je begint al te leren goed te denken.
Ik denk juist dat hij door heeft dat dit paard niet op gaat brengen wat hij voor ogen had en nu wil hij er sneller vanaf want iedere maand dat het paard er langer staat kost hem meer geld.
Wil niet zeggen dat het een slecht paard is, en misschien past het helemaal bij jou en je doelen.
MarjanB schreef:Eens met Elisa, het hoeft echt geen slecht paard voor je te zijn. Vind het alleen niet netjes hoe hij je onder druk zet en probeert er een slaatje uit te slaan.
En ook mensen uit je omgeving kunnen je bedonderen. Ook zelf meegemaakt.. iemand die ik al 15 jaar kende, die ik altijd had geholpen met haar paarden. Ze kon me altijd bellen. Die heeft me zo enorm bedonderd… en het ergste was nog dat ze mensen heeft verteld dat ik terminaal was zodat mensen geen contact met me op zouden nemen.
Lieser schreef:Nee hoor, ik bedoel dat de verkoper misschien niet door heeft dat jij dit specifieke paard eigenlijk niet (meer) wilt kopen. En dat hij daarom blijft 'meedenken'/aandringen.
Sam94 schreef:Lukasje schreef:Mmm, jouw instructeur speelt in op jouw gevoel. Ik zou me een beetje misbruikt voelen, niet fair behandeld. Dat zou voor mij een reden zijn om het paard niet te kopen. Ik hou niet van zijn handelswijze.
Ik voel me idd wel een beetje misbruikt. Zeker omdat ik nu die prijs gezien heb op de advertentie. Aan de ene kant heb ik dan ook geen zin meer om bij hem te kopen. Aan de andere kant, vind ik het wel een hele goeie trainer en zou het een plus zijn dat hij het paard al goed kent en mij kan begeleiden er in. Maar het is een heel dubbel gevoel
Damelza schreef:Volgens mij had ik mijn zoekertje nog niet geplaatst, mochten jullie iets weten of zien hoor ik het iig graag![]()
- 1.57 tot 1.67
- Onder de 10 en beleerd
- Braaf op buitenrit ( ook alleen )
- Allround, maar hoeft niet naar de Olympische spelen
- Paard met looplust
- Budget circa 6000/7000
- Gezond en zonder stalgebreken
Getup schreef:Sam 94: ik zou je aanraden, meteen aan te geven dat je budget 20.000 is ( en dat is echt behoorlijk).
Bij eventueel proefrijden: iemand meenemen.
Sam94 schreef:MarjanB schreef:Het gezeur dat ik zie aankomen is,
-het paard bevalt je na paar keer rijden. Hij blijft pushen om boven je budget te kopen. Jij gaat hier niet in mee. Relatie met je trainer bekoeld
- je koopt het paard, gaat bij hem lessen. Het loopt anders dan jij had gehoopt, je voelt je er erg vervelend over maar durft er niks mee omdat je bij hem traint
- paard is niet braaf omdat hij wat gaat puberen oid, trainer geeft jou de schuld en je voelt je ellendig. Hij krijgt weer meer geld omdat hij je paard gaat trainen
Uit alles wat je vertelt denk ik meisje, je wordt bespeeld. Wat ik in de paardenhandel heb geleerd is dat mensen over lijken gaan als het om geld gaat. Je komt op me over als een hele lieve dame die nog niet veel ervaring heeft met het kopen van paarden en hij probeert daar misbruik van te maken. Wat maakt hem zo’n fijne trainer en fijne plek voor je nieuwe paard?
Bedankt om uit te leggen. Ja dat zijn allemaal mogelijke scenario’s idd. Ik heb wat schrik dat als we er niet uitkomen qua prijs, dat hij mss op zijn tenen getrapt zal zijn.
Ik ben idd heel lief en heb weinig ervaring in het kopen van paarden. 10 jaar geleden ben ik in de zoektocht naar een paard in de maling genomen, heb toen gemerkt hoe mensen heel veel dingen proberen te verdoezelen. Niet alleen handelaren maar ook particulieren. Dus ik wil gewoon heel voorzichtig zijn en weten wat ik koop. Daarom dat ik dacht dat een paard die ik wat meer van dichtbij ken beter zou zijn. Maar ik heb nog geen ervaring met paarden kopen via trainers. 10j geleden ben ik dat via advertenties gaan zoeken.
In de buurt zijn geen andere stallingen waar zij de paarden dagelijks in de winter op de paddocks zetten. En ik heb nog nooit zo goed les gehad als van die trainer.
Maar ik vind dat hij er toch wel heel veel voor vraagt.
Sam94 schreef:Lieser schreef:Nee hoor, ik bedoel dat de verkoper misschien niet door heeft dat jij dit specifieke paard eigenlijk niet (meer) wilt kopen. En dat hij daarom blijft 'meedenken'/aandringen.
Oh ja, op die manier. Ja dat zou best kunnen. Ik heb wel nog steeds interesse. Alleen niet in dat budget dat hij voor ogen had. Hij wist dat mijn budget 20k was idealiter pas volgend jaar, hij zei dat zijn vraagprijs 30k was, dus ik dacht dat we ergens in het midden gingen uitkomen, 25k. Over mijn budget wel, als het echt de paard van m'n dromen was, zou ik die stretch proberen en steunen m'n ouders me daar wel in. Maar nu verschiet ik een beetje dat hij zegt dat het duurder wordt. Dus ik veronderstel dat hij zal afkomen met 35k vraagprijs en hij op 30k wil eindigen. Maar dat kan ik absoluut niet. Normaal was 20k het uiterste maar voor m'n droompaard kon ik mss tot 25k stretchen. Maar nu ik zie dat op internet het paard te koop staat voor 25k, zonder interesse. Dan voel ik mij toch niet zo goed bij. Maar het zijn natuurlijk veronderstellingen, want ik heb niet meer gevraagd hoeveel exact hij er nu voor wil. Wie weet is hij mss vergeten dat hij toen 30k gezegd heeft tegen mij. En denkt hij dat hij 25k gezegd heeft (wat in het zoekertje staat) en komt hij af met de nieuwe vraagprijs 30k.
Hij heeft ook soms 1/2 van paarden. Dus het kan ook zijn dat hij misschien met een voorstel komt om nu voor de helft aan te kopen en volgend jaar voor de andere helft.
Getup schreef:Damelza schreef:Volgens mij had ik mijn zoekertje nog niet geplaatst, mochten jullie iets weten of zien hoor ik het iig graag![]()
- 1.57 tot 1.67
- Onder de 10 en beleerd
- Braaf op buitenrit ( ook alleen )
- Allround, maar hoeft niet naar de Olympische spelen
- Paard met looplust
- Budget circa 6000/7000
- Gezond en zonder stalgebreken
Mocht je in n freiberger geïnteresseerd zijn, kan ik je wel wat adressen geven .
Sam 94: ik zou je aanraden, meteen aan te geven dat je budget 20.000 is ( en dat is echt behoorlijk).
Bij eventueel proefrijden: iemand meenemen.
Damelza schreef:Qua ras sta ik voor veel open, al gaat mijn voorkeur wel wat meer richting warmbloed dan koudbloeden zoals tinkers etc. Ook kijkende naar de allround inzetbaarheid.
Met de Freiberger ben ik niet heel bekend! Maar adresjes en meer info zijn altijd welkom
ikke schreef:Damelza schreef:Qua ras sta ik voor veel open, al gaat mijn voorkeur wel wat meer richting warmbloed dan koudbloeden zoals tinkers etc. Ook kijkende naar de allround inzetbaarheid.
Met de Freiberger ben ik niet heel bekend! Maar adresjes en meer info zijn altijd welkom
Nu ken ik er maar twee in het echt, maar die twee zijn echt totaal chill. Die kijken nergens naar.
Bij wijze van spreken: als je ze wil laten schrikken, roepen ze heel hard "boe" terug; eens kijken wie hier het hardste schrikt!![]()
Maar zoals bij vrijwel elk paard: opvoeding doet veel en deze Freibergers zijn Opgevoed en worden (semi) professioneel gebruikt voor koetsritten. Dat stelt natuurlijk wel eisen.
Je kunt ze boeken: https://veluwementocht.nl/
Ze kan er ook erg leuk over vertellen dus er is een zeker risico dat je daarna niks anders meer wil
Raineri schreef:Maar Sam, het feit dat je een account hebt aangemaakt om hier je vraag te stellen geeft al aan dat je zelf ook al wel wat wantrouw hebt je zoekt alleen de bevestiging op. Ik zag althans dat dit je eerste bericht was![]()
Alles is wel gezegd, lastige zaak. Zou voor de relatie het nog eens open met je trainer bespreken. Voel zijn reactie even aan, gaat hij weer op je gevoel inspelen dat zou ik het laten persoonlijk. Een paard bezitten is een al een heel erg “gevoelsbezit” maar soms moet je hier rationele keuzes over maken: is het slim dit paard te kopen? Of als je het dier bezit: moet ik gaan inslapen? Moet ik het verkopen? Moet het dier al met pensioen? Dit zijn gedurende het bezit momenten waarbij je helder moet nadenken. En alles gaat afwegen zodat jouw besluit niet ten koste gaat van het welzijn van je paard, maar ook niet ten koste van jouw gemoedsrust. Tijdens die momenten (ondanks dat het lastig is) kijk je zoveel mogelijk naar feiten en zet je het dier op 1. Hij verstoord jouw denk proces teveel door zo op je gevoel aan te spreken. Dat vind ik niet eerlijk, en gaat ten koste van jou op de lange termijn.