Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:16

Contragalop voor een 4 jarige is toch helemaal niet raar?
Je rijdt een keer een gebroken lijntje van 5 meter, dat kan na een paar maanden al, en hoppa, je paard doet contragalop.

Voor psg heb je geen heel goed paard nodig, een gewoon gemiddeld paard gaat dat ook halen als die netjes afgericht wordt.
Alleen wil je 60/61% of ga je voor de 68/70%? Dat is wel een groot kwaliteitsverschil.

Een 4 jarige die netjes gereden is, braaf, gezond en met bovengemiddelde gangen waar mensen voor omdraaien en dus naar vragen op wedstrijd is veel meer waard dan 25000, ik denk dus dat het niet zon goed paard is als hij je wil doen geloven want dan was hij allang verkocht geweest.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:41

Maar Sam, het feit dat je een account hebt aangemaakt om hier je vraag te stellen geeft al aan dat je zelf ook al wel wat wantrouw hebt je zoekt alleen de bevestiging op. Ik zag althans dat dit je eerste bericht was :')
Alles is wel gezegd, lastige zaak. Zou voor de relatie het nog eens open met je trainer bespreken. Voel zijn reactie even aan, gaat hij weer op je gevoel inspelen dat zou ik het laten persoonlijk. Een paard bezitten is een al een heel erg “gevoelsbezit” maar soms moet je hier rationele keuzes over maken: is het slim dit paard te kopen? Of als je het dier bezit: moet ik gaan inslapen? Moet ik het verkopen? Moet het dier al met pensioen? Dit zijn gedurende het bezit momenten waarbij je helder moet nadenken. En alles gaat afwegen zodat jouw besluit niet ten koste gaat van het welzijn van je paard, maar ook niet ten koste van jouw gemoedsrust. Tijdens die momenten (ondanks dat het lastig is) kijk je zoveel mogelijk naar feiten en zet je het dier op 1. Hij verstoord jouw denk proces teveel door zo op je gevoel aan te spreken. Dat vind ik niet eerlijk, en gaat ten koste van jou op de lange termijn.

lotlot2

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:19

Ik krijg ook een beetje kriebels van jouw verhaal Sam.

Ik heb 3 maand geleden een paard gekocht wat op die van jou lijkt, zoals je het nu beschrijft.

Braver dan braaf, heel nuchter, leuk papier (Jazz), 4 jaar, merrie, wedstrijdje met winst gelopen, klinisch en op de foto perfect en super lief. Geen extreem bewegingswonder, maar wel potentie richting de (hoogste) amateursport. Mijn budget was 15K, en uiteindelijk minder betaald :)

Dus zeker wel mogelijk om in jouw budget wat te vinden!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:20

asjemenou schreef:
Contragalop voor een 4 jarige is toch helemaal niet raar?
Je rijdt een keer een gebroken lijntje van 5 meter, dat kan na een paar maanden al, en hoppa, je paard doet contragalop.

Voor psg heb je geen heel goed paard nodig, een gewoon gemiddeld paard gaat dat ook halen als die netjes afgericht wordt.
Alleen wil je 60/61% of ga je voor de 68/70%? Dat is wel een groot kwaliteitsverschil.

Een 4 jarige die netjes gereden is, braaf, gezond en met bovengemiddelde gangen waar mensen voor omdraaien en dus naar vragen op wedstrijd is veel meer waard dan 25000, ik denk dus dat het niet zon goed paard is als hij je wil doen geloven want dan was hij allang verkocht geweest.

Even op inhaken; contra galop is wel meer dan dat. Zeer intensief is dit zeker voor een 4 jarige

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:36

Elisa2 schreef:
Je begint al te leren goed te denken.

Ik denk juist dat hij door heeft dat dit paard niet op gaat brengen wat hij voor ogen had en nu wil hij er sneller vanaf want iedere maand dat het paard er langer staat kost hem meer geld.

Wil niet zeggen dat het een slecht paard is, en misschien past het helemaal bij jou en je doelen.

Het past wel volgens mij wel bij m'n doelen en denk wel dat het een goed paard is (eerst nog even proefrijden), maar dat zou echt goed kunnen dat hij door heeft dat het paard minder gaat opbrengen dan hij voor ogen had. Hij heeft nog maar 1 potentiële koper over de vloer gehad met vraagprijs 30k (dit was 8 maanden ofzo geleden, voor ik mijn interesse in het paardje getoond had. Die potentiële koper heeft dan beslist het paard niet te nemen. Anders zijn er nog geen potentiële kopers over de vloer geweest. Hij zei dat hij zelden paarden online zet en niet van plan was deze online te zetten, meestal via via verkoopt. Maar nu staat het paard dus toch online. Dus ik vermoed dat de via via ook niet zo vlot meer verloopt. Ofwel omdat minder mensen op zoek zijn naar een paard in dat budget ofwel omdat hij er teveel voor vraagt. Dus ik mag me zeker niet laten wijsmaken dat het paard zoveel moet kosten.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:42

MarjanB schreef:
Eens met Elisa, het hoeft echt geen slecht paard voor je te zijn. Vind het alleen niet netjes hoe hij je onder druk zet en probeert er een slaatje uit te slaan.

En ook mensen uit je omgeving kunnen je bedonderen. Ook zelf meegemaakt.. iemand die ik al 15 jaar kende, die ik altijd had geholpen met haar paarden. Ze kon me altijd bellen. Die heeft me zo enorm bedonderd… en het ergste was nog dat ze mensen heeft verteld dat ik terminaal was zodat mensen geen contact met me op zouden nemen.

Wow jeetje zeg! Iemand die je al 15 jaar kent en veel geholpen heeft die je zo enorm bedonderd heeft! Wat erg zeg! Zover gaan en mensen vertellen dat je terminaal bent. Wauw... wat een zieke persoon zeg..

Het is vooral dat wat me stoort, dat hij nu zegt dat de prijs omhooggegaan is. Daar verschiet ik een beetje van. Hij heeft een boerderij die hij samen met zijn ouders uitbaat, ze hebben land zat en dus hooi en stro van eigen weides. Het is niet dat hij zelf een stal moet gaan huren. Ik begrijp dat hij in die 6 maanden steeds 3x per week met het paard rijdt om te onderhouden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:47

Maar ook van eigen weides gaat de prijs omhoog he? Dat is niet gratis, energieprijzen stijgen, benzine of diesel voor de machines en ga maar door.

Ik zou me absoluut niet laten verleiden om hem als slechterik wegvte zetten wat er hier ook gebeurd. We horen maar 1 kant van het verhaal en ook veel invullen van jouw kant over dingen die je zelf denkt en niet gevraagd hebt. Jij bent blij met hem als trainer, dus dat je zou moeten stoppen met lessen daar vind ik een rare conclusie of advies eigenlijk.

Het enige wat ik zou doen is niet eens proefrijden, want lenen voor een paard zou ik nooit doen. Proefrijden pas doen als je het eens bent over de prijs, dát is het voordeel van van een bekende kopen. Maar ik ga sowieso nooit bij paard boven budget kijken en rijden.
En gewoon aangeven dat het boven budget is en je pas volgend jaar wil gaan kijken en voor max bedrag x.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:51

Lieser schreef:
Nee hoor, ik bedoel dat de verkoper misschien niet door heeft dat jij dit specifieke paard eigenlijk niet (meer) wilt kopen. En dat hij daarom blijft 'meedenken'/aandringen.

Oh ja, op die manier. Ja dat zou best kunnen. Ik heb wel nog steeds interesse. Alleen niet in dat budget dat hij voor ogen had. Hij wist dat mijn budget 20k was idealiter pas volgend jaar, hij zei dat zijn vraagprijs 30k was, dus ik dacht dat we ergens in het midden gingen uitkomen, 25k. Over mijn budget wel, als het echt de paard van m'n dromen was, zou ik die stretch proberen en steunen m'n ouders me daar wel in. Maar nu verschiet ik een beetje dat hij zegt dat het duurder wordt. Dus ik veronderstel dat hij zal afkomen met 35k vraagprijs en hij op 30k wil eindigen. Maar dat kan ik absoluut niet. Normaal was 20k het uiterste maar voor m'n droompaard kon ik mss tot 25k stretchen. Maar nu ik zie dat op internet het paard te koop staat voor 25k, zonder interesse. Dan voel ik mij toch niet zo goed bij. Maar het zijn natuurlijk veronderstellingen, want ik heb niet meer gevraagd hoeveel exact hij er nu voor wil. Wie weet is hij mss vergeten dat hij toen 30k gezegd heeft tegen mij. En denkt hij dat hij 25k gezegd heeft (wat in het zoekertje staat) en komt hij af met de nieuwe vraagprijs 30k.
Hij heeft ook soms 1/2 van paarden. Dus het kan ook zijn dat hij misschien met een voorstel komt om nu voor de helft aan te kopen en volgend jaar voor de andere helft.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 14:06

Persoonlijk vind ik 20 000 echt te duur voor een 4 jarige, maar dat moet ieder voor zich beslissen.
Ik denk dat tussen de 10 en 15 000 prima iets te vinden is van dat niveau/leeftijd.
Mocht je toch overwegen van hem te testen en hem te kopen, zou ik hem zeker herkeuren zoals iemand al zei.
Nooit een verkoper geloven op zijn blauwe ogen! Zeker al niet door het feit dat hij al gelogen heeft over dat hij niet geadverteerd staat enz.
Kun je zijn wedstrijdresultaten online vinden?

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 14:07

Wellicht is het toch wel een goed idee om iemand uit dit topic met je mee te laten kijken op basis van de advertentie. Je geeft immers zelf al aan hier onvoldoende kijk op te hebben en het gaat om een groot bedrag

Ik zou dat doen voordat je gaat proefrijden. Voor je het weet ben je verliefd en dan wordt objectief blijven ineens een stuk lastiger.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 26-12-23 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 14:08

Dan nog… lenen voor een levend dier…

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 14:12

Ja mee eens. Maar als ze echt wil doorzetten is goed advies wel fijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 14:48

Als het je budget niet is, gewoon niet doen.
Je moet ook voldoende over houden voor harnachement, (her),keuring, en onvoorziene kosten die je misschien gaat krijgen als het paard eenmaal van jou is. Dokterskosten lopen bv snel op. Dus dat moet ook mogelijk zijn.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 15:36

Volgens mij had ik mijn zoekertje nog niet geplaatst, mochten jullie iets weten of zien hoor ik het iig graag :)

- 1.57 tot 1.67
- Onder de 10 en beleerd
- Braaf op buitenrit ( ook alleen )
- Allround, maar hoeft niet naar de Olympische spelen
- Paard met looplust
- Budget circa 6000/7000
- Gezond en zonder stalgebreken

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 16:44

Sam94 schreef:
Lukasje schreef:
Mmm, jouw instructeur speelt in op jouw gevoel. Ik zou me een beetje misbruikt voelen, niet fair behandeld. Dat zou voor mij een reden zijn om het paard niet te kopen. Ik hou niet van zijn handelswijze.

Ik voel me idd wel een beetje misbruikt. Zeker omdat ik nu die prijs gezien heb op de advertentie. Aan de ene kant heb ik dan ook geen zin meer om bij hem te kopen. Aan de andere kant, vind ik het wel een hele goeie trainer en zou het een plus zijn dat hij het paard al goed kent en mij kan begeleiden er in. Maar het is een heel dubbel gevoel

Indien hij een goede trainer is, zal hij er ook geen probleem mee hebben je te begeleiden met een paard wat hij niet kent!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:56

Damelza schreef:
Volgens mij had ik mijn zoekertje nog niet geplaatst, mochten jullie iets weten of zien hoor ik het iig graag :)

- 1.57 tot 1.67
- Onder de 10 en beleerd
- Paard met looplust
- Budget circa 6000/7000

Mocht je in n freiberger geïnteresseerd zijn, kan ik je wel wat adressen geven .

Sam 94: ik zou je aanraden, meteen aan te geven dat je budget 20.000 is ( en dat is echt behoorlijk).
Bij eventueel proefrijden: iemand meenemen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 22:56

Sam, mocht je in het oosten van het land zitten of daar een paard gaan bekijken, dan wil ik prima met je mee hoor. Ik adviseer wel vaker en ga wel eens vaker mee met mensen. Geldt trouwens ook voor anderen. :)

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:44

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de aanwijzingen in de openingspost van dit topic en is daarom verwijderd
Laatst bijgewerkt door balance op 27-12-23 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderator opmerking

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:54

Getup schreef:
Sam 94: ik zou je aanraden, meteen aan te geven dat je budget 20.000 is ( en dat is echt behoorlijk).

Dat zou ik nooit doen! Veel te hoog, zeker weten dat je er aan vast zit.
Eerst proefrijden en iemand meenemen.
Of nog beter: eerst iemand anders er op af sturen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 00:33

Sam94 schreef:
MarjanB schreef:
Het gezeur dat ik zie aankomen is,

-het paard bevalt je na paar keer rijden. Hij blijft pushen om boven je budget te kopen. Jij gaat hier niet in mee. Relatie met je trainer bekoeld
- je koopt het paard, gaat bij hem lessen. Het loopt anders dan jij had gehoopt, je voelt je er erg vervelend over maar durft er niks mee omdat je bij hem traint
- paard is niet braaf omdat hij wat gaat puberen oid, trainer geeft jou de schuld en je voelt je ellendig. Hij krijgt weer meer geld omdat hij je paard gaat trainen

Uit alles wat je vertelt denk ik meisje, je wordt bespeeld. Wat ik in de paardenhandel heb geleerd is dat mensen over lijken gaan als het om geld gaat. Je komt op me over als een hele lieve dame die nog niet veel ervaring heeft met het kopen van paarden en hij probeert daar misbruik van te maken. Wat maakt hem zo’n fijne trainer en fijne plek voor je nieuwe paard?

Bedankt om uit te leggen. Ja dat zijn allemaal mogelijke scenario’s idd. Ik heb wat schrik dat als we er niet uitkomen qua prijs, dat hij mss op zijn tenen getrapt zal zijn.
Ik ben idd heel lief en heb weinig ervaring in het kopen van paarden. 10 jaar geleden ben ik in de zoektocht naar een paard in de maling genomen, heb toen gemerkt hoe mensen heel veel dingen proberen te verdoezelen. Niet alleen handelaren maar ook particulieren. Dus ik wil gewoon heel voorzichtig zijn en weten wat ik koop. Daarom dat ik dacht dat een paard die ik wat meer van dichtbij ken beter zou zijn. Maar ik heb nog geen ervaring met paarden kopen via trainers. 10j geleden ben ik dat via advertenties gaan zoeken.
In de buurt zijn geen andere stallingen waar zij de paarden dagelijks in de winter op de paddocks zetten. En ik heb nog nooit zo goed les gehad als van die trainer.
Maar ik vind dat hij er toch wel heel veel voor vraagt.

Het is natuurlijk superfijn dat de stal de paarden behandelt zoals je zelf ook zou doen en het is ook top dat je veel hebt geleerd van deze instructeur; maar dat betekent nog niet dat hij je een poot uit mag draaien.

Even voor jouw beeldvorming, er staan bij alle zadelmakmakers en africhtingstallen genoeg paarden van 3, 4 en 5 die nu in opleiding zijn om een fijn rijpaard te worden. Maar het is natuurlijk nog steeds een hele jonge leeftijdsgroep en het duurt nog heel lang voordat je weet of een bepaald wel of niet leuk gaat meedoen in de LT.
Zou je niet liever een wat ouder paard zoeken waarmee je zelf meer kan leren over alles wat na het Z komt? Een schoolmaster waar je zelf de klasses mee door kan rijden en waar je veel van leert? Bij een dergelijk paard weet je ook na een paar ritjes of er een klik is met rijden, bij een jonger paard is dat toch anders.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:17

Sam94 schreef:
Lieser schreef:
Nee hoor, ik bedoel dat de verkoper misschien niet door heeft dat jij dit specifieke paard eigenlijk niet (meer) wilt kopen. En dat hij daarom blijft 'meedenken'/aandringen.

Oh ja, op die manier. Ja dat zou best kunnen. Ik heb wel nog steeds interesse. Alleen niet in dat budget dat hij voor ogen had. Hij wist dat mijn budget 20k was idealiter pas volgend jaar, hij zei dat zijn vraagprijs 30k was, dus ik dacht dat we ergens in het midden gingen uitkomen, 25k. Over mijn budget wel, als het echt de paard van m'n dromen was, zou ik die stretch proberen en steunen m'n ouders me daar wel in. Maar nu verschiet ik een beetje dat hij zegt dat het duurder wordt. Dus ik veronderstel dat hij zal afkomen met 35k vraagprijs en hij op 30k wil eindigen. Maar dat kan ik absoluut niet. Normaal was 20k het uiterste maar voor m'n droompaard kon ik mss tot 25k stretchen. Maar nu ik zie dat op internet het paard te koop staat voor 25k, zonder interesse. Dan voel ik mij toch niet zo goed bij. Maar het zijn natuurlijk veronderstellingen, want ik heb niet meer gevraagd hoeveel exact hij er nu voor wil. Wie weet is hij mss vergeten dat hij toen 30k gezegd heeft tegen mij. En denkt hij dat hij 25k gezegd heeft (wat in het zoekertje staat) en komt hij af met de nieuwe vraagprijs 30k.
Hij heeft ook soms 1/2 van paarden. Dus het kan ook zijn dat hij misschien met een voorstel komt om nu voor de helft aan te kopen en volgend jaar voor de andere helft.

Voor de helft kopen is bijna garantie op nare problemen en onenigheden. Dat zou ik zelf nooit doen. Wat ik wel ooit heb gedaan is leasen. Dan houd je allebei toch je vrijheid. Maar, volgens wat ik uit je berichten begrijp heb je nog nooit op dit paard gereden? waarom zou je die dan zo graag willen dat je je ervoor in de schulden wilt steken? Misschien hebben jullie wel absoluut geen klik onder het zadel.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:20

Getup schreef:
Damelza schreef:

- 1.57 tot 1.67
- Onder de 10 en beleerd
- Paard met looplust
- Budget circa 6000/7000

Mocht je in n freiberger geïnteresseerd zijn, kan ik je wel wat adressen geven .

Qua ras sta ik voor veel open, al gaat mijn voorkeur wel wat meer richting warmbloed dan koudbloeden zoals tinkers etc. Ook kijkende naar de allround inzetbaarheid.

Met de Freiberger ben ik niet heel bekend! Maar adresjes en meer info zijn altijd welkom :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:29

Damelza schreef:
Qua ras sta ik voor veel open, al gaat mijn voorkeur wel wat meer richting warmbloed dan koudbloeden zoals tinkers etc. Ook kijkende naar de allround inzetbaarheid.

Met de Freiberger ben ik niet heel bekend! Maar adresjes en meer info zijn altijd welkom :)

Nu ken ik er maar twee in het echt, maar die twee zijn echt totaal chill. Die kijken nergens naar.

Bij wijze van spreken: als je ze wil laten schrikken, roepen ze heel hard "boe" terug; eens kijken wie hier het hardste schrikt! }>

Maar zoals bij vrijwel elk paard: opvoeding doet veel en deze Freibergers zijn Opgevoed en worden (semi) professioneel gebruikt voor koetsritten. Dat stelt natuurlijk wel eisen.

Je kunt ze boeken: https://veluwementocht.nl/
Ze kan er ook erg leuk over vertellen dus er is een zeker risico dat je daarna niks anders meer wil :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:33

ikke schreef:
Damelza schreef:

Nu ken ik er maar twee in het echt, maar die twee zijn echt totaal chill. Die kijken nergens naar.

Bij wijze van spreken: als je ze wil laten schrikken, roepen ze heel hard "boe" terug; eens kijken wie hier het hardste schrikt! }>

Maar zoals bij vrijwel elk paard: opvoeding doet veel en deze Freibergers zijn Opgevoed en worden (semi) professioneel gebruikt voor koetsritten. Dat stelt natuurlijk wel eisen.

Je kunt ze boeken: https://veluwementocht.nl/
Ze kan er ook erg leuk over vertellen dus er is een zeker risico dat je daarna niks anders meer wil :D

Dat dus, opvoeding doet veel.
Hier ook een hele fijne veelzijdige freiberger.
Getup heeft er ook 1 en die rijdt in Belgie op M/Z niveau leuk mee op wedstrijden.

Enige andere ras voor mij is de ijslander vanwege de tölt. Maar dan wel 1 die geaard is.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:59

Raineri schreef:
Maar Sam, het feit dat je een account hebt aangemaakt om hier je vraag te stellen geeft al aan dat je zelf ook al wel wat wantrouw hebt je zoekt alleen de bevestiging op. Ik zag althans dat dit je eerste bericht was :')
Alles is wel gezegd, lastige zaak. Zou voor de relatie het nog eens open met je trainer bespreken. Voel zijn reactie even aan, gaat hij weer op je gevoel inspelen dat zou ik het laten persoonlijk. Een paard bezitten is een al een heel erg “gevoelsbezit” maar soms moet je hier rationele keuzes over maken: is het slim dit paard te kopen? Of als je het dier bezit: moet ik gaan inslapen? Moet ik het verkopen? Moet het dier al met pensioen? Dit zijn gedurende het bezit momenten waarbij je helder moet nadenken. En alles gaat afwegen zodat jouw besluit niet ten koste gaat van het welzijn van je paard, maar ook niet ten koste van jouw gemoedsrust. Tijdens die momenten (ondanks dat het lastig is) kijk je zoveel mogelijk naar feiten en zet je het dier op 1. Hij verstoord jouw denk proces teveel door zo op je gevoel aan te spreken. Dat vind ik niet eerlijk, en gaat ten koste van jou op de lange termijn.

Ja dat klopt wel. Ik was gewoon erg geschrokken toen hij zei dat de prijs gestegen was, want vond het al aan de prijzige kant. Maar dat ik dan nog eens op internet het paardje tegenkwam voor 5k minder dan z'n originele vraagprijs. Ik wilde niet direct conclusies nemen. Want als hij in de advertentie 25k excl btw bedoelt, dan heeft hij niet gelogen over de prijs. Maar dan als hij afkomt met nog een prijsverhoging, dan vind ik dat toch wel overdreven. En aangezien ik er nog niet veel ervaring mee heb, wou ik het hier eens navragen. Maar ik wil m'n trainer ook niet publiekelijk benoemen, want voor hetzelfde geld is het een misverstand.