[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 17:18

Volgens mij kan dat ook gewoon in Nederland, bijvoorbeeld bij een grensgemeente of op Schiphol.
Neem je de honden mee naar de UK Mo?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:01

Ja het is toch wat he die Brexit. Als we naar Wales zijn gegaan vorig jaar heb ik ook een paspoort moeten aanvragen. Gelukkig is dat hier in België wel minder gedoe. Gewoon aanvraag indienen bij gemeente, foto's erbij leveren en iets van 50 a 75 euro betaald? Ze blijven wel lang goed. Maarja had makkelijker geweest als het überhaupt niet had gehoeven :=

Nu heeft mijn vriend ook familie in de UK dus plannen we wel regelmatig te gaan.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:03

Kan inderdaad op Schiphol maar dan moet je terugkomen om het af te halen als het klaar is. Althans, met verlengen kan dat.
Ik vind het zo raar dat jullie speciaal naar Parijs moeten hiervoor, belachelijk.
10 jaar geldig geloof ik, dat dan weer wel.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:17

Dat Monique naar Parijs moet daarvoor is denk ik omdat ze in Frankrijk woont en omdat je als je in het buitenland woont, je naar de Nederlandse ambassade moet voor verlenging/diefstal/kwijtraken van ID-kaart/paspoort.

Wel een heel gedoe inderdaad, over een maand dus waarschijnlijk weer...

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:33

Was weer een heerlijke filmpje. Best onaardig eigenlijk, want jullie "ellende" en alle klussen geven mij zeker 10 min rust.

Schuren die koortjes bij Prisca niet? Dat de huid stukgaat?

Wat een dierentuin geniet er van de pruimen zeg. En binnenkort kleine haasjes... hopelijk geen holen in t weiland...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 19:30

JudithO schreef:
Tjee wat een gedoe zeg. Is er geen optie om in Nederland een paspoort te regelen of moet dat verplicht in Frankrijk als je in Frankrijk woont? Gelukkig hoeven wij voorlopig nog niet.

Veel plezier in de bergen!

Hi Juud, jazeker kan dat en mag in NL, alleen ... wij gaan eerst naar de UK en dan pas naar NL. Dan zouden we het om moeten draaien, eerst naar NL en dan versnelde procedure en dan kun je het afhalen bij de marechaussee op Schiphol en door.

Tinka schreef:
Volgens mij kan dat ook gewoon in Nederland, bijvoorbeeld bij een grensgemeente of op Schiphol.
Neem je de honden mee naar de UK Mo?

Hi Tinka, ja de honden gaan mee naar Engeland. Ben afgelopen donderdag naar de d.a. geweest om alle papieren door te spreken. Inentingen hebben ze. En ik moet een paar dagen van tevoren de d.a. een platte worm middel aan de honden laten geven en een verklaring van gezondheid laten opstellen. De afspraak gelijk gemaakt, kan niet meer vol zitten.

Kaatastrof schreef:
Ja het is toch wat he die Brexit. Als we naar Wales zijn gegaan vorig jaar heb ik ook een paspoort moeten aanvragen. Gelukkig is dat hier in België wel minder gedoe. Gewoon aanvraag indienen bij gemeente, foto's erbij leveren en iets van 50 a 75 euro betaald? Ze blijven wel lang goed. Maarja had makkelijker geweest als het überhaupt niet had gehoeven :=

Nu heeft mijn vriend ook familie in de UK dus plannen we wel regelmatig te gaan.

Hahaha, Kaat, ja ze blijven wel lang goed. Tien jaar. En mogelijk als je het in je eigen land aanvraagt, dat het dan veel goedkoper is. Leuk trouwens dat jullie vaak naar de uk zullen gaan, fijne mensen over het algemeen, leuke humor.

balance schreef:
Kan inderdaad op Schiphol maar dan moet je terugkomen om het af te halen als het klaar is. Althans, met verlengen kan dat.
Ik vind het zo raar dat jullie speciaal naar Parijs moeten hiervoor, belachelijk.
10 jaar geldig geloof ik, dat dan weer wel.

Wij vinden het ook raar. We hebben wel een huis online kunnen kopen via digitale handtekeningen en codes met de notarissen tijdens de covid, maar een paspoort mag niet. 20 jaar geleden toen we het voor het eerste in Frankrijk aanvroegen was het ook nog op meerdere plaatsen in Frankrijk mogelijk. Bijv de amb in Bordeaux. Maar helaas is dat allemaal afgeschaft.

Jet schreef:
Dat Monique naar Parijs moet daarvoor is denk ik omdat ze in Frankrijk woont en omdat je als je in het buitenland woont, je naar de Nederlandse ambassade moet voor verlenging/diefstal/kwijtraken van ID-kaart/paspoort.

Wel een heel gedoe inderdaad, over een maand dus waarschijnlijk weer...

Gelukkig willen ze het paspoort wel over de post naar je huis sturen. Het gaat om je vingerafdrukken. Maar die hadden we 10 jaar geleden al gegeven, maar de dame van de amb zei dat ze die niet mogen bewaren. Dat het daarom opnieuw moet. Geloof ik geen ruk van, maar goed.

Muga schreef:
Was weer een heerlijke filmpje. Best onaardig eigenlijk, want jullie "ellende" en alle klussen geven mij zeker 10 min rust.

Schuren die koortjes bij Prisca niet? Dat de huid stukgaat?

Wat een dierentuin geniet er van de pruimen zeg. En binnenkort kleine haasjes... hopelijk geen holen in t weiland...

Dank je Muga, hahahaha, ja geen groter vermaek dan leedvermaek ;-) Ik heb nog geen tekenen van schuren gezien. Prisca vond ze wel lekker tussen haar benen en gebruikte ze om te jeuken, maar dat vond ik te laag hangen en te link.
Inderdaad veel dieren die de pruimen opeten. Gelukkig want er is een megaovervloed. We hebben nu de reine claudes gehad, de kroosjes ook, de kersen en nu gaan we naar de paarse pruimen. Erg lekker maar blij dat die dieren meehelpen. En gelukkig maken hazen geen holen, maar ondiepe kuilen. Ook minder handig, maar minder erg.

En we staan nu in de bergen aan lac cap de long, je kunt het op google maps vinden incl foto's. Waanzinnig prachtig. Foto's stop ik in het volgende filmpje.

Zo, ik ga de champagne opentrekken! 35 jaar bij elkaar...

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:19

Gefeliciteerd Mo en Erwin!! *\o/*
Nog vele gelukkige en gezonde jaren samen! <3

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:31

Gefeliciteerd saampjes..

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:34

Gefeliciteerd!! Mooie mijlpaal zeg!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:11

Gefeliciteerd! Geniet er van, jullie leven als Goden in Frankrijk. Ik had het niet gedacht maar na mijn bezoek in Zuid-Frankrijk nog niet eens zo lang geleden snap ik waarom mensen er heen trekken.. Wij zaten vlakbij de Vercors. Echt suuper mooi en heerlijk vertoeven.

En klopt, ik ben ook echt wel fan geworden van de UK. Mijn vriend zijn vader komt uit Swansea en spreekt ook uitsluitend Engels. Geweldige man is het. Hij is al dik in de 70 maar blijft toch nog constant bezig. We hebben met hem samen zo'n mooie reis gemaakt doorheen Wales. Ik denk dat hij beseft dat dit misschien een van zijn laatste keren was en ik vond het zo lief dat hij speciaal voor mij de mooiste plekjes heeft opgezocht. Het was mijn eerste keer in de UK ook en zeker niet mijn laatste. Schoonfamilie daar zijn ook allemaal leuke, lieve mensen. En die humor - sommige dingen die je daar ziet gebeuren only in the UK :D

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:11

Van harte gefeliciteerd *\o/* *\o/* Smaakte of smaakt de champagne lekker? Nog hele, vele, vooral gezonde jaren samen en lekker zo van alles blijven genieten zoals jullie nu ook doen!!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:12

Ze zijn erg streng met honden toelaten in de UK. Dus als er in het paspoort maar iets niet goed is ingevuld of afgeplakt dan ben je het haasje.
Ik las op Facebook dat je een paar keer per jaar ook naar een mobiele ambassade kan voor paspoorten ed, dacht ook in Toulouse.
En gefeliciteerd

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:43

Gefeliciteerd met het 35 jaar samen zijn! Op naar nog veel meer mooie jaren erbij!

Gelukkig worden de paspoorten naar jullie opgestuurd, dat scheelt weer! Nu maar hopen dat dat snel gebeurt.

Ga zo even kijken waar jullie nu zitten. Ik vind heel Frankrijk mooi, vooral de stukken waar heuvels/bergen en bos zijn! Mooie oude dorpen/dorpjes. Ik wil zeker nog terug naar Frankrijk, ik weet alleen nog niet wanneer...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 20:55

Hi Namiro, Manja, Muga, Kaat, Rocymax, Tinka en Jet, dank voor de felicitaties!

@Kaat wat fijn dat je zulke goede dingen hebt met de UK en ja Zuid-Frankrijk heeft veel fijne dingen, dat vinden wij ook.
@Jet, je mag altijd je tent bij ons opzetten.
@Tinka, waanzinnig een mobiele ambassade! Merde dat had ik moeten weten! Heb je een link naar die facebook?
En ik had alles uitgeprint voor de d.a. waaraan we moeten voldoen, maar ze zei het allemaal al uit zichzelf, dus ik moet daar vertrouwen in hebben dat ze het goed doet.

Inmiddels zojuist weer in de buidel getast voor Prisseca. Een borstverbreder gekocht. De deken zit verder wel ok, niet prima, maar goed genoeg. jammer van die buikflap, maar goed. Met zo'n dikke buik, is er geen eer aan te behalen. Maar ik vind dat die t-sluiting op haar boeg te hard in haar vel drukt. dus kijken of de verbreder helpt. Ook maar gelijk een geplastificeerd staartding gekocht. en dan ook maar gelijk weer van laarakker wat maagspul, want nu het verse gras voorbij is, loopt ze best weer vaak te blazen ondanks dat ze de hele dag hooi staan te eten.

Van die dingen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:46

Haha herkenbaar - van paardenmensen valt niet te erven he ;) Hopelijk werkt de borstverbreder goed en is dat probleem toch opgelost.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:54

Ik dacht dat het op raad en daad stond, maar weet het niet zeker meer. Volgens mij heeft de Nederlandse ambassade in Frankrijk ook een Facebook pagina.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:25

In de tussentijd kan je nog iets van een stuk handdoek dubbel/driedubbel/vierdubbel vouwen en dat achter de gesp(en) doen, de helft van het doek er achter, de andere helft sla je dan om naar voren ( of zoveel als nodig is om de lap niet af te laten zakken). Eentje bij ons op stal doet dat ook bij haar paard dat wel eens last heeft van die sluitingen. Het voorkomt in elk geval dat de huis open schuurt. Tenzij Prisca het leuk vindt om het er tussenuit te trekken, het zit tenslotte los.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 09:53

Tinka schreef:
Ik dacht dat het op raad en daad stond, maar weet het niet zeker meer. Volgens mij heeft de Nederlandse ambassade in Frankrijk ook een Facebook pagina.

Hi Tinka, Ik ga wel eens even snuffelen. Voor over tien jaar dan weer ;-)

Jet schreef:
In de tussentijd kan je nog iets van een stuk handdoek dubbel/driedubbel/vierdubbel vouwen en dat achter de gesp(en) doen, de helft van het doek er achter, de andere helft sla je dan om naar voren ( of zoveel als nodig is om de lap niet af te laten zakken). Eentje bij ons op stal doet dat ook bij haar paard dat wel eens last heeft van die sluitingen. Het voorkomt in elk geval dat de huis open schuurt. Tenzij Prisca het leuk vindt om het er tussenuit te trekken, het zit tenslotte los.

Hi Jet, ik kan er idd iets tussen doen. Ze zal het er niet uittrekken, iets met speknek. Ze kan nauwelijks bij haar eigen boeg. Ik heb het de afgelopen drie dagen nauwlettend in de gaten gehouden en het ziet er erg oncomfortabel uit, maar misschien is dat mijn menselijke projectie weer. Ze schuurt er niet aan en het schuurt ook niet in haar, maar het drukt heel haar vel in. Dus die verbreder lijkt me fijn. Dat hij maar snel moge komen.

Kaatastrof schreef:
Haha herkenbaar - van paardenmensen valt niet te erven he ;) Hopelijk werkt de borstverbreder goed en is dat probleem toch opgelost.

Hi Kaat, En toch voelen we ons heel verschrikkelijk rijk. Als je dan in Parijs ziet dat mensen hun kostje bij elkaar moeten scharrelen met het roosteren van kastanjes. Dan kom je weer even met beide benen op de grond. En dan bedoel ik met een supermarktkarretje rondtrekken met je hele hebben en houwen erin en dan illegaal op een hoekje hopen dat iemand je verboden kastanjes wil. of van die tentwijken bij de afslagen. En dat ik gewoon op een doordeweekse dag kan beppen hierover op bokt, dan zijn we rijk, heel erg rijk. En als we dan zoals vanmorgen ontbijten met uitzicht, dan kun je niet meer willen.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:28

Die deken zag er op het filmpje idd goed uit! Duimen dat de verbreder snel binnen is dus. Wat is meestal de levertijd bij jullie?

Als die borstsluiting echt zo knelt als je beschrijft, dan zou ik toch overwegen de deken (tijdelijk?) zo min mogelijk op te doen. Mijn breednekkige ijs heeft littekens daarvan in z'n borst staan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 10:58

Hi @Afanaisa, toevallig net haar deken afgedaan. Ik heb ze op een ander stuk gezet, dat is schuiner en dan leek het me erg ongemakkelijk zo'n nare gesp in je boeg. Helemaal in de vliegenspray gezet, maar het maakt niet uit. Ze vindt het leven vreselijk 8)7 en ze gaat na twee happen gras meteen weer staan schuilen. En daar is geen hooi. Dus dan eet ze eigenlijk te weinig voor haar maagproblemen. En de andere drie gaan niet bij haar weg, dus nu staat iedereen te treuren. Zielige paarden met 3 hectare gras voor zich... Dus ja ik hoop dat het er snel is, meestal een dag of 5 na bestelling. Dus ik verwacht na het weekend.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:31

Monique1963 schreef:
Kaatastrof schreef:

Hi Kaat, En toch voelen we ons heel verschrikkelijk rijk. Als je dan in Parijs ziet dat mensen hun kostje bij elkaar moeten scharrelen met het roosteren van kastanjes. Dan kom je weer even met beide benen op de grond. En dan bedoel ik met een supermarktkarretje rondtrekken met je hele hebben en houwen erin en dan illegaal op een hoekje hopen dat iemand je verboden kastanjes wil. of van die tentwijken bij de afslagen. En dat ik gewoon op een doordeweekse dag kan beppen hierover op bokt, dan zijn we rijk, heel erg rijk. En als we dan zoals vanmorgen ontbijten met uitzicht, dan kun je niet meer willen.

Ik doelde eerder op het feit dat je als paardeneigenaar maar kan blijven kopen voor die paarden, haha. Maar het klopt wel hoor wat je zegt. Ik mag ook absoluut in mijn twee handjes wrijven en ben heel dankbaar voor de mooie thuis die mijn ouders mij geboden hebben (en nog steeds bieden) omringt door groen en dieren. Ik werk in Brussel en passeer quasi dagelijks mensen die het niet zo goed hebben en jammer genoeg hun "geluk" zoeken in verslavende middelen. De lege gascans liggen gewoon in het openbaar verspreid naast de vuilnisbakken. :n Heel triest is dat om te zien. En ik ga eerlijk zijn dat ik er mij ook niet erg veilig voel.

Wat zielig dat Prisca quasi niet buiten durft door alle steekbeesten. Ik herken het wel hoor, hier gaan ze op zo'n dagen ook snel weer zelf naar de schuilstal. Ik hoop dat jullie paarden zich snel weer comfortabel voelen en van jullie mooie weilanden kunnen gaan genieten. :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 11:52

Kaatastrof schreef:
Ik doelde eerder op het feit dat je als paardeneigenaar maar kan blijven kopen voor die paarden, haha. Maar het klopt wel hoor wat je zegt. Ik mag ook absoluut in mijn twee handjes wrijven en ben heel dankbaar voor de mooie thuis die mijn ouders mij geboden hebben (en nog steeds bieden) omringt door groen en dieren. Ik werk in Brussel en passeer quasi dagelijks mensen die het niet zo goed hebben en jammer genoeg hun "geluk" zoeken in verslavende middelen. De lege gascans liggen gewoon in het openbaar verspreid naast de vuilnisbakken. :n Heel triest is dat om te zien. En ik ga eerlijk zijn dat ik er mij ook niet erg veilig voel.

Wat zielig dat Prisca quasi niet buiten durft door alle steekbeesten. Ik herken het wel hoor, hier gaan ze op zo'n dagen ook snel weer zelf naar de schuilstal. Ik hoop dat jullie paarden zich snel weer comfortabel voelen en van jullie mooie weilanden kunnen gaan genieten. :)

Ja dat is zeker waar, je kunt je geld wel kwijt in de paardensport. En als je ziet hoeveel ik heb verzameld door de jaren heen dat van andere paarden was, niet meer past etc. Echt bizar. Ik zou eens grondig de bezem door alle spullen moeten halen en het op Boncoin (franse Marktplaats) zette of zo. Toch bewaar ik dan alles, want dan denk ik, ik kan het vast nog wel eens gebruiken, of delen ervan. En dan zie ik bijv nu met die hackamoor, dan denk ik, ik ga van oud spul wat nieuws maken. Mwah, lamazitten.

En Prisca is een watje wat vliegen betreft. Ik heb nog niet eerder een paard gehad dat zich zo irriteerde aan vliegen. Het is bijna een obsessie voor haar. Maar met de deken is ze al een enorm stuk beter. Het werd gisteren gedurende de dag ook steeds beter en vanmorgen ging ze niet gelijk in de schuilstal staan. Het is gelukkig vandaag bewolkt en niet zo heet, dus dat scheelt ook.

Wat leuks gedaan, Pip mijn oppas wil graag meer bewegen en afvallen. Ik vind paardrijden in mijn eentje minder leuk. 1+1=2. Vandaag voor het eerst is zij te voet mee gaan wandelen als ik Prisca rijd. Was gezellig en altijd leuk een paardenbabbel te hebben. Het was heftig voor haar en ik voelde me lekker lui, maar we hebben gerust als het voor haar te zwaar werd en dan liet ik Prisca grazen. Ik heb niet gedraafd, wel gegaloppeerd en dan wachtte ik tot Pip er weer was. Erna gezellig een theetje, zonder koekjes, dapper, en we vonden het allebei een herhaling waard. We denken nu aan 3x pw en misschien neemt zij dan een van de andere mee aan de hand. Zin in.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:45

Gelukkig dat het dan nu een beetje beter gaat met prins K. Wat een leuke update over pip en erg dapper hoor dames dat jullie geen koekjes bij de thee namen.
Wij hebben hier zo’n grote commerciële blauwe lamp die vangt muggen en ander gespuis. Is dat niet iets voor jullie, Monique?
Hier was gisteren de smid, altijd leuk en vaak een bijzondere ervaring.
De paarden trekken erg naar hem toe.
Inmiddels is onze oprit afgezet met een lintje waaraan plastic vlaggetjes wapperen en mogen alle paarden vrij over mijn terrein scharrelen.
Gelukkig nu een flinke deuk in het te hoge gras en interessant om te zien waar ze verder aan knabbelen.
Gelukkig laten ze mijn wilde frambozen met rust ;).

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 14:52

Ha wat grappig is dat je automatisch aanvulling, Balance, die van Prisca, Prins K heeft gemaakt? Of heb je spraakherkenning?

Mooi dat je goede vibes bij de smid hebt en vooral fijn dat de paarden hem leuk vinden. Poupette vindt Pipoppas erg leuk en komt kijken zodra ze haar auto hoort. Dat vind ik fijn, dan weet ik dat de keuze van Pippas ;-) goed is.

Lekker dat je dieren nu overal over je terrein kunnen wandelen. Vinden ze vast heel erg leuk. Ook handig voor inbrekers, want veel mensen vinden paarden veel enger dan honden.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:21

:)* ik had inderdaad spraakherkenning aanstaan. Slim idee dat van inbrekers die bang van paarden zijn. Hoewel mijn paarden erg vriendelijk zijn naar iedereen maar het zal vast helpen als je er bang voor bent.
Ik vermoed trouwens dat iemand met slechte intenties snel wordt opgepikt door een paard daar zijn ze sensitief genoeg voor. En of ze dan nog vriendelijk zijn dat weet ik niet.

Warm houden, die pipoppas. Ik vind het moeilijk om betrouwbare oppas te vinden. Iemand die oog voor paarden heeft en er ook daadwerkelijk aan voelt of ze niet te dik worden etc.
Ik heb een paddock achter mijn huis waar een paard en een mini staan die snel dik worden.

Pasgeleden was hun hooi (op rantsoen) op en stond de grootste te gapen.
Dan schrik ik weer dat mijn man dat gewoon niet ziet.
Overigens heeft de grootste merrie zich de kleine toegeëigend en krijgen ze daardoor allebei ruim voldoende beweging :+.
Af en toe moet ik ze even scheiden als ik zie dat de mini teveel in de benen is gezet.
Maar ik wil jouw topic niet kapen ;).