Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:21

Inzake wolf Utrechtse Heuvelrug
Citaat:
‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️
Leest u alstublieft deze notitie van de Zoogdiervereniging van 30 juni 2023! Advies probleemsituatie wolf Utrechtse Heuvelrug. We worden gewoon gruwelijk in de zeik genomen! Maar dat wist ik al langer dan vandaag.

Bij het Wolvenmeldpunt ontvangt de Zoogdiervereniging vanaf 25 maart 2023 meldingen van een wolf op de Utrechtse Heuvelrug en vanaf 10 mei 2023 bijna dagelijks. Daar zijn veel filmpjes bij van een wolf die minder dan 30 meter van mensen met een hond komt en van hond en wolf die aan elkaar snuffelen. De wolf lijkt qua uiterlijk een jonge mannelijke wolf van één jaar oud.

Het verdoven van een wolf om te zenderen is een invasieve handeling voor de wolf. Er zijn casussen bekend waarbij alleen deze maatregel al een minder schuwe wolf, schuw maakt ( zie casus 9 in het document Reinhardt et al 2020), maar ook een situatie waarbij uit de zenderdata bleek dat afschrikwekkende maatregelen onvoldoende hebben gewerkt en de ( naar honden toe agressieve) wolf is afgeschoten ( zie casus 10 van hetzelfde document).

Link document Reinhardt, Kaczensky, Frank, Knauer & Kluth 2020 -How to deal with bold wolves: https://brage.nina.no/nina-xmlui/bitstr ... sAllowed=y

2.4 Het afschieten van de wolf is volgens de interventierichtlijnen ( IPO 2023) aan de orde als de wolf agressief is naar mensen of zonder provocatie agressief is naar aangelijnde honden ( probleemwolf). Op dit moment ( 30 juni 2023) betreft het een probleemsituatie met een wolf en niet een probleemwolf, vanwege de afwezigheid van agressie naar mensen of aangelijnde honden zonder provocatie. De situatie is evengoed kritisch en kan op elk moment verder escaleren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron Van Straaten Research
https://m.facebook.com/groups/170411843 ... tid=K35XfP

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:59

Niet gelijk zo aangebrand Wintu
Ik leg alleen uit waarom ik dat denk. :D

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:08

Happinez schreef:

Ja, ik ben op een gegeven moment wel eens aangebrand. Ik ben erg anti wolf in Nederland, maar probeer wel realistisch en kritisch te blijven kijken. En als je dan eens noemt dat je niet zeker bent of een wolf wel de dader was, wordt je gelijk op het matje geroepen en moet je gaan uitleggen waarom je dan wel een andere mening gedaan bent en word je vergeleken met de wolvenknuffelaars die bij elke aanval roepen dat het geen wolf is. Ik vind dat enorm onterecht, kinderachtig en polariserend.
Maar hoe dan ook, jij had mn aangebrande reactie niet verdiend, dus hier bij mijn excuus Y;(

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:10

tienus63 schreef:
Inzake wolf Utrechtse Heuvelrug
Citaat:
‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️
Leest u alstublieft deze notitie van de Zoogdiervereniging van 30 juni 2023! Advies probleemsituatie wolf Utrechtse Heuvelrug. We worden gewoon gruwelijk in de zeik genomen! Maar dat wist ik al langer dan vandaag.

Bij het Wolvenmeldpunt ontvangt de Zoogdiervereniging vanaf 25 maart 2023 meldingen van een wolf op de Utrechtse Heuvelrug en vanaf 10 mei 2023 bijna dagelijks. Daar zijn veel filmpjes bij van een wolf die minder dan 30 meter van mensen met een hond komt en van hond en wolf die aan elkaar snuffelen. De wolf lijkt qua uiterlijk een jonge mannelijke wolf van één jaar oud.

Het verdoven van een wolf om te zenderen is een invasieve handeling voor de wolf. Er zijn casussen bekend waarbij alleen deze maatregel al een minder schuwe wolf, schuw maakt ( zie casus 9 in het document Reinhardt et al 2020), maar ook een situatie waarbij uit de zenderdata bleek dat afschrikwekkende maatregelen onvoldoende hebben gewerkt en de ( naar honden toe agressieve) wolf is afgeschoten ( zie casus 10 van hetzelfde document).

Link document Reinhardt, Kaczensky, Frank, Knauer & Kluth 2020 -How to deal with bold wolves: https://brage.nina.no/nina-xmlui/bitstr ... sAllowed=y

2.4 Het afschieten van de wolf is volgens de interventierichtlijnen ( IPO 2023) aan de orde als de wolf agressief is naar mensen of zonder provocatie agressief is naar aangelijnde honden ( probleemwolf). Op dit moment ( 30 juni 2023) betreft het een probleemsituatie met een wolf en niet een probleemwolf, vanwege de afwezigheid van agressie naar mensen of aangelijnde honden zonder provocatie. De situatie is evengoed kritisch en kan op elk moment verder escaleren.

[ [url=m/GUApwW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/b3byEI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4NcEW1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SALb87.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BvkMKM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SK7DoS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/GX3BXM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/U7AIpW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sx1fJc.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://m.facebook.com/groups/170411843 ... tid=K35XfP

Als ik het sentiment online bekijk heeft de eigenaar van de hond schuld, had het meisje schuld en de BSO. Dus ze gaan het gooien op dat de wolf toch geprovoceerd is, vrees ik, enkel al door de aanwezigheid in het gebied.
Het is werkelijk om niet goed van te worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:18

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:28

Wintu schreef:
Happinez schreef:

Ja, ik ben op een gegeven moment wel eens aangebrand. Ik ben erg anti wolf in Nederland, maar probeer wel realistisch en kritisch te blijven kijken. En als je dan eens noemt dat je niet zeker bent of een wolf wel de dader was, wordt je gelijk op het matje geroepen en moet je gaan uitleggen waarom je dan wel een andere mening gedaan bent en word je vergeleken met de wolvenknuffelaars die bij elke aanval roepen dat het geen wolf is. Ik vind dat enorm onterecht, kinderachtig en polariserend.
Maar hoe dan ook, jij had mn aangebrande reactie niet verdiend, dus hier bij mijn excuus Y;(

Ik snap je punt wel , no worries.
Je kan idd zeker niet alles aan de wolf toeschrijven, ik heb soms ook wel eens twijfels bij meldingen hoor :j Maar goed dan denk ik ook altijd maar .. liever een melding teveel dan te weinig.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:43

tienus63 schreef:
Afgelopen januari is er probleemwolf in de omgeving van Hilversum, Spanderswoud geweest.

Zoogdierenvereniging heeft de provincie verzocht de wolf OPNIEUW te vangen en te zenderen.

[ [url=m/QlIl95.jpg]Afbeelding[/url] ]
https://www.facebook.com/share/p/f9Rb8F ... tid=WC7FNe

Dat staat er niet. Er staat: "opnieuw te proberen te vangen en te zenderen".
Ik lees het alsof ze eerder geprobeerd hebben het dier te vangen, maar dit niet gelukt is.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:50

Laatst bijgewerkt door Schapenwol op 27-07-24 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:53

Mijn gedachten gingen weer te snel, ik had de zin in mijn hoofd, hoe moet je het opvatten. Opnieuw zenderen omdat ie al eerder gevangen is, of een nieuwe poging om beest voor de eerste keer te vangen.

Dank voor de opmerkzaamheid.

Wbt de video van popster, ik vermoedde een Timberwolf, maar ik kon het bij het filmpje niet zo vinden. Dacht wel dat ie wsl in USA of Canada is opgenomen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:14

Wintu schreef:
Happinez schreef:

Wauw...

Als dat is hoe je mijn bericht opvatte...

Ik zet jou helemaal niet zo weg als jij hier beschrijft. Echter zet jij mij nu wel heel mooi weg!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:24

Citaat:
In diverse Woo-documenten vind ik meerdere taxatie rapporten van meerdere aangevallen opgevreten schapen van Utrechts Landschap! Maar daar hoor ik de wolvenknuffelaars niet over als er bij natuurorganisaties geen ‘wolfwerende’ rasters ( die overigens geen moer helpen) staan!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron van straaten Research
https://www.facebook.com/share/p/Ruzuw8 ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:28

Citaat:
‼️ IN DE KRANT OP DE VELUWE ‼️

Gisteren werden wij gebeld door persbureau ANP. De openingsvraag luidde: “Zijn jullie verbaasd over de enorme toename van wolven slachtoffers?”
Nou, dat zijn wij natuurlijk niet, want onze stichting is tenslotte opgericht omdat wij die toename al van verre aan zagen komen en daar erg bezorgd over zijn!
De journalist was daar dan weer verbaasd over. Er ontspon zich een prettig gesprek, waarin vrijwel alles waar we zo mee worstelen de revue passeerde. Van de problemen met wolfwerende rasters en het feit dat die ook steeds vaker gepasseerd worden door wolven tot het verminderde dierenwelzijn van onze dieren. En van beheer (“U bedoelt doodschieten? ”) tot nulstandgebieden en het feit dat Nederland een droevig experiment is. Daar wordt dan een artikel van geschreven, wat andere media als bron kunnen gebruiken. De plaatselijke kranten van Harderwijk en Ermelo hebben daar gebruik van gemaakt en een artikel geplaatst. Zie:

https://www.harderwijkercourant.nl/loka ... IJK%20(ANP)%20Stichting%20Wij(,woordvoerster%20van%20de%20organisatie%20weten.

#wolvencrisis #wijsmetwolven #dewolfgezienopdeveluwe #harderwijk #ermelo #Ermelobuitenleven

Bron wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/p/pePBYp ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:52

Zichtmelding Vierhouten jonge wolf
Citaat:
Vierhouten Gelderland
27-07-2024
20.10 uur

Ik stond met mijn 2 honden oog in oog met jonge wolf, vierhouterbos ( Vierhouten ) op nog geen 200 meter van camping Samoza. Hij was absoluut niet bang en bleef staan kijken. Zorgelijk zo dichtbij een drukke camping met veel kindjes en honden.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/NLbmGi ... tid=WC7FNe

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:55

Camping Samoza, daar hebben wij ook wat jaartjes met ons paard gekampeerd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:29

Ik ook, heftig zo dichtbij de camping. Na de MKZ was ik er ook met mijn vorige paard, toen was het daar megadruk met wilde zwijnen, stel dat zoiets nu weer zou gebeuren, dan lopen de wolven echt over de camping...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:29

Mellow schreef:
Wauw...

Ik zet jou helemaal niet zo weg als jij hier beschrijft. Echter zet jij mij nu wel heel mooi weg!

Dat doe je zelf hoor. Als je je posts eens naleest die aan mij gericht zijn, kun je misschien ook wel uitvogelen waarom :j

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:33

tienus63 schreef:
Citaat:
In diverse Woo-documenten vind ik meerdere taxatie rapporten van meerdere aangevallen opgevreten schapen van Utrechts Landschap! Maar daar hoor ik de wolvenknuffelaars niet over als er bij natuurorganisaties geen ‘wolfwerende’ rasters ( die overigens geen moer helpen) staan!

[ [url=m/zsuFCE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qIvDT1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xZfgxe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dVMPvg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HROlOb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bron van straaten Research
https://www.facebook.com/share/p/Ruzuw8 ... tid=WC7FNe

Kalveren hoor je niks over, schapen niet, ook hier in de buurt niet, van de 35 zijn er nog ongeveer 12 over. Iemand heeft een melding gedaan over de dieren in het natuurgebied en dat werd ook door de beheerder niet op prijs gesteld.
De stieren staan hier achter een prikkeldraad van iets boven de knieeen, enorme gaten onder het draad door. De schapen staan gewoon midden in het bos. Ik weet niet hoe het hekwerk daar momenteel is en of er honden bij lopen, durf ook niet te kijken, want ik heb de hond altijd mee.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:36

tienus63 schreef:
Citaat:
‼️ IN DE KRANT OP DE VELUWE ‼️

Gisteren werden wij gebeld door persbureau ANP. De openingsvraag luidde: “Zijn jullie verbaasd over de enorme toename van wolven slachtoffers?”
Nou, dat zijn wij natuurlijk niet, want onze stichting is tenslotte opgericht omdat wij die toename al van verre aan zagen komen en daar erg bezorgd over zijn!
De journalist was daar dan weer verbaasd over. Er ontspon zich een prettig gesprek, waarin vrijwel alles waar we zo mee worstelen de revue passeerde. Van de problemen met wolfwerende rasters en het feit dat die ook steeds vaker gepasseerd worden door wolven tot het verminderde dierenwelzijn van onze dieren. En van beheer (“U bedoelt doodschieten? ”) tot nulstandgebieden en het feit dat Nederland een droevig experiment is. Daar wordt dan een artikel van geschreven, wat andere media als bron kunnen gebruiken. De plaatselijke kranten van Harderwijk en Ermelo hebben daar gebruik van gemaakt en een artikel geplaatst. Zie:

https://www.harderwijkercourant.nl/loka ... IJK%20(ANP)%20Stichting%20Wij(,woordvoerster%20van%20de%20organisatie%20weten.

#wolvencrisis #wijsmetwolven #dewolfgezienopdeveluwe #harderwijk #ermelo #Ermelobuitenleven

Bron wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/p/pePBYp ... tid=WC7FNe

Wat ik dan jammer vind, is dat in het uiteindelijke krantenstuk, maar bar weinig info staat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:46

wat is een niet Lethaal projectiel?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:53

Een niet-dodelijk projectiel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:58

ah o.k dankjewel.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 23:06

Wintu schreef:
Mellow schreef:
Wauw...

Dat doe je zelf hoor. Als je je posts eens naleest die aan mij gericht zijn, kun je misschien ook wel uitvogelen waarom :j

Ik zie nu waarom je zo reageert...
In mijn eerste bericht het ik jou gequote waardoor het lijkt alsof mijn bericht alleen op jou gericht is. Daarop heb ik voortgeborduurd en zijn wij in dit conclaaf gekomen.

Ik had jou niet moeten quoten want het ging mij om het hele draadje erboven.

In de algemeenheid:
Doordat de afgelopen weken er een aantal incidenten zijn geweest met de wolf die door bepaalde uitspraken van mensen "afgezwakt" zijn/weggewuifd. Vind ik het dan tricky als mensen stellig gaan zeggen: ik geloof het niet. Of dat lijken mij hondenpoten.

Misschien had ik mijn berichten anders kunnen verwoorden of beter uit kunnen leggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 09:24

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 10:27

Bibi is goede vriendjes met dhr Koffeman en cs. En anti jacht. Op alles.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 17:51

Vandaag rondje gefietst,ook rond en stuk door De Treek UH.
Er zijn verschillende ingangen af gezet met dranghekken en lint. Er hingen bordjes aan met text en uitleg. Geen controle gezien.
Het Pannenkoek restaurant t.o een ingang wat afgesloten is geeft nu een schade vergoeding geeist omdat ze minder bezoekers krijgen.
Het was een beetje verwarrend. Sommige paadjes zijn gewoon open. Er hangen wel overal waarschuwingen.
Het is best een groot gebied wat afgezet is