[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 08:33

JudithO schreef:
Dat filmpje, dat is nou precies waarom ik nLooit ronde balen wil hebben :')
Is de landrover inmiddels alweer gemaakt?

Hi Juud, helaas gaat het repareren van de LaRo nog wel even duren. Het is een ingewikkelde operatie omdat de breuk zo aan het eind zit. Nu moet het hele differentieel open. Is jammer want die drieëenheid Pelle, tractor en LaRo gebruik Erwin bijna alle drie wel dagelijks. Hij heeft wel reservestangen in huis want toen we die wagen kochten in 99 zei die man, dat het heel vaak zou gebeuren als je met 4Wd aan op asfalt rijdt. Het is nog nooit eerder gebeurd. Nu met telkens weiland asfalt weiland afgewisseld, zo'n 30 keer, denkt Erwin dat hij misschien het een paar keer vergeten is. Ik vind dat dan gek dat dat dan daarvan stuk kan gaan, dus ik denk ook ouderdom. Die auto is al 45 jaar oud! Maar goed, van die dingen.
En ja, kleine pakjes zijn heerlijk handzaam. Alleen zijn pakjes een stuk lastiger in een hooiklok met hooinet te doen. Maar er zit bij ons geen boer in de buurt die kleine pakjes doet. Ik las wel een adv van iemand verder weg die het komt doen voor een euro per pakje en reiskosten. Die had ik achter de hand voor als mijn buurman het niet zou kunnen doen.
Pakjes kopen vind ik een dure business. Wij betalen voor een baal van 250 kilo 20 euro. 250 kilo pakjes kost hier à 3 kilo voor 15 euro, is 50 euro. Dus meer dan de helft zo duur. Dat vind ik wel heftig. Gelukkig hebben we nu dus gratis hooi en meer dan dat. En dan neem ik dat ze rond zijn graag op de =, letterlijk, koop toe. En wegrollende balen brengen wel humor *\%/*

balance schreef:
Jeetje, wat sta je daar gevaarlijk op de ladder bij het stapelen. Ik hield bijna mijn adem in.
Maar ziet er prachtig uit zo, wat een genot altijd als het veilig binnen is hè. Daar hadden jullie je nou zo druk om gemaakt en toen kwam de regen.

Geweldig om jullie zo samen aan de slag te zien en wat leuk dat het zo’n lang filmpje is geworden.

Balance je moest eens weten. Doodsangsten sta ik tegenwoordig uit op ladders. Ik ben drie jaar geleden vlak voor de verhuizing van een laddertje gevallen en een stukje ruggenwervel gebroken. De pijn die ik had liggend op die rand van de douchebak, oef, dat was niet echt grappig. Sindsdien ben ik niet meer zo'n held op ladders, maar ja, iemand moet toch kijken of het dak niet geraakt werd. Ik heb geen hoogtevrees, ook niet op ladders, maar het wiebelige van die krengen vind ik nu niet meer zo grappig.

Dank voor het complimentje over ons samen. Filmpjes geven wel een vertekend beeld natuurlijk, want alle vloeken moet ik er van Erwin uitknippen := En Erwin kan ze laten rollen, oeioei. En vooral omdat dit hooiproces niet van een leien dakje ging, heb ik heel veel moeten knippen, hahaha.

-Namiro- schreef:
Hard gewerkt hoor!! *\o/*
Mooi resultaat! +:)+

Dank je, Namiro, fysiek hard werken viel gelukkig erg mee, heerlijk om zo'n sterke arm als Pelle te hebben. Eerder deden we zulke tilwerk met lieren, maar dit is een groot gemak. Maar we hebben wel gezweten, zij het dan peentjes. Dat we het niet op tijd binnen zouden krijgen dat was wel stressen. En echt op een paar uur na ging het regenen, of zelfs eigenlijk een uur. De buurman vindt dat geen enkel probleem. Zijn eigen hooi ligt ook onbedekt in het land. Misschien is het voor koeien anders dan voor paarden, of zo.

Afijn, we zijn ook erg blij met het resultaat! Dank!

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 23:34

Mijn bitloze hoofdstel is in de maak. Maten opgegeven, twee weken levertijd. Maar eh, hoe kan dit op dit filmpje gebeuren? Heeft iemand dit wel eens zien gebeuren met een bitloos hoofdstel? https://www.youtube.com/shorts/E7yXI9VtEEQ

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 00:21

Ik had hem ook al gezien. Het lijkt mij nep. Anders niet goed vast gemaakt. Ik geloof er niet in. Mij te relax.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 07:41

Ik ook maar ik denk ook dat dit komt door orenmuts. Die glijdt dus dan trek je zo alles af,bijzonder is het wel ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 08:50

Otti1977 schreef:
Ik had hem ook al gezien. Het lijkt mij nep. Anders niet goed vast gemaakt. Ik geloof er niet in. Mij te relax.

Hi Otti, Ik denk persoonlijk niet dat het nep is. Het springen is voor dit springpaard een routine die hij relaxed afmaakt. De reactie van de ruiter aan het eind met de handen, daaraan denk ik ook te zien dat het geen nep is.
Het moet idd iets zijn van niet goed vastgemaakt. Of dat de kinriem onderaan breekt.

boyca schreef:
Ik ook maar ik denk ook dat dit komt door orenmuts. Die glijdt dus dan trek je zo alles af,bijzonder is het wel ;)

Ik heb voor Prisca ook een orenmuts, ook een vliegenkap, daar ga ik wel mee rijden te samen met de hackamoor. Ik moet idd even gaan experimenteren hoe hard dat gaat glijden, anders doe ik het er los overheen ipv eronder.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:37

Ik weet dat ze bij tuigpaarden ( die ook vaak een bos manen hebben zoals bij Prisca) een veter om het kopstuk vastmaken en die in de manen vlechten. Meestal als het kopstuk blijft zitten, blijft de rest van het hoofdstel ook zitten, tenzij het stuk gaat of niet goed is vastgemaakt.

Ik vermoed dat bij die springruiter de neusriem of niet goed was vastgemaakt, of stuk is gegaan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 18:22

Jet schreef:
Ik weet dat ze bij tuigpaarden ( die ook vaak een bos manen hebben zoals bij Prisca) een veter om het kopstuk vastmaken en die in de manen vlechten. Meestal als het kopstuk blijft zitten, blijft de rest van het hoofdstel ook zitten, tenzij het stuk gaat of niet goed is vastgemaakt.

Ik vermoed dat bij die springruiter de neusriem of niet goed was vastgemaakt, of stuk is gegaan.

Ja idd het veiligheidsvlechtje, heb ik ook geleerd bij mijn koetsiersbewijs. Nu heeft Prisca eigenlijk heel erg dunne manen. Dus ik verwacht niet dat de maantop het probleem gaat zijn, en ik ga mijn vliegenkap met oren er dan overheen doen denk ik. Ik moet even kijken hoe hoog de hackamore uitkomt met de muts. Nu heb ik meerdere mutsen, en eentje is korter, anders doe ik die erover. Maar goed het gaat nog wel even duren tot het hoofdstel voor de hackamore hier is.

Ik denk ook dat er iets is gebroken bij dat hoofdstel uit het filmpje. Ik vind het wel stoer dat de ruiter niet in paniek raakte. Getuigd wel van vertrouwen in haar paard! Hoewel ik wel vind, dat de reden dat het uitgaat wel is dat ze hem wel heel erg veel bij zich wilde houden.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 18:40

Afbeelding
Ik heb zo'n masker als op de foto. Kan makkelijk onder het hoofdstel. Nog nooit problemen gehad met bitloos hoofdstel dat afging. Ook niet met sidepull zonder keelriem.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 22:22

Tinka schreef:
[ [url=m/GpSWNi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb zo'n masker als op de foto. Kan makkelijk onder het hoofdstel. Nog nooit problemen gehad met bitloos hoofdstel dat afging. Ook niet met sidepull zonder keelriem.

Hey wat gaaf, Tinka, dat je dat terugkoppelt met een foto. Top! Jullie zien er goed uit als team. Als ik het zo zie, kan ik juist nog beter het lange masker doen. Als ik de korte zou doen, zit het mogelijk precies niet lekker.

Nu wordt het een hackamoor, maar gewoon even uit belangstelling, is het een sidepull die released onderaan, en zo ja, je had dus geen last ervan dat de release niet afkwam door het masker?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 18:16

Prisca's vliegendeken is gearriveerd. Ik ga hem houden, kan al niet eens meer terug want alleen met passen werd hij al vies. Maar ik ga ws geen vliegendeken vinden die haar gewoon goed past.

Positief aan deze bucas big neck is dat ik het fijn vind dat het allemaal gaatjes zijn, dat lijkt me luchtig.

Jammer vind ik dat het niet van katoen is, het lijkt me ondanks de gaatjes verschrikkelijk warm. Maar dat ga ik dan wel merken als ze bezweet raakt.

Negatief vind ik, en dat had ik al gelezen, maar ik dacht dat dat dan wel verstelbaar zou zijn, dat de boeg erg trekt en niet verstelbaar is en dus met gesp en al enorm in haar vel op haar luchtpijp drukt. Dus waar haar boeg in haar hals overgaat. Daar moet ik iets mee gaan doen. Verlengen met klittenband of zo, wat dan weer betekent dat er een opening komt tussen de flappen.

Positief vind ik dat haar breedte op haar rug goed uitpakt, waardoor de flappen naar beneden langs haar benen gelukkig niet hoeven te worden ingekort.

Raar vind ik dat big neck dan kennelijk niet de enorme speknek is van Prisca want dat flappert dan weer aan alle kanten.

Echt erg jammer vind ik dat de buikflap superkritisch is bemeten. Nu is Prisca natuurlijk ook extreem dik, maar ik vraag me af hoe dun een full paard dan moet zijn om die flappen met klittenband aan elkaar te krijgen. Het klittenband raakt elkaar niet eens, ik zie nog zeker 20cm blote buik. De riemen om het dan wel vast te houden, halen het op zijn langst nét.

Elastiek onder de staart is ook erg krap. Ik krijg haar staart er niet eens door. Je kunt die staartband ook niet losmaken, dat vind ik dan weer raar. Er zit nog wel een staarttouwtje bij, maar dat is dan weer te kort.

Er zitten ook riemen voor tussen de benen bij, maar de ogen daarvoor zitten laag aan de flappen, waardoor die riemen heel laag kruisen. Dat zal bij een paard hoog op de benen minder een probleem zijn, maar als Prisca de berg op moet, dan zie ik haar wel verward raken in de riemen. Dus dat heb ik er dan maar afgelaten.

Ze staat nu even in haar box na te denken of ze hem fijn vindt of niet. Straks naar buiten en kijken of ze rustiger staat en de onrust tussen de 3 grootste dan minder wordt. Omdat Prisca hen gebruikt als schuur-weg-vliegen-muur en dat doet ze niet zachtzinnig.

Halen jullie 's nachts eczeem en vliegendekens eraf?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 18:46

Als ik een vliegendeken op heb bij Elvee ( en voorheen bij Lou) dan blijft die dag en nacht op.

Je hebt van Bucas borstverbreders, misschien kan je daar iets mee? https://www.bucasnederland.nl/borstverbreder/ . Je moet wel even kijken of er eentje geschikt is voor jouw deken.

Dat elastiek voor de staart gebruik ik nooit. Dat is alleen heel nuttig met hele harde wind, maar zelfs bij Elvee ging dat ding al heel snel aan één kant los ( afgescheurd van de stof).

Ik zou zelf een iets langer "touwtje" nemen voor achterlangs haar billen en dat vastmaken. Ik pak meestal een stuk strotouw, als het vies is knip ik het eraf en doe ik er een nieuwe aan.

Dat het klittenband tekort is is wel erg jammer. Ze hebben ook nog verlengers voor de singels: https://www.ej.nl/bucas-strap-extender- ... F5EALw_wcB .

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 19:18

Hmm.. klinkt niet ideaal voor zo’n dure deken Mo!

Ik ben zo’n muts die de dekens in de avond afhaalt en in de ochtend weer op doet.. denk altijd dat ze het prettig vinden om ook ff zonder deken te lopen en te rollen..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 19:25

Hi die Jet,

dank voor al je tips. Die extenders komen op mijn lijst. We hadden ze al eerder genoemd hier in mijn topic, maar dat was ik weer vergeten.

Singelverlengers is niet nodig, het is dat de buikflap gewoon veel te klein (is voor Prisca) Die had ik ook los gezien, dus eens kijken of dat nog wat is. Ik kijk eerst even aan, hoe ze het nu doet, nu ze met hals en lichaam staat ingepakt.

Ik vind een strotouwtje te scherp voor onder haar staart. Ze heeft een enorm zacht velletje aan de binnenkant van haar staart, maar iets maken van een oud halstertouw of zo moet wel kunnen.

Hi die Namiro,
Het zit misschien tussen mijn oren, maar ik vind het idd zo sneu dag en nacht ingepakt laten. Dus ik denk dat ik het met regen en in de nacht er wel af ga halen.

En nee, niet ideaal met deze dure deken. Ik verwacht dat er gewoon niets bij haar (met nek en buikflap) goed gaat passen omdat ze zulke bizar vreemde maten heeft. Ik kan beter iets op maat laten maken.

Afijn, eerst maar eens kijken hoe het met een borstverbreder dan wel gaat. Daar zal ik achteraan trekken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 19:38

Wat naar dat de deken Prisca zo slecht past. Ze is natuurlijk ook wel een apart typje, formaatje tank op korte pootjes.

Wat betreft dekens 's nachts af, hier houdt Miracle hem dag en nacht om. Het is wel lekker zonder deken maar hij krijgt gelijk enorm last. Dat is veel sneuer dan zo'n deken 24/7 omlaten. Dus hier gaat hij alleen heel af en toe af als het echt keihard stortregent voor minstens een hele dag, want dan zijn er toch geen vervelende steekbeesten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 19:51

JudithO schreef:
Wat naar dat de deken Prisca zo slecht past. Ze is natuurlijk ook wel een apart typje, formaatje tank op korte pootjes.

Wat betreft dekens 's nachts af, hier houdt Miracle hem dag en nacht om. Het is wel lekker zonder deken maar hij krijgt gelijk enorm last. Dat is veel sneuer dan zo'n deken 24/7 omlaten. Dus hier gaat hij alleen heel af en toe af als het echt keihard stortregent voor minstens een hele dag, want dan zijn er toch geen vervelende steekbeesten.

Hi Juud, ik dacht eigenlijk dat er 's nachts geen vliegen waren? Als het wel zo is, dan laat ik het om. En ik zal wat foto's maken van haar met deken. Het ziet er van een afstand perfect uit. Ze loopt nu in de wei en ze is al langer buiten de overdekte eetplek dan de afgelopen weken. Dus ik durf al wel te stellen dat het werkt voor haar. Het is niet ideaal, maar misschien met een borstverbreder dat het wel goed komt. En dan nog wat zelf fröbelen her en der. Ik denk dat ik dit altijd zal houden. Ze is zo'n apart paard, eigenlijk een misbaksel van de natuur daarom is ze ook zo grappig.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 23:16

Die singelverlengers, daar dacht ik aan omdat je zei dat ze net pasten op zijn langst.

Je kan ook nog een stuk tuinslang om het touwtje achter haar billen doen, dat is wel zacht en makkelijk schoon te maken.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 07:54

Heerlijk weer!
Ik moest van de week ff aan jullie denken, toen mijn IJslander merrie met een grote, zachte b-cup bult onderaan haar buik aan kwam wandelen.

Hoe bevalt de totale lengte van de vliegendeken?
Als ik er een borstverbreder bij doe, heb ik vaak ook meteen een deken in een maatje kleiner nodig. Kan gunstig zijn, of ook precies niet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 09:43

Jet schreef:
Die singelverlengers, daar dacht ik aan omdat je zei dat ze net pasten op zijn langst.

Je kan ook nog een stuk tuinslang om het touwtje achter haar billen doen, dat is wel zacht en makkelijk schoon te maken.

Hi Jet, dat had ik inderdaad van je begrepen over de singelverlengers. Ze passen net en dat is ok, maar de buikflappen halen het dus helemaal niet. Maar goed. Beter wat dan niets.

Ik heb een van de lijntjes met clippen die om haar benen zou moeten nu gebruikt als biltouwtje. Ik vind die tip van tuinslang wel erg goed, met Prisca's diarree wordt het wel goor ja.

Afanaisa91 schreef:
Heerlijk weer!
Ik moest van de week ff aan jullie denken, toen mijn IJslander merrie met een grote, zachte b-cup bult onderaan haar buik aan kwam wandelen.

Hoe bevalt de totale lengte van de vliegendeken?
Als ik er een borstverbreder bij doe, heb ik vaak ook meteen een deken in een maatje kleiner nodig. Kan gunstig zijn, of ook precies niet.

Nou Afanaisa dan, ook al zo'n grote bult. Was het ook met een dag weer weg?

Ik denk dat de borstverbreden precies zal zijn wat ik nodig heb. De deken past verder goed qua ruglengte, maar haar borst is zoooo breed dat gaat gewoon niet. OF het gaat wel, maar ik denk dat dit heel oncomfortabel voor haar is en misschien wel schuurplekken of wondjes gaat opleveren. De gesp drukt nu echt erg in haar vel.

Vanmorgen waren de bilflappen helemaal naar voren gewaaid, omdat ik dus geen touwtjes had. Nu dan vanochtend de oplossing hierboven gemaakt. Ik heb het dek met de nacht omgelaten, ze was niet heet, maar het heeft wel geregend en ze had ermee gerold, maar hij was maar iets verschoven.

Nu eens over Callas. Ik heb nog steeds zo'n idee van, ik stap zo weer op. Haar been van de week was zo goed, dat ik echt dacht, ik zou toch stapwerk in het rijveld moeten kunnen doen. En dan nu vanmorgen weer zó kreupel. Maar heel even een pas of vijf en dan weer iets beter.
Wat ik nu denk, ze staan nu het grootste deel van de dag te hangen op de poetsplaats omdat daar hooi, schaduw, droog en geen vliegen is/zijn. Ervoor was het de hele dag hapje stapje. Zou het kunnen zijn dat rust roest?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 10:05

Rust roest is bij Jolly wel een probleem ja. Die heeft dan echt last, wil niet draven bijvoorbeeld. Hij moet er dan ook echt even doorheen en is daarna niet extreem zichtbaar kreupel meer.
Maar Jolly heeft artrose, ik weet niet hoe het met een peesblessure gaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 12:44

Monique1963 schreef:
Ik denk dat de borstverbreden precies zal zijn wat ik nodig heb. De deken past verder goed qua ruglengte, maar haar borst is zoooo breed dat gaat gewoon niet. OF het gaat wel, maar ik denk dat dit heel oncomfortabel voor haar is en misschien wel schuurplekken of wondjes gaat opleveren. De gesp drukt nu echt erg in haar vel.

Vanmorgen waren de bilflappen helemaal naar voren gewaaid, omdat ik dus geen touwtjes had. Nu dan vanochtend de oplossing hierboven gemaakt. Ik heb het dek met de nacht omgelaten, ze was niet heet, maar het heeft wel geregend en ze had ermee gerold, maar hij was maar iets verschoven.

Nu eens over Callas. Ik heb nog steeds zo'n idee van, ik stap zo weer op. Haar been van de week was zo goed, dat ik echt dacht, ik zou toch stapwerk in het rijveld moeten kunnen doen. En dan nu vanmorgen weer zó kreupel. Maar heel even een pas of vijf en dan weer iets beter.
Wat ik nu denk, ze staan nu het grootste deel van de dag te hangen op de poetsplaats omdat daar hooi, schaduw, droog en geen vliegen is/zijn. Ervoor was het de hele dag hapje stapje. Zou het kunnen zijn dat rust roest?

Gesp geen echte optie voor, maar voor schurende deken kan een lading antiklit spray helpen. Goed mee insprayen en laten drogen voordat je de deken weer vast maakt. Dan glijdt de boel beter in plaats van stof die vacht "grijpt" en dus schuurt.

Gewrichten smeren gaat met synova en dat is korrelig als het koud is. Rustig bewegen zoals met stapje hapje houdt het warm genoeg om vloeibaar te zijn en dus goed te smeren. Deels ook van toepassing op pezen die zeker bij stilstaan slecht doorbloed zijn. Komt vermoed ik ook bij dat er een deel "doorheen lopen" of hoe loop ik zonder last of zelfs gewend en kan het negeren is. Pijn kan flink naar de achtergrond als het gelijkmatig en zachtjes "zeurt" ipv onverwachte pieken.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:07

Er zijn ook geplastificeerde elastische staartkoorden te koop, in verschillende lengtes, 5 euro zoiets, zijn echt ideaal om schoon te houden, kunnen ook uitgewassen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 21:54

JudithO schreef:
Rust roest is bij Jolly wel een probleem ja. Die heeft dan echt last, wil niet draven bijvoorbeeld. Hij moet er dan ook echt even doorheen en is daarna niet extreem zichtbaar kreupel meer.
Maar Jolly heeft artrose, ik weet niet hoe het met een peesblessure gaat.

Callas heeft ook artrose, door de blessure. Het stukje bot wat los was, de randen daarvan waren door artrose aangetast dus dat zal wel ook zo zijn als Jolly. En zoals mezelf trouwens ook, dus ja dat klinkt wel logisch, Juud.

Grappige tip Tamary van de spray. Dat heb ik zelfs wel in huis, kan ik eens proberen.
Ik heb smeersels van de d.a. voor haar pees, maar het zit in haar kootholte en daar zit zo geweldig veel haar, dan zou ik haar moeten blijven scheren en smeren. Omdat het niet leek te helpen ben ik ermee gestopt. Maar ik denk dat het stijfheid is geweest omdat ze niet willen lopen en bij het hooi blijven dralen. Volgende week gaan ze naar andere stukken, dus dan moeten ze weer meer lopen.

assebassie schreef:
Er zijn ook geplastificeerde elastische staartkoorden te koop, in verschillende lengtes, 5 euro zoiets, zijn echt ideaal om schoon te houden, kunnen ook uitgewassen.

O dat is ook handig, men denkt ook overal aan. Ik heb het geprobeerd hier, maar ik krijg never nooit de tuinslang over de musketons, dus ik moet een musketon eraf halen. Ik frutsel nog even door.

In ieder geval staat Prisca met haar nieuwe deken in het filmpje:

https://youtu.be/Yf4iMQqoGPI

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 22:25

https://www.agradi.nl/harrys-horse-bilk ... WEEALw_wcB deze bijvoorbeeld. Zo zijn er wel meer te vinden.

En die rups is prachtig! https://www.vlinderstichting.nl/vlinder ... &fase=rups , ik denk dat het deze is.

Vreselijk jammer van alle pechdingen, hopen dat het snel oplost.

En de paardenstukjes: gaaf weer!

Heerlijk even op en neer naar Parijs ( 800 km.!), volgens mij is 2 dagen daar alweer lang genoeg, ook al is het er ook mooi en is er genoeg te zien! Hier vandaan is Parijs een kleine 600 km.
Toen ik naar Spanje ging stopte ik in Orleans, dat was 700 km., ik vond dat genoeg voor 1 dag...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 08:34

Hi Jet, voor het geld hoef ik het niet te laten die bilbuisjes. Ik ga dat samen met een borstverbreder in huis halen.

En ja, de vlinder is een doodhoofdsvlinder. Als vlinder vind ik het minder mooi dan als rups, maar magisch is het wel altijd hoe een groen dier in een bruin wezentje kan veranderen. En soms is de rups niet zo fraai, maar de vlinder over het algemeen prachtig.

En Parijs was enorm ad hoc. We gaan in september naar NL, ben ik al 5 jaar niet meer geweest, dus moest maar weer eens. En we willen dan ook naar de UK om daar vrienden te bezoeken. Dus ik zit lekker een boot overtocht te boeken, lees ik 'paspoort'. Realiseer ik me dat ik alleen een identiteitskaart heb en geen paspoort. En met brexit is het uit de EU dus moet ik een paspoort. Neeeeeeeeeeee.

Wat een gedoe, dus hals over kop een spoedafspraak gemaakt bij de ambassade in Parijs. En dan maar het beste ervan maken. We zouden eerst 1 nacht gaan, maar dat leek me erg vermoeiend, dus aan Pip de oppas gevraagd of er een dagje bij kon en dat vindt ze heerlijk. Ze komt hier graag met haar zoontje, vandaar. Geen probleem en vorige zondag dus op stel en sprong naar Parijs. Bleek daar fashion week te zijn. Veel stukken afgesloten, overal zwarte limousines met rokende wachtende chauffeurs ernaast in slechtpassende zwarte pakken met steevast wit overhemd.

Hebben we een fijne plek vlak bij de ambassade gevonden, betaal je 25 euro voor een paar uur! Jemig. Afijn, om beurten naar de ambassade ik eerst, kom ik daar, foto te groot. Hadden we laten maken in zo'n cabine die officieel erkend is. Ja, voor Franse paspoorten bleek. Nooit bij stil gestaan. Nederlandse foto's moeten kleiner zijn. Dude! Moesten we naar een Franse fotozaak, de ambassademevrouw zegt met 3 kwartier ben je terug dan kan ik je er nog wel tussendoor hebben.

Nah, niet met Fashion Week. Jemig wat een stress. Bij de fotozaak konden we alleen op een stoep parkeren. Voor een of ander groot kantoor. Dus om beurten naar de fotograaf. Ik was met 5 minuten klaar. Foto's waren 14,95. Dus ik wel met een betaalkaart betalen, maar dat kon pas vanaf 15 euro. Dus ik zeg, doe er maar 5 cent bij. Nee dat kon niet, ik moest dan nog iets kopen. Hoe belachelijk is dat! Ratten. Dus ik zeg, mijn man moet ook, dat was dan wel goed. Maar uit wraak heeft hij Erwin 10 minuten laten wachten. Om mensen die later binnen kwamen eerder te helpen. Jaja. Ik wist dat niet, dus ik kreeg de zenuwen, want ik zat in de auto en de bewaker van dat gebouw kwam telkens kijken. Dus ik ben met hem gaan praten en hij zei dat hij het moest controleren ivm terroristische aanslagen. Dude, als ik terrorist ben met een bom in de auto, blijf ik er dan zelf inzitten? Gedoe. Ik weer naar die winkel rennen en daar was Erwin dan net aan het afrekenen. pff.

Na ruim 1,5 uur waren we terug, uiteraard parkeerplaats weg en moesten we eigenlijk weer zo'n dure kaart kopen, maar dat hebben we maar niet gedaan en hebben even illegaal gestaan. Konden er gelukkig nog wel tussendoor bij de afspraken van de ambassade ook al waren we nu officieel te laat. En over een maand zou het dan rond moeten zijn.

Dachten we gezellig te doen, we gaan even naar de Eiffeltoren, dat is een mooie wandeling van 2 km vanaf de ambassade. Ik weet dat er een grote brede laan met bomen op aan loopt. We konden kiezen uit twee. Uiteraard nemen we de verkeerde. Uiteindelijk komen we in een enorm drukke straat, die ik dus had willen vermijden omdat we met de honden liepen, en dat werd gewoon te veel voor Yoda.

Ze is totaal geen mensen, auto's en stadsleven gewend, het is een jachthond voor in velden en bossen en de rest van haar leven heeft ze in een kennel of zo gezeten. Ze is vreselijk blij en wil iedereen gedag zeggen, maar honderden mensen, dat ging haar hondenbreintje te boven en ook mocht ze niet iedereen gedag zeggen van mij natuurlijk, dus van een vrolijk hondje met de staart omhoog, werd ze na 100 m drukke straat een zielig sloffend hondje met de staart naar benee. Dus ik heb het afgekapt en we zijn terug gegaan. Dan maar geen Eiffeltoren. En toen zagen we op de terugweg dan wel die laan die we hadden moeten hebben met de Eiffel, daar hebben we een foto gemaakt met ons, hahaha, lekker cliché.

Twee nachtjes goeikope hotelletjes gedaan, ik heb ondertussen in de auto gewoon zitten werken, 8 uur snelweg is toch niet interessant, bijna 9 uur en nog de helft van de kosten terug kunnen verdienen. Wist je dat een paspoort (in frankrijk kopen) 150 euro kost? Tel daar de reiskosten, tolweg, parkeren, eten, hotelletjes bij op en je schrikt je rot! Maar het was wel ff leuk om er weer eens geweest te zijn.

Vandaag nemen we ook weer de camper voor een nachtje naar de bergen. Fijne zondag allemaal.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 16:21

Tjee wat een gedoe zeg. Is er geen optie om in Nederland een paspoort te regelen of moet dat verplicht in Frankrijk als je in Frankrijk woont? Gelukkig hoeven wij voorlopig nog niet.

Veel plezier in de bergen!