Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 18:30

Dat maakt het eigenlijk nog simpeler inderdaad. Zodra hij er weer over begint zeg je gewoon. "Goh ik vind het echt een leuk paard, maar heb maar 20k budget, en zelfs daar moet ik voor lenen van mijn ouders. Ik ben bang dat we er dus qua prijs niet uitkomen, dus het aan me voorbij moet laten gaan". Zo beledig je niemand, je houd het eerlijk en bij jezelf. Er is dan ruimte voor hem om te zeggen dat hij hem voor dat bedrag wel wil verkopen. En alleen dan zou ik een proefperiode afspreken om te zien of er een klik is. Gaat hij er niet op in, heb je niemand beledigd, weet hij ook waar hij aan toe is, en kan je rustig doorsparen voor een ander paard.

Heel eerlijk zou ik het iedereen afraden om te lenen voor een paard. Als je echt helemaal gek bent van dit dier kan je dat doen, zeker bij je ouders is wel veilig als je weet dat je dit in een jaar bij elkaar kan sparen. Maar bedenk je wel dat zodra je dit paard hebt je ook stalgeld, lessen en dierenartskosten erbij krijgt. Dus je vermogen om te sparen gaat dramatisch achteruit. Vraag je dus af of je echt wel binnen een jaar je ouders kan terugbetalen met een paard erbij?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 18:46

Eef_Bam schreef:
Dat maakt het eigenlijk nog simpeler inderdaad. Zodra hij er weer over begint zeg je gewoon. "Goh ik vind het echt een leuk paard, maar heb maar 20k budget, en zelfs daar moet ik voor lenen van mijn ouders. Ik ben bang dat we er dus qua prijs niet uitkomen, dus het aan me voorbij moet laten gaan". Zo beledig je niemand, je houd het eerlijk en bij jezelf. Er is dan ruimte voor hem om te zeggen dat hij hem voor dat bedrag wel wil verkopen. En alleen dan zou ik een proefperiode afspreken om te zien of er een klik is. Gaat hij er niet op in, heb je niemand beledigd, weet hij ook waar hij aan toe is, en kan je rustig doorsparen voor een ander paard.

Heel eerlijk zou ik het iedereen afraden om te lenen voor een paard. Als je echt helemaal gek bent van dit dier kan je dat doen, zeker bij je ouders is wel veilig als je weet dat je dit in een jaar bij elkaar kan sparen. Maar bedenk je wel dat zodra je dit paard hebt je ook stalgeld, lessen en dierenartskosten erbij krijgt. Dus je vermogen om te sparen gaat dramatisch achteruit. Vraag je dus af of je echt wel binnen een jaar je ouders kan terugbetalen met een paard erbij?

En dus meldt je dat je budget ca 15k is. Eventueel zeg je erbij dat daar wel wat marge op zit.
Zit er marge in zijn vraagprijs, zal hij dat melden en kun je kijken of je bij elkaar kunt komen.

Als hij denkt dat ie echt 25k kan vangen, gaat het paard waarschijnlijk ook niet weg voor 20k.
Blijkt uiteindelijk dat het paard die 25k niet op gaat brengen, heb je weer een andere situatie.

Want wat niemand hier durft te zeggen: het maakt uit wie het paard verkoopt en wat zijn klantenkring is.
Er staat er eentje op Marktplaats die 67000 moet kosten, volgens de advertentie.
Er zijn kringen die dat betalen; er zijn kringen die dat niet betalen.

Benzz

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 19:15

Geen geld lenen voor een paard! Over een jaar zijn er echt ook leuke fijne en brave jonge paarden. Als dit echt zo'n bijzonder dier was geweest was deze allang verkocht.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 19:23

Idd, tenzij je dit echt een paard is waar je een hele bijzondere klik mee hebt. Anders gewoon wachten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 19:56

Denk er wel aan dat je ook een zadel etc. nodig gaat hebben. Of zit dat erbij voor die prijs? En stel dat hij onverhoopt ziek wordt na aankoop, de DA-rekeningen zijn momenteel schrikwekkend hoog. Dus eigenlijk moet dat allemaal mogelijk zijn van het budget wat je beschikbaar hebt. Meestal begint na aankoop van het paard de kassa pas echt te rinkelen! Ik wil je echter niet ontmoedigen. Als het je droompaard zou zijn dan is het alles waard.Als het niet je droompaard is dan komt er ook wel weer een andere.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 19:58

Ik heb toch altijd fijne, gezonde en brave jonge dieren kunnen vinden voor minder geld. Niet in de gekste markt nee, maar die lijkt toch ook over te zijn. Dat je geen brave gezonde kan vinden vind ik een rare opmerking. Het ligt voornamelijk aan de kwaliteit die je wilt. Ik heb er meerdere proefwerken die makkelijk subtop zouden lopen, page Cup mee konden doen enzovoorts en die gezond waren voor minder dan 20k. Dus met die paar jaar erbij zou ik nog steeds denken dat je het kan vinden onder die 20k. Zolang je niet de nieuwe wereldkampioen zoekt of pavo Cup winnaar.

Lenen zou ik lieve rook niet doen. Maar als jij gewoon aangeeft dat het qua budget niet past kan je niemand beledigen. Ik weet liever vooraf of een paard in het budget gaat passen, want verliefd worden en dan pas over prijs praten gaat altijd fout. Of veel verdriet want het gaat niet qua budget, of je geeft meer uit als je wilt.

Anjali, als je het goed doet zitten de spullen en de da niet in het budget wat je hebt voor de aankoop. Zelfs als je voor 1000 euro een paard wil kopen, bezuinigen op passend tuig moet je nooit willen en op dierenartskosten helemaal niet. Dan heb je gewoon te weinig geld voor een paard of die nu 100 of 100k kost.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 19:59

Eef_Bam schreef:

Mee eens. Er kan van alles gebeuren in een jaar waardoor het moeilijk kan worden om het geld terug te betalen. Zeker als je ouders het niet makkelijk kunnen missen, zou ik het je echt afraden. Beter eerst sparen, goed om je heen kijken en dan kopen. Je bent deze man niets verplicht.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 20:18

Mmm, jouw instructeur speelt in op jouw gevoel. Ik zou me een beetje misbruikt voelen, niet fair behandeld. Dat zou voor mij een reden zijn om het paard niet te kopen. Ik hou niet van zijn handelswijze.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 20:33

Als het de just wimphof is dan is die van een bokker.
Die heeft al een keer vermeld dat hij geen reacties krijgt op de advertentie dus zon vaart zal het niet lopen.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 00:37

Eef_Bam schreef:

Dat is een hele mooie manier om hem niet te beledigen idd. Dank je wel! :) Hoelang is meestal de gangbare proefperiode? Moet je daarvoor betalen? Zo ja, hoeveel dan?
Ja dat klopt idd dat vanaf de aankoop stalling, DA, hoefsmid, lessen,... er allemaal bijkomen. Daarom dat ik liever nog wat had gewacht. Maar als het echt zo'n uitzonderlijk paard is, wil ik er wel voor lenen. Omdat het een paard is dat m'n trainer ook goed kent. Maar het moet dan wel echt een klik zijn en ook voor de juiste prijs.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 00:41

ikke schreef:
Eef_Bam schreef:

En dus meldt je dat je budget ca 15k is. Eventueel zeg je erbij dat daar wel wat marge op zit.
Zit er marge in zijn vraagprijs, zal hij dat melden en kun je kijken of je bij elkaar kunt komen.

Als hij denkt dat ie echt 25k kan vangen, gaat het paard waarschijnlijk ook niet weg voor 20k.
Blijkt uiteindelijk dat het paard die 25k niet op gaat brengen, heb je weer een andere situatie.

Want wat niemand hier durft te zeggen: het maakt uit wie het paard verkoopt en wat zijn klantenkring is.
Er staat er eentje op Marktplaats die 67000 moet kosten, volgens de advertentie.
Er zijn kringen die dat betalen; er zijn kringen die dat niet betalen.

Als hij eerst 30k vroeg en ik begin met 15k, zal hij dat niet super beledigd zijn?
Dus een trainer met een klantenkring die meer wilt betalen, die zal er steeds meer voor kunnen vragen dan als ik het goed begrijp. Hoe weet ik eigenlijk wat zijn klantenkring is? Hij heeft het paard ook enkel maar op sporthordes gezet en niet op zijn eigen Facebook of Instagram ofzo.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 00:43

Benzz schreef:
Geen geld lenen voor een paard! Over een jaar zijn er echt ook leuke fijne en brave jonge paarden. Als dit echt zo'n bijzonder dier was geweest was deze allang verkocht.

Hmm, ja dat is misschien ook wel waar. Hij zegt dat hij op wedstrijd al veel aangesproken is, maar dan zou het toch al lang verkocht moeten zijn. Heb hem wel nog niet zien adverteren op zijn eigen Facebook of Instagram. Wil dat dan zeggen dat het misschien dan nog niet zoooo dringend is dat hij weg moet? Ofwel wil hij nu eerst proberen bij mij. En als dat niet lukt, dat hij het dan ook op zijn sociale media zal zetten.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 00:45

anjali schreef:
Denk er wel aan dat je ook een zadel etc. nodig gaat hebben. Of zit dat erbij voor die prijs? En stel dat hij onverhoopt ziek wordt na aankoop, de DA-rekeningen zijn momenteel schrikwekkend hoog. Dus eigenlijk moet dat allemaal mogelijk zijn van het budget wat je beschikbaar hebt. Meestal begint na aankoop van het paard de kassa pas echt te rinkelen! Ik wil je echter niet ontmoedigen. Als het je droompaard zou zijn dan is het alles waard.Als het niet je droompaard is dan komt er ook wel weer een andere.

Zo ze zien is het wel het paardje die goed bij mij zou passen. Dat weet ik beter na een aantal keer proefrijden. Maar moet er idd mee rekening houden dat er nog genoeg budget na de aankoop moet aanwezig zijn.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 00:47

MyWishMax schreef:
Ik heb toch altijd fijne, gezonde en brave jonge dieren kunnen vinden voor minder geld. Niet in de gekste markt nee, maar die lijkt toch ook over te zijn. Dat je geen brave gezonde kan vinden vind ik een rare opmerking. Het ligt voornamelijk aan de kwaliteit die je wilt. Ik heb er meerdere proefwerken die makkelijk subtop zouden lopen, page Cup mee konden doen enzovoorts en die gezond waren voor minder dan 20k. Dus met die paar jaar erbij zou ik nog steeds denken dat je het kan vinden onder die 20k. Zolang je niet de nieuwe wereldkampioen zoekt of pavo Cup winnaar.

Lenen zou ik lieve rook niet doen. Maar als jij gewoon aangeeft dat het qua budget niet past kan je niemand beledigen. Ik weet liever vooraf of een paard in het budget gaat passen, want verliefd worden en dan pas over prijs praten gaat altijd fout. Of veel verdriet want het gaat niet qua budget, of je geeft meer uit als je wilt.

Anjali, als je het goed doet zitten de spullen en de da niet in het budget wat je hebt voor de aankoop. Zelfs als je voor 1000 euro een paard wil kopen, bezuinigen op passend tuig moet je nooit willen en op dierenartskosten helemaal niet. Dan heb je gewoon te weinig geld voor een paard of die nu 100 of 100k kost.

Ja ik ben er niet zo in thuis in die markt. En dat weet m'n trainer ook. Ik ben wel blij te horen dat er toch wel gezonde brave paarden voor minder dan 20k rondlopen.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 00:50

Niqui schreef:
Eef_Bam schreef:

Mee eens. Er kan van alles gebeuren in een jaar waardoor het moeilijk kan worden om het geld terug te betalen. Zeker als je ouders het niet makkelijk kunnen missen, zou ik het je echt afraden. Beter eerst sparen, goed om je heen kijken en dan kopen. Je bent deze man niets verplicht.

Ik mag me eigenlijk niet te zot laten maken. Het is hij die nu het paard komt opdringen, terwijl ik duidelijk gezegd had dat ik nog liever zou wachten omwille van het budget. Ik ben hem inderdaad tot niets verplicht.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 00:52

Lukasje schreef:
Mmm, jouw instructeur speelt in op jouw gevoel. Ik zou me een beetje misbruikt voelen, niet fair behandeld. Dat zou voor mij een reden zijn om het paard niet te kopen. Ik hou niet van zijn handelswijze.

Ik voel me idd wel een beetje misbruikt. Zeker omdat ik nu die prijs gezien heb op de advertentie. Aan de ene kant heb ik dan ook geen zin meer om bij hem te kopen. Aan de andere kant, vind ik het wel een hele goeie trainer en zou het een plus zijn dat hij het paard al goed kent en mij kan begeleiden er in. Maar het is een heel dubbel gevoel

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 00:52

Ik heb een en ander bij gelezen maar krijg er zelf een beetje ongemakkelijk gevoel bij. Je zegt zelf dat je een paard zoekt voor gewoon lekker rijden en zo nu en dan een wedstrijd.

Maar dan lees ik ook dat die echt een heel goed paard is. Maar is dat wat je zoekt dan?

Het klinkt een beetje alsof je nogal he pushed wordt om (te) diep in de buidel te tasten voor een paard wat misschien helemaal niet eens bij je past.

Ik zou zelf eerder genoegen nemen met een paard met gewoon 3 fijne basis gangen die misschien niet grand prix aanleg heeft, maar dat heb ik ook niet, dus dat komt mooi uit. Budget technisch zou ik waarschijnlijk halveren en dan het liefste, braafste en meest kwaliteitsvolle paard zoeken wat daar binnen past. Dan zit ik en niet vast aan een veel te hoge lening, en heb ruimte voor onvoorziene zaken.

Er zijn echt nog meer paarden in de wereld.

Overigens kan een paard kopen van een bekende ook best de nodige problemen veroorzaken in de vriendschappelijke sfeer.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 00:54

ajesca123 schreef:
Als het de just wimphof is dan is die van een bokker.
Die heeft al een keer vermeld dat hij geen reacties krijgt op de advertentie dus zon vaart zal het niet lopen.

Nee het is niet die.
Misschien is het in het algemeen ook zo dat de jonge paarden in die prijsklasse de laatste tijd niet zo'n vaart lopen.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 01:00

manic schreef:
Ik heb een en ander bij gelezen maar krijg er zelf een beetje ongemakkelijk gevoel bij. Je zegt zelf dat je een paard zoekt voor gewoon lekker rijden en zo nu en dan een wedstrijd.

Maar dan lees ik ook dat die echt een heel goed paard is. Maar is dat wat je zoekt dan?

Het klinkt een beetje alsof je nogal he pushed wordt om (te) diep in de buidel te tasten voor een paard wat misschien helemaal niet eens bij je past.

Ik zou zelf eerder genoegen nemen met een paard met gewoon 3 fijne basis gangen die misschien niet grand prix aanleg heeft, maar dat heb ik ook niet, dus dat komt mooi uit. Budget technisch zou ik waarschijnlijk halveren en dan het liefste, braafste en meest kwaliteitsvolle paard zoeken wat daar binnen past. Dan zit ik en niet vast aan een veel te hoge lening, en heb ruimte voor onvoorziene zaken.

Er zijn echt nog meer paarden in de wereld.

Overigens kan een paard kopen van een bekende ook best de nodige problemen veroorzaken in de vriendschappelijke sfeer.

Hij zegt constant dat ik geen braver en gezonder paard zal vinden. Wat ik zoek is een braaf paard, dat niet ril is. Gezond. En waarmee ik op wedstrijd kan gaan. Ik zou toch graag ooit Prix Saint George willen rijden. Ik heb dat niveau niet. Maar ik hoop er samen naartoe te kunnen gaan.
Maar de wereld van sportpaarden is nieuw voor mij. Dus ik weet niet goed wat de gangbare prijzen zijn. EN wil me idd niet een hoger budget laten uitgeven dan nodig is.
Daar had ik ook nog niet aan gedacht dat een paard kopen van een bekende ook problemen in de vriendschappelijke sfeer kan brengen.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 07:27

Tuurlijk zegt je trainer dat dit het ultieme paard is. Voor hem is het een win-win situatie..
Paard verkopen plus stalling plus lesgeld. Ik vind het nogal manipulerend overkomen.
Als je doel st georges is, dan wil je uiteraard een paard met kwaliteit maar uiteindelijk draait het voornamelijk om de correctheid van een gereden proef en niet om de gangen van een paard imo.
Ik vind zelf +20 000 voor een 4jarige erg veel geld, maar het is ook wat de gek ervoor geeft.
Mijn toen 3-jarige was iets meer dan de helft van je budget en is altijd een braaf, niet ril paard geweest met een keuring die volledig in orde was. Dus het kan heus wel volgens mij in de huidige markt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 07:28

Sam94 schreef:
Lukasje schreef:

Ik voel me idd wel een beetje misbruikt. Zeker omdat ik nu die prijs gezien heb op de advertentie. Aan de ene kant heb ik dan ook geen zin meer om bij hem te kopen. Aan de andere kant, vind ik het wel een hele goeie trainer en zou het een plus zijn dat hij het paard al goed kent en mij kan begeleiden er in. Maar het is een heel dubbel gevoel

Het paard kennen is geen plus voor een GOEDE trainer. Die ziet het snel zat. Laat dat paard staan. Je wordt in de zeik genomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 08:35

Als het paard echt zo talentvol was dan was het allang weg geweest voor dit geld..

Ik denk dat het gewoon een leuk paard is waar teveel voor gevraagd wordt en er genoeg vergelijkbare leuke paarden zijn voor minder geld.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 08:38

Het gezeur dat ik zie aankomen is,

-het paard bevalt je na paar keer rijden. Hij blijft pushen om boven je budget te kopen. Jij gaat hier niet in mee. Relatie met je trainer bekoeld
- je koopt het paard, gaat bij hem lessen. Het loopt anders dan jij had gehoopt, je voelt je er erg vervelend over maar durft er niks mee omdat je bij hem traint
- paard is niet braaf omdat hij wat gaat puberen oid, trainer geeft jou de schuld en je voelt je ellendig. Hij krijgt weer meer geld omdat hij je paard gaat trainen

Uit alles wat je vertelt denk ik meisje, je wordt bespeeld. Wat ik in de paardenhandel heb geleerd is dat mensen over lijken gaan als het om geld gaat. Je komt op me over als een hele lieve dame die nog niet veel ervaring heeft met het kopen van paarden en hij probeert daar misbruik van te maken. Wat maakt hem zo’n fijne trainer en fijne plek voor je nieuwe paard?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 08:45

Het kan natuurlijk best dat de trainer het goed ziet, en dit het perfecte paard voor jou is. Maar dan nog komt het een jaar te vroeg en is het te duur.

Het zou ook kunnen dat de trainer denkt dat jij dit paard echt graag wil, maar nog wat koudwatervrees hebt. Dan kun je hem niet kwalijk nemen dat hij 'met je mee denkt' en aandringt op het proefrijden. En dan is het aan jou om duidelijk te maken dat je er (toch) vanaf ziet. Hij kan geen gedachten lezen en weet misschien helemaal niet dat jij je bedacht hebt.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 08:58

Farjen schreef:
Tuurlijk zegt je trainer dat dit het ultieme paard is. Voor hem is het een win-win situatie..
Paard verkopen plus stalling plus lesgeld. Ik vind het nogal manipulerend overkomen.
Als je doel st georges is, dan wil je uiteraard een paard met kwaliteit maar uiteindelijk draait het voornamelijk om de correctheid van een gereden proef en niet om de gangen van een paard imo.
Ik vind zelf +20 000 voor een 4jarige erg veel geld, maar het is ook wat de gek ervoor geeft.
Mijn toen 3-jarige was iets meer dan de helft van je budget en is altijd een braaf, niet ril paard geweest met een keuring die volledig in orde was. Dus het kan heus wel volgens mij in de huidige markt

Het is voor hem idd een win-win. Paard + stalling + lessen verkopen. Super dat je zo’n braaf en gezond paard hebt kunnen kopen. Dat is goed om te weten dat er brave gezonde paarden bestaan onder dat budget. Mijn trainer heeft het paard aangekocht als 3 jarige. Dus ik vermoed dat hij hem voor 10k ofzo heeft aangekocht? En nu een jaar getraind heeft en daar genoeg winst uit wil halen.