[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:42

Wat fijn dat het laatste stuk nu ook in balen zit! Perfect opgelost zo.

En top dat de singel zo goed bevalt, altijd weer even afwachten.
Leuk dat er een hoofdstel voor Prisca gemaakt gaat worden. Die twee weken zal het vast waard zijn :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 13:49

JudithO schreef:
Wat fijn dat het laatste stuk nu ook in balen zit! Perfect opgelost zo.

En top dat de singel zo goed bevalt, altijd weer even afwachten.
Leuk dat er een hoofdstel voor Prisca gemaakt gaat worden. Die twee weken zal het vast waard zijn :)

Dank je, Juud, ja waar je lang op wacht...

Qua balen. Het is best interessant wat er allemaal gebeurd is.

We hadden dus van 2,2 hectare, 2 dagen drogen zonder keren, gelijk 25 balen. Gewogen = 290 kilo. Dat is volgens mij te veel. Normaal wegen ze dacht ik 250 kilo. Om dit te checken hebben we een oude van vorig jaar gewogen en ja die is 250 kilo. Dus je kunt stellen dat het niet goed is om niet te keren. Naar mijn idee is het hooi dus te zwaar. Wat meer vocht inhoudt, wat meer kans op broei en schimmel geeft.

Dan hebben we 2,2 hectare waarvan de baler kapot ging en er een vervangende kleinere baler kwam. Dat hooi heeft 2 dagen langer gelegen, ook niet gekeerd helaas, en dat zijn 30 kleine balen van schoon aan de haak 220 kilo. Ik vermoed dat die met keren 200 kilo hadden geweest.

Nu heb ik een rekensommetje gemaakt. Een normaal groot paard heeft 9 kilo hooi pd nodig zonder weidegang. Ze hebben bij mij altijd weidegang, en het verschilt per seizoen uiteraard. Ik ben uitgegaan van 5 kilo hooi voor prisca en 10 kilo hooi voor Callas en de shetten. Dat is 15 kilo hooi pd, dat is 5000 kilo per jaar.

Ik heb bijgehouden hoeveel hooi ik tot nu toe gevoerd heb en dat is vanaf hooien eind mei vorig jaar, 4400 kilo. De maand juli was dan alleen nog Callas en Poupette. Dus zeg voor het gemak 4500 kilo, dus met die 5000 kilo van hierboven, moet ik voldoende hebben.

Daarbij heb ik nog over van vorig jaar 1000 kilo. Dat komt mooi uit want het nieuwe hooi is officieel pas na 6 weken goed om te eten.

We hebben nu 14500 kilo liggen! Dat ga ik dus niet opkrijgen, ook niet in twee jaar. Dus overlegd met de boerbuurman. Ik houd alle kleine rollen. Langer gedroogd, beter hanteerbaar. Bijna 9.000 kilo gaat naar hem, en we schenken de gekke buren met hun zielige paarden 1000 kilo hooi. We hebben 5 balen die maar half verpakt zijn door de kapotte baler, dus dat geven we aan hen.

Ik heb het verder niet over geld gehad, maar ik neem aan dat we de buurman nu niet voor zijn werk hoeven te betalen. Gelijk erover gepraat dat hij dan volgend jaar maar 2,5 hect hoeft te hooien, en dat leek hem prima.

Nu zijn we als een zotte bezig om alle kleine balen naar boven te halen. We hadden dus de 1e lading gebaalde balen omhoog gehaald, maar die gaan we aan de boerbuur geven. Dus nu toch nog haast voor de regen van morgen om alle kleintjes naar boven te krijgen.

Erwin is in ieder geval helemaal happy, lekker met zijn landrovertje/aanhangertje de balen halen die hij met Pelle optilt. Dit is genieten voor hem. En voor mij ook uiteraard. We zijn blij!

manja39

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:10

Goed bezig! Ik vond dat hooien en binnenhalen altijd superleuk om te doen . Sentimental journey..
Mooie opbrengst. Weet je inmiddel waarom er niet gekeerd is, of doen ze dat uberhaupt niet in het Franse land?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 16:04

manja39 schreef:
Goed bezig! Ik vond dat hooien en binnenhalen altijd superleuk om te doen . Sentimental journey..
Mooie opbrengst. Weet je inmiddel waarom er niet gekeerd is, of doen ze dat uberhaupt niet in het Franse land?

Ow, sentimental journey. Hier ook een beetje. Het is een mooi compromis zo. Toch de stress van de regen en om alles binnen te krijgen, maar minder de stress van kapotte machines op het veld etc. Wat ontbreekt is het roodgeruite picknickkleedje met stokbrood, kaasjes en een wijntje tussen de hooioppers ;-)

Nog niet gevraagd over het keren. Het is nu toch te laat, maar als ik hem van de week spreek als hij zijn balen op komt halen, met het oog op volgend jaar zal ik het hem zeker vragen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 16:55

Monique1963 schreef:
Ow, sentimental journey. Hier ook een beetje. Het is een mooi compromis zo. Toch de stress van de regen en om alles binnen te krijgen, maar minder de stress van kapotte machines op het veld etc. Wat ontbreekt is het roodgeruite picknickkleedje met stokbrood, kaasjes en een wijntje tussen de hooioppers ;-)

Mwah, toch sentimental journey stress. Landrover staat met panne in het land. Er brak ergens iets in de aandrijving, grote klap, ging volop achteruit, handrem werkte niet meer, schaarde over de aanhanger, neuswiel van de aanhanger afgebroken, schade aan de aanhanger en landrover. Dat doet zeer. Erwin kon alleen nog rijden in lage giering 4e versnelling. Nu de tractor dan gepakt om de klus af te maken, nog 8 balen naar boven, dan is alles bij de boerderij. Niet droog, maar wel richting abri.

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:35

balen!!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:00

Balen is hier misschien wel HET woord voor maar ik zou het xxx vinden. Korter en krachtiger. Ik hoop dat jullie het inmiddels toch allemaal binnen hebben enne... +:)+ dat jullie ook wat hooi aan de buren hebben gegeven. Wie goed doet en zo.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:18

Hi Mo,
Pff, toch weer hooistress met de kapotte Landrover. Hopelijk hebben jullie op tijd alles binnen! Wel een mooie hoeveelheid die eraf is gekomen :)

Je vroeg ergens nog naar het kneuzen. Bij ons wordt het gras tegelijk met het maaien gekneusd. Dat is bij onze loonwerker een apart apparaat wat achter de trekker hangt, en de maaier zit voorop en naast de trekker. Hij vertelde ons laatst toevallig dat hij vroeger na het maaien nog ging kneuzen en daarna pas (de volgende dag) schudden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 18:28

bribro schreef:
Hi Mo,
Pff, toch weer hooistress met de kapotte Landrover. Hopelijk hebben jullie op tijd alles binnen! Wel een mooie hoeveelheid die eraf is gekomen :)

Je vroeg ergens nog naar het kneuzen. Bij ons wordt het gras tegelijk met het maaien gekneusd. Dat is bij onze loonwerker een apart apparaat wat achter de trekker hangt, en de maaier zit voorop en naast de trekker. Hij vertelde ons laatst toevallig dat hij vroeger na het maaien nog ging kneuzen en daarna pas (de volgende dag) schudden.

aha, dat zijn goede berichten. Heb je toevallig een merk of naam van die maaimachien, of foto misschien?

manja39 schreef:
balen!!

Ja, Manja, even een domper. Vooral dat de laro misschien wel een heftige reparatie nodig heeft. Misschien valt het mee. Erwin is al in de oplossings-mode en had het al over de aanhanger lassen en uitbuigen. De laro hoopte hij dat hij een reservestang had. Als het dat tenminste was, maar daar is nu geen tijd voor om dat uit te zoeken.

balance schreef:
Balen is hier misschien wel HET woord voor maar ik zou het xxx vinden. Korter en krachtiger. Ik hoop dat jullie het inmiddels toch allemaal binnen hebben enne... +:)+ dat jullie ook wat hooi aan de buren hebben gegeven. Wie goed doet en zo.

Eend denken Balance wat je met die x-jes bedoelt.
maar ik zou het kusjes vinden, hm nee.
maar ik zou het sex vinden, hm nee.
maar ik zou het K.u.t. vinden? Ja zoiets. We zijn aan de een-na-de-laatste bij de boerderij. Morgen moeten we het binnen krijgen.

En we hebben zo verschrikkelijk veel. En de boerbuurman is rijk zat. De gekke paradijsvogelburen, zijn in feite dierenhoarders, met alle hoefproblemen en gezondheidsproblemen van dien. Die paarden zien nooit hooi. Ze hebben wat friemeltjes gras en krijgen kilo's bix en mais per dag. Hooi doen ze niet omdat ze het te lastig vinden en weet ik wat voor onzin allemaal. Ik hoop dat het bij die paarden terechtkomt, maar we weten dat hij het hooi dat hij 2 jaar geleden van ons heeft gekregen, op zijn terrein heeft neergepleurd en die paarden hebben er nooit een sprietje van gezien. Dit keer gaan we meer vinger aan de pols houden en helpen om het bij de paarden te krijgen als het hun niet lukt. Let wel: ik doe het dus niet voor hun. Maar voor de paarden. Ze heeft er nu nog 6 geloof ik. De breton lag ineens op een dag dood in de wei. De ene dag niets en de andere dag zomaar dood. Geloof ik niets van. Ze laat de verzorging van de dieren over aan haar geestelijk gehandicapte zus. Ik denk niet dat zij tekenen van ziekte kan zien. Jaja, al 100.000miljoen keer overwogen om de dierenbescherming in te schakelen, maar op hun site zeggen ze niet te komen als de dieren niet mager zijn en nog kunnen staan. Houd het op. Ik heb de gemeente erover ingelicht. En ook over de situatie met de autistische zus. Maar de gemeente zegt niet in te kunnen grijpen zolang er geen gevaar voor de mensheid is. Toch bijzonder, bij verwaarloosde dieren kun je wel ingrijpen als overheid, maar bij een verwaarloosd mens niet. Bizar.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:51

Bizar indeed. Kwalitatief Uitermate Teleurstellend ook. Maar meer dan wat je beschrijft kun je er niet aan doen. Nou ja, beetje mediteren kan geen kwaad.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 21:15

balance schreef:
Bizar indeed. Kwalitatief Uitermate Teleurstellend ook. Maar meer dan wat je beschrijft kun je er niet aan doen. Nou ja, beetje mediteren kan geen kwaad.

Ik heb een uur bij het zwembad gemediteerd, geldt dat ook?

De buren zijn triest volgens onze standaards. Ik denk dat ze op hun manier wel gelukkig zijn. En André toonde zich heel erg blij. Dankbaar voor het gebaar. Hoe we het bij hem gaan krijgen, is nog weer een andere uitdaging.

De 55 balen liggen allemaal nu boven bij de boerderij. Eentje is gisterenavond in het bos gerold en die kunnen we er voorlopig niet uithalen. Nu morgen nog flink beulen, het gaat na 20.u regenen. Als we goed doorwerken, kunnen we heel wat balen onder de abri krijgen. Dat afdak achter de schuur. De rest dat we niet binnen kunnen krijgen, gaan we zeilen overheen gooien.

Galoppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:15

Hoe weeg je die hooibalen?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:42

Het is op zich vrij normaal hoor, dat balen direct na het oogsten nog niet zo licht zijn als een jaar laten. De 6 weken die volgen dat je ze nog niet mag voeren, rijpen ze verder. Het zou maar zo kunnen dat als je deze balen volgend jaar weer weegt, ze alsnog het gewicht hebben wat je voor ogen had.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 10:39

Galoppe schreef:

Hi Galoppe, volgens mij heb ik jou nog niet vaak gezien. Leuk dat je meeleest! Als je zondag het filmpje kijkt dan kun je zien wat we daarvoor gebruiken. Het is een digitale weeghaak zeg maar.

JudithO schreef:
Het is op zich vrij normaal hoor, dat balen direct na het oogsten nog niet zo licht zijn als een jaar laten. De 6 weken die volgen dat je ze nog niet mag voeren, rijpen ze verder. Het zou maar zo kunnen dat als je deze balen volgend jaar weer weegt, ze alsnog het gewicht hebben wat je voor ogen had.

Dank voor de bevestiging Juud. Ik denk ook wel dat het lichter wordt. Het gaat nog heel veel zweten. Toch vind ik 290 kilo erg veel. Ik wijt dat aan het niet nog een paar dagen keren. Maar goed, het is wat het is. We gaan voor de kleine balen, die kunnen ook beter zweten. De grote gaan weg. Die kleine wegen 220 kilo en ik dacht dat die normaal 200 waren. Nu even pauzen, zometeen een vloer van pallets etc gaan maken onder het afdak en dan wegstapelen. Het dreigt met regen! Nu al, terwijl het pas eind van de dag mag.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 15:25

Yes! 5000 kilo staat droog! (de 1000 kilo die we extra nog hadden ook)
1000 kilo ligt voor de zielige paarden van André te wachten.
6000 kilo ligt voor de boerbuurman te wachten.

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:31

Top, hard gewerkt.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:11

Zo dan, petje af hoor!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:32

Dat is fijn, voorraad binnen, wij zijn nog bezig, nu de ena laatste lading inladen.

Galoppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:34

Monique1963 schreef:
Galoppe schreef:

Hi Galoppe, volgens mij heb ik jou nog niet vaak gezien. Leuk dat je meeleest! Als je zondag het filmpje kijkt dan kun je zien wat we daarvoor gebruiken. Het is een digitale weeghaak zeg maar.

Hoi, nee ik lees wel al heel lang mee, en heb van de week dus pas een account aangemaakt. Zit nu uit te vogelen hoe hier weer alles werkt (waarom is elk forum anders ingericht?)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 18:45

Dank Manja, Balance, Tinka. Tinka nog ff volhouden dan! Hier is het een uurtje geleden gaan regenen, dus echt net op tijd alles binnen.

@Galoppe, Leuk dat je eerste post dan in mijn topic was! De fora op bokt hebben wel dezelfde structuur, maar zijn ingedeeld in categorieën. Als je een tijdje rondneust vind je vanzelf je weg.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 13:44

Heeft het bij jullie ook zoveel geregend? Hier begon het donderdagavond, het is niet meer gestopt. Nu geen regen meer, wel mist, dus nog steeds vochtig.
Verschrikkelijk gladde modderpoel bij de paarden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 13:57

En het is weer zondag, dus met zon Tinka ;-), we hebben wel wat regen gehad, eerder deze week, nu al weer dagen droog met af en toe wat kleine buitjes. Gelukkig nog niet glad. Jammer dat het bij jou weer glad is.

Hier is de link naar weer een nieuw filmpje, extra lang deze keer. https://youtu.be/lZc7pWMkTMQ

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 14:52

Dat filmpje, dat is nou precies waarom ik nooit ronde balen wil hebben :')
Is de landrover inmiddels alweer gemaakt?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:10

Jeetje, wat sta je daar gevaarlijk op de ladder bij het stapelen. Ik hield bijna mijn adem in.
Maar ziet er prachtig uit zo, wat een genot altijd als het veilig binnen is hè. Daar hadden jullie je nou zo druk om gemaakt en toen kwam de regen.

Geweldig om jullie zo samen aan de slag te zien en wat leuk dat het zo’n lang filmpje is geworden.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:23

Hard gewerkt hoor!! *\o/*
Mooi resultaat! +:)+