Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:34

Kalea schreef:
Om verder te verkopen zou ik denk ik ook wel twijfelen. Als je de kopers in deze groep neemt zouden ze hem denk laten staan? Niet representatief natuurlijk ;)

Bokt hij wel eens met rijden? Dat zou op last kunnen duiden.De bedoeling is hem nu "klaar te maken"en dan door te verkopen.Hij zal nu dus aan het werk moeten.De vraag is of zijn rug dat aan zal kunnen.Ik ben geen DA overigens maar ik vind de prijzen van paarden momenteel zo schrikbarend hoog dat het financieel een enorme gok wordt om een paard te kopen waar je ook prestaties van verwacht.

PSvanLot

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:38

Nee joh, een paard heeft echt gewoon een prima rug. Die rug is totaal niks mis mee, dus waarom zou een rug geen werk aan kunnen?

Paard is gewoon volop gereden, maar eigenaresse wil weer wat een pony kopen.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:42

PSvanLot schreef:
Nee joh, een paard heeft echt gewoon een prima rug. Die rug is totaal niks mis mee, dus waarom zou een rug geen werk aan kunnen?

Paard is gewoon volop gereden, maar eigenaresse wil weer wat een pony kopen.

Waarom dan twijfelen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:49

Ik snap de twijfel wel. Het was top geweest als dat 3tje er niet zat. Maar die zit er. Het paard is nog jong. Hoe ouder het wordt hoe minder het lijf wordt, dat staat vast. Hoeft niks te betekenen verder. De rug is wel een heel belangrijk onderdeel. Misschien kun je nog een keer gaan rijden? Even goed voelen en dan een overweging maken?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 15:04

Evamarie schreef:
Ik snap de twijfel wel. Het was top geweest als dat 3tje er niet zat. Maar die zit er. Het paard is nog jong. Hoe ouder het wordt hoe minder het lijf wordt, dat staat vast. Hoeft niks te betekenen verder. De rug is wel een heel belangrijk onderdeel. Misschien kun je nog een keer gaan rijden? Even goed voelen en dan een overweging maken?

Als het voor jezelf en privegebruik is dan kun je rekening houden met een zwakke plek van een paard.Als je weet dat je hem toch niet zult gaan overvragen of zelfs maar tot de limiet belasten. Maar @Lot wil het paard om het weer te gaan doorverkopen.Dat is een andere situatie.Dan moet hij medisch aan hogere eisen voldoen om hem weer gemakkelijker verder te kunnen verkopen zonder "gezeur".Of je moet de prijs ook aanpassen.Waardoor kopers niet gaan voor volledige x-ray keuringen. Ik heb dat bijv. nog nooit gedaan maar ik koop ook geen duur paard want dat heb ik helemaal niet nodig.Maar ja,iedereen is anders.Gelukkig maar!

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 15:05

Pfff hier ook enorme twijfel, super gaaf paard, helemaal verliefd maar heeft met draven in het begin een soort huppeltje, na het galopperen werd het wel minder, maar iemand die op filmpjes mee kijkt zegt tegen mij, gelijk laten staan is de rug of halswervels. Nu zou ik het liefst met een kenner er nog een keer heen gaan as dinsdag overdag, is er hier misschien iemand met verstand hiervan die tegen vergoeding mee wil naar Etten Leur :D ? Hij is door haar arts rx en klinisch goed gekeurd

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 15:06

Vind het wel grappig dat het een ‘zwakke plek’ genoemd wordt.

Het paard is gewoon goedgekeurd voor de sport. Is niks zwaks aan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 15:12

Kimberly_83 schreef:
Pfff hier ook enorme twijfel, super gaaf paard, helemaal verliefd maar heeft met draven in het begin een soort huppeltje, na het galopperen werd het wel minder, maar iemand die op filmpjes mee kijkt zegt tegen mij, gelijk laten staan is de rug of halswervels. Nu zou ik het liefst met een kenner er nog een keer heen gaan as dinsdag overdag, is er hier misschien iemand met verstand hiervan die tegen vergoeding mee wil naar Etten Leur :D ? Hij is door haar arts rx en klinisch goed gekeurd

Vraag de foto’s eens op en laat die dan bekijken door je eigen veearts.

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 15:21

Ja ik wil sowieso herkeuren, maar als iemand met mee kijken al gelijk zegt dat het zonde van mijn geld is, bespaar ik een hoop ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 15:21

Kimberly_83 schreef:

Je zou de plaatselijk DA mee kunnen nemen. Op YouTube staan filmpjes over goed de rug voelen, van oren naar staartbeen. Je kunt kijken of hij daar gevoelig reageerd. Hopelijk vind je iemand die mee kan. Snap je twijfel helemaal!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 15:44

Kimberly_83 schreef:

Wie is haar arts
Ik weet om welk paard het gaat ik woon in dorp ernaast en heb ook de filmpjes gezien.

Kim stuur mij eens een pb kun je die filmpjes ff doorsturen.
Mijn merrie deed het ook was balans en nu kan ze het doen maar dan gaat ze meeegggga bewegen soort opsprong
Laatst bijgewerkt door tita op 09-01-22 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 15:44

PSvanLot schreef:

Miep niet zo..koop um dan of maak iemand anders blij in dit topic

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:04

PSvanLot schreef:

Maar,je zet het toch zelf als vraag hier in het topic? Als je zelf helemaal geen twijfel erover zou hebben had je er toch niets over gezegd?

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:05

Beetje flauw hoor… waarom zou iemand die voor doorverkoop koopt niet mogen twijfelen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:11

tita schreef:
PSvanLot schreef:

Miep niet zo..koop um dan of maak iemand anders blij in dit topic

Wat is dit nu voor een nare opmerking?
Er wordt nergens gesproken over een zwakke plek, anderen bedenken dat.

Ik mag toch twijfelen over een 3 op een foto? Buitenlandse verkoop is dan al zo goed als van de baan.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 09-01-22 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:12

anjali schreef:
PSvanLot schreef:

Maar,je zet het toch zelf als vraag hier in het topic? Als je zelf helemaal geen twijfel erover zou hebben had je er toch niets over gezegd?

Mijn twijfel gaat niet over het feit of het wel of niet een bruikbaar sportpaard is.
Mijn twijfel gaat over het feit dat ik normaal enkel paarden koop met 1/2 op de foto.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:14

Ik vind dat ook flauw. Als je zelf altijd bepaalde eisen hebt aan een paard en er nu 1 is die net niet voldoet, maar wel gewoon goed is dan snap ik de twijfel juist wel. Helemaal ivm verkoop. Heeft niks met niet goed te maken (waarbij ik het wel anders vind als het pas een 3 jarige is, maar dat is het dus niet. En dat heeft met mijn hoge eisen voor rig te maken) maar met hoge standaard voor jezelf en eventuele kopers als paard afgericht tot hoger niveau is.

Tita, moet zo'n reactie echt? Waarom mag jij wel twijfelen maar een ander niet?

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:35

tita schreef:
Kimberly_83 schreef:

Wie is haar arts
Ik weet om welk paard het gaat ik woon in dorp ernaast en heb ook de filmpjes gezien.

Kim stuur mij eens een pb kun je die filmpjes ff doorsturen.
Mijn merrie deed het ook was balans en nu kan ze het doen maar dan gaat ze meeegggga bewegen soort opsprong

Helaas is het paard al weer verkocht aan de tweede kijker

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:49

Maakt niet uit wat je zegt ze verdedigd alles

Dan maak je x uitzondering wat heb je te verliezen als je denkt dat geen kwaad kan

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:52

LuffB schreef:
Ik kom gezellig even binnen vallen :) na een tijdje meegelezen te hebben (al van voor de soap om een tijdsindicatie te geven) nu toch ook maar even me melden en mee praten. Ik vind de informatie die wordt gedeeld super interessant!

De laatste week flink wat paardjes goedgekeurd en bij bokkers op stal gekomen, gefeliciteerd allemaal! Nu lekker van ze gaan genieten.

Ik zag prijzen langs komen van rontgen en klinische keuringen en vind het bij jullie erg goedkoop. Bij mij in de buurt ben je boven de 1500 kwijt voor fotos van benen, klinische keuring en scopie ivm cornage. Scopie zit standaard in het pakket. Ga misschien toch maar verder kijken qua dierenartsen. Wil wel dst ze kundig en kritisch zijn. Mensen nog suggesties?

Zag ook de discussie langs komen van de 3.5 jarige pony. Ik vind wat hij kan niet meer dan normaal. Sommige dieren leren heel snel, hebben een zacht mondje en kunnen met 3x in de week rijden prima een B proefje rondrijden. Denk dat het grootste probleem is dat veel mensen voor hun kinderen geen jonge pony willen hoe braaf ook, juist omdat er nog een verdere opleiding aan vast zit waar een jong kind niet altijd even handig in is. Sommige mensen gokken het dan wel voor een lagere prijsklasse.
Ik ben zelf de verkoop aan het afronden van een nu net 5 jarige pony (tijdens verkoop dus nog 4 jarig). Max 4 keer in de week rijden, maar wel erg slim en willen werken. Allround gefokt met goede afstamming maar meeste talent in het springen. En die kan bijv een (erg groene) galopswissel omdat dat met het springen al veel vaker meegenomen wordt. Kan hij dan teveel of is het gewoon een slimme pony die dit aanbied?
Heb nu echt hele leuke mensen die hem gaan keuren. Goede klik met de instructrice (die 2x mee is geweest en precies hetzelfde zegt als dat ik zou doen). Kind van 12 die heel netjes stil rijdt en hard zijn best doet. Want de juiste koper vinden is ook belangrijk voor jonge ponys.
Veel succes in ieder geval met de verkoop!

Ik ga zelf vandaag bij een paardje kijken. Via de app al heel fijn contact met de verkoopster, dus ik heb een positief gevoel op dit moment (nu duimen dat het paard ook echt iets is voor me).

Haha dan weet ik precies welke kliniek jij aan de lijn heb gehad, die heb ik van de week ook gebeld voor aankoopkeuring en werd mij ook verteld dat cornage scopie er standaard bij zit. Al zou dit persoonlijk voor mij echt niet nodig zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:53

PSvanLot schreef:
Ik mag toch twijfelen over een 3 op een foto? Buitenlandse verkoop is dan al zo goed als van de baan.

Het was een 3 in de rug? Ik zou een echt overleggen met een andere DA. Want de interpretatie van rugfoto’s is nogal eens verschillend.
Er zijn overigens ook landen waar ze geen foto’s van hals/rug vragen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:55

Ik ben het wel een beetje eens met Tita.
Je twijfelt wel, anders vraag je het hier niet. Twijfelen mag ook zeker, maar doe dan niet net alsof niet twijfelt :')

Over prijzen: Ik zie toch momenteel regelmatig paarden die eerst voor een hogere prijs aangeboden worden, een paar weken later ( soms zelfs fors ) in prijs verlaagd worden.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:56

Het is hier toch ook redelijk nieuw fenomeen dat iedereen (dus niet alleen in het echt hoge segment) rug- en hals foto’s wil?

Silverfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:18

Wow er zijn in korte tijd heel wat pagina's bijgekomen hier. Valt me op dat de zoektocht voor de meesten best moeizaam gaat, en zo ook bij ons. We zouden vandaag een leuk paard gaan bekijken, krijg ik gister bericht dat ze hem toch niet wil verkopen.... en vandaag ergens anders gaan kijken, zij wist óók niet zeker of ze hem wilde verkopen. Zo wordt het voor de koper ook wel lastig. Achja, die van vandaag voldeed ook niet aan de eisen (niet gezond, bleek later). Ik zag hier wat berichtjes die gingen over verkoopstallen/handelsstallen. Ik ben hier ook wel in geïnteresseerd, mits ze netjes zijn en er goede afspraken zijn te maken. Ook besloten mijn zoektocht maar wat te verbreden niet enkel naar mn favoriete rassen, zoals Groninger, te kijken. Veeeeel te weinig aanbod. Hebben ook even gekeken naar de jongere paarden maar dit is geen slim plan, geen ervaring mee dus gaan we niet doen. De oorspronkelijke zoektermen braaf, liefst een ervaren paard waar we iets van kunnen leren, 160+, rond de 10k, blijven voorlopig mooi staan!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:35

Evamarie schreef:
Kimberly_83 schreef:

Je zou de plaatselijk DA mee kunnen nemen. Op YouTube staan filmpjes over goed de rug voelen, van oren naar staartbeen. Je kunt kijken of hij daar gevoelig reageerd. Hopelijk vind je iemand die mee kan. Snap je twijfel helemaal!

Dat zegt helaas nog niet alles. Ik heb een paard die niet zomaar een vreemde aan zijn lijf tolereert en dus heftig kan reageren, terwijl zijn rugfotos prima in orde zijn. Hij geeft een soort dramaqueen reactie en kijkt heel zuur, terwijl hij onwijs los en gezond in de rug is.