Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JudithO schreef:Wat een heerlijk filmpje weer! Dat bankje is echt heel leuk geworden.
En wat fijn dat er al gemaaid is! Is het inmiddels ook al van het land?
Edit: ja dus. Fijn ook dat jullie een goede opbrengst hebben!
Callas ook bij Prisca in de weg lopen, wat een leuk dier is het toch.
wortel115 schreef:Dat klinkt als een goede opbrengst. Dat is heerlijk wetende dat je voor 2 jaar genoeg hooi hebt.
rocymax schreef:Oh, ik ben lichtelijk jaloers, wat heerlijk hooi voor 2 jaar!! Dat geeft toch al weer wat rust wat betreft de kosten.
Monique1963 schreef:Hey Namiro, wat een mooi hoofdstel heb je, en gaaf dat je ook met een hackamoor rijdt! Ik zoek echter zonder leer. Ik ken bijv Dabo, maar ik heb nu zo'n zelfde soort bedrijfje in Frankrijk gevonden die het vlecht van niet-leer. Daar ben ik nu mee aan de babbel. Gaat vast goedkomen.
-Namiro- schreef:Oeps! Sorry. Dat van het leer was mij even ontschoten.
Ik rij noodgedwongen met hack omdat mijn paard geen bit in kan.. in het verleden zo hardhandig gereden (komt uit Italië) dat er flappen los vel in zijn wang hangen die tussen bit en tanden komen.
Inmiddels ben ik nu voorlopig helemaal overgestapt op grondwerk want er bleek nog veel meer mis te zijn met mijn ‘braaf en ongecompliceerd gekochte quarter’.. binnenkort hoop ik weer te kunnen starten met rijden..
Maar dat is een ander verhaal en dit hoort niet in jouw topic!
Monique1963 schreef:Ik was natuurlijk niet in de 'weg' maar in de wet gedoken...wortel115 schreef:Dat klinkt als een goede opbrengst. Dat is heerlijk wetende dat je voor 2 jaar genoeg hooi hebt.rocymax schreef:Oh, ik ben lichtelijk jaloers, wat heerlijk hooi voor 2 jaar!! Dat geeft toch al weer wat rust wat betreft de kosten.
@Wortel en Rocymax, ja we zijn helemaal blij verbaasd. Wat een jaar terreinonderhoud al niet doet!
Weet iemand trouwens hoe je hooi kneust? Met wat voor machine gaat dat? Nu hij het niet gekeerd heeft, is het helemaal heel. En dus vochtiger. Volgens mij kneusde men het vroeger nog voor het keren, om het vocht eruit te laten krijgen.
Monique1963 schreef:-Namiro- schreef:Oeps! Sorry. Dat van het leer was mij even ontschoten.
Ik rij noodgedwongen met hack omdat mijn paard geen bit in kan.. in het verleden zo hardhandig gereden (komt uit Italië) dat er flappen los vel in zijn wang hangen die tussen bit en tanden komen.
Inmiddels ben ik nu voorlopig helemaal overgestapt op grondwerk want er bleek nog veel meer mis te zijn met mijn ‘braaf en ongecompliceerd gekochte quarter’.. binnenkort hoop ik weer te kunnen starten met rijden..
Maar dat is een ander verhaal en dit hoort niet in jouw topic!
Of misschien hoort dat verhaal juist in dit topic. Mijn o zo brave tinker, bleek ook helemaal niet braaf. Dus rot zeg dat het zo gelopen is. En dat verwacht je idd niet van een quarter. Kun je het flapje wang niet door de d.a. onder plaatselijke verdoving laten weghalen, zodat je toch met een bit kunt rijden en meer te vertellen hebt?
Afanaisa91 schreef:Ha Mo,
Heerlijk die wekelijkse filmpjes van jullie beiden! Daar geniet ik van onder m’n meeleessteen nog altijd trouw van!
Hoe droog was jullie hooiwei de afgelopen tijd?
Hier is na wekenlang droge Franse hitte in NL ook net gehooid, en ook niet geschud. Het gras wat er stond was echt al droog en gelig, eigenlijk al hooi op steeltjes.
Ik heb het net ff gevraagd bij de buurboer die heeft gehooid, waarom hij niet geschud heeft. Hij gaf aan dat het al zo uitgedroogd was dat het minder bewerking nodig heeft. Daarom hebben ze het enkel na 2 dagen in van die lange hopen gelegd voor verpakken, vervolgens is het na weer 2 dagen ingepakt en meegenomen.
Zou het kunnen dat jouw buurboer op dezelfde manier te werk is gegaan, of vermoed je toch iets met een Franse slag..?
tamary schreef:Hooi dat te droog is zal verpulveren met schudden, dan krijg je stof en het valt uit elkaar ipv in een baal willen blijven. Zo te lezen is er eigenlijk hooi op stam gemaaid en dat heeft minder nodig of kan zelfs minder hebben dan ons bekende groen, lang nederlands gras.
-Namiro- schreef:Mo, ik wist dit niet.. want dan had ik hem echt laten staan. Is ook niet uit de klinische keuring gekomen.
Ik ging voor een braaf, ongecompliceerd buitenrijpaard. En dat was hij tijdens het proefrijden...
helaas bleek na een dikke week anders.. Ik heb een enorm project.
tamary schreef:Kan ook aan manier van trainen gelegen hebben. Bv. manegepaard kan ook super braaf zijn enkel omdat dier een heel voorspelbare serie dingetjes moet doen (in vaste volgorde) en eigenlijk niet echt op de ruiter hoeft te letten of hoeft om te gaan met veranderingen.
Volgens mij kon Callas qua rijden eigenlijk ook niet veel meer dan staart van specifiek ander paard volgen?
Monique1963 schreef:-Namiro- schreef:Mo, ik wist dit niet.. want dan had ik hem echt laten staan. Is ook niet uit de klinische keuring gekomen.
Ik ging voor een braaf, ongecompliceerd buitenrijpaard. En dat was hij tijdens het proefrijden...
helaas bleek na een dikke week anders.. Ik heb een enorm project.
Wat helaas herkenbaar. Ook ik had de eerste dag met Callas meteen problemen en flinke schrikken. En dat is nooit meer overgegaan. Wat ik me altijd afgevraagd heb, is of ze haar gedrogeerd hadden. Zou dat bij jouw paard ook zo geweest zijn?
balance schreef:Dus.. als je een paard koopt, doe wat ik deed. Even een lichtje schijnen in het oog om te kijken of de pupil reageert. In ons geval was het een zonnige dag en heb ik met mijn hand even een oog afgedekt en daarna gekeken hoe de pupil reageerde. Disclaimer: zelf verzonnen hoor, ik weet niet of het een betrouwbaar iets is.
-Namiro- schreef:Het zou kunnen dat ze hem wat gegeven hadden.. ik denk achteraf dat het paard gewoon doodop was en daarom koebraaf.
Hij stond er net een dag na een transport van 48 uur (!) op de vrachtwagen vanuit Italië..
er mochten wel wat kilo’s bij en hij had een snotneus. Volgens verkoper door reis.
Allemaal alarmbellen die hadden moeten rinkelen bij mij..
maar ach.. het is wat het is. We komen er wel uit samen en ik leer hier weer zo onwijs veel van. Het zal wel allemaal een reden hebben!
Dat zou fijn zijn als de rest van het land ook al gemaaid wordt!