[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:47

Wat een heerlijk filmpje weer! Dat bankje is echt heel leuk geworden.
En wat fijn dat er al gemaaid is! Is het inmiddels ook al van het land?
Edit: ja dus. Fijn ook dat jullie een goede opbrengst hebben!
Callas ook bij Prisca in de weg lopen, wat een leuk dier is het toch.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:34

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 22:39

Hey Namiro, wat een mooi hoofdstel heb je, en gaaf dat je ook met een hackamoor rijdt! Ik zoek echter zonder leer. Ik ken bijv Dabo, maar ik heb nu zo'n zelfde soort bedrijfje in Frankrijk gevonden die het vlecht van niet-leer. Daar ben ik nu mee aan de babbel. Gaat vast goedkomen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 22:40

JudithO schreef:
Wat een heerlijk filmpje weer! Dat bankje is echt heel leuk geworden.
En wat fijn dat er al gemaaid is! Is het inmiddels ook al van het land?
Edit: ja dus. Fijn ook dat jullie een goede opbrengst hebben!
Callas ook bij Prisca in de weg lopen, wat een leuk dier is het toch.

Dank Judith, Nee het hooi is nog niet van het land. De balen moeten tien dagen op het land blijven liggen schijnen de regels te zijn. ik zou ze willen afdekken met zeil, maar de buurman zegt dat we dat niet moeten doen.

EDIT in middels ben ik in de weg gedoken en ze moeten niet 10 dagen blijven liggen. In juni mogen ze na 3 dagen van de wei af. Hoera, want do gaat het regenen.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:52

Dat klinkt als een goede opbrengst. Dat is heerlijk wetende dat je voor 2 jaar genoeg hooi hebt.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 23:30

Oh, ik ben lichtelijk jaloers, wat heerlijk hooi voor 2 jaar!! Dat geeft toch al weer wat rust wat betreft de kosten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 23:37

Ik was natuurlijk niet in de 'weg' maar in de wet gedoken...

wortel115 schreef:
Dat klinkt als een goede opbrengst. Dat is heerlijk wetende dat je voor 2 jaar genoeg hooi hebt.

rocymax schreef:
Oh, ik ben lichtelijk jaloers, wat heerlijk hooi voor 2 jaar!! Dat geeft toch al weer wat rust wat betreft de kosten.

@Wortel en Rocymax, ja we zijn helemaal blij verbaasd. Wat een jaar terreinonderhoud al niet doet!

Weet iemand trouwens hoe je hooi kneust? Met wat voor machine gaat dat? Nu hij het niet gekeerd heeft, is het helemaal heel. En dus vochtiger. Volgens mij kneusde men het vroeger nog voor het keren, om het vocht eruit te laten krijgen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:10

Monique1963 schreef:
Hey Namiro, wat een mooi hoofdstel heb je, en gaaf dat je ook met een hackamoor rijdt! Ik zoek echter zonder leer. Ik ken bijv Dabo, maar ik heb nu zo'n zelfde soort bedrijfje in Frankrijk gevonden die het vlecht van niet-leer. Daar ben ik nu mee aan de babbel. Gaat vast goedkomen.

Oeps! Sorry. Dat van het leer was mij even ontschoten.
Ik rij noodgedwongen met hack omdat mijn paard geen bit in kan.. in het verleden zo hardhandig gereden (komt uit Italië) dat er flappen los vel in zijn wang hangen die tussen bit en tanden komen.
Inmiddels ben ik nu voorlopig helemaal overgestapt op grondwerk want er bleek nog veel meer mis te zijn met mijn ‘braaf en ongecompliceerd gekochte quarter’.. binnenkort hoop ik weer te kunnen starten met rijden..
Maar dat is een ander verhaal en dit hoort niet in jouw topic! :o

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 09:54

-Namiro- schreef:
Ik rij noodgedwongen met hack omdat mijn paard geen bit in kan.. in het verleden zo hardhandig gereden (komt uit Italië) dat er flappen los vel in zijn wang hangen die tussen bit en tanden komen.
Inmiddels ben ik nu voorlopig helemaal overgestapt op grondwerk want er bleek nog veel meer mis te zijn met mijn ‘braaf en ongecompliceerd gekochte quarter’.. binnenkort hoop ik weer te kunnen starten met rijden..

Of misschien hoort dat verhaal juist in dit topic. Mijn o zo brave tinker, bleek ook helemaal niet braaf. Dus rot zeg dat het zo gelopen is. En dat verwacht je idd niet van een quarter. Kun je het flapje wang niet door de d.a. onder plaatselijke verdoving laten weghalen, zodat je toch met een bit kunt rijden en meer te vertellen hebt?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:19

Monique1963 schreef:
Ik was natuurlijk niet in de 'weg' maar in de wet gedoken...

wortel115 schreef:

rocymax schreef:

@Wortel en Rocymax, ja we zijn helemaal blij verbaasd. Wat een jaar terreinonderhoud al niet doet!

Weet iemand trouwens hoe je hooi kneust? Met wat voor machine gaat dat? Nu hij het niet gekeerd heeft, is het helemaal heel. En dus vochtiger. Volgens mij kneusde men het vroeger nog voor het keren, om het vocht eruit te laten krijgen.

Hooi kneuzen ken ik niet wel hakselen met een halkselaar, de boer waar ik sta laat het koeienkuil ook altijd hakselen en dan wordt het tegelijk in de kar gedaan en naar de kuilplaat gebracht om in te kuilen.

Hij liet voorheen het hooi ook weleens hakselen voor het in het pak ging maar dat vond ik niet fijn werken om aan de paarden te geven.

Nu hakselt hij het kuil voor in de grote kuil, hij heeft pakken voordroog in platic die gehakseld zijn en pakken voordroog in plastic niet gehakseld en gewoon hooi.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:30

Monique1963 schreef:
-Namiro- schreef:

Of misschien hoort dat verhaal juist in dit topic. Mijn o zo brave tinker, bleek ook helemaal niet braaf. Dus rot zeg dat het zo gelopen is. En dat verwacht je idd niet van een quarter. Kun je het flapje wang niet door de d.a. onder plaatselijke verdoving laten weghalen, zodat je toch met een bit kunt rijden en meer te vertellen hebt?

Haha! Ja wat dat betreft zit er wel een gelijkenis in tussen Callas en mijn Nuevo.
Hij laat zich prima rijden met hack dus bit is niet perse nodig. Verder heeft hij geen last van zijn mond dus we laten het maar zitten.
Hij zit lichamelijk niet echt meer lekker in elkaar.. gebroken staartwortel en waarschijnlijk is zijn schouder ook gebroken geweest. Vertrouwen in de mens was ver te zoeken maar dat is er inmiddels..
We puzzelen verder. Hij zal wel met een reden op mijn pad gekomen zijn ;)

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:34

Wbt hooi... na 2 dagen drogen is het toch nog geen hooi? Lijkt mij meer dat het dan kuil/voordroog is. Laat je het in plastic inpakken?. Bij mijn weten moet het om hooi te worden 5 dagen liggen én ook gekeerd worden zodat de onderste grassprieten ook drogen.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:31

Ha Mo,

Heerlijk die wekelijkse filmpjes van jullie beiden! Daar geniet ik van onder m’n meeleessteen nog altijd trouw van!

Hoe droog was jullie hooiwei de afgelopen tijd?
Hier is na wekenlang droge Franse hitte in NL ook net gehooid, en ook niet geschud. Het gras wat er stond was echt al droog en gelig, eigenlijk al hooi op steeltjes.

Ik heb het net ff gevraagd bij de buurboer die heeft gehooid, waarom hij niet geschud heeft. Hij gaf aan dat het al zo uitgedroogd was dat het minder bewerking nodig heeft. Daarom hebben ze het enkel na 2 dagen in van die lange hopen gelegd voor verpakken, vervolgens is het na weer 2 dagen ingepakt en meegenomen.

Zou het kunnen dat jouw buurboer op dezelfde manier te werk is gegaan, of vermoed je toch iets met een Franse slag..?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 15:51

Afanaisa91 schreef:
Ha Mo,

Heerlijk die wekelijkse filmpjes van jullie beiden! Daar geniet ik van onder m’n meeleessteen nog altijd trouw van!

Hoe droog was jullie hooiwei de afgelopen tijd?
Hier is na wekenlang droge Franse hitte in NL ook net gehooid, en ook niet geschud. Het gras wat er stond was echt al droog en gelig, eigenlijk al hooi op steeltjes.

Ik heb het net ff gevraagd bij de buurboer die heeft gehooid, waarom hij niet geschud heeft. Hij gaf aan dat het al zo uitgedroogd was dat het minder bewerking nodig heeft. Daarom hebben ze het enkel na 2 dagen in van die lange hopen gelegd voor verpakken, vervolgens is het na weer 2 dagen ingepakt en meegenomen.

Zou het kunnen dat jouw buurboer op dezelfde manier te werk is gegaan, of vermoed je toch iets met een Franse slag..?

Hi Afanaisa, leuk dat je nog altijd meeleest en meegeniet. Dank voor het delen van je ervaring, ja ik denk dat het dat is. Ik vond ons hooi namelijk op 28 mei, dus een maand geleden, al klaar. Maar door telkens regen en storm, telkens nét te weinig veilige droge dagen, is hij denk ik niet gaan maaien. Dus ik denk dat het al hooi was. Toeval wil, dat we nu de helft in balen hebben. De andere helft kan hij nog niet doen, omdat hij gisteren bij ons met panne is komen te staan. Er is nu een onderdeel voor de baler besteld. Tegen de tijd dat dat binnenkomt, zal hij erg achterlopen met zijn werk, en mogelijk eerst bij zichzelf voorrang geven. Ook tegen die tijd zal het gaan regenen. Als hij het wél gaat redden vóór de regen, dan heeft het toch nog 5 dagen op het land gelegen.

Maar op een Franse site van de regering, lazen we dat in juni het hooi maar 3 dagen hoeft te liggen voor het gebaald wordt. En @Manja, dat soort hooi, gaat dan in netten, niet in plastic. Ik had wel ook verwacht dat het gekeerd zou worden, maar ja.

@ Corina, hakselen is idd wat anders. Dat wil ik niet voeren aan mijn paarden. Zeker Callas niet, ze heeft zo vaak in het verleden koliek gehad. Nee, ik bedoel echt kneuzen. Zoals je hier kunt lezen: https://www.verantwoordeveehouderij.nl/ ... hudden.htm
Het kneuzen zorgt dat het sneller droog wordt en minder suikers bevat. Helaas is dat bij ons niet gedaan. Ik heb het onze boer ook nog nooit zien doen. Ik had wel gehoopt op schudden, om het beter droog te krijgen.

Toen wij zelf hooiden in ons 1e huis in Fr, keerden we het de 2e en 3e dag. Daarna ging het naar binnen.

@Namiro, dat herken ik ook, dat zoeken naar de beste manier om om te gaan met je paard. Wat akelig joh dat hij zoveel gebroken heeft, ik weet van mezelf dat een gebroken bot, heel onaangenaam kan blijven. Wist je dat van tevoren?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 17:43

Hooi dat te droog is zal verpulveren met schudden, dan krijg je stof en het valt uit elkaar ipv in een baal willen blijven. Zo te lezen is er eigenlijk hooi op stam gemaaid en dat heeft minder nodig of kan zelfs minder hebben dan ons bekende groen, lang nederlands gras.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 17:46

tamary schreef:
Hooi dat te droog is zal verpulveren met schudden, dan krijg je stof en het valt uit elkaar ipv in een baal willen blijven. Zo te lezen is er eigenlijk hooi op stam gemaaid en dat heeft minder nodig of kan zelfs minder hebben dan ons bekende groen, lang nederlands gras.

aha, dat klinkt dan inderdaad zoals bij ons. Het ruikt goed trouwens. Ik beschouw het eigenlijk ook niet als gras. Het is meer heel dun stro bij wijze van spreken met de halm er nog aan. Het lijkt me erg arm hooi, maar dat is niet verkeerd vind ik. Liever dat en met kruiden dan hb-hooi.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:39

Mo, ik wist dit niet.. want dan had ik hem echt laten staan. Is ook niet uit de klinische keuring gekomen.
Ik ging voor een braaf, ongecompliceerd buitenrijpaard. En dat was hij tijdens het proefrijden...
helaas bleek na een dikke week anders.. Ik heb een enorm project.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 19:22

-Namiro- schreef:
Mo, ik wist dit niet.. want dan had ik hem echt laten staan. Is ook niet uit de klinische keuring gekomen.
Ik ging voor een braaf, ongecompliceerd buitenrijpaard. En dat was hij tijdens het proefrijden...

Wat helaas herkenbaar. Ook ik had de eerste dag met Callas meteen problemen en flinke schrikken. En dat is nooit meer overgegaan. Wat ik me altijd afgevraagd heb, is of ze haar gedrogeerd hadden. Zou dat bij jouw paard ook zo geweest zijn?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:33

Kan ook aan manier van trainen gelegen hebben. Bv. manegepaard kan ook super braaf zijn enkel omdat dier een heel voorspelbare serie dingetjes moet doen (in vaste volgorde) en eigenlijk niet echt op de ruiter hoeft te letten of hoeft om te gaan met veranderingen.
Volgens mij kon Callas qua rijden eigenlijk ook niet veel meer dan staart van specifiek ander paard volgen?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 19:39

tamary schreef:
Kan ook aan manier van trainen gelegen hebben. Bv. manegepaard kan ook super braaf zijn enkel omdat dier een heel voorspelbare serie dingetjes moet doen (in vaste volgorde) en eigenlijk niet echt op de ruiter hoeft te letten of hoeft om te gaan met veranderingen.
Volgens mij kon Callas qua rijden eigenlijk ook niet veel meer dan staart van specifiek ander paard volgen?

Ik had met Callas mijn instinct moeten volgen. Ze verschoot toen al van een bus, maar omdat we in een groep waren bleef ze erbij. Ze ging ook voorop, maar kon bijv nog niet in galop aanspringen, alleen maar in galop vallen na racedraven. Maar verder was ze superlief, té lief denk ik. Dus ja ik heb me wel afgevraagd of ze haar wat gegeven hadden. Later bleek dat ze al eerder vanuit die fokker verkocht was, maar teruggekomen was.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 21:22

Beuh, de vliegendeken van Prisca gaat pas 7 juli opgestuurd worden. Ik weet toch zeker dat hij op voorraad was. Balen.

Over balen gesproken. We hebben vandaag vanaf het gebaalde weiland 26 balen naar huis gehaald. Morgen gaan we ze onder het afdak zetten. En het klinkt of de boer het andere weiland ook aan het balen is. We gaan zo kijken. Wil die man ook niet de hele tijd op zijn vingers zitten te kijken.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 21:38

Monique1963 schreef:
-Namiro- schreef:

Wat helaas herkenbaar. Ook ik had de eerste dag met Callas meteen problemen en flinke schrikken. En dat is nooit meer overgegaan. Wat ik me altijd afgevraagd heb, is of ze haar gedrogeerd hadden. Zou dat bij jouw paard ook zo geweest zijn?

Het zou kunnen dat ze hem wat gegeven hadden.. ik denk achteraf dat het paard gewoon doodop was en daarom koebraaf.
Hij stond er net een dag na een transport van 48 uur (!) op de vrachtwagen vanuit Italië..
er mochten wel wat kilo’s bij en hij had een snotneus. Volgens verkoper door reis.
Allemaal alarmbellen die hadden moeten rinkelen bij mij..
maar ach.. het is wat het is. We komen er wel uit samen en ik leer hier weer zo onwijs veel van. Het zal wel allemaal een reden hebben!

Dat zou fijn zijn als de rest van het land ook al gemaaid wordt! :j

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 21:58

Dus.. als je een paard koopt, doe wat ik deed. Even een lichtje schijnen in het oog om te kijken of de pupil reageert. In ons geval was het een zonnige dag en heb ik met mijn hand even een oog afgedekt en daarna gekeken hoe de pupil reageerde. Disclaimer: zelf verzonnen hoor, ik weet niet of het een betrouwbaar iets is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 22:41

balance schreef:
Dus.. als je een paard koopt, doe wat ik deed. Even een lichtje schijnen in het oog om te kijken of de pupil reageert. In ons geval was het een zonnige dag en heb ik met mijn hand even een oog afgedekt en daarna gekeken hoe de pupil reageerde. Disclaimer: zelf verzonnen hoor, ik weet niet of het een betrouwbaar iets is.

@Balance, ja dat is ook geen verkeerde tip. Ik zou verwachten dat veel dingen er bij een keuring uit zouden komen. Maar wat ik wel weet is dat ik nooit meer de d.a. van de koper vertrouw. Afijn. In het geval van Callas was er lichamelijk misschien minder mis, maar karakter kun je idd niet 100% weten. Een dier kan bij de een heel ander dier zijn dan bij de ander.

-Namiro- schreef:
Het zou kunnen dat ze hem wat gegeven hadden.. ik denk achteraf dat het paard gewoon doodop was en daarom koebraaf.
Hij stond er net een dag na een transport van 48 uur (!) op de vrachtwagen vanuit Italië..
er mochten wel wat kilo’s bij en hij had een snotneus. Volgens verkoper door reis.
Allemaal alarmbellen die hadden moeten rinkelen bij mij..
maar ach.. het is wat het is. We komen er wel uit samen en ik leer hier weer zo onwijs veel van. Het zal wel allemaal een reden hebben!

Dat zou fijn zijn als de rest van het land ook al gemaaid wordt! :j

En dat is zeker zo, ik heb van Callas ook zo ontzettend veel geleerd. En ik zou haar voor geen goud wegdoen. Ik denk idd dat zulk soort dingen voor een reden op je pad komen.

In ieder geval is ze als knuffelpaard errug lief. Vanmorgen was ik daar bezig en kwam ze zelf een knuffel halen. Hoofd tussen mijn voeten en knuffel mijn oren, bediende van mij. En wat heb ik daar toch een hekel aan <3 En het mooie was, Prisca zag het en kwam precies hetzelfde doen! Dat is ook een first. En of de duvel ermee speelde bleef Quarbonne ook lekker stilstaan voor eenzelfde orenknuffel. Poupette was niet overtuigd, maar een beetje maantopfrummel mocht wel.

@Namiro, alles was al zaterdag gemaaid. We zaten te wachten op het balen afmaken.Net de boerbuur uitgezwaaid, alles is nog gebaald, hij heeft een baler geleend. Morgen gaan we ze van allebei de balers er eentje wegen en uitrekenen hoeveel kilo/balen we nodig hebben. Ik vermoed maar de helft van wat we nu gebaald hebben. Dat gaan we morgen dan droog wegleggen en dan beslissen of we voor twee jaar gaan houden, of we daar ruimte voor hebben, of dat we de rest bij de boer opslaan, of dat we zeggen, dat hij het kan houden en dan minder loon betalen. In ieder geval heb ik hem te eten uitgenodigd, dus eens kijken hoe veggie bij hun in de smaak gaat vallen ;-)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 10:22

En vanmorgen vroeg voor de vliegen uit een half uur gereden. Nieuwe singel getest. Erg fijn! Een banaansingel met wat elastiek erin lijkt het. Prisca vond het volgens mij veel fijner. Ze keek minder om met singelen, leek minder narrig. Het singelen aansingelen was qua kracht voor mij veul fijner. En ook tijdens het rijden heeft ze minder gebriest/geblazen. Wel gebriest op de grens van ik ga blazen, maar zeker niet gefleemd. Dat vind ik erg fijn. Hij paste goed en is zo enorm breed dat het de druk fijn moet verdelen. Hij lag goed tussen haar voorbenen, dus goede pasvorm. Blij! Een klein galopje gedaan en wat gedraafd, wil nog voorzichtig zijn met mijn rug en alles is goed blijven liggen. *\%/* *\o/*

Mijn minichaps zijn ook een wereld van verschil. Ik heb wel de bontjes om de beugelriemen nog gehouden en het was fijn. Het enige is dat ik ze misschien te hoog gekocht heb. Ze snijden iets in mijn knieholten, maar ik had geen rijbroek aan, dat zal ook schelen.

Teugels nog niet uitgeprobeerd, hackamoor hoofdstel gaat die dame maken, maar wel twee weken wachttijd.