Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aatrox

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:36

Ik denk dat de overgang manege naar eigen wel groot is ook hoor.. Maar wie weet komt er wel wat voorbij!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:46

Voor degene die nu nog alleen manege ervaring hebben zou ik zeker adviseren om eerst een bijrijdpaard te zoeken. Het is echt zo'n groot verschil, of jij op paarden rijdt, die door veel anderen worden gereden en waarvoor jij geen enkele directe verantwoordelijkheid draagt. Of dat jij een paard rijdt, waarbij jij verantwoordelijk bent voor het gehele management, de opleiding en training.

Van bijrijder zijn leer je heel veel, goede dingen, maar ook wat je niet bevalt en zelf anders zou gaan doen. Ook als je op maneges vaak de paarden voor meer gevorderden krijgt te rijden, is het echt een hele grote overgang naar een eigen paard. Een eigen paard hebben is zo veel meer als alleen het rijtechnische aspect redelijk voor elkaar hebben. Ook als ze in vol pension staan, want de one size fits all vol pension aanpak past heel veel paarden niet en dan moet jij als eigenaar kunnen schakelen en bijsturen.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:56

Tja, het zou voor veel mensen de zelfverzekerdheid geven, toch vind ik het niet een must.
Zolang je de juiste begeleiding zoekt als je ergens tegen aan loopt, observeert en hulp durft te vragen kun je prima aan een eigen paard beginnen na alleen manege ervaring.

Men leert door te doen:)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:03

Vind ik eigenlijk ook wel. Ik heb mijn paard gekocht terwijl ik niet eens op een manege zat. Ik had van mijn 8-15e ofzo op een manege gereden en op mijn 28e besloot ik out of the blue dat ik een paard wilde. Ging een keer met een collega mee naar haar paard en daar een paar keer gereden en toen dacht ik, dat wil ik ook! Paard gekocht en gaan met die banaan. Aldoende veel geleerd.

Vind het net een beetje met als je je baby krijgt. Voor je zwanger bent, denk je..hoe werkt dat allemaal en hoe weet ik wanneer ze moeten eten etc. Je gaat dan inlezen, vraagt ervaringen aan medezwaneren etc.

Zo ging het ook met mijn paard. Stalgenoten hadden tips, ik las veel, ging lessen etc. Is allemaal wel goed gekomen. Het enige waar je goed over na moet denken is de verantwoording. Persoonlijk vind ik dat heel fijn, mijn paard,mijn beslissingen maar ook mijn verantwoording. Daarnaast moet je je natuurlijk goed realiseren dat 5x pw naar stal, best een opgave kan zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:18

Ik zou juist meteen begeleiding zoeken en niet pas als je ergens tegen aan loopt. Zodat je meteen goed van start gaat en niet als het al niet meer helemaal goed gaat

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:27

Oh het kan natuurlijk zeker ook goed gaan. Maar wat ik in het verleden wel vaker gezien heb is dat mensen direct van de manege dan een eigen paard kopen, ook bij die manege het paard gaan stallen en voor de begeleiding dan in eerste instantie vaak uitkomen bij de manege/pensionstal eigenaar, gewoon omdat je nog geen netwerk hebt en nog nooit buiten die deuren hebt gekeken. Dat zie ik toch niet als ideaal vaak.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:28

Ieder z’n eigen leerproces. Er zijn ook genoeg eigenaren die het niveau manegeruiter nooit ontstijgen en doorlopend dubieuze keuzes maken met betrekking tot het management van hun paard.

De realisatie van hulp zoeken voordat je vast loopt komt doorgaans niet voordat je ervaring op hebt gedaan met (te) laat hulp zoeken.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:30

Degenen die hier zitten, zitten op zich wel op bokt en hebben dus al wel een heel forum aan informatie. Het is stom maar op zich doet dat wel veel, ik ga ook regelmatig aan het googlen en kom dan heel vaak op bokt uit haha. Als je het enkel moet hebben van je netwerk, valt dat soms ook wel tegen vind ik.

Op zich vind ik het zelf ook geen probleem om van manege te starten met eigen paard, het hangt er ook maar net vanaf wat je tegenkomt en waar je je goed bij voelt. Bij paarden van een ander voel ik me wat vervelend omdat ik het gevoel heb dat ik constant verantwoording moet afleggen (ook al is dat niet zo en vertrouwen ze me blind met hun paard, het zit echt in mijn hoofd.. maar ontspannend is dat niet haha.)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:57

net trouwens weer een super leuk paard gezien! staat er net op maar de verkoper geeft aan alweer overspoeld te zijn met reacties. Het is echt niet normaal hoe snel het gaat.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:59

Tjonge wat krijg je zo toch een moeilijke zoektocht Happy!

Ik zit in dubio een paard te kopen met niet helemaal top foto's... moeilijk.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:00

happy2014 schreef:
net trouwens weer een super leuk paard gezien! staat er net op maar de verkoper geeft aan alweer overspoeld te zijn met reacties. Het is echt niet normaal hoe snel het gaat.

Spannend!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:01

PSvanLot schreef:

Wat is niet helemaal top? En deze ook bedoeld voor verkoop als je hem opgeleid hebt?

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:02

PSvanLot schreef:

Is hij/zij voor de rest wel wat je zoekt, en de prijs naar de foto’s?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:04

MyWishMax schreef:
PSvanLot schreef:

Wat is niet helemaal top? En deze ook bedoeld voor verkoop als je hem opgeleid hebt?

Is goedgekeurd voor de sport, maar heeft een 3tje op de rug en wat andere foto's net niet helemaal zo goed als ik zou willen.
Moet wel zeggen dat er een hele strenge veearts nogmaals over de foto's overheen gekeken heeft.

Ja ook weer klaarmaken en daarna verkopen.

Kalea schreef:
PSvanLot schreef:

Is hij/zij voor de rest wel wat je zoekt, en de prijs naar de foto’s?

Echt een mooi paard en zeker ook een hele mooie prijs.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:08

Lastig, een 3 is in principe voor de verzekering goed genoeg op de rug dacht ik. Maar dan moet het wel zo blijven en die andere dingen op de foto ook geen probleem worden...

Voor jezelf is toch weer anders als voor de verkoop straks.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:13

Om verder te verkopen zou ik denk ik ook wel twijfelen. Als je de kopers in deze groep neemt zouden ze hem denk laten staan? Niet representatief natuurlijk ;)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:18

Met een 3 is hij gewoon goed, maar ik ben enorm kritisch. Tis verder een top fijn dier. Knap en leuk lopen.

Ik verwacht niet dat de foto's nog zullen veranderen. Paard is wordt 6.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:21

Maar een 3 op de rug is toch helemaal niet slecht? Ik begreep altijd dat bij een normaal klinisch beeld gewoon een positief advies wordt gegeven.

Ik kan me wel voorstellen dat de zoektocht voor mensen heel moeilijk wordt als we zo kritisch zijn.

Aha: ik lees nu pas van de andere foto’s. Zijn de opvallendheden daar ook in de rug?
Of slechter dan “2” op de benen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:21

PSvanLot schreef:
Met een 3 is hij gewoon goed, maar ik ben enorm kritisch. Tis verder een top fijn dier. Knap en leuk lopen.

Laten we eerlijk zijn…paard is voor de verkoop.
Niet alleen jij bent kritisch

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:23

tita schreef:
PSvanLot schreef:

Laten we eerlijk zijn…paard is voor de verkoop.
Niet alleen jij bent kritisch

Ik ben wel kritischer dan gemiddeld. Bij een keuring wordt een 3 gewoon goedgekeurd. Ben dus ook niet bang dat ik het paard niet meer verkocht krijg.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:24

Simbaa schreef:
Maar een 3 op de rug is toch helemaal niet slecht? Ik begreep altijd dat bij een normaal klinisch beeld gewoon een positief advies wordt gegeven.

Ik kan me wel voorstellen dat de zoektocht voor mensen heel moeilijk wordt als we zo kritisch zijn.

Aha: ik lees nu pas van de andere foto’s. Zijn de opvallendheden daar ook in de rug?
Of slechter dan “2” op de benen?

Nee gewoon helemaal goedgekeurd voor de sport. Allemaal 1/2 op overige foto's.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:25

Oh, ik had een net 3 jarige in mijn hoofd bij jou :') 6 jaar is alweer heel anders, ja.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:27

MyWishMax schreef:
Oh, ik had een net 3 jarige in mijn hoofd bij jou :') 6 jaar is alweer heel anders, ja.

Dit is heel toevallig op mijn pad gekomen. Normaal koop ik niet als niet alle foto's 1/2 zijn.
Maar deze is prijstechnisch interessant en een erg leuk paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:29

Wat zegt jouw da? Want die 3 met 6 jaar is toch alweer anders als bij een 3 jarige die nog moet gaan beginnen onder het zadel en nog niet volgroeid in rug.

Edit: en moet je die 3 van rug ook niet anders beoordelen? Het gaat natuurlijk niet zoals de rest van 1 tot 4, dus 3 op benen is heel wat anders

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:32

MyWishMax schreef:
Wat zegt jouw da? Want die 3 met 6 jaar is toch alweer anders als bij een 3 jarige die nog moet gaan beginnen onder het zadel en nog niet volgroeid in rug.

Hij weet wat ik wil en dan past dit net niet in mijn plaatje. Maar hij zegt ook, paard is gewoon goed en er is niks mis mee.

Een 3jarige wordt met een 3 op de rug gewoon goedgekeurd.

Rug is zo discutabel. Foto hoeft maar iets verder naar links of recht gemaakt te worden en dan lijkt de tussenruimte al wat smaller.