[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 13:26

@Tinka, daar heb ik ook aan gedacht ja. Agradi vind ik ook een fijne winkel. Ik las wel op het eczeemtopic hier dat mensen hun paarden zo warm erdoor vonden worden. Het is ook wel erg ingepakt. En dat zijn dan mensen/paarden in NL, waar het niet zo heet wordt als hier.

Deze heeft geen buikflap, maar dat kan ik dan los erbij nemen en hij heeft verder wel alles wat ik zoek, alleen het merk HKM vind ik waardeloos. Ik had laatst sokken van hun, letterlijk na 1 keer dragen en wassen, zaten de gaten erin! Toen ik ze mailde, zeiden ze dat ze dat nog nooit hadden meegemaakt, nee ik ook niet. Ik doe járen met sokken.

https://en-selle-prunelle.fr/products/c ... gZEALw_wcB

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 13:35

@Tinka, welk merk deken had jij die de volgende dag al stuk was?

EDIT, ik lees dat dekens met zebrastrepen de vliegen verwarren en paarden dus sowieso dan al minder last van vliegen hebben met zo'n deken. Kunnen jullie dat bevestigen?

EDIT 2. Ik bedenk me net dat zo'n deken gigantisch veel gaat besparen op vliegenspul. Zo'n fles van bijna een liter is 25 euro, en dat is er met een week doorheen. Dus ik kan beter voor een wat duurdere deken gaan misschien.

EDIT 3. Ook veel gezonder, niet al die troep spuiten op je paarden.

Tinka

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:17

De deken die zo snel kapot was, was een amigo. Maar dat was een outdoor deken. En ik heb 2 andere amigo dekens die wel goed zijn, 1 heb ik al iets van 10 jaar.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:38

Ik heb die ervaring met zebradekens niet Mo.. tenminste echt niet in die mate dat het mij op viel..

HKM heb ik geen ervaring mee.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:27

Ik zou voor Prisca kijken voor een speciale deken voor koudbloeden, een big neck oid. Anders is de kans groot dat ie niet past.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:22

Je had voor Prisca toch een regendeken die aardig paste? Dan zou ik eens kijken wat dat merk en eventueel type heeft aan vliegendekens.
Veel vliegendekens kunnen niet goed tegen rollen op harde, stenige ondergrond of bijten van anderen in de dekens, dat is gewoon zo.

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:33

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:50

hummer14 schreef:
Misschien deze deken.
https://www.dochorse.nl/rambo-zomerdeke ... escription
De deken is gemaakt van natuurlijke Hemp en organisch katoen wat zorgt voor een unieke mix van biologisch afbreekbare materialen wat zeer geschikt is voor paarden met een gevoelige huid.

Daar staat duidelijk bij dat hij niet geschikt is voor in de wei, dus jammer genoeg lijkt dat me geen optie voor Prisca.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 08:20

hey guys of dolls meer, wat een hoop fijne reacties dank! Dat helpt goed in het denkproces.

Allereerst bult is helemaal weg, alleen de huid is nog een lange vreemde flap, hoop dat dat ook nog wegtrekt. Lijkt me nu erg kwetsbaar.

Tweedst ik heb door spit en visite nieuwe kramer spullen nog niet kunnen proberen, maar ga het morgen proberen als visite weer weg is.

Dan jullie suggesties even samengevat. De deken die helaas niet voor de wei geschikt is, dat is idd ernstig jammer, want dat materiaal vind ik een geweldige ontdekking, hennep en katoen ben ik helemaal voor, dus goede vondst, Hummer, ik ga daar nog wat verder op googelen.

Van Jet ook een goede suggestie dat ik moet vergelijken wat ik al voor prisca heb en dat merk eens bekijken, lekker dom dat ik daar zelf niet op kom, hahaha.

Van Tinka ook een goede tip om te zoeken naar bick neck. Ik wist niet een dat die term bestond. En de kapotte amigo was dus een incident, dus het merk is niet slecht. Van HKM herinner me ik alleen de kapotte sokken.

En jammer Namiro dat het je niet positief is opgevallen dat er op zebradekens minder vliegen zouden zitten. Ik vond het wel een logische verklaring, omdat vliegen verward raken door de strepen. Maar ja, als dat zo zou zijn, zouden zebra's geen last van vliegen moeten hebben en dat lijkt me gek. Ik open daar een ander topic op bokt voor, lijkt me reuze interessant om daar meer over te weten te komen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 10:54

Ik ben uiteindelijk voor deze deken gegaan. Hij is wit/zilver en dus koelend in de zomer. Hij heeft luchtige gaatjes. Het is een big neck (dank Tinka) en een klantenfoto toont een trekpaard. Helemaal ingepakt voor eczeem, nu heeft ze dat niet, maar ze schuurt wel haar manen, dus ze heeft ook last van die kleine vliegjes. Ook met buikflap, dat vond ik ook fijn en de staartflap is flink lang. Ik lees wel dat men het fijner had gevonden als het materiaal sterker was geweest, dus ik ben voorbereid op snel beschadigingen, maar goed, ik wil per se iets, dus ik moet ergens beginnen.

Want naast dat ze dus zo geprikt wordt, komt zij, en dus de rest ook, zo ongeveer de hele dag in de schaduw op het platform, voor die fijne ventilator staan. Is niet erg, maar Prisca kan niet de rust vinden daar hooi te gaan staan eten. De rest wel. En ze loopt de laatste dagen dus te blazen weer vanwege maagpijn. Omdat ze dus minder eet. Daarnaast is er enorm veel onrust op het platform want Prisca gebruikt de andere paarden als schuurmiddel. Ze ramt dan tussen twee andere door om de vliegen eraf te schuren. Ook wordt ze erg zuur. Gisteren in het land werd ze narrig op Callas die wat te veel plakte en en Prisca zette haar kont erin en wilde gaan meppen.

Ik hoop echt dat ik haar kan helpen, dus deze is het geworden.

https://www.agradi.fr/bucas-buzz-off-bi ... 25-168.htm

Zit wel een duurder prijskaartje aan, maar ik wilde dan toch niet beknibbelen (ga ook veel spray besparen), ook was het bij agradi waar ik een account heb, goede ervaringen met die zaak en 5 euro korting kreeg, ook leuk.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:24

Bucas is een goed merk hoor, dus denk wel stevig. Ik heb een bucas winterdeken en die gebruik ik al 10 jaar.
En een klein scheurtje kan je natuurlijk altijd zelf repareren met naald en draad.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:43

Ik heb de bucas zweet itch light voor mijn merenstankje. Goede pasvorm, sterk en niet warm, een van de weinige dekens waar ik tevreden over ben, dus goeie keus Monique! Hopelijk helpt het, als ik haar geen deken op doe wordt ze ook heel prikkelbaar net als prisca , succes!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 16:10

Ik heb ook wel Bucas Buzz-Off gehad voor Lou en vond dat ook een fijne deken. Misschien moet je die stukken langs haar benen even wat inkorten bij Prisca met haar korte pootjes ;) .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 17:30

@Tinka, ik heb nog een andere bucas deken en die vind ik helemaal niet fijn sluiten. Maar goed, daar hebben we een mouw aan gepast. En prisca is geen slopert, ze rolt erg weinig, is denk ik niet prettig voor haar, ze ligt erg weinig en ze groomt ook weinig, dus de kans dat het door die acties stuk zal gaan is niet groot. Wel schuurt ze graag aan bomen, dus daar heb ik wel kans dat ik pech heb. Nu hebben we net weer een heel stel bomen uitgesloten, dus misschien heb ik geluk.

En @Assebassie ik herken precies wat je zegt. Dus fijn dat jij in dezelfde situatie beterschap zag. Zou ik ook erg fijn vinden.

Hahaha, Jet, ja Prisca en haar korte pootjes, zeker als ze een berg op moet dan kan ze zo op die flappen stappen. Daarom wil ik ook geen western teugels meer. Ik twijfelde daarom ook aan die franje dekens. In hoeverre zij daarop kan gaan staan.

Ik ga hier beginnen en we gaan ervaren wat er gaat gebeuren. Helaas zit er een weekend tussen, dus het wordt pas de 26e verstuurd. Dus dan nog een paar dagen later pas hier.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 19:25

Mijn paard heeft zón bult gehad als dat jij omschrijft na een tekenbeet, de bult was met een paar daagjes weg maar de plek bleef wat hard voor een tijdje maar ook dat trok weer helemaal weg wel kreeg ze korstjes op de plek van de beet.
Heb de bult destijds gekoeld met water 2 x per dag en op de korstjes heb ik toen wat blauwspray gespoten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 22:53

CoRiNa1983 schreef:
Mijn paard heeft zón bult gehad als dat jij omschrijft na een tekenbeet, de bult was met een paar daagjes weg maar de plek bleef wat hard voor een tijdje maar ook dat trok weer helemaal weg wel kreeg ze korstjes op de plek van de beet.
Heb de bult destijds gekoeld met water 2 x per dag en op de korstjes heb ik toen wat blauwspray gespoten.

Ik kan nog eens voelen, Corina of er nog iets hards te voelen is. De hele bult is dus maar 1 dag geweest. Bizar toch, van nul naar cup B naar 0. Net een Porche van 0 naar alles in een dag. Maar dus de dag erna geheel weg, alleen wat flubbervellen. Het zou een teek kunnen zijn geweest, alhoewel ik die nog bij geen een van de dieren, noch katten en honden, noch paarden heb gezien. Korstjes voel ik er ook niet op. Gewoon echt raar.

*\o/* Verder goed nieuws, het was erg moeilijk om vertrouwen te houden, niet dagelijks te bellen van kom je nou al en we hadden voor morgen de deadline gesteld na de visite. Als het dan niet gebeurd was, dan zouden we aan de bel gaan trekken, maar de buurman heeft de eerste 2,5 hectare gemaaid. Joehee! Daar heeft hij een uurtje over gedaan. Ongelooflijk wat een machine. Morgen gaat hij dan nog 2,0 hectare doen en dan blijven hopen op meerdere droge dagen, qua drogen en keren. (eind van het jaar hopen we hem dan 3 andere hectare te kunnen laten inzaaien met weilandmengsel, zodat we volgend jaar 7,5 hectare hooiland zouden kunnen hebben, afhankelijk van hoeveel er nu van deze 4,5 hect afkomt) Komen spannende dagen aan. Blijft het droog of niet. En dan de vraag waar kunnen we het opslaan...

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 08:13

Fijn dat je een vliegendeken gevonde hebt Mo! Hopelijk past hij goed. Viva’s is indd fijn merk. Hier ook gehad.

Wat fijn dat er eindelijk gemaaid is! Ik duim voor jullie dat het droog blijft. Ben benieuwd naar de opbrengst.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 09:31

-Namiro- schreef:
Fijn dat je een vliegendeken gevonde hebt Mo! Hopelijk past hij goed. Viva’s is indd fijn merk. Hier ook gehad.

Wat fijn dat er eindelijk gemaaid is! Ik duim voor jullie dat het droog blijft. Ben benieuwd naar de opbrengst.

Ik hoop echt dat de vliegendeken idd fijn voor haar zal zijn, Namiro, ik heb nog niet eerder een paard gehad dat zó in de stress schiet van vliegen. Ze komt echt naar huis galopperen als ze eventjes gegraasd heeft. Ik geef ze nu permanent hooi bij de boxen want ze wil niet eens bij de hooiklok staan, ook al is dat in de schaduw van de bomen. Die ventilator vindt ze echt heerlijk.

Het hooien is een heel avontuur voor ons. Ik houd jullie op de hoogte.

Ondertussen ga ik een ander merk spray proberen. Ook besteld. Ik had altijd Flymax, was ik erg tevreden over, maar die leek uit de handel. Nu op twee sites gevonden en besteld. Ik heb nu zedan, maar dat werkt echt maar een uurtje of zo. Vooral omdat Prisca veel transpireert. En ik heb ook Naf OFF besteld. Dat is dan het nieuwe dat ik ga proberen. Het is veel goedkoper dan de meeste dingen, dus het zal wel niet werken, maar ik wil toch alles geprobeerd hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:10

Ze moeten enkel niet eetbaar ruiken, 1 deel water en 1 deel azijn mengen in zo'n lege sprayfles en je komt al een heel eind. Azijn "koelt" ook jeuk, alleen niet gebruiken als/waar de huid stuk is, dat "bijt¨.
Veel sprays werken niet zo lang, gewenning krijg je ook bij vliegen helaas. Voordeel van azijn is ook dat het geur neutraliseerd, al kan het wel wat blekend werken op de vacht met de zon er op.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 11:33

tamary schreef:
Ze moeten enkel niet eetbaar ruiken, 1 deel water en 1 deel azijn mengen in zo'n lege sprayfles en je komt al een heel eind. Azijn "koelt" ook jeuk, alleen niet gebruiken als/waar de huid stuk is, dat "bijt¨.
Veel sprays werken niet zo lang, gewenning krijg je ook bij vliegen helaas. Voordeel van azijn is ook dat het geur neutraliseerd, al kan het wel wat blekend werken op de vacht met de zon er op.

Wat grappig, heb ik nog nooit gehoord deze truc voor op paarden. Ik weet dat azijn geuren weghaalt. Als het bij ons te hard naar natte hond ruikt, zet ik ook een schaaltje azijn neer. En mijn moeder deed het vroeger dagelijks om de sigarettenstank van het roken van mijn vader te neutraliseren.
Het kan soms wel bijten, maar helpt ook om insectenbeten te laten stoppen met jeuken. Dat was ook zo'n oude truc, kruisje in je vel zetten met je nagels op de bult en dan deppen met azijn, mèn wat beet dat, maar het was dan ook wel een tijdje klaar met de jeuk.

Het zou jammer zijn als Prisca lichter kleurt, ze is erg mooi chocolade, maar het uiterlijk is minder belangrijk dan haar welzijn op dit moment.

Dus dat kan ik zeker eens proberen, Tamary. Ze heeft verder geen wondjes, dus het zal haar niet bijten. Ze heeft gewoon een hekel aan de spray. Op haar achterhand vindt ze best, maar zodra ik me naar voren begeef, loopt ze weg. Dat mag ze dan ook en ik volg gewoon. Zodat ze leert dat het geen zin heeft te gaan bewegen, want het vervelende gaat gewoon mee. Zo heb ik haar ook geleerd dat het geen zin heeft om te steigeren of klieren bij de wormspuit. Ik word niet boos, maar loop gewoon mee en erna krijgt ze altijd een beloning.

Ik vond het toen met haar steigerpoging wel erg aandoenlijk, want zo'n zwaar lijf krijg je alleen omhoog als je een heel sterke achterhand hebt, en dat heeft Prisca niet. Maar het enge ervan was, dat ze zich erna liet vallen op de grond. Als een klein boos verwend meisje dat op haar buik gaat liggen schreeuwen en stompen met haar vuistjes op de grond en trappelen met haar beentjes. Alleen dat trappelen deed ze niet, en schreeuwen ook niet, maar wel zo van, ik doe alles om niet die spuit in mijn mond te krijgen. Of om hoeven te laten krabben. Vandaar dat ik nu zo blij ben dat ik alleen de wormspuit kan doen en ik kan ook goed hoeven krabben en bij de smid komt ze ook niet meer omhoog of omlaag. Dat vind ik fijn dat ze ons daarin steeds meer gaat vertrouwen.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 14:03

Goede tip van Tamary, ben benieuwd of die je gaat bevallen. Zou ook fijn zijn voor je portemonnaie...

En wat fijn dat er eindelijk gemaaid is bij jullie! Ik ga voor je duimen dat het komende dagen droog blijft bij jullie.

Wij willen nog graag een tweede snee, maar sinds we gehooid hebben eind mei heeft het weken niet geregend. Dus hele weiland zag er compleet dor uit. Gelukkig afgelopen week twee keer regen en volgende week komt er meer regen aan zoals het er nu naar uitziet. En voor Nederland lekkere temperaturen (20-23 graden). Dus hopelijk kan het dan weer lekker gaan groeien.

Blijf het typisch vinden dat wij hier weken zuid-Frans weer hadden en jullie regelmatig regen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 14:15

Hi Bribro, het klinkt toch wel als heel goed grasgroeiweer dat er bij jou aankomt. Beetje warm, beetje regen, ik voorzie een mooie tweede snit! Ik duim voor jouw 2e snee, als jij voor mijn eerste snee duimt. (Hm dat klinkt wel erg gek :o )

En ja idd omgekeerde wereld met onze landen. Nu is het 21 juni geweest en verdraaid als het niet waar is, maar de zomer is hier echt nu gestart met bijbehorende hitte. Raar dat de dagen nu alweer korter gaan worden.

Voor de paarden gaan we het nu weer heel anders doen. We hadden net vd week de hooiklok verplaatst ivm pruimen bij de hooiklok. We gaan hem nu zoals heel in het begin weer in de ruimte naast de boxen zetten. Is een erg kleine ruimte, ging fout in het begin, maar ze zijn nu zoveel beter dat ik hoop dat ze geen rotzooi gaan trappen. Prisca weigert gewoon om overdag het platform af te gaan. Dus tja, als Prisca niet naar het hooi komt, dan komt het hooi wel naar Prisca.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 14:35

En het is weer zondag. Letterlijk, heerlijk zonnig weer. Echt zomer. De paarden vinden er niets aan en dat zie je ook op het filmpje. Ook op het filmpje wat geklooi met de paardjes in het rijveld nog voor de spit, met Callas die altijd humor heeft en met haar neus vooraan moet staan. Ook prisca's bult nog even. Verder natuurlijk het hooien in beeld en 1001 klusjes. Hier is de link: https://youtu.be/QqdayQRFSl0

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:14

Haha die Callas die lekker in de weg loop bij Prisca tijdens het rijden, heerlijk.
Fijn dat er eindelijk gemaaid is.
Jullie zijn weer lekker bezig geweest.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 21:17

CoRiNa1983 schreef:
Haha die Callas die lekker in de weg loop bij Prisca tijdens het rijden, heerlijk.
Fijn dat er eindelijk gemaaid is.
Jullie zijn weer lekker bezig geweest.

Hi all en CoRiNa, Callas blijft een haantje de voorste, ze moet altijd overal met haar grote neus bij staan, maar die nieuwsgierigheid maakt haar ook zo grappig.

En goed nieuws over het hooi. Er is niet gekeerd. Maar vandaag is er gebaald, dus twee dagen na het maaien. Wel apart dat hij niet gekeerd heeft, ik durf niet precies te vragen waarom niet. Dat komt nog wel. Mogelijk was het doordat het al bijna een maand goed was, zo dun en droog dat keren niet meer nodig was. Afijn, het beste nieuws is dat de baler kapot is gegaan, nou dat niet natuurlijk, maar dat we nu van pas 2 hectare al meer balen hebben dan van vorig jaar van minder dan de helft. Snappen jullie het nog?

Dus vorig jaar was nog niet al het terrein van ons en hebben we 2,3 hectare laten hooien, daar kwamen 21 grote balen vanaf.
Nu is er is er 2,2 hect gebaald en hebben we al 24 balen. Er moet nu nog 2,3 hectare gebaald worden! Wauw. Dat betekent dat ik voor 2 jaar genoeg hooi ga hebben. Ik heb zo'n 20 balen per jaar nodig.
Dus dat betekent weer dat we volgend jaar alleen maar die 2.3 hect van het Nederland hoeven te laten hooien. Yoechee! Dat betekent weer dat ik de rest van het jaar gewoon de paarden op die 5 hectare die we dan hebben, kan laten rouleren, zonder dat ik zoals ik nu doe, alle kruimelstukjes bij elkaar moet sprokkelen, úren per week kwijt ben aan prikpalen omzetten. Poeh, opgelucht! En dat stuk van 2,3 hect dat nu gebaald is, is het steilste stuk waar ik de paarden niet graag op laat lopen. Zeker niet met Callas voet. Dus dat stuk zou ik ze dan niet meer hoeven geven.

Nu moeten we ons druk gaan maken over de opslag, ik vermoed dat ik dit hooi niet eens op kan maken en dus bij mijn buurman ga laten liggen in zijn opslag.

Iets anders waar ik me druk over moet maken is een hoofdstel voor de hackamoor. Ik ben weer op de been na de langste spitaanval ever en ik wilde het gaan uitproberen, maar alle hoofdstellen die ik heb, hebben (uiteraard) veel te lange bakstukken. Ik hoopte nog dat haar grote hoofd het goed zou maken en de bakstukken hoger uit zouden komen, maar wat ik heb past niet rond haar oren, dus frontriem en kopstuk. En het is nog niet eenvoudig om een hackamoor hoofdstuk te vinden zonder de hackamoor er al in, maar die heb ik dus al gekocht. En de neusband daarvan ook. Ik zoek verder...