[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uxgranta

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:06

Oeps: het zei dan zo ipv zij dan zo. Sorry

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:06

Oeps: het zei dan zo ipv zij dan zo. Sorry

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 18:45

-Namiro- schreef:
Ooh Mo… sterkte daar! Zowel voor je diertjes als voor jezelf :(:)

Dank Namiro. Het duurt een paar dagen en dan is het weer over. Bij iedereen

uxgranta schreef:
Dat is kl*te Monique! Zowel van jouw rug, als het getob met Yoda en Xerox.
Wat ik wel voor ogen zou houden: het moet wel leuk blijven voor Yoda. Bij dieren gaat het vooral om de kwaliteit van leven en minder om de kwantiteit. Mogelijk dat ik dan weer heel bokt over mij heen krijg, maar dat zij dan zo.
In ieder geval heel veel sterkte!

Over het moet wel leuk blijven voor Yoda. Dat is de zegen van epilepsie, dat is ook wat ik schreef in mijn vorige mails, zij heeft er geen enkele weet van. Ze wordt superhappy wakker en voor haar is het all good. Alleen voor ons is het spannend en lastig. De luiers vindt ze geen probleem, mocht je daar op doelen. Ze bijt er niet aan, sloopt het niet en staat keurig stil als ik ze aan wil doen. Dus nee, ik zie hier geen enkele valide reden te zeggen dat de kwaliteit van leven minder is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:49

Wat vervelend zeg! Alle drie in de lappenmand. Beterschap gewenst.
Heeft Yoda geen spierpijn de dag erna?

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:51

Wij hadden een labrador met zware epilepsie en die was een paar dagen helemaal van streek na een aanval. Vond het ook heel erg dat hij alles liet lopen terwijl het voor ons niets uitmaakte. Vandaar mijn opmerking. Gelukkig is iedere hond anders.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:55

Wij hadden ook onze labrador Nuka met epilepsie. ze had heel weinig aanvallen, maar als ze die had, dan had ze die ook heel erg en we waren dan ook altijd erg bang dat ze erin zou blijven. Ze liet dan ook alles lopen, die arme ziel. en dan evengoed nog met de staart kwispelen als ze weer een beetje bij kwam. Ze is er dan ook helaas ingebleven , maar ze had ook kanker, dus het ene kan het andere zomaar uitgelokt hebben. Heel erg is het en blijft het.

Ik hoop dat Yoda snel weer de oude is, het is zo sneu...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 18:59

Wat rot en bijzonder dat er zoveel mensen in dit topic honden met epilepsie hebben. Jullie Rocymax en Uxgranta zijn niet de enige in dit topic.

rocymax schreef:
Wij hadden ook onze labrador Nuka met epilepsie. ze had heel weinig aanvallen, maar als ze die had, dan had ze die ook heel erg en we waren dan ook altijd erg bang dat ze erin zou blijven. Ze liet dan ook alles lopen, die arme ziel. en dan evengoed nog met de staart kwispelen als ze weer een beetje bij kwam. Ze is er dan ook helaas ingebleven , maar ze had ook kanker, dus het ene kan het andere zomaar uitgelokt hebben. Heel erg is het en blijft het.

Ik hoop dat Yoda snel weer de oude is, het is zo sneu...

Yoda heeft er dus geen probleem mee om alles te laten lopen, want dat doet ze altijd al, ze is zelden zindelijk omdat ze een buitenhond is geweest en erg traag leert en dus weinig begrijpt van zindelijk zijn. En ja zij is een happy hondje weer.

uxgranta schreef:
Wij hadden een labrador met zware epilepsie en die was een paar dagen helemaal van streek na een aanval. Vond het ook heel erg dat hij alles liet lopen terwijl het voor ons niets uitmaakte. Vandaar mijn opmerking. Gelukkig is iedere hond anders.

Yoda is dus niet van streek, dat had ik al geschreven. Soms is ze na de happy-aanval wat rustiger of timide. Ze is in de war, maar dat maakt voor haar niet uit, want niemand die daar boos over is. En zij weet niet dat ze anders is.

senna21 schreef:
Wat vervelend zeg! Alle drie in de lappenmand. Beterschap gewenst.
Heeft Yoda geen spierpijn de dag erna?

Maar 2 in de lappenmand, xerox en ik. Yoda is wat ik al schreef all good.

Ik ga even een paar dagen voor mezelf zorgen en dan krijgen we vrienden te logeren. Misschien een filmpje zondag, misschien niet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 19:57

ik zou mezelf even ontbokken, maar ik heb er nog een lappenmand bij. Ik ga de d.a. erbij halen, tenzij jullie me kunnen geruststellen.

Prisca heeft een gigabult onderaan haar boeg hangen. Het is groter dan een handvol. Het voelt stevig van binnen. Het is niet een zak met een balletje erin, het stevige onder haar huid zit wel vast. Het voelt niet extra heet, het doet geen zeer, het jeukt ook niet ze schuurt er niet aan (in tegenstelling tot de dazensteken op haar achterhand die ze wel jeukt.) Afspuiten vindt ze niet vervelend. Het betasten vindt ze ook niet erg.

Ik denk dat het een insectenbeet is. Zij wordt van allevier het meest en continu geprikt, ze is er zo gefrustreerd onder, zo zielig. Haar lijf werkt niet mee, ze kan met haar hoofd niet bij haar achterhand komen en haar staart kan niet echt zwaaien. Ik spray meerdere keren per dag, ga er failliet aan, maar het helpt geen zier lijkt het. Ze transpireert ook natuurlijk door de hitte, dus dat helpt ook niet dat het blijft zitten. En het regen ook vaak dat helpt ook niet dat het spul blijft zitten.

ik heb er een filmpje van gemaakt (niets aan geknipt, beeld is niet zo goed maar ja) dan kunnen jullie het beter zien. https://youtu.be/53XGAz8ECFQ

En hier wat foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 21:50

Hé Mo, dat heeft die van mij ook op die plek gehad. Met een paar dagen was t weg. Was waarschijnlijk een of ander insect. Ik zou, zolang ze er geen last op toont, echt even een paar dagen koelen en afwachten.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 22:35

Ik ga mee met advies van Muga. Mijn tuin heeft nu ook een soortgelijke bult onder zijn buik. Echt een insectenbeet. Koelen en even afwachten! :j

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 22:55

Ojee wat een zorgen met de dieren. Hopelijk iedereen en jou rug snel weer opgeknapt.

Wat een leuk bouwpakket is dat naai atelier! Ik maak graag puzzels maar dit ziet er ook leuk uit.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 23:14

@Wortel hoe gaat het met je vakantie, lekker om even weg te zijn (en te kunnen bokken ;-) ) Ik ben ook een puzzelmens! Sudoku's, kruiswoords, crypto's, logische puzzels, legpuzzels (op internet) Mandala's maken. Maar sinds ik modelbouw gevonden heb, of modelbouw mij, ben ik om.

@muga en @Namiro, ik zou ook alleen maar een insectenbult kunnen bedenken. Wat kan er anders op die plek gebeuren. Maar het is zoooo groot. Ik bedoel, je kunt er makkelijk een cup B mee vullen. Ik kijk het nog even aan of het verandert van vorm of groter wordt. Of pijnlijker wordt of niet. En ondertussen spuit ik af. Zal ik er insectenbetenspul van mensen op smeren? Of arnica? Dat is meer voor blauwe plekken, maar om bloed afvoer te stimuleren. Ik kan nog kijken welke van de supplementen die ik heb, die ook voor doorbloeding zijn.

Ik vind het vooral zo sneu voor haar, niet die bult die boeit haar niet, maar ze wordt zo gepest door de vliegen. De andere 3 hebben er tig keer minder last van. Ik ga eens kijken of er in haar maat vliegendekens bestaan.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:02

Ik denk dat arnica nooit kwaad kan.
Vliegendeken is misschien echt een noodzakelijk dan voor Prisca.. hier staan ze sinds gisteren ook onder de dekens.
We gingen van 0 naar 100 dazen in een uur tijd. Paarden die met 100 km per uur de stal in vlogen en er net zo hard weer uit. Dan maar de deken op.

Je zou ook nog kunnen proberen om knoflook te voeren? Zou ook moeten helpen tegen vliegend spul maar daar heb ik geen ervaring mee..

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:08

We zijn nog niet op vakantie. 2 juli pas, maar had vandaag een dag vrij.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 09:07

wortel115 schreef:
We zijn nog niet op vakantie. 2 juli pas, maar had vandaag een dag vrij.

aha, ik dacht dat je al weg was. Lekker dan heb je nog wat voorpret te gaan.

-Namiro- schreef:
Ik denk dat arnica nooit kwaad kan.
Vliegendeken is misschien echt een noodzakelijk dan voor Prisca.. hier staan ze sinds gisteren ook onder de dekens.
We gingen van 0 naar 100 dazen in een uur tijd. Paarden die met 100 km per uur de stal in vlogen en er net zo hard weer uit. Dan maar de deken op.

Je zou ook nog kunnen proberen om knoflook te voeren? Zou ook moeten helpen tegen vliegend spul maar daar heb ik geen ervaring mee..

Hi Namiro, ja dat dacht ik ook, arnica baat het niet schaadt het niet. Ik heb erg veel want een vriendin van mij maakt dat zelf van eigen geplukte arnica en ze geeft ieder jaar weer een nieuwe pot, hahaha, komt nooit op. Dus ik heb zat in huis. Dat zal in ieder geval de doorbloeding stimuleren.

En ik ben op bokt aan het lezen over vliegendekens. Ik vroeg me namelijk af waar die goede oude dekens van vroeger zijn gebleven. Dus zo'n trildeken. Met van die grote mazen, dat als ze trillen met hun huid de vlieg klem komt tussen de mazen en wel weg wil. Die zie ik nergens meer te koop. En al het andere lijkt me zo verschrikkelijk warm. Zonder nix transpireert ze al enorm, laat staan met wat dan ook maar op. Dus toen zag ik UV dekens die koeler zouden moeten zijn. Maar die zijn niet van gaas. Je hebt ook soort gaas, maar dan heel fijn. Dat lijkt mij fijner qua koelte. Maar alles is van kunststof dat is sowieso al zo warm.

Maar ze moet een deken, het is echt niet normaal. Ze fungeert als een soort stroop en alle stekebeesten willen haar drinken.

Heeft iemand ervaring met vliegendekens, UV, superlicht etc?

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:17

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:32

Monique1963 schreef:
@Wortel hoe gaat het met je vakantie, lekker om even weg te zijn (en te kunnen bokken ;-) ) Ik ben ook een puzzelmens! Sudoku's, kruiswoords, crypto's, logische puzzels, legpuzzels (op internet) Mandala's maken. Maar sinds ik modelbouw gevonden heb, of modelbouw mij, ben ik om.

@muga en @Namiro, ik zou ook alleen maar een insectenbult kunnen bedenken. Wat kan er anders op die plek gebeuren. Maar het is zoooo groot. Ik bedoel, je kunt er makkelijk een cup B mee vullen. Ik kijk het nog even aan of het verandert van vorm of groter wordt. Of pijnlijker wordt of niet. En ondertussen spuit ik af. Zal ik er insectenbetenspul van mensen op smeren? Of arnica? Dat is meer voor blauwe plekken, maar om bloed afvoer te stimuleren. Ik kan nog kijken welke van de supplementen die ik heb, die ook voor doorbloeding zijn.

Ik vind het vooral zo sneu voor haar, niet die bult die boeit haar niet, maar ze wordt zo gepest door de vliegen. De andere 3 hebben er tig keer minder last van. Ik ga eens kijken of er in haar maat vliegendekens bestaan.

Ik heb in Frankrijk een cortisonenzalf voor insecten beten bij de apotheek gehaald toen ik gestoken was door een hoornaar. Vrij verkrijgbaar en werkt als een trein. Heb het hier ook wel op de paarden gebruikt. Misschien dat dat helpt? Kostte ook rond de €5.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:55

Hoi Monique, mijn Fries had twee weken geleden op precies dezelfde plek ook een bult. Waarschijnlijk is zij ook gestoken en was het een reactie op de beet. Maike heeft er verder geen last van gehad. Ik heb het plekje waar zij gestoken was ontsmet. Na een paar dagen was de zwelling verdwenen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 11:12

-Namiro- schreef:
Vliegendekens is een ramp.. want of ze zijn dik en dus superwarm of ze zijn dun en in no time zitten er 100 scheuren/gaten in..

https://www.agradi.nl/tempest-vliegende ... 50-200.htm

Deze heb ik nu voor mijn ruin, maar ook hier zitten al gaten in..

Hi Namiro, Dat vrees ik dus ook, of te warm, of te dun en snel kapot. Die van vroeger waren gewoon katoenen visnetten als het ware. Dank voor je link.
Wat ik me afvraag, niet dat je het kunt voorkomen, maar gaan de vliegen dan nu niet onder de deken zitten, dus tussen de achterbenen? Zie je daar nu bulten?

Moossie90 schreef:
Ik heb in Frankrijk een cortisonenzalf voor insecten beten bij de apotheek gehaald toen ik gestoken was door een hoornaar. Vrij verkrijgbaar en werkt als een trein. Heb het hier ook wel op de paarden gebruikt. Misschien dat dat helpt? Kostte ook rond de €5.

Wauw, goede tip, Moossie, dank! Ik kan denk ik morgen weer autorijden (dan zal mijn spit wel weer zijn weggetrokken) en we gaan een uitje met de logerende vrienden maken, dus ga ik dan ff langs de apotheek.

Fleuribelle schreef:
Hoi Monique, mijn Fries had twee weken geleden op precies dezelfde plek ook een bult. Waarschijnlijk is zij ook gestoken en was het een reactie op de beet. Maike heeft er verder geen last van gehad. Ik heb het plekje waar zij gestoken was ontsmet. Na een paar dagen was de zwelling verdwenen.

Nou wat gek dan toch dat ze juist daar gestoken worden, je zou zeggen dat ze daar toch bij kunnen met hun mond. Dus dank voor de bevestiging Fleuribelle, mijn vermoeden van steek moet dan wel kloppen. Dan ga ik er geen d.a. bij halen en ik heb ontsmettingsalcohol in huis, dat kan ik er ook nog op doen. Alcohol verkoelt ook, dat zal ook wel fijn zijn.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:54

Die van mij had een bult onder zijn buik.. toen hij nog geen deken op had.
Met deze deken staat hij heel rustig dus ik heb niet het idee dat de vliegen nu juist op dat stuk gaan zitten.
Ik vind deze wel deken wel fijn vanwege de buikflap en hij is relatief dun. Door de mesh lijkt het nog dunner.
En hij is niet schreeuwend duur.. ook fijn :+

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:12

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:30

Pathos had in zijn lies een grote bult van een teek.
Ik heb voor Angie dekens van Shires, van katoen achtige stof, had niet echt het idee dat het te warm voor haar was. Dit jaar nog geen deken op gehad, misschien als ze heel veel dazen krijgen.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:40

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 13:16

Tinka schreef:
Pathos had in zijn lies een grote bult van een teek.
Ik heb voor Angie dekens van Shires, van katoen achtige stof, had niet echt het idee dat het te warm voor haar was. Dit jaar nog geen deken op gehad, misschien als ze heel veel dazen krijgen.

Daar zeg je wat, Tinka, het zou ook nog een teek kunnen zijn natuurlijk. Ach ja, ze heeft al Lyme, al toen ik haar kocht, heb ik ook rapporten van, dus Lymiger kan ze niet worden. Maar idd, zo'n grote bult, heftige reactie, kan best een teek zijn. Nu is het gras nergens zo hoog, maar goed die beestjes kruipen omhoog natuurlijk.

Ik heb gekeken bij het merk shires, ik zie zo gauw alleen maar synthetische stof, geen katoen(achtig?)

-Namiro- schreef:
Die van mij had een bult onder zijn buik.. toen hij nog geen deken op had.
Met deze deken staat hij heel rustig dus ik heb niet het idee dat de vliegen nu juist op dat stuk gaan zitten.
Ik vind deze wel deken wel fijn vanwege de buikflap en hij is relatief dun. Door de mesh lijkt het nog dunner.
En hij is niet schreeuwend duur.. ook fijn :+

Dat zijn wel alle dingen die ik zoek, Namiro, idd. Ik zie ook losse buikflappen die je los bij een deken kunt kopen.

Besje schreef:
Ik ben fan van deze:
https://www.premierequine.co.uk/collections/fly-rugs

Hebben zo'n fijne dekens!

wortel115 schreef:
https://www.caribu.com.au/collections/h ... neck-combo

Is deze deken een idee? Helpt voor de vliegen en de zon.

@Besje en Wortel, zien er allebei ook goed uit. Die van Besje heeft een heel fijne lange staartflap, dat spreekt me wel aan.

Kijk dit is zo'n extra buikflap, die gaat ook tussen de voorbenen door: https://www.temu.com/fr/kuiper/n9.html? ... f-94301250

Deze van harry's horses, lijkt wel op dat van vroeger, als dat idd mazen zijn: https://selleriemae.com/32202390-05-cou ... 2%5D=92167

Alleen heeft die geen nek.

Deze heeft wel een nek, maar dat is in principe een uitrijdeken en ik weet niet of het onder het zadel 'leeg' is. Wat ik hieraan fijn vind is die lange franjes als vliegengordijn. EDIT er staat dat het 'openingen' heeft voor het zadel en de beugels. Nu is die opening voor de beugels ook met mesh bekleed, dus misschien onder het zadel ook.

https://www.dochorse.fr/qhp-exercise-fl ... 7sQAvD_BwE

Deze van epplejack lijkt me heel luchtig, mét nek.
https://www.epplejeck.fr/chemise-anti-m ... XEQAvD_BwE

Moeilijk moeilijk.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:24

Bij agradi hebben ze veel keuze, je kan ook een eczeem deken nemen, die dekken meer af.