Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:55

3heathcliff5 schreef:
Je kan overal wel wat positiefs of negatiefs bij bedenken. Als rekening houden met wat jan en alleman wel eens zou kunnen denken de norm moet zijn, kan je niks meer vooraf omschrijven.

Ik vind zoals elisa2 het omschrijft juist wel heel duidelijk en bij veel go denk ik niet aan er gaat vast teveel voer in. Dan denk ik gewoon aan een paard dat van nature veel looplust heeft. Een paard waar teveel energie in gevoerd wordt, is meestal niet in dezelfde adem goudeerlijk en doodbraaf.

Jawel, betrouwbaar is karakter; veel go kan karakter zijn maar ook te veel voer.

Staat er nu een op stal die heeft best wat stress gehad van de verhuizing. Ik stond bij dat paard in de stal en ze was best onrustig want ze stond binnen en de rest niet.
Maar met alle drukte die ze maakte heeft ze mij niet eens aangeraakt, laat staan iets anders want in al haar drukdoenderij lette ze nog wel op waar ik stond! Dat is karakter.

En ja, je kunt overal wat van vinden. Lees maar teug, ook hier zijn we erg goed in het afkraken van paarden en tegelijk kopers knettergek maken dat het niet kan dat een paard van 4k gewoon simpel gezond is.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:15

Veel go icm goudeerlijk en doodbraaf is dan toch logischerwijs karakter. Veel go icm met onzeker paard is ook karakter, want een zekere ruiter kan die onzekerheid in goede banen leiden waardoor er enkel een paard met veel looplust overblijft ipv een paard dat praktisch niet te stoppen is wanneer die geen leiding krijgt.

Nee, ik lees er echt op geen enkeke manier ‘krijgt misschien teveel voer’ in.

anjali

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:20

@Ikke: Maar een paard dat slaat als hem werk wordt gevraagd dat normaal is maar waar hij geen zin in heeft, dat beschouw ik beslist niet als een braaf paard. Het enige excuus kan nog zijn dat er iets lichamelijks mis is bij hem waardoor hij het gevraagde werk ook niet kan uitvoeren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:39

Zo zie je maar weer dat iedereen zijn eigen invulling heeft gebaseerd op eigen ervaringen en referentiekaders. :-)

Oftewel, omschrijf zoiets hoe je zelf denkt dat het beste is..mensen vinden toch wel wat. Als ze interesse hebben kunnen ze doorvragen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:58

anjali schreef:
@Ikke: Maar een paard dat slaat als hem werk wordt gevraagd dat normaal is maar waar hij geen zin in heeft, dat beschouw ik beslist niet als een braaf paard. Het enige excuus kan nog zijn dat er iets lichamelijks mis is bij hem waardoor hij het gevraagde werk ook niet kan uitvoeren.

Je zult zo'n betrouwbaar paard hebben als deze Taart.

Maar dit is wel een Merrie met een Mening.
Zij heeft het karakter waarom mensen geen merrie willen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:15

ikke schreef:
anjali schreef:

Je zult zo'n betrouwbaar paard hebben als deze Taart.

Maar dit is wel een Merrie met een Mening.
Zij heeft het karakter waarom mensen geen merrie willen.

Ik heb inderdaad liever een ruin wegens (waarschijnlijk) een stabieler karakter.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 05:41

Ik blijf hét toch moeilijk vinden. Mijn paard is echt heel braaf bij mij maar heeft ooit met een andere (hoger geschoolde) ruiter de hele bak verbouwd (maar wel nog "braaf" in de zin van dat hij hem er niet afgooide).
Het is gewoon een paard waar je dingen aan moet "vragen" en dan doet hij alles. Ga je het hem "zeggen" met het idee "ik ben de baas" dan gaat het mis en uit paard heel erg zijn ongenoegen :')
Eigenlijk zou hij het beter doen met een onzekere ruiter ipv een te zekere maar dat zou ook raar staan in een advertentie :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:20

Gewoon schrijven dat je paard met respect behandeld wilt worden en niet van dwang en geruk en gepluk houdt. Want ik denk dat het eerder daar aan ligt dan aan hoger of lager geschoold zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:48

Elisa2 schreef:
Zo zie je maar weer dat iedereen zijn eigen invulling heeft gebaseerd op eigen ervaringen en referentiekaders. :-)

Oftewel, omschrijf zoiets hoe je zelf denkt dat het beste is..mensen vinden toch wel wat. Als ze interesse hebben kunnen ze doorvragen.

Soms zit het hem ook gewoon in een klik hebben met een beest. Ik heb twee jaar geleden een klein nekfractuurtje opgelopen nadat een dier compleet uit z’n kokosnoot ging. Was heel pijnlijk. Was een tijd van de planeet, en heb erg lang moeten revalideren. Voorheen was niets me te gek. Maar hierna ben ik echt wel voorzichtiger geworden.

Sommige dieren van drie jaar stap ik zo op en help ik door hun onzekerheid heen. Ook als ze wel gek doen. En sommige dieren doen niets maar voel je de tikkende tijdbom en voel ik mij niet prettig op. Soms moet je het gewoon ondervinden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:51

Je hebt gewoon voor sommige paarden gevoel in je donder nodig. Dat kan ook een handige beginner zijn die gewoon aanvoelt hoe het paard denkt.

Hera is soms zo’n tijdbom, de ene keer minder dan de andere. Maar ook dat wordt minder, ze moet gewoon leren dat ze af kan vloeien en op
me kan vertrouwen als ik er op zit. Heb daarom als ik elders rijd nog wel een bodyprotector aan.

Hera en lewie doen het verder erg goed samen :D Lewie schud regelmatig de boel ff op en dan gaan ze samen met de staart er op rond. Hera wordt daardoor ook weer opener en vrolijker

Afbeelding
En wandel regelmatig met ze
Afbeelding

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 14:01

Elisa2 schreef:
Gewoon schrijven dat je paard met respect behandeld wilt worden en niet van dwang en geruk en gepluk houdt. Want ik denk dat het eerder daar aan ligt dan aan hoger of lager geschoold zijn.

Daar wordt geen enkel paard blij van ;) Zo heb ik een koper van mijn paard afgehaald omdat madam wel even ging kijken met s&t erin en tig wissels rijden tot welk naadje ze kon gaan om hem over de zeik te krijgen. Toen zag ik dus hoe braaf en meewerkend een dier kan zijn, die het eigenlijk totaal niet meer snapte. Echt sneu voor het paard en ik heb haar er dus ook afgehaald. Duurde 2 weken voordat hij het bit weer fijn aannam.

Maar het opnemen van een regeltje over met respect behandelen en geen dwang, vind ik wel spannend. Ik lees dat al snel als 'paard accepteert geen druk in welke vorm dan ook'.
Waarom? Omdat ieder paard met respect behandeld moet worden en niets mag je afdwingen. Echter als zoiets erbij staat bij een paard wat bijvoorbeeld wat lager geklasseerd is, is voor mij een trigger om me af te vragen of het paard al dan niet stout wordt als deze meer bij elkaar gereden moet worden. Komt het paard omhoog met een beetje druk etc? Maar dat is misschien mijn twijfel hoor...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 14:27

Ja ik snap de gedachtegang, ik zet het er liever bij om bepaalde types af te schrikken. Heb ze ook weleens gehad als koper en daar verkoop ik gewoon geen paard aan. Ookal zouden ze het wel accepteren.

Maar goed mensen die een paard op druk bij elkaar rijden vind ik dus ook een No Go want zo hoort het gewoon niet. En ik vind het alleen maar terecht als een paard dat niet accepteert. :o

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 15:00

Elisa2 schreef:
Ja ik snap de gedachtegang, ik zet het er liever bij om bepaalde types af te schrikken. Heb ze ook weleens gehad als koper en daar verkoop ik gewoon geen paard aan. Ookal zouden ze het wel accepteren.

Maar goed mensen die een paard op druk bij elkaar rijden vind ik dus ook een No Go want zo hoort het gewoon niet. En ik vind het alleen maar terecht als een paard dat niet accepteert. :o

Precies!
Al heb ik ook wel eens op paarden gezeten die met een waslijntje werden gereden, totaal niet aan het been waren en vooral niet actief vanuit achter, dat wanneer je die een beetje wilde motiveren je ook gelijk de volle laag kreeg :') . Dat waren van die dieren die al een paar keer gebluft hadden bij de eigen ruiter, waardoor ze nu beloond werden voor braaf sukkelen door de bak (want ruiter was bang voor reactie paard als er meer gevraagd werd). Op zich begrijpelijk, maar helaas zijn dit wel de paarden die vaak geblesseerd raken omdat ze op de voorhand lopen, vastgereden worden in het lijf of erger. Na een paar keer duidelijk afstemmen, kun je daarna echt wel fijn werken met zo'n paard want die reageert alleen maar op wat die kent en wat er wel/niet gevraagd wordt, maar ik heb ze wel eens flink af zien gaan als er ook maar een beetje aan het lijf gezeten werd.
Vandaar dat ik wel voorzichtig ben met een paard dat 'slecht' tegen druk kan, ondanks dat ik zelf altijd met been eraan en de hand naar voren rijd. En daarnaast staat er iets teveel Jazz bloed hier op stal, dus die voeden de ruiter ook wel op }>

Ik leer nog steeds van ieder paard en ik zit er toch al ruim 37 jaar op. Je raakt gewoonweg nooit uitgeleerd als je ervoor open staat. Je ziet nog veel ruiters die willen dat het paard zich aanpast aan de ruiter ipv dat de ruiter zich aan kan passen aan wat het paard nodig heeft. Ik hoop oprecht dat het verhogen van het paardenwelzijn en het bewustzijn snel een positieve invloed krijgt de rijerij van (sommige) mensen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 15:00

En vergeet ook niet dat de gemiddelde plukker dat echt niet vindt van zichzelf. Dus of je er nu veel mensen mee afschrikt...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 15:54

Dat is waar :D :o

Ik snap ook wat jij bedoelt Padoertje, ik denk dat doorvragen in ieder geval belangrijk is als koper zijnde bij alle beschrijvingen. Als verkoper is het lastig vind ik, iedereen heeft zijn eigen interpretatie.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 17:24

Maar ja dat is altijd. Je weet dat je een beest koopt en dat elk dier bepaalde behoeftes heeft. Het zijn geen machines natuurlijk. Als je als koper overal over gaat vallen zul je nooit slagen. Ik zou als koper gewoon eens gaan kijken en me niet echt laten afschrikken door een tekst zoals: ervaren ruiter nodig. Soms voel ik een dier goed aan en ben ik die persoon. En soms is het een introvert dier en zal het meer baat bij een ander persoon hebben. Helemaal goed.

Zeg gewoon zoals het is. En als iemand zich daardoor laat afschrikken is het misschien sowieso niet de geschikte persoon.

Bij mijn vorige paard net zo gedaan. Super braaf, soms tikkeltje onzeker en een kalme ruiter nodig. Voel je vrij me te bellen. een leuke dame heeft mij gebeld die wat bang was geworden. Ze vroeg zich af of ze wel een match was. Ik zei: “het blijft een dier, maar kinderen lopen er zo mee weg. Als je een beetje rustig blijft en haar vertrouwt, dan rij je er zo mee weg. Bokken en steigeren doet ze niet. Wees welkom om er gewoon op te rijden en het te ondervinden.”
Bleek een super combi! <3

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:20

Elisa2 schreef:

Goede kopers lezen eerst de foto's en daarna wellicht de tekst...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:31

Goede..? Niks zo irritant als mensen die de tekst slecht lezen. :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:10

Ik vind foto's vaak nietszeggend. In het echt kijk ik wel naar het paard ipv afgaan op wat eigenaar verteld, maar in advertentie lees ik het verhaal en bel daarna met wat vragen. Daarna is het toch een kwestie van in het echt meemaken.
Foto's gebruk ik om te kijken of paard een beetje normaal in elkaar zit. Maar weet ook hoe verschillend paarden erop kunnen staan qua uitstraling en hoeveel er bewerkt wordt/kan worden. Ik kan mijn merrie op de foto zetten alsof ze enorm scherp is en alsof het een halve dode is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:47

Zie het liefst een goede stand foto en dan een filmpje ohz.
Aan bespiering kan je ook veel zien.
Al heb ik daar bij de mijne toen doorheen gekeken :') die heeft nu een heel ander model dan toen ik hem kreeg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:22

Ja precies, bespiering kan je veel aan zien. Maar daarna wil ik alsnog voelen of het paard bij mijn rijden past, of iig kan leren op die manier te reageren en dan boeit die bespiering me niet zo :')

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:09

ikke schreef:
Elisa2 schreef:

Nee, ik denk niet gelijk dat er wat mis mee is.

Denk dan dat het paard of groen is, of gewoon niet van gestuiter op de rug houdt, onduidelijke hulpen etc., of een paard wat de leiding overneemt bij een iets minder assertief persoon.

Ik zou zoiets adverteren als: ohz is het een wat onzeker paard met heel veel Go, is doodbraaf en goudeerlijk maar heeft daarom wel een wat meer ervaren ruiter nodig.

Zoiets.. :)

Maar ook daar kun je weer wat negatiefs bij bedenken.

Je hebt je paard blijkbaar niet zodanig op kunnen voeden dat ie wel bij je blijft?
Veel go = ik stop er flink voer in, geen idee waarom maar iedereen doet het.

En algemeen gaat iedereen voorbij aan het gegeven dat een paard ook wat vindt. Ik ken nogal wat voorbeelden van paarden die heel duidelijk wisten te maken wat ze wilden.
Ooit een paard op "onze" stal die z'n nieuwe eigenaar een knal verkocht. daar was iedereen heel verbaast over, maar die nieuwe eigenaar begreep het paard totaal niet en maakte daarmee verkeerde keuzes. Dat paard was expressief en kwam voor zichzelf op: ik wil dit niet en als ik je dat niet goedschiks duidelijk kan maken, dan maar kwaadschiks.

Degenen die hier niet in geloven, kom Tante Taart maar eens longeren, dan kom je erachter dat een paard een mening heeft.
Ze vindt werk in de roundpen stom. Ze doet dan wel wat je vraagt, maar de kleinste fout grijpt ze aan om tegenover je te komen staan. Dan kijkt ze je aan met zo'n kop: kom maar op als je durft. Ga je daar op in, komt ze omhoog en als dat niet genoeg is, komt er een voorbeen jouw kant op.
Doe je een stap opzij, geeft een tikje met de zweep en negeert d'r grote mond, dan zucht ze eens en doet weer wat je vraagt }>

Elisa, dat klinkt inderdaad wel goed zoals jij beschrijft!

Ikke, geloof mij, er gaat echt niet veel voer in want dan ontploft hij, hij reageert daar heel heftig op! Been there, done that zeg maar _O-

Hij is echt heel eerlijk, totaal niet gemeen maar je moet wel goed kunnen rijden en stevig in je schoenen staan want hij is stronteigenwijs en mega slim, geef je hem de juiste hulpen heb je het fijnste paard eraan! Maargoed hij is nog jong en af en toe nog wat groen in z’n doen en laten. Trok vorige week ook bij mij z’n kop tussen z’n benen omdat hij wilde galopperen en ik niet maar er kwam een huppeltje en geen bok of wat dan ook. Gemeen is hij nooit geweest, alleen wat jolig af en toe, ik kan er inmiddels wel om lachen :')

Voordat ik hem kocht reden er kinderen op die met hem naar buiten gingen dus braaf is hij zeker. Er zat alleen toen ik hem kocht geen stuur en rem op, vandaar dat hij nog erg groen is.

Vroeg mij gewoon af hoe je zoiets dan het beste kunt beschrijven, want zo eentje moet niet bij een beginner belanden natuurlijk, dat is vragen om problemen.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:09

Ik was dit weekend voor het eerst bij een paard kijken, vond het best spannend. Raak sowieso altijd nerveus als mensen heel erg kijken hoe je aan het rijden bent, maar ze lieten me heel lief gewoon even 20minuutjes alleen rijden.

Was echt exact wat ik zocht, maar kreeg net een belletje van mijn dierenarts dat hij het niet helemaal eens was met het keuringsrapport wat er bij zat en dat hij het wel zou afraden. Dus helaas |(

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:10

Oh wat zonde zeg! Ging het om de foto's?

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:12

Dat is ontzettend balen! Waarop had de dierenarts het dan afgeraden? Zeker jammer als het paard heel fijn rijdt en precies in je plaatje past.