[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:59

Wie weet, als ze zich nu weer als normaal gedraagt is die kans wel heel groot ja.

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 13:10

Dieren voelen idd veel meer dan wij.

Ondertussen kan ik niet wachten tot eindelijk de hackamoor van Kramer is gearriveerd. Heb echt zin om op die wijze met Prisca te gaan rijden.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 13:46

Wij hebben helemaal niets gemerkt van de aardbeving.

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 14:00

Ik kan me die aardbevi g in zuid Nederland nog goed voor de geest halen. Dat geluid was zo akelig..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 14:36

manja39 schreef:
Ik kan me die aardbevi g in zuid Nederland nog goed voor de geest halen. Dat geluid was zo akelig..

Ik kan me er verder niets meer van herinneren behalve dat we er wakker van werden. Maar dat was maar iets van 150km ver weg.

Tinka schreef:
Wij hebben helemaal niets gemerkt van de aardbeving.

Wij verder ook niet, en ik denk dat jij hemelsbreed nog verder weg zit?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 14:58

Ja volgens mij zitten wij verder weg, meer naar het oosten.
Die aardbeving in Nederland kan ik mij ook nog goed herinneren, de kasten gingen heftig op en neer. Dacht dat in de jaren tachtig was.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 15:03

Tinka schreef:
Ja volgens mij zitten wij verder weg, meer naar het oosten.
Die aardbeving in Nederland kan ik mij ook nog goed herinneren, de kasten gingen heftig op en neer. Dacht dat in de jaren tachtig was.

Wauw heftig, zelfs kasten bewegen. Ik weet alleen nog maar te herinneren dat we er wakker van werden. Waarschijnlijk natuurlijk wel omdat het bed heftig bewoog, maar meer weet ik er eigenlijk niet meer van. Ja en dat de honden zo vervelend waren de dag ervoor. Ik heb het even opgezocht, als we dezelfde bedoelen was het 1992 met het epicentrum van Roermond.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 13:12

En vandaag weer een filmpje. Moet je toch eens kijken hoe braaf mijn paardjes zijn met ontwormen! De allereerste keren vorig jaar, toen ik zo aan het zoeken was naar het oplossen van de diahree van Prisca, kwam ze omhoog en moest Erwin haar vasthouden. Ze vindt het nog steeds niet leuk, maar er is enorm veel meer vertrouwen. Callas begint van tevoren al gekke bekken te trekken, hahaha, wat een clown.

Verder hadden we de diverse pannes deze week, dus het schoot niet zo op. Daarom hebben we ook de hooiklok nog niet kunnen verplaatsen, loop ik met los hooi te klieren en moet een heel weiland nog gebloot worden. We rennen achter de feiten aan. Wel Yoda met haar 'modeshow' van luierbroekjes gefilmd en Gingy de poes was aanwezig, wat niet altijd het geval is. Ik heb wel een bouwpakket weer afgemaakt en verder is het gek weer. Wel een erg mooi drone shot van ons gedoetje.

het filmpje https://youtu.be/YnGtJAK48WQ

Vandaag bewolkt dus ik ga straks rijden. Weer slecht weer voor de nacht voorspeld, dus nog steeds niet gehooid. Waar gaat dat heen?

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 13:31

Hoe krijg jij de bouwpakketjes aangeleverd vraag ik me al een tijdje af? Neem aan dat je niet alle details in elkaar hoeft te knutselen, zoals bijv. de schaar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 13:39

manja39 schreef:
Hoe krijg jij de bouwpakketjes aangeleverd vraag ik me al een tijdje af? Neem aan dat je niet alle details in elkaar hoeft te knutselen, zoals bijv. de schaar.

Hi Manja, soms wel. Soms maak je zelfs zelf de schaartjes. Soms van ijzerdraad, soms van karton dat je omplakt met zilvertape. Alles wat je ervoor nodig hebt, zit in de bouwdoos. Dus ijzerdraad, karton, hout, plastic etc you name it. Soms zijn er voorwerpjes die bijna kant-en-klaar zijn, zoals in dit geval het schaartje. Dit was een hanger voor een ketting, dus het oogje moest je eraf knippen en afschuren.

Misschien zie je op dit filmpje meer vanaf 1:40. Dit is de uitgebreide versie van het stukje in het zondagse filmpje van vandaag: https://www.youtube.com/watch?v=OWxT2aIgEbA

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 13:52

Ahhh. Superleuk Monique.. nou is het me duidelijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 13:56

manja39 schreef:
Ahhh. Superleuk Monique.. nou is het me duidelijk.

Mocht je nog een ontspannende hobby, naast paarden zoeken, dan kan ik het je van harte aanbevelen. hahaha, paarden geven me minder ontspanning geloof ik. Vannacht ga ik ze weer ophokken, code oranje voor een storm met regen.

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 13:59

Helaas al 23 jaar geen paarden meer.. 4 kinderen maakte het onmogelijk om nog paarden te houden,financieel en qua tijd. Nu komt het er niet meer van denk ik. Soms mis ik het wel. Én idd het gepruts en gepriegel dat lijkt me erg leuk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 15:12

manja39 schreef:
Helaas al 23 jaar geen paarden meer.. 4 kinderen maakte het onmogelijk om nog paarden te houden,financieel en qua tijd. Nu komt het er niet meer van denk ik. Soms mis ik het wel. Én idd het gepruts en gepriegel dat lijkt me erg leuk.

Ik kan me voorstellen dat je het wel mist, paarden. Waarom ga je niet eens (met manlief, of kind, of vriend(in)) een buitenrit maken. Niets wat moet, gewoon lekker stappen in bossen of op het strand. En wie weet toch dat galopje dan. Geen zorgen om de dieren, geen verantwoordelijkheid, alleen genieten.

En het gepruts en gepriegel met miniatuur diorama's is heerlijk. Het geeft mij de mogelijkheid me te moeten concentreren op het knutselen en daarom kan ik de rest wat me bezighoudt vergeten. Heerlijk koppie leegmaken. En ik doe altijd dingen anders dan de bouwtekening zodat ik mijn eigen creabea erin kwijt kan. En dit is voor mij altijd dubbel genieten, het maken, maar erna geniet ik iedere keer weer van de details, ik blijf er naar kijken, zo leuk! Kan het echt van harte aanraden. Ik heb ze van Robotime.nl Er is ook een facebookgroep van ze, waarin mensen hun projecten laten zien. Daar kun je reacties lezen van wat mensen van bepaalde pakketten vinden, of niet. Laat maar weten via de pb als je een link wilt.

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:20

Ik heb in die 23 jaar nog af en toe paarden gereden en gemend( ook superleuk) . Maar met andermans paarden is het toch anders. Manege is geen optie meer voor mij. Ik zie het wel. Wellicht komt er ooit nog iets moois voorbij. Ik ambieer ook geen wedstrijden meer ofzo. Lekker op de paardenrug erop uit. Dat is wel heerlijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:26

manja39 schreef:
Ik heb in die 23 jaar nog af en toe paarden gereden en gemend( ook superleuk) . Maar met andermans paarden is het toch anders. Manege is geen optie meer voor mij. Ik zie het wel. Wellicht komt er ooit nog iets moois voorbij. Ik ambieer ook geen wedstrijden meer ofzo. Lekker op de paardenrug erop uit. Dat is wel heerlijk.

Dat inderdaad, band die je met een eigen paard bouwt, heb je niet met een verzorg/manege paard. En hier ook, hoewel ik het rijden nu meer mis (en zoveel reed ik dan niet, maar het kon altijd), is het ook het hele gerommel er omheen en die kleine interacties tijdens uitmesten, etc. die je mist.

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:52

tamary schreef:
manja39 schreef:

Dat inderdaad, band die je met een eigen paard bouwt, heb je niet met een verzorg/manege paard. En hier ook, hoewel ik het rijden nu meer mis (en zoveel reed ik dan niet, maar het kon altijd), is het ook het hele gerommel er omheen en die kleine interacties tijdens uitmesten, etc. die je mist.

Precies!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 07:17

Leuk filmpje Monique!
Wat een pech met de tractor. Hopelijk gaat dat deze week beter.
En fijn dat de badkamer nu echt af af is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 09:25

@Manja en Tamary, eens uiteraard, de interactie met eigen paarden is heel anders dan op maneges. Toch brengt het hebben van paarden/dieren wel dagelijks uitdagingen mee die niet altijd handig zijn. Ik denk dat het ontspannen kan zijn om geen eigen paarden te hebben (aan huis) qua kopzorgen. Toch zou ook ik niet anders willen.

@Judith, dank en ik hoop echt dat we niet meer panne met de tractor en zijn machines krijgen. Het neemt zoveel tijd in beslag om het weer op de rit te krijgen. Alleen al die ene pen verliezen heeft gewoon een dag gekost om het weer te vinden. En het scheuren van de maaier had gewoon nooit al mogen gebeuren, dat ding is nog veel te jong. Maar goed slecht gelast kennelijk in de fabriek. En de lekke banden waren gek, omdat er geen doorns in zaten, was het raar. En een lek aan de binnenkant van de velg kan niet, tenzij je velg aan de binnenkant dus aan het roesten is. En dat is ws het geval. We proberen het nu nog een tijdje, kijken of het nu beter gaat met Erwins aanpassingen, zo niet dan moeten we de velgen helemaal gaan schuren/polijsten, hamerite etc, we gaan het wel zien. Keep fingers crossed.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 07:17

MO wat doe je zo belachelijk vroeg op bokt? We zijn vanmorgen om 6 uur weer wakker gemaakt door een epi-aanval van Yoda. Zo jammer, het ging zo goed. Nou was dat niet het enige, want Xerox moet altijd enorm blaffen en stressen en rennen als Yoda een aanval krijgt en dat deed hij nu ook en het schoot daardoor weer in zijn rug. Dus veel pijn, arm ding. Gelijk pijnstillers en een kalmeringstablet gegeven. En Yoda is weer zo debiel als een deur. Lijkt alles in het samenleven met mensen te zijn vergeten, dus dat moet weer langzaam allemaal terugkomen de komende weken. Dat houdt in dat ze op onzedelijke tijden gaat piepen om naar buiten te willen, terwijl ze buiten dan niets hoeft. En dat zal dan zo bij het krieken van de dag zijn. Ze zal de komende dagen enorm op voer belust zijn. Niets is dan veilig voor haar, dan staat ze tegen de aanrecht en de tafel op om te jatten wat er is. Dus geen vaat in het aanrecht als ik niet overal lepels op de grond terug wil vinden, geen appels in de fruitmand, geen brood op de broodplank, geen pannetje met eten op de kookplaat. Alles meteen wegbergen. Luierpakje is nu wel erg handig want zindelijk zijn is dan erg lastig de komende zeg ongeveer 10 dagen. Ik hoop dat Xerox morgen weer uit zijn rug geschoten is. Meestal duurt het twee dagen, net als bij mezelf.

On a positive note, heb ik gisteren alle kramer spullen binnen gekregen. Vandaag in ieder geval passen en als ik het dan toch gepast heb, dan ook even rijden natuurlijk. Eergisteren even in de bak gereden en duidelijk mezelf laten ervaren en voelen hoe Prisca is met bit, en dan zsm kijken hoe ze het doet op de hackamoor.

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:33

Wat een zorgen om Yoda. Ze mag zich van geluk prijzen dat ze jullie voordeur heeft uitgekozen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 09:44

manja39 schreef:
Wat een zorgen om Yoda. Ze mag zich van geluk prijzen dat ze jullie voordeur heeft uitgekozen.

Hi Manja, dank voor het compliment. Ik vermoed idd dat als ze ergens was gaan liggen bij iemand die haar niet had willen hebben, dat ze dan op zijn best naar het asiel gebracht was. En of een asiel in Frankrijk een hond met epilepsie wil herplaatsen weet ik niet.

Mijn zorgen zijn vooral dat ze mogelijk steeds dementer wordt. Wat hier al gezegd werd dat er bij iedere aanval een stukje hersenen doodgaat. Waar ik ook tegenop zie is dat ze ooit niet meer uit een aanval gaat komen. En dat kan iedere aanval zijn, dus iedere aanval heb ik die onzekerheid. Dat heb ik met mijn kat meegemaakt en dat is buitengewoon dramatisch voor dier en mens. Ik hoop dat dat heel ver weg is, want het is een erg lief hondje. Alleen alle zorgen om haar heen om het goed te doen met uitlaten, pillen, eten, vast ritme, rust etc, zijn wel een dingetje. Het beperkt ook erg in bijv weggaan om boodschappen te doen. Ik houd altijd rekening met haar ritme.

Het gelukkige dan weer van epilepsie is dat ze het zelf niet weet. Ze is erna een uurtje supervrolijk en druk en daarna kalmeert ze en slaapt ze veel die dag. Op de momenten dat ze wakker is, is ze dan heel heftig met vooral eten zoeken. Uitlaten is dan lastig want ze vergeet dan buiten wat ze wilde doen, en loopt alleen maar naar eten te zoeken. Valfruit, insecten, poep you name it. Dus ik loop politieagent te spelen wat er allemaal niet mag en vervolgens gaat ze dan binnen zitten plassen. Nu dan gelukkig in een luier. Maar zelf heeft ze hier allemaal geen weet van. Een dier leeft sowieso in het moment, heeft geen herinnering aan ziekte, dus voor haar is het niet erg.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 14:31

En zeg niet dat ik geen invoelend vermogen heb, om te symphatiseren met Xerox ben ik ook door mijn rug gegaan, spit. Grrr.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 15:27

Ooh Mo… sterkte daar! Zowel voor je diertjes als voor jezelf :(:)

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 15:46

Dat is kl*te Monique! Zowel van jouw rug, als het getob met Yoda en Xerox.
Wat ik wel voor ogen zou houden: het moet wel leuk blijven voor Yoda. Bij dieren gaat het vooral om de kwaliteit van leven en minder om de kwantiteit. Mogelijk dat ik dan weer heel bokt over mij heen krijg, maar dat zij dan zo.
In ieder geval heel veel sterkte!