Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:12

@AppleSter denk dat je echt op zoek moet naar een liefhebber als je een bepaalde prijs in gedachten hebt. Z'n graad van africhting, leeftijd en kleur werken niet in het voordeel. Heb zelf 2 maanden gelden m'n valk pony verkocht. Waar ik dacht dat ik hem zo kwijt was vanwege de kleur viel dat eigenlijk best tegen.

Daarnaast (en ik ben niet de enige)ga ik nergens kijken als het dier niet ooit al eens op de foto is geweest of als de verkoper tegemoet komt in de kosten bij bemerking. Genoeg meegemaakt waardoor ik niemand meer vertrouw.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:33

Dank voor dit voorbeeld!
Ik zal even kijken op Sporthorses.

@Damelza, dat is hij zeker. Hij is geboren met blauwe ogen en ze zijn nu amberkleurig. Z’n kleur zie je (helaas) niet zoveel.
Ik ben even snel door alle foto’s gegaan, het zijn er enorm veel maar geen (recente) standfoto’s helaas. We hebben de knoop nog niet 100% doorgehakt, dus we hebben nog geen verkoop foto’s gemaakt.

Afbeelding

@Grauwman ook dank voor je reactie. Ik heb geen bepaalde prijs in gedachten, het is alleen ontzettend lastig vergelijkbare paarden te vinden om prijzen te bepalen. De prijzen zijn sowieso erg hoog vind ik, kijkend naar prijzen voor Fjorden en Haflingers. En een vriendin kocht vorig jaar een D maat Tinker zonder papier voor zo’n €8000 %)

Ik zoek wel echt een liefhebber voor hem. Meebetalen aan keuring bij bemerking is ook zeker bespreekbaar. En klopt qua opleidingsniveau, al is hij wel erg braaf.

c_alsemgeest

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:56

Ik zou zelf als verkoper altijd keuren... dan weet je gewoon wat je in handen hebt en kom je niet op het laatste moment voor verassingen te staan.
Als het ook blijkt dat hij echt helemaal goed is, kan je er best iets meer voor durven vragen en ook trek je een breder publiek. Er zijn best wat kopers die liever gaan kijken bij iets wat al ergens gekeurd is.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:08

Ik zou ook altijd keuren, ook voor een klein bedrag. Als ze daarna niet goed blijken te zijn ben je alsnog heel veel kosten kwijt. En volgens mij denken er meer mensen zo over, dus bij verkoop zou ik een paard ook al gekeurd aanbieden. Dan kan iemand altijd zelf nog beslissen of ze hem over willen keuren, maar dan weet je igg wat je verkoopt en kom je daarna bij een keuring niet voor verrassingen te staan. Een verkoop kost volgens mij al tijd zat

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:12

Inderdaad gewoon laten keuren klinisch en röntgen. Tel de kosten daarvan op bij je vraagprijs en voila. Gaat een stuk vlotter waarschijnlijk dan de verkoop. Sta je ook steviger in je schoenen als iemand wil gaan onderhandelen. Is hij gezond dan koopt een ander hem wel.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:30

Dank voor deze tips. We gaan het in de overwegingen meenemen!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:37

Damelza schreef:
Ik zou ook altijd keuren, ook voor een klein bedrag. Als ze daarna niet goed blijken te zijn ben je alsnog heel veel kosten kwijt. En volgens mij denken er meer mensen zo over, dus bij verkoop zou ik een paard ook al gekeurd aanbieden. Dan kan iemand altijd zelf nog beslissen of ze hem over willen keuren, maar dan weet je igg wat je verkoopt en kom je daarna bij een keuring niet voor verrassingen te staan. Een verkoop kost volgens mij al tijd zat

Als koper zou ik een keuringsrapport (recent of niet?) van de verkoper eigenlijk niet echt vertrouwen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:43

anjali schreef:
Damelza schreef:

Als koper zou ik een keuringsrapport (recent of niet?) van de verkoper eigenlijk niet echt vertrouwen.

Ik keur ook altijd over, omdat interpretatie van foto's verschillend kan zijn en mijn doel ws anders is. Dat is een andere discussie. Ik bekijk het nu vanuit de verkoper en hoe je de kans op klanten en een goed traject zo goed mogelijk voor bereidt.

maar het maakt voor een verkoper wel je publiek groter. Het risico is iets kleiner bij een herkeuring als er al door een veearts een keuring gedaan is. Omdat er al meer info beschikbaar is.
Keur er liever een over die al een goed rapport heeft, dan een die nooit een keuring doorlopen heeft. Want je weet immers niks en de verkoper ook niet.

En als verkoper zou ik dat zelf ook gewoon willen weten. Als er al bij je eigen keuring flinke bemerkingen uit komen weet je dit liever van tevoren dan wanneer je daar met je potentiële klanten staat en je er al veel tijd en energie in gestopt hebt.
Als je het vooraf weet, kan je het paard ook zo aanbieden.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:47

Dat heb ik dus ook een beetje… Veel mensen vertrouwen het niet en laten over keuren.

Een fokker in de buurt laat ze -indien gewenst- door de kopers op de foto’s zetten. Dan kan de koper zelf kiezen welke veearts en wat er precies op de foto gaat.

Ik vraag me ook af of het niet ras/doel-gerelateerd is ook. Bij KWPN-ers is het anders dan bij tinkers toch? Ik heb van dichtbij een aantal tinkers voor mega prijzen van baasje zien wisselen en geen van allen werd op de foto gezet. Geen nieuw baasje die er om vroeg

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:58

Ja maar mega prijzen voor tinkers zijn ook niet vergelijkbaar met bv mega prijzen voor kwpners. En misschien is het ook een beetje hoe men er naar kijkt en welk type mensen wat koopt.
Ik zou alles keuren... een papierloze koudbloed mix van 3000 en een kwpner van 30000 :P

Maar ik vind eigenlijk dat je nooit naar de prijs moet kijken en altijd een volledige keuring moet doen.

Je wil namelijk weten of het paard gezond genoeg is op het moment van koop voor jouw gebruiksdoel. En daar sluit je echt niks mee uit, ieder paard kan wat overkomen.
Maar je weet wel of de basis past bij je doel en kom je iig niet in een later stadium na blessure achter een probleem die je al had kunnen weten.
Problemen krijg je al genoeg, die wil je niet kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:09

Ik vind het altijd maar lastig, 13 jaar geleden kocht ik mijn Fjord met alleen een klinische keuring. Wist niet eens dat röntgenologisch bestond. Al die jaren plezier van gehad tot hij slijtage in zijn rug kreeg, maar pony was toen ook al 21.
Maar nu, ik zou nu ook zoveel mogelijk willen weten. Ook omdat je door de jaren heen zoveel problemen om je heen ziet. Wat je kunt voorkomen wil je dan ook wel echt voorkomen.

Morgen komen er mensen langs bij mijn pony. Meisje is al een jaar lang gek op hem (zijn vorig jaar langs geweest om evt. bij te rijden) en nu ik twijfel over verkoop heb ik gevraagd of ze nog een keer langs willen komen. Wie weet vindt ze hem nog steeds fantastisch of juist niet, dat gaan we zien.

Zondag breng ik hem sowieso naar een plek waar hij een maand lekker doorgetraind wordt. Van daaruit besluit ik dan of ik het toch nog ga proberen of dat hij actief de verkoop in gaat.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:47

Er is een hoop veranderd in de huidige markt en dat komt voornamelijk door de rotte appels die het verpesten voor een eerlijke verkoper.

Van gedrogeerde paarden, ontbrekende essentiële foto's en superbrave staats gevaarlijke paarden ik heb het helaas allemaal al meegemaakt.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:03

grauwman schreef:
Er is een hoop veranderd in de huidige markt en dat komt voornamelijk door de rotte appels die het verpesten voor een eerlijke verkoper.

Van gedrogeerde paarden, ontbrekende essentiële foto's en superbrave staats gevaarlijke paarden ik heb het helaas allemaal al meegemaakt.

Hierdoor ben ik ook heel bang om op te stappen op een vreemd paard. Vaak aangeboden als braaf gaan ze nog met me aan de kletter of ze zeggen paard is heel licht aan de hulpen maar ik moet voor mijn gevoel stampen om vooruit te komen.

Ik weet ook niet meer waar ik zit met mijn ruiterniveau. Ben ik een beginner? Nee, ben ik een professionele zadelmakmaker of gevorderde wedstrijdruiter? Ook nee. Kan ik prima een bokje uitzitten en een sprintgalloptje rustig terugpakken ja. Kan ik een gespannen paard zekerheid geven nee, want ik vind het zelf ook mega spannend om voor het eerst op te stappen.

Zoek nu vooral op “paard is geschikt voor beginner maar heeft wel go”. Advertenties met “voor de ervaren ruiter” lees ik nu als “voor een professionele ruiter” terwijl er misschien wel iets tussen kan zitten wat prima geschikt zou zijn.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:19

Ik stap zowieso niet op als dier niet wordt voorgereden.

Had dit jaar een stalgenoot welke haar staatsgevaarlijke paard als braaf te koop had staan voor een hoog bedrag. Voor dat bedrag denk je als koper niet meteen dat zo'n dier niet te vertrouwen is. Lastige is dat je je er persoonlijk officieel niet mee mag bemoeien. Uiteindelijk heb ik de staleigenaar maar ingeschakeld want voor hetzelfde geldt breekt degene die proef rijdt z'n nek. Dier was zo onvoorspelbaar.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:54

grauwman schreef:
Ik stap zowieso niet op als dier niet wordt voorgereden.

Had dit jaar een stalgenoot welke haar staatsgevaarlijke paard als braaf te koop had staan voor een hoog bedrag. Voor dat bedrag denk je als koper niet meteen dat zo'n dier niet te vertrouwen is. Lastige is dat je je er persoonlijk officieel niet mee mag bemoeien. Uiteindelijk heb ik de staleigenaar maar ingeschakeld want voor hetzelfde geldt breekt degene die proef rijdt z'n nek. Dier was zo onvoorspelbaar.

Puur uit interesse: wat verwacht jij als actie van de staleigenaar en wat is er uiteindelijk gedaan in dit geval?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:00

AppleSter schreef:
Dank voor dit voorbeeld!
Ik zal even kijken op Sporthorses.

@Damelza, dat is hij zeker. Hij is geboren met blauwe ogen en ze zijn nu amberkleurig. Z’n kleur zie je (helaas) niet zoveel.
Ik ben even snel door alle foto’s gegaan, het zijn er enorm veel maar geen (recente) standfoto’s helaas. We hebben de knoop nog niet 100% doorgehakt, dus we hebben nog geen verkoop foto’s gemaakt.

[ [url=m/QglJrE.jpg]Afbeelding[/url] ]

@Grauwman ook dank voor je reactie. Ik heb geen bepaalde prijs in gedachten, het is alleen ontzettend lastig vergelijkbare paarden te vinden om prijzen te bepalen. De prijzen zijn sowieso erg hoog vind ik, kijkend naar prijzen voor Fjorden en Haflingers. En een vriendin kocht vorig jaar een D maat Tinker zonder papier voor zo’n €8000 %)

Ik zoek wel echt een liefhebber voor hem. Meebetalen aan keuring bij bemerking is ook zeker bespreekbaar. En klopt qua opleidingsniveau, al is hij wel erg braaf.

Oh wat een knapperd! <3 Ben niet zo van de bijzondere kleurtjes maar dit vind ik wel fraai

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:11

Het bespreekbaar te maken dat het onveilig is. Aangeven dat mensen die zichzelf overschatten kunnen verongelukken.

De verkoper is er op aangesproken door de staleigenaar dat dit voor niemand een veilige situatie is en dat er serieuze ongelukken kunnen gebeuren. Heeft geopperd dat het verstandiger is om in training te zetten of elders te stallen voor de verkoop.

Lang verhaal kort dier leeft niet meer. Uiteindelijk zijn na de zoveelste lanceersessie incl ziekenhuisopname de ogen van de verkoper geopend.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:17

Wat ik mij afvraag, jullie zeggen als er staat niet voor de onzekere ruiter oid dat jullie meteen denken dat er iets mis is of het paard niet te vertrouwen is.

Ik heb hier ook een die absoluut niet voor de onzekere ruiter is en mocht ik hem ooit verkopen zou ik hem ook zo adverteren maar er is niks mis met hem, hij staat heel scherp op de hulpen, laat zich netjes rijden maar is en blijft wel een onzeker paard met heel veel GO dus een onzekere ruiter zal niet uit de voeten komen met hem. Hij is verder doodbraaf en goudeerlijk.

Hoe zouden jullie dat dan wél adverteren vraag ik mij af?
Paard is verder niet te koop hoor, alleen als het allerbeste huisje zich zou voordoen zal hij weg mogen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:20

AppleSter schreef:
Benzz schreef:
Dus je weet niet of hij gezond is
Voor je hier geld en tijd in steekt zou ik hem eerst laten keuren inclusief hals en rug. Dan kun je pas een fatsoenlijke prijsindicatie geven.

Wat een zure reactie Benzz. Dat ik het in het politieke topic niet met je eens ben wil niet zeggen dat je hier meteen zo naar hoeft te doen.

Hoezo “voor je hier geld en tijd in steekt”? Hij is 4 jaar, bij ons geboren, dus er zit al heel wat tijd , liefde en geld in dit dier. Hij is nooit kreupel of ziek en ik ken z’n (medische) geschiedenis volledig.
Een eventuele koper (als we die stap straks gaan zetten) mag hem keuren als hij of zij dat wil.

@MarjanB Ik heb gekeken op marktplaats en andere websites maar het is moeilijk iets vergelijkbaars te vinden. Is het nu een KWPN (of Tinker of Fjord) dan zou het wat makkelijker zijn.

Je leest het blijkbaar zuur, want dit heeft niets met politiek te maken. Alles wat ik verkoop laat ik eerst keuren, wel zo fijn om te weten wat je verkoopt.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:32

Ik zou een paard ook altijd eerst laten keuren, dan weet je beter of je voor "de hoofdprijs" kunt gaan of dat de prijs wat aangepast moet worden. Kom je er pas bij de aankoopskeuring achter dat er iets is, en de koper haakt af, dan moet je hem opnieuw en anders in de markt zetten wat het verkoopproces vaak niet ten goede komt.

Ook heb je dan al een richtlijn mocht de koper overkeuren. Ik was een tijd terug bij een aankoopkeuring van een paard dat altijd door de klinische keuring vloog maar daar was hij "ineens" niet goed na de buigproef.... Hij mocht wel met de koper mee hoor, voor een paar duizend minder :').
Paar uur later opnieuw gedaan en niets aan de hand en ook de volgende aankoopkeuring niet.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:43

_Tarzan schreef:
Wat ik mij afvraag, jullie zeggen als er staat niet voor de onzekere ruiter oid dat jullie meteen denken dat er iets mis is of het paard niet te vertrouwen is.

Ik heb hier ook een die absoluut niet voor de onzekere ruiter is en mocht ik hem ooit verkopen zou ik hem ook zo adverteren maar er is niks mis met hem, hij staat heel scherp op de hulpen, laat zich netjes rijden maar is en blijft wel een onzeker paard met heel veel GO dus een onzekere ruiter zal niet uit de voeten komen met hem. Hij is verder doodbraaf en goudeerlijk.

Paard is verder niet te koop hoor, alleen als het allerbeste huisje zich zou voordoen zal hij weg mogen.

Ik zou eigenlijk precies dat in de advertentie zetten. Veel verkopers zetten gewoon voor beginnende ruiter of voor ervaren ruiter er in. En dan moet je zelf er achter komen of beginnende ruiter betekend “heeft 3 lessen gehad” of “heeft al 3 jaar les maar nog geen wedstrijdervaring of eigen paard gehad”. Misschien bedoelen ze met een ervaren ruiter “iemand die een paard correct en ontspannen kan rondrijden” of “ iemand die professioneel zadelmak maakt en probleemgedrag kan afleren en het paard opnieuw vanaf de grond kan opbouwen”.

Ik vraag nu ook aan de verkoper van een braaf paard heeft er al eens een beginnende ruiter opgezeten en hoe reageert het paard dan? Paard kan doodbraaf zijn bij iemand die al jaren z rijd en een goede houding en zit heeft en dan bij een manege ruiter die al jaren rijd heel anders reageren.

Het is absoluut niet dat ik het paard niet vertrouw maar de verkoper niet. Verkopers die eerlijk en transparant zijn over wat hun paard wel en niet kunnen zijn dan goud waard.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:49

_Tarzan schreef:

Op die van mij kon de dochter van de stalhouder een wisselserie springen, meisje moest nog 10 worden maar kon er echt aan rijden. Toch heb ik er destijds ook bij gezet niet voor de beginner omdat het een dominante bok was en niet het type paard wat iemand als eerste paard moet kopen. Ook voor een onzekere ruiter zou het geen match zijn omdat je zijn karakter dan teveel versterkt. Een beginner kon er echt wel op rijden, maar ik zocht toch echt een handig ruitertje wat niet snel onder de indruk van hem was.

Wat betreft het keuren; hier doen we het ook altijd zodat je weet wat je verkoopt en welke prijs je kunt vragen. Ik heb het 1x meegemaakt met het paard van mijn schoonzus. 7 jaar, z2 merrie met goed papier en nette ibop en Pavo score. Die had haarzelf al flink rijk gerekend en bij de verkoopkeuring bleek de merrie op de voorvoeten een 3tje te hebben met verkanteling. Kortom..verkocht als fokmerrie/recreatiepaard. Dier heeft tot op heden niet echt kreupel gestaan, heeft nog een paar keer een z1 proefje gelopen en wordt nu ingezet voor de fok. Paard is voor 28k minder verkocht als waarvoor ze te koop stond. Best vervelend voor de kopers ook. Want ook hier was het verhaal als veulen al in eigendom en nooit iets gemankeerd.

Alles zonder foto’s sluiten wij al uit voor een bezichtiging, gewoon omdat dat met herkeuren minder risico geeft.

Als iemand overigens nog een leuk springpaard weet voor de orun, dan graag pb (als het dier nog nergens geadverteerd staat).
Graag een paard met parcourservaring op minimaal 1.20/1.30 niet ouder dan 14 en minimaal 1.68. Voor de dressuur staan er genoeg op Z2+ niveau, maar mijn schoonzoon heeft dus geen springervaring. Dus we zoeken een fijne leermeester. Wellicht dat we het paard na de orun aanhouden (kan ik m’n spring skills weer oppakken) en anders wordt hij in het Z dressuur uitgebracht en verkocht als allround junioren paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:03

_Tarzan schreef:

Nee, ik denk niet gelijk dat er wat mis mee is.

Denk dan dat het paard of groen is, of gewoon niet van gestuiter op de rug houdt, onduidelijke hulpen etc., of een paard wat de leiding overneemt bij een iets minder assertief persoon.

Ik zou zoiets adverteren als: ohz is het een wat onzeker paard met heel veel Go, is doodbraaf en goudeerlijk maar heeft daarom wel een wat meer ervaren ruiter nodig.

Zoiets.. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:17

Elisa2 schreef:
_Tarzan schreef:

Nee, ik denk niet gelijk dat er wat mis mee is.

Denk dan dat het paard of groen is, of gewoon niet van gestuiter op de rug houdt, onduidelijke hulpen etc., of een paard wat de leiding overneemt bij een iets minder assertief persoon.

Ik zou zoiets adverteren als: ohz is het een wat onzeker paard met heel veel Go, is doodbraaf en goudeerlijk maar heeft daarom wel een wat meer ervaren ruiter nodig.

Zoiets.. :)

Maar ook daar kun je weer wat negatiefs bij bedenken.

Je hebt je paard blijkbaar niet zodanig op kunnen voeden dat ie wel bij je blijft?
Veel go = ik stop er flink voer in, geen idee waarom maar iedereen doet het.

En algemeen gaat iedereen voorbij aan het gegeven dat een paard ook wat vindt. Ik ken nogal wat voorbeelden van paarden die heel duidelijk wisten te maken wat ze wilden.
Ooit een paard op "onze" stal die z'n nieuwe eigenaar een knal verkocht. daar was iedereen heel verbaast over, maar die nieuwe eigenaar begreep het paard totaal niet en maakte daarmee verkeerde keuzes. Dat paard was expressief en kwam voor zichzelf op: ik wil dit niet en als ik je dat niet goedschiks duidelijk kan maken, dan maar kwaadschiks.

Degenen die hier niet in geloven, kom Tante Taart maar eens longeren, dan kom je erachter dat een paard een mening heeft.
Ze vindt werk in de roundpen stom. Ze doet dan wel wat je vraagt, maar de kleinste fout grijpt ze aan om tegenover je te komen staan. Dan kijkt ze je aan met zo'n kop: kom maar op als je durft. Ga je daar op in, komt ze omhoog en als dat niet genoeg is, komt er een voorbeen jouw kant op.
Doe je een stap opzij, geeft een tikje met de zweep en negeert d'r grote mond, dan zucht ze eens en doet weer wat je vraagt }>

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:45

Je kan overal wel wat positiefs of negatiefs bij bedenken. Als rekening houden met wat jan en alleman wel eens zou kunnen denken de norm moet zijn, kan je niks meer vooraf omschrijven.

Ik vind zoals elisa2 het omschrijft juist wel heel duidelijk en bij veel go denk ik niet aan er gaat vast teveel voer in. Dan denk ik gewoon aan een paard dat van nature veel looplust heeft. Een paard waar teveel energie in gevoerd wordt, is meestal niet in dezelfde adem goudeerlijk en doodbraaf.