Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aquina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:49

ja ik praat heel veel tegen men paardje.
tijdens het rijden is dit de commando's en belonen.
tijdens het borstelen kan dit over vanalles gaan. zowel over mij als over haar of andere paardjes :)

K.imberly

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:24

Ik praat altijd heel veel tegen mijn paardje, maar ook tegen de manegepaarden tijdens de les.

Ik vertel hele verhalen,
volgens mij vinden de paarden dat juist wel leuk, oortjes naar voren enz. Ze zitten meestal lekker te luisteren en worden er juist rustiger van.

bijv. een paard op de mnege waar ik vaak op rijd is vroeger niet zo goed behandelt. En met poetsen merk je dat heel erg, heel nerveus, mag op bepaalde plekken niet komen enz.

Maar als je dan rustig tegen haar praat gaat ze luisteren en gaan haar oortjes naar voren, dan kun je gewoon rustig je gang gaan terwijl je door blijft vertellen.

Ook tijdens het rijden praat ik tegen ze hoor, dan beloon ik met mn stem.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:25

Ik praat ook tegen alles. :))

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:39

ik praat wel maar dan is het meer dat ik zelf ontspannen word en zij wordt dan ook weer ontspannen van mij omdat ik zelf ontspannend rij.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:56

Ja, om mede te delen dat ik aanwezig ben. ;)

Ik heb een paard wat bl;ind is aan één oog, heb het overgenomen om tegen elk paard te praten. :=

patty3008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:56

ik denk dat iedereen wel tegen zijn paard praat!!
hihi

Karinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:24

Hallo,
Ik praat wel tegen mijn paard om hem te klameren, werkt goed!!
Groetjes

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:51

ik praat ook altijd tegen mn beestjes, maar zo superzacht dat je het haast niet hoort ;)
ik merk dat ze het heerlijk vinden, mn shetje die ik vroeger had kon uren naar me luisteren, dan stond ze gewoon bij me tegen me aan, en ging dan met de oortjes draaien en af en toe haar neus tegen me aan leggen. ze keek me dan ook altijd aan alsof ze precies begreep wat ik allemaal zei :D
en als ik niks tegen haar zei liep ze weg en ging ze grazen ofzo, dan was ze beledigt denk ik dat ik haar geen verhaaltje vertelde :+ ik kon haar ook af en toe letterlijk en slaap banketstaaf :z :D dat vond ik altijd grappig

mn oude hafje heeft er een hekel aan als je aan haar zit te trutten enzo, maar als je gewoon naast haar staat en heel zachtjes praat zonder haar aan te raken dan geniet ze er zelfs helemaal van, zoals een ander paard van een knuffel of een aai.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:44

Ik praat niet echt tegen mijn paard maar zeg bijv. wel een keer "braaf" als ze het goed doet. Als het spannend wordt tijdens een buitenrit ga ik zingen " Berend Botje" of zo, dit maakt dat ik goed door mijn buik blijf ademhalen en dus niet (ongemerkt) spanning overbreng op mijn paard.

essie332

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:47

ik praat wel tegen mijn paart maar alleen met woordjes geen lange zinnen ik zeg bijvoorbeel rustig of goedzo braaf en dat soort dingen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:57

Ik ben een "prutsmuts" volgens mijn vrienden (waarschijnlijk ook volgens mijn paard) maar ik zit niet verhalen over gisteren of morgen op te hangen. Gewoon: Braaf of Goed Zo of Gadoor of Toe maar. Dat doe ik ook tov mijn honden Dobermanns :Good Guy of: hee wat een BRaaaaaaaave Vent nou weer, daar is volgens mij niks mis mee.
Merkt mijn paard dat. Jazeker wel! Die reageert daar heel goed op, bijv. als hij iets "eng" denkt te vinden.
Ik vind er niks mis mee, met praten tegen je dieren.

lady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:04

Ik praat wel tegen mijn paard. Denk ook niet dat ze het snapt, maar ik denk wel als ik iets op een boze toon zeg dat ze het dan wel weet, want dan luistert ze wel. Dus ik denk dat het wel werkt. En andersom als ik "braaf" zeg dan dan ik ook dat ze het snapt.

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:41

Ja ik praat ook wel tegen m'n verzorgpony.
Heb dit eigenlijk altijd gedaan, en is een beetje standaard geworden en doe het geheel onbewust.
Als ik aan het wandelen ben etc. praat ik tegen haar, als ze iets eng vind om haar een beetje rustig te houden.
Al praat ik met rijden minder, dan ben ik toch wel gefocust op het rijden zelf.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:53

Ik praat ook. Ik ben een kletskous, dus mijn mond dichthouden is moeilijk! Tijdens het werken in de bak (longe, rijden, grondwerk enz) beloon ik veel met mijn stem.

Tijdens het buitenrijden praat ik hele verhalen:'Kijk daar in de tuin is een hondje, daar gaan we niet van schrikken hè? Grote meid/jongen we zijn niet bang voor een lief hondje!'.

Dit is om mijn (niet altijd verkeersmakke paard) gerust te stellen. En als ik over een 'éng' iets praat ben ik zelf bewust van dat iets. Dan schrik ik niet, en dan schrikt mijn paard ook niet (als je geluk hebt ;) ).

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:43

Ik praat ook tegen mijn paard. En dan tijdens het rijden vooral om hem te belonen. Als ik b.v. vliegenspray wil opspuiten, wat hij eng vind dan zing ik een liedje. Dan vind hij het echt minder eng.

ItsJustMe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:35

Ik hetzelfde verhaal als: ''Jesper''

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:12

Ik praat ook altijd, vertel verhalen, waarschuw dr als ze iets stouts wil uithalen en als ze iets stouts doet straf ik haar met m'n stem ipv zweep iod.
Ook met wedstrijden rijd ik bijna m'n hele proef met stemhulp >< (oeps). Het werkt heel goed om haar attent te maken en voor te bereiden op overgangen. Bij de middendraf en galop maak ik altijd malle geluidjes zodat ze nog iets blijer wordt. Voor achterwaarts gebruik ik altijd het commando terug.

Door deze hulpen wordt de comminucatie met paardje stukken beter en relaxter. Ze 'schrikt' zo iets minder van beenhulpen en daardoor ziet alles er veel netter uit.

kyraenlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:11

ik praat ook tegen mijn pony's
merk dat er dan wat meer aandacht is en dat ze er rustig van worden .

chantal1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:05

Ik praat heeeeeel erg veel tegen mijn paard.
Mijn paard is nog jong en je merkt dat hij heel rustig en zeker wordt als ik tegen hem praat.

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:22

als ik naar mijn verzorgpaardje gaa
altijd als ik aan kom
he mannetje of iets in die zin.
ook als ik sta te poetsen heb ik af en toe hele verhalen tegen hem :+

x_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:55

Ik praat ook tegen de paarden waarop ik rij. Zeg altijd gedag, en als het paard iets moeilijks heeft gedaan beloon ik hem ook met mn stem. Merk dat ze het 'fijn' vinden. Ook als er iets engs is vertel ik dat er niks engs is, en voel dat het paard dan wat rustiger word.

itsjessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:03

Ik praat ook meestal tegen m'n paard, word ie rustiger van :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:41

Ja net nog! Heb een heel verhaal opgehangen tegen dr, was alleen aan het rijden en ik heb het idee dat ze het dan wel prettig vindt! Ze doet dan heel vrolijk :)

lien05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:30

ik praat ook tegen m'n paard maar heb het idee dat het mij meer helpt om rustig te worden dan dat het nou zoveel voor hem doet! Maar ik vind het wel fijn als hij reageert op stem, zowel met longeerwerk als wanneer hij iets doet wat niet mag. Ik hoef maar 1 keer niet doen te zeggen en hij weet het donders goed!

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:47

ok, ik ben al 'op leeftijd' en net begonnen (follow your dreams), maar als ik les heb en het manegepaard is een beetje dwars, dan praat ik ook boos terwijl ik corrigeer. En als ik de stallen in kom, groet ik ze vriendelijk en praat ik wat tegen ze. Tja, dan vinden ze me maar gek. Maar wij zijn allemaal toch (paarden) gek? Tegen honden praat je toch ook? }:0