slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:40

Mackie schreef:
Horsie__ schreef:
slagten is sielug

spuit elf

Proest......... Clown

limon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:47

gaat lekker hier! hihihi

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:47

Opaal schreef:
Dat zou je als volwassene denken ja, dat alleen jongere mensen zo reageren. In mijn geval waren het juist de ouderen waar ik me tegen moest verdedigen. En dan niet toen het allemaal net achter de rug was maar juist ervoor (wanneer je zulk tegengas ook lekker kunt gebruiken!) en zoals nu als je er een discussie over krijg. Poosje terug is er bij ons vandaan weer een paard naar de slager gegaan, nou dan zit dat oudere volk in de kantine flink te ouwehoeren daarover. Het ergste is dan nog dat de persoon in kwestie er niet bij zit en ik het aan moet horen terwijl ik die van mij ook bij de slager heb gebracht. Nou dan haal je het vuur onder mijn schoenen vandaan!

Bah, walgelijk, iemand zo te behandelen op zo'n moment. Gaat het dan om het slachten of dat het paard niet ziek genoeg is of iets dergelijks ?

limon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:54

Perrokai schreef:
Opaal schreef:
Dat zou je als volwassene denken ja, dat alleen jongere mensen zo reageren. In mijn geval waren het juist de ouderen waar ik me tegen moest verdedigen. En dan niet toen het allemaal net achter de rug was maar juist ervoor (wanneer je zulk tegengas ook lekker kunt gebruiken!) en zoals nu als je er een discussie over krijg. Poosje terug is er bij ons vandaan weer een paard naar de slager gegaan, nou dan zit dat oudere volk in de kantine flink te ouwehoeren daarover. Het ergste is dan nog dat de persoon in kwestie er niet bij zit en ik het aan moet horen terwijl ik die van mij ook bij de slager heb gebracht. Nou dan haal je het vuur onder mijn schoenen vandaan!

Bah, walgelijk, iemand zo te behandelen op zo'n moment. Gaat het dan om het slachten of dat het paard niet ziek genoeg is of iets dergelijks ?

In mijn geval was het beide wel hoor! Hij was atactische maar in zijn hoofd nog super fit en zag er ook goed uit. En dan snappen sommige mensen het niet meer..... ze kunnen dan niet begrijpen dat je hem niet naar een rusthuis brengt en naar de slager is dan helemaal al uit den boze! Maar ik vind gewoon, als je een 8 jarig sportpaard hebt met veel temprament, wat heel graag wil werken, daardoor elke keer verzuurd op zijn spieren (dus niet kan werken) niet gelukkig maakt met de rest van zijn leven in een rust huis!

Hieronder een foto van hem op zijn laatste dag...
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZCQZXURU
http://www.mijnalbum.nl/Foto=NQPKYPFY
Laatst bijgewerkt door limon op 05-03-07 20:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:55

Es79 schreef:
En ik vind een operatie wel wat anders (ben ik ook niet voor) maargoed ik ga geen appels met peren vergelijken.

Een operatie is wat anders maar de manier van verdoven niet, dus dat is appel met appels.
Of het nu een spookverhaal is of uit eigen ervaring, als je paard twee uur "vecht" is er iets aan de hand, dan moet je die DA alle hoeken van de stal laten zien want dat is net zo min nodig als een paard twee uur in een slachthuis te laten staan voor het geschoten word.

Hoe kun je nou niet voor een operatie zijn ?? Dat doe je toch als het goed is voor je paard ???

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:02

Opaal schreef:
In mijn geval was het beide wel hoor! Hij was atactische maar in zijn hoofd nog super fit en zag er ook goed uit. En dan snappen sommige mensen het niet meer..... ze kunnen dan niet begrijpen dat je hem niet naar een rusthuis brengt en naar de slager is dan helemaal al uit den boze! Maar ik vind gewoon, als je een 8 jarig sportpaard hebt met veel temprament, wat heel graag wil werken, daardoor elke keer verzuurd op zijn spieren (dus niet kan werken) niet gelukkig maakt met de rest van zijn leven in een rust huis!

Ja ik zou daar niet over willen oordelen. Ik ga er van uit dat als iemand een paard heeft ook gek is op dat paard en het beste voor hem wil en kiest. En ookal zou ik daar twijfels over hebben dan laat ik het nog met rust omdat ik het ook fout kan hebben, je zal heus wel alles tegen elkaar afgewogen hebben. Maar ja de maatschappij oordeelt nu eenmaal heel snel dat merk je op bokt ook heel goed.

DancylOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:02

Ik ben voor in slapen het lijkt me veel vreediger ..
Het liefst wil ik nartuurlijk dat me paard helemaal nooit dood gaat Sigaar
Maar ja dat zou toch een keer gebeuren ... Verdrietig

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:04

Opaal,

Jeetje, wat erg voor je het was wel een prachtig paard zeg ! Ik heb de foto nog even bekeken........

limon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:10

Perrokai schreef:
Opaal,

Jeetje, wat erg voor je het was wel een prachtig paard zeg ! Ik heb de foto nog even bekeken........

Ja dat was hij zeker! Was voor toen de tijd wel een beetje de pest....hij heeft er gewoon tot de laatste dag super goed uit gezien, qua bouw en qua spirit en dan krijg je weinig begrip van andere mensen... Ze zagen alleen niet hoe gefrustreerd dat het beest kon zijn van het feit dat hem het werk niet lukte of weer verplicht stil moest staan vanwegen een nieuwe verzuring.

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:11

was idd mooi paard Ja spijtig..
maar het is misschien beter zo dan in pijn voortleven.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:12

ik weet niet of het hier al gezegd is, maar ik wil je verwijzen naar het excursie naar slachterij van Veen in Nijkerk topic. Te vinden als topic van de maand op het Bokt Beheer Bulletin

limon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:13

Qleke schreef:
was idd mooi paard Ja spijtig..
maar het is misschien beter zo dan in pijn voortleven.

O ja, dat is een ding wat zeker is! Heb er ook echt geen minuut spijt van gehad hem naar de paardenhemel te sturen...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:19

patsur schreef:
ik weet niet of het hier al gezegd is, maar ik wil je verwijzen naar het excursie naar slachterij van Veen in Nijkerk topic. Te vinden als topic van de maand op het Bokt Beheer Bulletin

Wie wil je verwijzen ? Ik heb het helemaal gelezen en gezien. Ik ben gestopt met lezen toen er nog steeds mensen opdoken die bleven roepen hoe sieluug het was en dat het mishandeling was en
dat ze dat hun paard noooit zoude willen aandoen ! Dan beland je op een niveau waar ik al ver boven sta inmiddels. Of dat door leeftijd komt vraag ik me af ..... Knipoog

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:20

er is zo een gebed over
daar staat ook in: geef me een korte dood en niet iemand die me langzaam doodmartelt..
wel cru maar staat erin hoor Ja

limon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:21

Perrokai schreef:
patsur schreef:

Wie wil je verwijzen ? Ik heb het helemaal gelezen en gezien. Ik ben gestopt met lezen toen er nog steeds mensen opdoken die bleven roepen hoe sieluug het was en dat het mishandeling was en
dat ze dat hun paard noooit zoude willen aandoen ! Dan beland je op een niveau waar ik al ver boven sta inmiddels. Of dat door leeftijd komt vraag ik me af ..... Knipoog

Moet ik daar ook maar eens mijn mening en ervaring gaan delen dan! hihihi

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:23

patsur schreef:

Da's een hele aardige slager en die doet altijd alles heel netjes, is erg goed voor z'n paarden. Wij brengen onze paarden ook altijd daar heen, of hij haalt ze op (in trailer met hooinetje en als ze nog een nachtje op stal moeten, staan ze lekker dik in het stro met goed veel eten). Hij heeft ook een keer een noodslachting gedaan bij ons op stal, ging toen ook zo onwijs snel, hij aaide hem even en pang, weg...

dus als je ooit een slagerij wilt zien (wat ik eigenlijk een must vindt, voordat je hierover oordeelt), dan moet je hier eens gaan kijken

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:29

vroeger vond ik het altijd eng zo je paard naar de slager doen, heb het ook nog nooit meegemaakt maar nu lijkt me dat minder eng ook omdat ik jullie gesprekken zie enzo.. nu lijkt het veel beter voor het paard..
nu niet dat ik ze weg doe naar de slager als ze niet verkocht raken want ik heb iemand gekent en de vorige eigenaren zorgden er echt heel goed voor hij kwam bij het nieuwe baasje, waren niet blij van hem en deden 'm naar de slager, dat is wel niet echt hoe het hoort vind ik..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:11

[/quote]

Een operatie is wat anders maar de manier van verdoven niet, dus dat is appel met appels.
Of het nu een spookverhaal is of uit eigen ervaring, als je paard twee uur "vecht" is er iets aan de hand, dan moet je die DA alle hoeken van de stal laten zien want dat is net zo min nodig als een paard twee uur in een slachthuis te laten staan voor het geschoten word.

Hoe kun je nou niet voor een operatie zijn ?? Dat doe je toch als het goed is voor je paard ???[/quote]

Tuurlijk, als het echt nodig is, maar ik hou niet van narcose!
Maargoed, dat is even offtopic.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:13

patsur schreef:

Ik heb er een heel ander beeld door gekregen ik dacht dat het veel en veel erger was, nog steeds krijg ik er een raar en leeg gevoel van ( ik ben voor het inslapen ) maar alsnog ander beeld erdoor gekregen,, Beter beeld!!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:14

En wat ik nog even wil zeggen over de "spookverhalen",
het gebeurt dus wel degelijk en als het je paard overkomt dan is het al eigenlijk te laat.
Vandaar dat ik zoiets heb van, als ik ooit voor de keuze zou komen te staan, zal ik mijn paard dan naar de slacht brengen?
Kijk, inslapen klinkt vrediger, maargoed ik weet niet of dat het juiste is.
Erg moeilijk hoor!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:34

Es79 schreef:
En wat ik nog even wil zeggen over de "spookverhalen",
het gebeurt dus wel degelijk en als het je paard overkomt dan is het al eigenlijk te laat.
Vandaar dat ik zoiets heb van, als ik ooit voor de keuze zou komen te staan, zal ik mijn paard dan naar de slacht brengen?
Kijk, inslapen klinkt vrediger, maargoed ik weet niet of dat het juiste is.
Erg moeilijk hoor!

Ja ik vind het ook erg moeilijk nog steeds. Ik denk dat ik het van de situatie af laat hangen, dat dat op dat moment de beste keuze is. Bijvoorbeeld paard kan vanwege pijn oid niet meer vervoerd worden, dan maar spuitje, zoiets denk ik. En ik waarschuw dan wel de DA en van tevoren goed overleg dat ze het wel goed doen en desnoods een overdosis geven i.p.v. te weinig.
Inslapen klinkt iid vrediger maar is het misschien op zo'n moment weer niet....hmmm het blijft gewoon moeilijk....
Dat van die narcose snap ik nu wel, ik ga zelf niet eens graag onder narcose een paard al helemaal niet omdat hij het niet kan bevatten, wij wel op zn minst. Maar ja je moet toch wat......soms.
Kleine kinderen raken ook in paniek omdat ze het niet snappen, het hoort toch een beetje bij het leven......we moeten denk ik niet alles te "sielug" gaan vinden.
Echt zielig is een dier dat lijdt en dat je door laat lijden, het uit zijn lijden verlossen op welke manier dan ook is het beste wat je nog voor zo'n dier kunt doen....toch ?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:58

@Perrokai, het is ook niet zo dat ik narcose zielig vind hoor, maar ik heb er gewoon niets mee, niet bij kinderen, mensen, dieren maargoed als het nodig is is het nodig natuurlijk.
En wat je zegt, het is ook maar net hoe en wat de omstandigheden zijn die de beslissing neemt of je je paard laat inslapen of slachten.
Ik word wel eens gek van mensen die alles "sielug" vinden met paarden, begrijp me niet verkeerd maar het zijn paarden en geen mensen!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:01

Es79 schreef:
Ik word wel eens gek van mensen die alles "sielug" vinden met paarden, begrijp me niet verkeerd maar het zijn paarden en geen mensen!

Helemaal mee eens ! Die mensen zien blijkbaar het verschil niet tussen een mens en een paard, daar valt echt niet mee te redeneren......

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:18

@Perrokai, dat bedoel ik! Haha!

limon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 09:49

Es79 schreef:
@Perrokai, het is ook niet zo dat ik narcose zielig vind hoor, maar ik heb er gewoon niets mee, niet bij kinderen, mensen, dieren maargoed als het nodig is is het nodig natuurlijk.
En wat je zegt, het is ook maar net hoe en wat de omstandigheden zijn die de beslissing neemt of je je paard laat inslapen of slachten.

Helemaal mee eens ook! Ik heb wel eens een paard gekocht van iemand die alles ''sielug'' vond. Nou dat heb ik geweten want er was geen land te bezeilen met dat beest! Zulke mensen corrigeren een paard ook niet met een klap of schop. Uiteindelijk is een paard van het begin af aan niet corrigeren veel zieliger want die beesten komen nooit meer goed terecht! Maar goed das een ander topic hihihi