Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:30

Poeh, geen idee eigenlijk _O-

Als ik even snel de wei-indeling tel dan 41 paarden. Maar ik weet niet of hier ook de paarden in de uitloopstallen bij zitten of dat die niet op de wei gaan.

Maar we hebben 1 ton en 1 binnenbak. Wel een buitenbak waar in gelongeerd mag worden en nog een losgooibak. Binnenbak is soms ook nog wel even plannen omdat ik daar nu het liefst nog alleen bezig ben omdat ze nog wel eens uit dr plaat wil gaan. Dan is aan de longeerlijn niet heel handig als er ook anderen zijn.

boedjang

Re: Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:43

Ja das best wat plannen dan om je paardenwerk heen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:29

Blacky, ik begrijp je helemaal , hier hetzelfde…
Ik kom van een klein stalletje waar ik altijd in mijn eentje op mijn dooie gemak mijn gangetje kon gaan.
En nu moet ik inderdaad de longeerring reserveren van te voren en snel de bak in duiken als die even vrij is om snel even wat grondwerk te doen tussen de momenten door dat iedereen er weer rond rijdt en dat inderdaad niet handig is met een paard dat wel eens rond schiet of spanning krijgt van andere paarden om hem heen.
En dan voel ik me ook opgejaagd, omdat ik graag eerst even rustig zou willen poetsen, of wat dingen in de bak klaar zou willen leggen, etc…
En dan ga ik maar even heel snel wat doen omdat ik bang ben dat als ik te lang wacht mijn kans weer verkeken is…

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:05

Vanavond hadden we stalvergadering en blijkbaar mag je binnen niet meer longeren :') Dat was alleen niet wat er in de stalregels die ik ontvangen heb stond :o Of er in de buitenbak nog wel gelongeerd mag worden is geloof ik ook nog discutabel en komen ze nog op terug. Maar merk dat ik dit wel ingewikkeld vind, ook omdat ze soms dus best nog wel wat heftig in dr reactie kan zijn. Maar voor nu maar even zorg voor later, zal het er donderdag eens met mn instructrice over hebben hoe we dat dan handig kunnen aanpakken met ook het oog op weer terug ohz tzt. Want wil dan natuurlijk wel gewoon binnen zonder gedoe aan de gang kunnen.

Nouvel, irritant is dat he := Want tegelijkertijd weet ik dat "even snel" hier eigenlijk ook recipe for disaster is.
"Gelukkig" hebben we ook een TimeTree voor de binnenbak. Ip mag je er altijd bij in rijden, het is vooral handig als je weet wanneer andere bijv hun lessen hebben. En er zijn wel anderen die er dan bijv "jong paard, liefst alleen of overleg" oid bij zetten. Ik heb de 1e keer dat wij naar binnen gingen ook in onze groepsapp gezet of men rekening met ons wilde houden en ons iig de eerste 15min alleen wilde gunnen. Maar dat wil je eigenlijk ook niet elke keer doen, ook omdat je ip de bak niet voor jezelf kan reserveren. Dus hoe vaak kan je dat doen totdat anderen denken "nu is het wel leuk geweest met rekening houden met", of zelf vinden dat zij dan ook wel de bak alleen mogen hebben :') Ik ben ook eigenlijk niet echt gemaakt voor grote stallen :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:55

Ja ik vind dat met een jong paard ook best wel ingewikkeld …
Hier kun je wel een les op het lesbord zetten maar mensen mogen daar wel bij rijden.
Longeren mag je alleen in de longeerring.
Dus als ik wat aan de hand doe en ik wil soort van longeren loop ik gewoon op afstand mee, maar dat doe je alleen als er niet ook nog anderen in de bak zijn.
Dus zo is het altijd een beetje passen en en meten en dat vind ik zelf ook niet heel ontspannen werken inderdaad.
IK kan niet echt van te voren bedenken , vandaag ga ik eens rustig dit of dat proberen, want ik weet nooit of de bak echt vrij is…

Gisteravond was de bak ineens leeg toen we op stal kwamen, dus toen zijn we snel even 20 minuutjes gaan langeteugelen en hebben ze daarna buiten gezet om alle klusjes nog te doen. Meestal doe ik dat eerst, maar dan moet je dus zelf ook even flexibel zijn en ze snel pakken en de bak in gaan.

Ik wil ook graag een keer voorzichtig iets met dubbele longe gaan proberen in de bak, maar dan moet ik echt de rust en de ruimte hebben en dan moet je dus afwachten wanneer dat is.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:12

Snap dat dat best lastig is inderdaad.
Hier kan mithras wel werken in de bak terwijl er een ander paard bij staat, maar dat is logisch, daar staat hij sowieso mee samen. Al bemoeid iemand zich er wel eens meeAfbeelding