Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:18

lies schreef:
Wordt zij gecanceld? Er zullen mensen zijn die haar niet meer leuk vinden, dat is hun goed recht. De redenen waarom ze dit deed zijn imo totaal irrelevant omdat het geen enkel doel diende, behalve het paard vernederen en pijn doen. Een ruiter met haar capaciteiten zal toch wel weten dat dit niet werkt en alleen maar frustratie oplevert aan alle kanten?

Ik vind het niet meer dan terecht dat ze geschorst wordt. Er mag toch wel een straf staan op deze manier van handelen?

En de ophef mag er ook zijn, zo houd je de mensen die vinden dat dit oke is een spiegel voor en hopelijk reflecteren die mensen op hun eigen trainingsmethoden en verandert er eindelijk iets.

Ik denk dat Charlotte niet gecanceld gaat worden. Ik denk niet eens dat andere wereld ruiters zich hier over gaan uitspreken. Allemaal doodsbenauwd dat de sport kapot wordt gemaakt en hun eigen hachje. Grenzen betreft trainen / omgang met paarden worden verlegd en er wordt steeds meer normaal gevonden om een paard maar te laten presteren. Laten we hopen dat hier een verandering uit voort komt en men elkaar wel durft aan te spreken en het de melden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:21

lies schreef:
Wordt zij gecanceld? Er zullen mensen zijn die haar niet meer leuk vinden, dat is hun goed recht. De redenen waarom ze dit deed zijn imo totaal irrelevant omdat het geen enkel doel diende, behalve het paard vernederen en pijn doen. Een ruiter met haar capaciteiten zal toch wel weten dat dit niet werkt en alleen maar frustratie oplevert aan alle kanten?

Ik vind het niet meer dan terecht dat ze geschorst wordt. Er mag toch wel een straf staan op deze manier van handelen?

En de ophef mag er ook zijn, zo houd je de mensen die vinden dat dit oke is een spiegel voor en hopelijk reflecteren die mensen op hun eigen trainingsmethoden en verandert er eindelijk iets.

Ik hoop dat er iets verandert. Maar cancellen? Nee, ik denk het niet.

En verder, die sponsoren die nu opzeggen, over 6 maanden heeft ze wel weer nieuwe. Daar ben ik niet bang voor.

Maar als we het over 'correct trainen' hebben. Ik volg op facebook ook 'Oliviera Stables'. Zij doen aan 'klassieke dressuur' en 'Vertikal'. Daar zie ik juist paarden stijf door hoeken lopen, totaal niet gebogen. Die stal laat de trainingswijze open en bloot zien, je hebt enorme voorstanders en tegenstanders. Ik geloof direct als ik het zo ziet dat er misschien niet geslagen wordt, maar de paarden zijn vaak wel echt stijf. Is dit dan beter vraag ik me af?

Ik heb zelf een lui of flegmatiek paard, en eentje die ook niet makkelijk 'rond te rijden' is. Echter, mijn paard geeft ook duidelijk aan NIET in een krul getrokken te willen worden. Dit betekent dat ze bij menig ruiter via de achterdeur het terrein zou verlaten. Ze geeft na als ze zelf wil, of ze doet het niet. Dit betekent dat veel mensen zouden zeggen dat de hals te recht is, niet nageeflijk genoeg, enz. Maar is nageeflijkheid het afbuigen van de hals door druk op het bit te leggen? Of is het gewoon mee willen werken met de ruiter? Ze kan ook gewoon zonder de hals mooi rond te hebben aanspringen in de galop die ik wil, kan travers, kan appuyeren, maar het mooie plaatje van die ronde hals ontbreekt. Er is wel iets welving, maar nee, de neus is absoluut ver voor de loodlijn. Dwing ik dat af, dan heb ik een paard wat er echt tegen vecht. Dwing ik het niet af, dan doet ze met plezier de oefeningen, maar voldoet het niet geheel aan het plaatje wat zal scoren op wedstrijden. Nu rij ik geen wedstrijden meer, maar ik heb wel bijrijders gehad die dan les namen van mensen waarvan er gewoon gezegd werd dat het of aan mijn paard lag, of dat er maar wat hardhandiger methoden gebruikt moeten worden.
Moeten we niet gewoon af van het neus op de loodlijn principe? En terug naar het rijden zoals het in 1924-1928 ging zeg maar? Dus je mist expressie, de paarden lijken 'te lang' volgens de huidige maatstaf, maar deden wel gewoon de oefeningen.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:28

lies, heb je het hele stuk gelezen wat ik deelde over het cancellen? Het gaat om veel meer dan het schorsen alleen. Dat haar handelen op het filmpje (en vermoedelijk ook buiten het filmpje) afschuwelijk en totaal buitenzinnig is bestaat geen twijfel over. Maar als je de reacties leest op alle social media, en dit bokt topic, wordt ze wel degelijk gecanceld. Het probleem hiermee is dat de deur dichtgegooid wordt om hiervan te leren: om te begrijpen waarom zij kiest voor deze (barbaarse) technieken, terwijl zij altijd behoorlijk voorop liep als het ging om dierenwelzijn. Ik denk dat het gesprek hierover openen mét de professionals (in plaats van tégen) veel meer zoden aan de dijk zet dan alleen focussen op wat we direct zien (filmpjes). Als we focussen op en in gesprek gaan over wat we niet zien (de tendens die heerst over wat een goede proef/goed paard is, de opvattingen over goed paardenhouden, etc.) komen we mijns inziens veel verder.

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:35

xLoki schreef:
lies, heb je het hele stuk gelezen wat ik deelde over het cancellen? Het gaat om veel meer dan het schorsen alleen. Dat haar handelen op het filmpje (en vermoedelijk ook buiten het filmpje) afschuwelijk en totaal buitenzinnig is bestaat geen twijfel over. Maar als je de reacties leest op alle social media, en dit bokt topic, wordt ze wel degelijk gecanceld. Het probleem hiermee is dat de deur dichtgegooid wordt om hiervan te leren: om te begrijpen waarom zij kiest voor deze (barbaarse) technieken, terwijl zij altijd behoorlijk voorop liep als het ging om dierenwelzijn. Ik denk dat het gesprek hierover openen mét de professionals (in plaats van tégen) veel meer zoden aan de dijk zet dan alleen focussen op wat we direct zien (filmpjes). Als we focussen op en in gesprek gaan over wat we niet zien (de tendens die heerst over wat een goede proef/goed paard is, de opvattingen over goed paardenhouden, etc.) komen we mijns inziens veel verder.

Ik vind cancellen ook te ver gaan, omdat het in mijn ogen gedrag is wat ze ooit ergens heeft geleerd/overgenomen. Dan zou de hele top gecanceld moeten worden, want het is kennelijk een publiek geheim dat er zeer dieronvriendelijke technieken nodig zijn. Het probleem gaat inderdaad verder en dieper en 1 iemand cancellen zorgt alleen maar voor stiekemer gedrag van andere.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:41

Jet_33 precies! Dat is wat ik bedoel. Charlotte is gefilmd, Helgstrand is gefilmd, de Deense olympiër is gefilmd. Het probleem wat al jaren, decennia, speelt heeft een audiovisueel beeld gekregen. En nu is het van belang om niet de pijlen op individuen te richten (aka te cancellen), maar met zijn allen het grotere onderliggende probleem aan te pakken. En dat begint bij onszelf.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:42

Nog een reactie van Wensing:
https://equnews.nl/article/algemeen/ste ... y22u_WfVmQ

Weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden: Mijn cliënt was initieel niet ?? Het lijkt meer op pr voor Wensing dan iets anders.
Los van het feit dat het gedrag absoluut niet goed is van cd .
Dan zou die genoemde naam ook niet kloppen want die zit al decennia in de paarden. Maar we zullen de naam nog wel horen, ben benieuwd.

xSiep

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:48

Op NPO1 werd Wensing vanochtend geïnterviewd. Daar is bovenstaand stuk op gebaseerd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:51

xLoki schreef:
Het probleem hiermee is dat de deur dichtgegooid wordt om hiervan te leren: om te begrijpen waarom zij kiest voor deze (barbaarse) technieken, terwijl zij altijd behoorlijk voorop liep als het ging om dierenwelzijn.

Punt èèn, iemand die zo om kan gaan met paarden heeft het paarden welzijn niet hoog in het vaandel. Dat zij zich zo profileerde zegt niks over haar werkelijke aard.

Punt twee, ik wil niet eens begrijpen waarom zij kiest voor deze barbaarse technieken. Daar is voor mij ook geen nuance in mogelijk. Dit doe je gewoon niet. Nooit. En ik hoop dat ze gecanseld wordt en dat haar carrière in de paarden voorbij is. Zo iemand gun ik geen podium.

Dit is hoe ik erover denk. Wat een ander vind moet hij of zij zelf weten.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:52

Ik vind het eerlijk gezegd echt een opluchting dat er flink gehandhaafd wordt in de paardensport, dat gaat hopelijk de grenzen van wat acceptabel is in de omgang met dieren behoorlijk aanscherpen.
De beelden die ik heb gezien van het 'incident' bevreemden me niet. De mensen die er bij staan te grinniken tijdens het filmen, staan er zo in omdat het voor hen de gewoonste zaak van de wereld is. Zij hebben op dat moment nog geen ander kader van goed en fout blijkbaar.

Dit filmpje schijnt overigens wat ouder te zijn, de enige nuance richting Charlotte is dat zij wellicht in de tussentijd zelf ook al tot een ander inzicht is gekomen als het gaat om dit soort 'trainings'praktijken.

Ik kan me overigens echt geen situatie bedenken waarin het goed afloopt voor dieren wanneer er geld aan verdiend moet worden.... dat is in combinatie met de liefde die we hebben voor dieren en hier in het bijzonder voor paarden, natuurlijk een vreemde contradictie. (los van de enkele paarden die tm hun pensioen bij de ruiter mogen blijven, onderweg zijn er velen vroegtijdig afgevallen)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:53

xLoki, Ik denk zeker dat CD er van geleerd heeft.
Ze heeft geleerd dat NIEMAND met een camera toegang tot haar erf of rijbaan krijgt.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:55

xLoki schreef:

Ja, ik heb het stuk gelezen. Vind het een nogal onsamenhangend stuk. Hij vraagt zich af of het correct is om haar te cancellen (ik wil graag weten of zij gecanceld wordt en wat houdt dat dan in? Mensen zijn boos op haar, terecht imo). Daarna zegt hij dat we het gesprek aan moeten gaan met die professionals. Vervolgens geeft hij alle redenen waarom professionals dit gedrag vertonen. En zo is het eigenlijk goed gepraat, het gesprek hoeven we al niet meer aan te gaan, want hij geeft de antwoorden immers en gaan we allemaal weer verder waar we mee bezig waren.

Ophef moeten we hebben, zoveel ophef dat dit een keer stopt. Dat niemand, ongeacht waar je vandaan komt of wat je beweegredenen zijn, het in zijn botte hoofd haalt om zulke fratsen uit te halen.
edit; en dat er dan iemand 'gecanceld' wordt in dat proces, so be it. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.
Laatst bijgewerkt door lies op 25-07-24 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:56

xLoki schreef:
Jet_33 precies! Dat is wat ik bedoel. Charlotte is gefilmd, Helgstrand is gefilmd, de Deense olympiër is gefilmd. Het probleem wat al jaren, decennia, speelt heeft een audiovisueel beeld gekregen. En nu is het van belang om niet de pijlen op individuen te richten (aka te cancellen), maar met zijn allen het grotere onderliggende probleem aan te pakken. En dat begint bij onszelf.

xLoki: eigenlijk ben ik het gewoon met jou eens. We moeten met zijn allen een ander bewustzijn krijgen, en dat begint met het boven water halen van alles wat we hiervoor nog konden 'ontkennen'. Kern is dat wat ik zie echt geen abnormaal beeld is in de sport. Ik heb het met eigen ogen gezien en ervaren dat het gesprek daar over aan gaan niet werd geaccepteerd. Dan word je weggezet als 'natural'/bitloze touwslingeraar of in ieder geval niet als professional, want dan begrijp je wat er nodig is om op dat niveau te komen met je paard.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 10:05

xSiep schreef:
Op NPO1 werd Wensing vanochtend geïnterviewd. Daar is bovenstaand stuk op gebaseerd.

Het artikel is gisteren gepubliceerd en zal dus gebaseerd zijn op dit interview: https://www.nporadio1.nl/fragmenten/de- ... e-dujardin

BigOne schreef:

Weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden: Mijn cliënt was initieel niet ?? Het lijkt meer op pr voor Wensing dan iets anders.
Dan zou die genoemde naam ook niet kloppen want die zit al decennia in de paarden. Maar we zullen de naam nog wel horen, ben benieuwd.

Het stukje van Equnews is nogal beknopt. Ik kreeg naar aanleiding van het interview niet de indruk dat de cliënt iemand is die voorheen helemaal niet bekend was met de paardensport.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 10:06

Vergeet niet dat dingen gewoon naast elkaar kunnen bestaan...

Charlotte Dujardin heeft daar op dat moment een paard mishandeld én ze zorgt op vele andere vlakken goed voor het welzijn van paarden

Ze was fout bezig op dat moment én de melder heeft misschien wel politieke belangen gehad door het nu pas te publiceren

In de topsport zijn misstanden + dingen die wel goed gaan én bij de amateur en recreatie ook

Trainingsmethode x heeft goede en slechte aspecten én methode Y ook

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 10:08

lies schreef:
xLoki schreef:

Ja, ik heb het stuk gelezen. Vind het een nogal onsamenhangend stuk. Hij vraagt zich af of het correct is om haar te cancellen (ik wil graag weten of zij gecanceld wordt en wat houdt dat dan in? Mensen zijn boos op haar, terecht imo). Daarna zegt hij dat we het gesprek aan moeten gaan met die professionals. Vervolgens geeft hij alle redenen waarom professionals dit gedrag vertonen. En zo is het eigenlijk goed gepraat, het gesprek hoeven we al niet meer aan te gaan, want hij geeft de antwoorden immers en gaan we allemaal weer verder waar we mee bezig waren.

Ophef moeten we hebben, zoveel ophef dat dit een keer stopt. Dat niemand, ongeacht waar je vandaan komt of wat je beweegredenen zijn, het in zijn botte hoofd haalt om zulke fratsen uit te halen.
edit; en dat er dan iemand 'gecanceld' wordt in dat proces, so be it. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.

Mee eens. En ik vind het ook een onsamenhangend stuk. En over cancellen gesproken, hij kan er zelf ook wat van. :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 10:14

Kelly_ann schreef:
Vergeet niet dat dingen gewoon naast elkaar kunnen bestaan...

Charlotte Dujardin heeft daar op dat moment een paard mishandeld én ze zorgt op vele andere vlakken goed voor het welzijn van paarden

Ze was fout bezig op dat moment én de melder heeft misschien wel politieke belangen gehad door het nu pas te publiceren

In de topsport zijn misstanden + dingen die wel goed gaan én bij de amateur en recreatie ook

Trainingsmethode x heeft goede en slechte aspecten én methode Y ook

Precies. Zwart-Wit is het zelden.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 10:25

Dank voor het delen van het stuk van Lockie, xLoki!

Spoiler:
Oliebol hits the fan :')

Wat hij zegt over de immense druk kan wel kloppen, aan de andere kant zou ze dan moeten kunnen zeggen dat "dit paard heeft de kwaliteit niet" en stoppen. OF alle paarden op de top woden op deze manier geleerd om achterbenen op te tillen (zou me niet verbazen, gezien de marionetachtige bewegingen soms), waarbij zij dus niet "schuldiger" is dan anderen maar de hele (top) sport moet opgeschud. En dan heeft zij en Helgstrand en nog een paar "pech" en de andere 100 man zitten nu met billen te knijpen of video's af te kopen.

Persoonlijk: ik was altijd fan van CD & CH (ook ak 'verharde' CD wat de laatste jaren) dus dit was wel een kleine shock.

Ook al zegt iedereen die "de wereld" van dichterbij heeft gezien dat gesloten deuren en minder fraaie methodes schering en inslag zijn. Toch geloofde ik tot nu dat CD een frissen wind was. Niet dus. Heel erg jammer.
Laatst bijgewerkt door Ponytante op 25-07-24 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 10:26

Wat ik lastig vind in het stuk van Lockie Philips is dat ze weliswaar 'mishandelde' maar daartegenover wel promootte dat paarden op de wei moeten..
Ik weet niet of het 1 het ander dan wegstreept hoor.
De vraag waarom ze dat deed, dat is wat jaren geleden ook al besproken werd op bokt (volgens mij staat dat ook zelfs een aantal pagina's terug). Het ligt niet aan de druk, of aan de klanten, of aan het moeten presteren. Het ligt echt aan degene die de actie uitvoert. En je kunt mij niet wijsmaken dat je anno 2020, met alle internet en alle informatie, niet wist hoe social media hierop zou reageren als het uit zou komen.
Zij had kunnen zeggen "als het zo moet, als dit is wat ik moet doen, dan ga ik wel in de supermarkt werken, zoek het maar uit met je sponsorgeld". Maar zij was ook een bekendheid, sterker nog iemand die aangeschreven werd op diervriendelijk gedrag (blijkbaar, want ik ken haar niet). Dan moet ze ergens geweten hebben dat dat image niet juist was. Dat neemt een special kind of people die daar dan toch mee door kan gaan denk ik hoor..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 10:56

Persoonlijk denk ik dat dit soort zaken ook strafrechtelijk opgepakt zouden moeten gaan worden.

De FEI is mij te veel slager die zijn eigen vlees keurt. Er mag imo ook een maatschappelijke straf kleven aan de mishandeling van dieren. Of dat nu een kat, hond of paard is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 10:59

https://www.facebook.com/share/mug3zkUAKTR1APaP/

Het bestuur van de internationale dressuurruiters club IDRC heeft een statement gepubliceerd waarin de handelingen van Charlotte Dujardin ten stelligste worden veroordeeld. De brief is ondertekend door het gehele bestuur van de IDRC, daaronder ook Dujardins leermeester Carl Hester.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 11:00

Muronia schreef:
https://www.facebook.com/share/mug3zkUAKTR1APaP/

Het bestuur van de internationale dressuurruiters club IDRC heeft een statement gepubliceerd waarin de handelingen van Charlotte Dujardin ten stelligste worden veroordeeld. De brief is ondertekend door het gehele bestuur van de IDRC, daaronder ook Dujardins leermeester Carl Hester.

Obviously. Het is niet dat ze een andere keuze hebben.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:01

Laurie schreef:
xSiep schreef:

Het artikel is gisteren gepubliceerd en zal dus gebaseerd zijn op dit interview: https://www.nporadio1.nl/fragmenten/de- ... e-dujardin

BigOne schreef:

Het stukje van Equnews is nogal beknopt. Ik kreeg naar aanleiding van het interview niet de indruk dat de cliënt iemand is die voorheen helemaal niet bekend was met de paardensport.

De betreffende client heeft zeker kennis van de paarden(sport) en heeft ook meerdere rechtzaken lopen over handel die ze zelf heeft uitgevoerd. Dus het is zeker geen onbekende.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:05

Is het al duidelijk wie de aangever is dan? Want er werd gesproken over een 19 jarige (toen misschien 15?) de naam die genoemd is, die de filmpjes gemaakt heeft, lijkt mij wat ouder te zijn.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:09

Niobe schreef:
Is het al duidelijk wie de aangever is dan? Want er werd gesproken over een 19 jarige (toen misschien 15?) de naam die genoemd is, die de filmpjes gemaakt heeft, lijkt mij wat ouder te zijn.

Van Olst heeft onder een bericht van Horses een naam genoemd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:09

De gene die dat filmpje gemaakt heeft is de aangeefster toch. Ook een dressuur amazone. De advocaat werkt voor haar iig.