Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 11:13

Cioccolato schreef:
Het is niet zwak gezwetst _O-
Het is onder andere een reden waar het van kan komen. Naast dat het ook erfelijk is. Naast dat je het er ook in kan bekappen.

Er zal idd best een enkeling zijn waar het zo is, maar als je kijkt naar de hoeveelheid afwijkende voeten bij (jonge) paarden, is er een hele grote aanwezige erfelijke component en het is ook wel 'toevallig' dat vele daarvan in de afstamming 1 of meerdere hengsten zitten die daarom bekend staan.

Anyway, iedereen moet doen wat hij of zij voor juist houdt, ik heb een 0% tolerentie op ongelijke voeten.

Meer als antwoord op de vraag, ik zou mijzelf afvragen of je het goed kan managen met bodems, smid, dierenarts, trainen etc en dan de afweging maken of je dit aankan en ook op de lange termijn.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 12:05

Morgen bellen voor een afspraak voor een keuring *\o/* Hopelijk hebben ze vrijdag tijd….. misschien wat kort dag….

Zonnetje81

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 13:45

Die steile/bokvoetjes zijn wel iets wat ontstaat zoals ze gehouden worden. Ik ken een stal waar ze normaal geboren worden en erna massaal zulke voetjes hebben. Dus ik geloof wel degelijk in het verhaal over graasstand etc.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 13:47

Dank voor jullie adviezen! Ik vind het een lastige twijfel. De smid zei dat het zijn voorkeur niet had, maar ook prima heel goed zou kunnen gaan. Maar hij is wel echt afwijkend, het valt wel op. Dit paard is al op wedstrijd geweest en is 5 jaar, dus het is wel een paard wat normaal waarschijnlijk niet binnen mijn budget zou vallen. Ik heb een paard lopen die op haar 7e al hele ernstige spat had, en op haar 22e pas kreupel werd daardoor. Dus ik vind het soms lastig om risico’s in te schatten, dus jullie adviezen zijn waardevol :). Hij is ook nog niet röntgenologisch gekeurd, dus dat zijn ook nog kosten die erbovenop komen, en ik vind hem al niet per se heel goedkoop. Ik moet er even goed overna denken, het is ook nog bijna 2 uur rijden :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 13:51

RedRoses schreef:
Dank voor jullie adviezen! Ik vind het een lastige twijfel. De smid zei dat het zijn voorkeur niet had, maar ook prima heel goed zou kunnen gaan. Maar hij is wel echt afwijkend, het valt wel op. Dit paard is al op wedstrijd geweest en is 5 jaar, dus het is wel een paard wat normaal waarschijnlijk niet binnen mijn budget zou vallen. Ik heb een paard lopen die op haar 7e al hele ernstige spat had, en op haar 22e pas kreupel werd daardoor. Dus ik vind het soms lastig om risico’s in te schatten, dus jullie adviezen zijn waardevol :). Hij is ook nog niet röntgenologisch gekeurd, dus dat zijn ook nog kosten die erbovenop komen, en ik vind hem al niet per se heel goedkoop. Ik moet er even goed overna denken, het is ook nog bijna 2 uur rijden :j

Dat is heel lastig omdat we geen glazenbol hebben. Moeilijk moeilijk......als het niet goed gaat ben je boos op jezelf. Gaat het wel goed ben je blij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 14:35

Als ie niet röntgenologisch gekeurd is nog zou ik hem laten staan, tenzij ze hem zelf willen laten keuren of in ieder geval afkeuring betalen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 14:56

Giraffen eten gelukkig voornamelijk op hoogte (acaciabomen) :))

Hier toevallig twee met ongelijke voeten. Paard van mijn zus heeft naast een stijl voetje ook een platvoet. Die wordt maar heel minimaal gereden, maar daar merk je lichamelijk toch aan dat hij compenseert. Gelukkig een hele goede hoefsmid die kan zorgen dat het verschil tussen de twee hoeven heel minimaal blijft.

Die van mij heeft echt een typisch graasvoetje. Stond recht, maar door grazen met voorkeurskant toch iets ongelijk geworden. Is zo minimaal dat zij daar nauwelijks last van heeft. Ja, voorkeurskant merk je natuurlijk wel met rijden, zoals je dat ook bij andere paarden merkt.

Als je genoeg keuze hebt, zou ik het ook niet doen en verder zoeken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 15:49

boemel schreef:
Ik heb dit wel eens met mijn dierenarts overlegd.
Niet doen, zei ze. De belasting bij zo’n paard is niet gelijkmatig. En dat gaat een keer problemen opleveren.

Sprak vorige week iemand die in paarden handelt. Ze zien momenteel veel jonge paarden met een stijler hoefje. Zou door de droge zomers komen in hun veulentijd. Alleen maar kort gras en dus langer bezig en complexer om kort gras te eten, waardoor door het vele scheef staan een stijler voetje ontstaat.
Ik had zelf nog nooit van deze redenatie gehoord :D

Ja hoor, veel koudbloeden die wij fokken voeren we expres hooi in een net zodat ze een deel niet op de grond eten.
Een veulen heeft een korte nek en gaat of wijdbeens staan voor, of 1 been naar voren en 1 been naar achter plaatsen. Dat geeft 1 steile voet. Als je op tijd je management aanpast en de smid erbij haalt corrigeert het zichzelf weer.

Nou hebben Fjorden wel kortere nekken dan kwpner's natuurlijk :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 15:58

Bij het KWPN hebben we Jazz gehad die lange voorbenen en korte halsjes fokte. Die combinatie geeft dat ze als veulen verkeerd gaan staan waardoor er een steil voetje ontwikkeld.

Corrigeren gaat alleen op zeer jonge leeftijd en zeker niet meer bij een 5 jarige. Als jou smid negatief advies geeft zou ik daar naar luisteren.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 07:51

Nou mijn zoektocht is gestart. Heb een berichtje op mijn Facebook geplaatst met wat ik zoek en ben benieuwd of daar op gereageerd wordt.

Mijn zoekertje is:
- Dressuurpaard;
- 5 t/m 9 jaar oud;
- Tussen de ca. 1.62m en 1.72m hoog;
- Merrie of ruin;
- Braaf(!), zowel thuis als op vreemd terrein en in de trailer.

Mag een bemerking hebben als deze geen belemmering is voor de sport, of een klein stalgebrek. Het perfecte paard mag ook wel iets ouder/jonger/groter/kleiner zijn. Moet vallen in de lagere tot normale prijsklasse.

Paard komt op een pensionstal te staan met overdag buiten (zomer wei, winter paddock) en snachts in een hele grote stal. Zoek echt een maatje voor mezelf om leuke dingen mee te doen.

Mochten jullie iets weten mag je me altijd een pb sturen!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 08:53

Hoe braaf moet ie zijn? Ik heb over een week of 6-8 een leuke 6 jarige ruin te koop. Beetje compact type dus voor niet te grote ruiter. Kwpn gefokt van Everdale. Liever dan lief maar heeft geen top start gehad onder het zadel en daardoor nog niet helemaal zeker van zichzelf. Wel al mee geweest naar clublessen en een klein rondje bos en geen stap verkeerd gezet. Heeft ruiter nodig met gevoel, liefst iemand die ook graag grondwerkt en afwisselt met dubbele lijnen ed. Fijn beestje, tikje groen nog voor de leeftijd. Wel al compleet op de foto geweest met 3 (en in orde). Staat niet geadverteerd, we rijden hem nog een beetje door en hoeft ook zeker niet snel weg.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 15:20

Mavantos, ik stuur je een berichtje :)

Ik zag een knappe merrie van Toto Jr. Normale prijsklasse stond erbij. Dus ik denk, ik kan het altijd vragen.
35.000 ex btw 8-) 8-)

Oh en de knappe vosmerrie laat ik aan me voorbij gaan. Ik heb mijn eigen DA gebeld vanmorgen vroeg dat hij de foto's niet hoeft te checken. Kost me nog meer geld en ik weet toch al dat ik een gezond paard wil.
Ze staat nu weer op MP en SH, met in beide advertenties dat ze rontgenologisch is goedgekeurd.... -O-

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 15:32

RedRoses schreef:
Ik heb even meningen nodig. Ik heb een heel leuk paard op het oog, maar deze heeft een behoorlijk steile hoef. Mijn smid zei ook ‘net steil zat’ en dat het wel een risico is voor kreupelheid en het niet zijn voorkeur had, maar ook prima wel goed kon gaan. Zijn er mensen hier die ervaring hebben hiermee en mij kunnen adviseren? Het dier lijkt verder alles te hebben wat ik zoek. O:)

Heb er 3 jaar geleden een hele knappe voor laten staan. Die had ook echt een net “te” stijl voetje. Ze zijn nooit volledig symmetrisch en deze was net te asymmetrisch. Dankzij bokt ook (ha) deze laten staan. Dit dier is nu net 4 en loopt onder een young rider nu en doet het heel goed. Vermoed opgekocht door een stal die dit soort risico’s wat eerder nemen gok ik.
Ironische is dat de jaarling die ik toen had gekocht inmiddels overleden is en deze onder het zadel loopt :+

Scheve voeten zou ik vooralsnog echt laten staan! Er zijn bemerkingen (in bepaalde gradaties) die ik aandurf. Maar dit is echt de basis en geeft na verloop van tijd heel vaak gezeur.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 15:48

Gulpje schreef:

Ik zag een knappe merrie van Toto Jr. Normale prijsklasse stond erbij. Dus ik denk, ik kan het altijd vragen.
35.000 ex btw 8-) 8-)

Oh en de knappe vosmerrie laat ik aan me voorbij gaan. Ik heb mijn eigen DA gebeld vanmorgen vroeg dat hij de foto's niet hoeft te checken. Kost me nog meer geld en ik weet toch al dat ik een gezond paard wil.
Ze staat nu weer op MP en SH, met in beide advertenties dat ze rontgenologisch is goedgekeurd.... -O-

Die had ik ook gezien en gevraagd wat die kostte. Leek me al vreemd dat die in de normale prijsklasse zou vallen :')

Jammer zeg van de vos, maar komt vast goed!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 15:53

Hier ook twee achter elkaar bekeken met echt flinke Franse en andere toontredende voeten. Een beetje afwijkende stand ok maar ongelijke voeten en afwijkende standen ben ik echt allergisch voor :+

Hier wel weer 1 gezien die ik wil bekijken dus hopelijk is dat wat :D

Gulpje
Oeps dat had ik ook met 1 normale iets hogere prijsklasse was 40 plus := dat had ik niet verwacht

Maar ook 1 waarbij ik denk goh dat die niet verkocht is nog die valt echt in een lagere dan verwachte prijsklasse. Zo zie je maar weer je kan niets met zo'n prijs klasse beschrijving

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 16:25

oji schreef:
Voeten is eigenlijk het eerste waar ik naar kijk. Ongelijke voeten laat ik een paard op staan. Naast dat ongelijke voeten zorgen voor ongelijke belasting en daarmee slijtage en compensatie blessures kunnen veroorzaken, heeft een stijle voet ook hoge verzenen waardoor het pompmechanisme van die voet, dat voor de doorbloeding van het onderbeen zorgt, minder is. Alles bij elkaar voor mij een te hoog risico. Ik koop liever een paard met een matige x-ray bemerking dan een paard met ongelijke voeten.

Boemel, ook nog nooit van die redenatie gehoord. Volgens mij is dat ook een kwestie van de veulens aan de voet van de merrie en in de opfok heel goed in de gaten houden en daar regelmatig een smid bij laten komen om dat te voorkomen. Weet niet hoe betrouwbaar deze handelaar is.

ruitje schreef:
Ja hoor, veel koudbloeden die wij fokken voeren we expres hooi in een net zodat ze een deel niet op de grond eten.
Een veulen heeft een korte nek en gaat of wijdbeens staan voor, of 1 been naar voren en 1 been naar achter plaatsen. Dat geeft 1 steile voet. Als je op tijd je management aanpast en de smid erbij haalt corrigeert het zichzelf weer.

Ik bedoelde met mijn opmerking dat ik er ook nog nooit van gehoord had, niet dat ik nog nooit van een graasvoetje had gehoord. Graasvoetjes komen idd vaker voor (al dan niet misschien wel gesteund door wat ergelijke aanleg). Ik had nog nooit van de redenatie gehoord dat door de warme zomers er nu veel meer paarden met een graasvoetje rondlopen. Daarbij vroeg ik mij af of dat niet de redenatie van de handelaar is, die goedkoop spul opkoopt en denkt het zo makkelijker te slijten met de gedachte, je kan momenteel bijna niet zonder krijgen.

En verder idd, dat veulens een graasvoetje ontwikkelen, dat kan gebeuren. Maar dat het niet gemanaged wordt door er regelmatig een goede smid bij te halen als ze nog heel jong zijn, dat is een kwalijke zaak en gaat het dier zijn leven lang onnodig last van hebben. Na 3 jaar valt er weinig meer structureel te corrigeren, dan is het alleen nog maar damage control wat de smid kan doen.

Je hebt natuurlijk ook veulens die geboren worden met een hele stijle voet, veel stijler dan een graasvoet. Dat is minder eenvoudig te verhelpen en maar de vraag of dat goed komt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 20:57

Ik vind het best logisch dat de huidige weersomstandigheden iets doen met je opfok omstandigheden. Hoe dat dan precies uitpakt weet ik nog niet. Ik vind het wel een boeiende theorie, als het gras inderdaad veel minder aanwezig is, zou het toch wel kunnen dat het iets doet? Maargoed, het kan ook een verrotte handelaar zijn :) . Overigens was mijn opmerking niet specifiek op jouw gericht :)

Je kan echt heel veel in de correctie van veulens, mijn hoefsmid doet heel veel aan correctiewerk in klinieken. Maar.... je moet snel zijn en ik heb ook wel eens 6 keer per dag een pees staan rekken bij een jong veulen. Maar daar heeft niemand zin in.

Sowieso, al die dingen die een paard tekort komt in zijn leven, haal je nooit meer in. Van tekorten of overschotten in de groei, tot wormen, tot verkeerd ruwvoer en bacteriën die dan meekomen.

Hoe meer ik weet, hoe meer het een wonder is dat al die beesten nog gezond 4 worden zeg maar :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 23:26

ruitje schreef:
Ik vind het best logisch dat de huidige weersomstandigheden iets doen met je opfok omstandigheden. Hoe dat dan precies uitpakt weet ik nog niet. Ik vind het wel een boeiende theorie, als het gras inderdaad veel minder aanwezig is, zou het toch wel kunnen dat het iets doet? Maargoed, het kan ook een verrotte handelaar zijn :) . Overigens was mijn opmerking niet specifiek op jouw gericht :)

Je kan echt heel veel in de correctie van veulens, mijn hoefsmid doet heel veel aan correctiewerk in klinieken. Maar.... je moet snel zijn en ik heb ook wel eens 6 keer per dag een pees staan rekken bij een jong veulen. Maar daar heeft niemand zin in.

Sowieso, al die dingen die een paard tekort komt in zijn leven, haal je nooit meer in. Van tekorten of overschotten in de groei, tot wormen, tot verkeerd ruwvoer en bacteriën die dan meekomen.

Hoe meer ik weet, hoe meer het een wonder is dat al die beesten nog gezond 4 worden zeg maar :')

Er bestaat ook nog zoiets als vatbaarheid. Daar is nogal bijzonder veel niet van bekend.....

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 16:27

Ik heb een paard op het oog. Heel leuk, kan veel maar is tyfus onzeker. Je moet haar de hele weg vertellen wat de bedoeling is anders denk ze dat er iets aan de hand is. Is dit iets dat uit te werken is denk jullie?

Verder is ze wel heel braaf.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 16:30

Phonix schreef:
Ik heb een paard op het oog. Heel leuk, kan veel maar is tyfus onzeker. Je moet haar de hele weg vertellen wat de bedoeling is anders denk ze dat er iets aan de hand is. Is dit iets dat uit te werken is denk jullie?

Poeh dat is wel lastig, sommige paarden zijn helemaal niet onzeker bij een bepaalde ruiter. Dus het kan zijn dat ze het bij jou niet gaat uiten. Misschien mag je haar een paar keer proberen?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 16:45

Earth schreef:
Phonix schreef:

Poeh dat is wel lastig, sommige paarden zijn helemaal niet onzeker bij een bepaalde ruiter. Dus het kan zijn dat ze het bij jou niet gaat uiten. Misschien mag je haar een paar keer proberen?

Ja, mijn probleem is dat ik ben onzeker in het begin maar zodra ik het paard ken is het geen probleem meer. Maar beteken wel dat in het begin veel bergeleiding moet hebben. Weet niet of ik daar op zit te wachten maar is wel een kwalitatief goed beest en het markt op dit moment lijkt zeer traag.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 16:55

Als jij ook onzeker bent dan zou ik het niet doen. Als je een zekere ruiter bent, dan wel.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 17:09

Gulpje schreef:

35.000 ex btw 8-) 8-)

Ik heb je even een pb gestuurd. Ik heb dit paard op het oog, althans, ik vermoed dat het om dezelfde gaat en ik ga vrijdag erheen. Ik heb nagevraagd of het paard bemerkingen heeft maar ze zei dat dit niet zo is. Ik ben benieuwd wat er dan niet goed zou zijn aan de merrie…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 17:38

Phonix schreef:

Hoe groen is dit paard? Als deze nog vrij groen is dan vind ik het geen vreemd gedrag.

Even kijken of jij voldoende zekerheid en leiderschap kan tonen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 18:00

Phonix schreef:

Mijn ervaring is, dat je er op moet zitten en gelijk het gevoel moet hebben dat je je veilig voelt, ik ben hetzelfde namelijk.

En veilig voelen heeft niks te maken met wat het paard doet, is ook nog eens mijn ervaring....
Ik had een doodbrave ruin, en toch voelde ik me niet fijn op hem, had ook met zijn grootte te maken.

Merrie van een vriendin was veel moeilijker, schoot weg soms en had wat singeldwang...daar stapte ik zo op zonder enige vorm van angst.. iedereen verklaarde me voor gek.

Ik heb dat eigenlijk altijd als ik ergens op ga zitten... Of het voelt gelijk als een ja, of het blijft twijfel achtig