oji schreef:Voeten is eigenlijk het eerste waar ik naar kijk. Ongelijke voeten laat ik een paard op staan. Naast dat ongelijke voeten zorgen voor ongelijke belasting en daarmee slijtage en compensatie blessures kunnen veroorzaken, heeft een stijle voet ook hoge verzenen waardoor het pompmechanisme van die voet, dat voor de doorbloeding van het onderbeen zorgt, minder is. Alles bij elkaar voor mij een te hoog risico. Ik koop liever een paard met een matige x-ray bemerking dan een paard met ongelijke voeten.
Boemel, ook nog nooit van die redenatie gehoord. Volgens mij is dat ook een kwestie van de veulens aan de voet van de merrie en in de opfok heel goed in de gaten houden en daar regelmatig een smid bij laten komen om dat te voorkomen. Weet niet hoe betrouwbaar deze handelaar is.
ruitje schreef:Ja hoor, veel koudbloeden die wij fokken voeren we expres hooi in een net zodat ze een deel niet op de grond eten.
Een veulen heeft een korte nek en gaat of wijdbeens staan voor, of 1 been naar voren en 1 been naar achter plaatsen. Dat geeft 1 steile voet. Als je op tijd je management aanpast en de smid erbij haalt corrigeert het zichzelf weer.
Ik bedoelde met mijn opmerking dat ik er ook nog nooit van gehoord had, niet dat ik nog nooit van een graasvoetje had gehoord. Graasvoetjes komen idd vaker voor (al dan niet misschien wel gesteund door wat ergelijke aanleg). Ik had nog nooit van de redenatie gehoord dat door de warme zomers er nu veel meer paarden met een graasvoetje rondlopen. Daarbij vroeg ik mij af of dat niet de redenatie van de handelaar is, die goedkoop spul opkoopt en denkt het zo makkelijker te slijten met de gedachte, je kan momenteel bijna niet zonder krijgen.
En verder idd, dat veulens een graasvoetje ontwikkelen, dat kan gebeuren. Maar dat het niet gemanaged wordt door er regelmatig een goede smid bij te halen als ze nog heel jong zijn, dat is een kwalijke zaak en gaat het dier zijn leven lang onnodig last van hebben. Na 3 jaar valt er weinig meer structureel te corrigeren, dan is het alleen nog maar damage control wat de smid kan doen.
Je hebt natuurlijk ook veulens die geboren worden met een hele stijle voet, veel stijler dan een graasvoet. Dat is minder eenvoudig te verhelpen en maar de vraag of dat goed komt.