Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:58

Koper schreef:
Poekkie schreef:
Jammer, veulenfoto’s in de sneeuw zijn de mooiste :

Echt wauw -O- Ik weet niet of het een nieuwe ontwikkeling is op bokt of dat ik het zelf meer ben gaan zien. Maar hoe is wat mooi staat op de foto belangrijk in verhouding tot veulenwelzijn?

Altijd maar het belang/het leuke voor de mens voorop. Bah.

Sorry hoor, het is niet zo'n gezellige post. Maar het is niet de eerste keer dat ik in dit topic sta te kijken van de mens-centeredheid die hier af en toe voorbij komt -O-

Als je dat vaker hebt in dit topic zou ik je aanraden alles niet zo enorm serieus te nemen, dat gaat vast helpen! :D

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:01

Ik snap ook niet wat Poekkie verkeerd zegt. Sneeuwfoto’s en paarden zijn gewoon erg mooi. Is toch niet dat ze dat belangrijker vindt dan welzijn en gezondheid? Al vind ik dit ook appels met peren vergelijken :')

Ik ga trouwens geen gokje doen maar duim gewoon toch mee voor een veulentje :D

imaudy

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:04

YWC, ik vind je niet fair naar TS toe. Heb jij eigenlijk wel het hele topic gelezen of kom je alleen even binnenwandelen om je eigen fokkerij te promoten?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:10

Koper schreef:
Poekkie schreef:

Echt wauw -O- Ik weet niet of het een nieuwe ontwikkeling is op bokt of dat ik het zelf meer ben gaan zien. Maar hoe is wat mooi staat op de foto belangrijk in verhouding tot veulenwelzijn?

Sorry hoor, het is niet zo'n gezellige post. Maar het is niet de eerste keer dat ik in dit topic sta te kijken van de mens-centeredheid die hier af en toe voorbij komt -O-

Helaas is dat op vele gebieden een trend, 'als de mens het maar leuk heeft, het belang van iets anders is daar dan aan ondergeschikt', een trend waar ik me al jaren aan erger.
Maar dit is niet het topic voor die discussie lijkt me.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:11

Het is ook zo erg als het veulentje in een warm stalletje ter wereld komt, waar volgens mij de dekentjes in overvloed al aanwezig zijn, met een winterwonderland buiten. :+

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:16

Koper schreef:
Poekkie schreef:

Ach, zolang TS niet probeert om het eventuele veulen eigenhandig uit de merrie te trekken om nog wat foto's te kunnen maken voor de sneeuw weg is, vind ik wel meevallen met die 'mens-centeredheid' (bizarre combinatie van Nederlands en Engels trouwens).

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:20

Ik ben anders wel voor eigenhandig eruit trekken, hebben we eindelijk ons antwoord haha

En Wintu: ik zie oprecht niet in wat het probleem is of hoe ik dierenwelzijn in het gedrang zou brengen door een grapje dat het toch wel de mooiste foto zou zijn als het veulen nu geboren wordt. Mierenneukerij zeg :')

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:23

Oei, volgens mij bedoelde poekkie het niet zo kwaad maar…. Zullen we weer gewoon gezellig verder gaan met dit topic?

Ik begin :D

Wat maakt Skyla het spannend en ik begin soms ook wel wat te twijfelen.
Had ik nou toch maar team hooi gekozen aangezien die groep altijd gelijk krijgt _O-

Maar…. Ik vind het als team veulen gelijk krijgt wel echt een heel stuk schattiger :):)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:33

Poekkie schreef:
Ik ben anders wel voor eigenhandig eruit trekken, hebben we eindelijk ons antwoord haha

En Wintu: ik zie oprecht niet in wat het probleem is of hoe ik dierenwelzijn in het gedrang zou brengen door een grapje dat het toch wel de mooiste foto zou zijn als het veulen nu geboren wordt. Mierenneukerij zeg :')

Ik heb jou niet genoemd en bedoelde mijn opmerking vooral in het algemeen?

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:43

Ok...klaar nu lieve mensen, laten we weer lekker gaan gokken?
Ik twijfel nog steeds en zat in team 'denkhooimaarhoopveulie' ofzoiets.
19-2 ben ik jarig en die datum staat er nog niet bij, doe mij die maar! Maar stiekem hoop ik dat je niet zolang hoeft te wachten want ik had t vorig jaar, 3 maanden op de bank geslapen zodat ik de stal goed hoorde en s nachts eruit om te checken...mooi geen veulen hoor in die fjord van mij!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:52

3 maanden? :oo

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 20:01

Oh jongens wel lief blijven hè, het ging zo goed *\o/*

Lief dat mensen het voor Skyla en mij opnemen en mijn overwegingen hierin wel begrijpen. Maar ik snap ook dat er mensen zijn die vinden dat ik de boel op deze manier nodeloos ingewikkeld maak en mijn manier van denken/kijken niet begrijpen. En dat mag natuurlijk ook! Ik wordt blij van alle lieve mensen die hier meeleven en meedenken. Voel je dus echt niet schuldig Celebi, jouw vraag kwam vanuit oprecht interesse en die betrokkenheid is alleen maar mooi. En hoewel de kritische posts die eruit voortkomen me wel raken kan ik het ook wel plaatsen, ik doe niet wat de norm is en dat roept soms ook wat op bij mensen. Ik ga ervanuit dat de mensen die kritisch reageren ook paardenliefhebbers zijn en zich oprecht zorgen maken vanuit hun eigen referentiekader. Het vraagt dan ook wel moed om tegen de stroom van een topic in toch je zorgen te uiten. Gelukkig zijn deze zorgen bij Skyla ongegrond en hebben de meeste mensen in dit topic dat ook goed door, super fijn!

Ik las de opmerking van Poekkie ook als een grapje maar ik moet iedereen ook teleurgestellen, hier in het noorden ligt nauwelijks sneeuw :n De sneeuw die viel is eigenlijk meteen weer gesmolten -O- Dus daar hoeven we gelukkig ook niet meer over in discussie :+

Een goede herstart Melzazu! Skyla maakt het inderdaad super spannend, ik wilde dat ik mijn team twijfel nooit verlaten had :') Ik zie steeds wat anders, heel irritant... Maar Skyla is nog steeds happy gelukkig!

Nu lief voor elkaar blijven hè :+: :') Kusje van Skyla!
Afbeelding

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:09

Knuffel terug aan kleine knappe Skyla! <3

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:45

Stille meelezer die elke dag wel even een kijkje komt nemen...

Ben team #erzitiniedergevalhooiinenhoopookopeenveulen :+

En als dat veulentje zichzelf laat zien is dat op 3 februari, merrie, vos met veel wit, naam suggestie Anna

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:04

Ook een stille meelezer maar twijfel over welk team :) Op de standfoto’s zou ik zeggen niet drachtig maar die ‘plopjes’ in de filmpjes vind ik wel erg apart..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:06

Goed dat je die plopjes nog even aankaart. Ik vind het zo lang duren dat team hooi aantrekkelijk klinkt, maar door die filmpjes blijf ik bij een veulen. <3

Ben heel benieuwd of je het op een gegeven moment echt gaat merken dat het eraan zit te komen of dat er gewoon opeens 'oeps' een veulen naast ligt. :')

IrisJulyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:13

Hier ook een stille meelezer. Ik ben twijfel ook heel erg over welk team. Ik hoop team veulen.. Open elke keer dit topic met de hoop dat er een veulentje geboren is.. <3

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:14

Hahaha......ik blijf bij mijn eigen gedachten !

Ik denk hooi :D ......maar stiekem hoop ik toch ook op een veulentje /3 .

En voor alle serieuze bokkers onder ons; neem alles niet met een korreltje zout maar met een kruiwagen :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 21:26

Ik vind het zo leuk dat zoveel mensen meeleven! Het blijft ook steeds wel echt een wisselend beeld wat ze laat zien... Ik zag vanuit mijn ooghoek een grote bewegingen in haar buik waar ze bijna van stond te schudden maar ik stond niet bewust te kijken dus ik twijfel aan mezelf. Toen ik daarna tijdenlang ingespannen naar haar buik stond te staren gebeurde het uiteraard niet meer... En ze blijft nog steeds geen overtuigend drachtige buik hebben... Ik hoop dat ik binnenkort weer een scherpe foto van de uier kan maken want die voelde wel iets anders (maar ook dat kan wishful thinking zijn).

En een kruiwagen zout is bij dit topic inderdaad wel nodig silvia58 :') Dat helpt ook weer goed tegen gladheid en sneeuw enzo :+

Goklijstje:

Juval: 16-01 stippelmerrieveulentje
Tiwi1969: 17-01 stippel vos hengstje
La_Lune: 17-01 bruin merrietje
Cariena1: 17-01 zwart wit spikkel merrie

Danielleeee_: 18-01 zwarte merrie
Lente: 19-01 hengst
Olikea: 19-01 zwarte hengst
Dalena: 19-01 hengstje
xYaartje: 20-01 merrie
Miran: 22-01 vos merrie
Imaudy: 22-01 zwart stippel hengstje
RanjaRietje: 24-01 merrie
Maralyn: 24-01 merrie, vos met witte aftekeningen
Taucha: 25-01 hengstveulentje met hier en daar een vage grijze of zwarte aftekening
Melzazu: 25-01 zwart hengstveulentje
Senna21: 25-01 zwart spikkel hengstje
Kookaburra: 26-01 vos-appaloosa merrieveulen
Alenthe05: 26-01 merrie vos met spikkels op dr kont
Hahahatsjoe: 26-01 merrieveulentje
Ponytante: 27-01 vos stippelmerrie
Linnie050: 27-01 merrie
Mendi: 27-01 merrieveulen, vos met appaloosa kenmerken
Jaydee_WP: 28-01 zwarte merrie
Jindai: 28-01 voskleurige merrie, met wat stippen op haar kont
Froukje_J: 29-01 zwart hengstveulen
Artimes: 29-01 vos met witte stippels
Eefsel2109: 29-01 stippel hengstje
Storm: 30-01 voskleurig merrieveulentje
Wintu: 31-01 zwarte merrie
Stal_Fiore: 31-01 zwart Appaloosa merrie
Jeetje77: 31-01 groene ruin met roze appeloosa kenmerken
Marga1: 01-02 merrie zwart met een paar witte vlekken
Marcella: 01-02 vos
Shirley: 02-02 voskleurig merrietje
Chibi2: 02-02 bruin stippelhengstje
Urielle: 03-02 vospanterbonte merrie
Koper: 03-02 zwarte merrie
Omany: 03-02 bruin hengstje met spikkels
Woestein: 03-02 merrie, vos met veel wit, naam suggestie Anna
Wecha: 04-02
Hettieheks: 04-02 bruin merrietje
Swift: 08-02 vos stippel hengst
Celebi: 10-02 verjaardagveulen met feesthoed en een slinger om de nek
Nicky1963: 12-02 vosmerrie met appaloosakenmerken
Kloesje: 12-02 hengst appie
Charaz: 14-02 hengstje
ChantalAM: 15-02 merrie black appaloosa
Myk_en_shant: 16-02 stippel hengstje met voskleurige stippen
Pubelia: 17-02 zweetvos hengst
Lucia88: 19-02 zwart hengstje
Gypsy: 20-02 appaloosa merrieveulen
Afanaisa91: 22-02 vos hengstje met stippen
Laatst bijgewerkt door Swift op 18-01-24 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:42

Niemand heeft een gok gedaan op mijn verjaardag trouwens. Zal ik 'm er dan toch nog even tussen schuiven?

10 februari een verjaardagveulen met feesthoed en een slinger om de nek. Y)(^)

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:46

Ooo sorry ikben de kleur vergeten zie ik! Daar ben ik echt heel slecht in, zeker met erffactoren en dat soort dingen, dus doe maar zwart. Ik vind zwarte Shetlanders gewoon schattig... en hengstveulen denk ik, mannen houden toch minder van kou dus daarom blijftie nog lekker warm binnen zitten? :P

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:52

Vraagje aan #teamhooi.
Zonder het een ellendig lang discussie onderwerp te laten worden, hoe kan de puntbuik verklaard worden en de bewegingen op het filmpje?
Ik heb uren bij mijn pony's in de stal gezeten maar nog nooit zulke extreme bewegingen gezien. En dat was ook een dikke Shet met teddyberen vacht :+

Oprechte vraag, misschien gebeurt het bij paarden wel vaker dat de buik alle kanten op beweegt maar ik heb het in iedergeval nooit zo gezien bij mijn paarden .

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:56

Celebi schreef:
Niemand heeft een gok gedaan op mijn verjaardag trouwens. Zal ik 'm er dan toch nog even tussen schuiven?

10 februari een verjaardagveulen met feesthoed en een slinger om de nek. Y)(^)

Oeioei feesthoeden en slingers zelfs voor die arme merrie? Waar is Koper? :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:28

Mag allemaal van zeer zacht fluffy materiaal hoor. :+

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:48

Nyaleti schreef:
Vraagje aan #teamhooi.
Zonder het een ellendig lang discussie onderwerp te laten worden, hoe kan de puntbuik verklaard worden en de bewegingen op het filmpje?
Ik heb uren bij mijn pony's in de stal gezeten maar nog nooit zulke extreme bewegingen gezien. En dat was ook een dikke Shet met teddyberen vacht :+

Oprechte vraag, misschien gebeurt het bij paarden wel vaker dat de buik alle kanten op beweegt maar ik heb het in iedergeval nooit zo gezien bij mijn paarden .

Die puntbuik kan vertekenen met hoe de vacht ligt. als ze nat zijn of droog geeft een ander beeld. Sommige pony's hebben ook net daar wat langer haar zitten. Of misschien zit ze wel met iets anders. Ze eet blijkbaar niet veel, misschien heeft ze ergens last in haar buik (wormen of zand) of aan haar tanden wat een ander figuur kan geven. Of ze heeft een winterlaagje opgeslagen.
(Op dat punt snap ik dat 'testen' ook wel. Als er sprake is van veel veranderend gedrag en weinig eten en er zit geen veulen in, kan het belangrijk zijn dat verder te onderzoeken voor de pony. Maar in hoeverre dat veranderd gedrag echt zo verschillend is weet alleen Swift. Plus dat het verstandig kan zijn om een drachtige merrie extra te voeren (merriebrok, bepaalde vitamines), wat je bij een lege shet misschien net niet wil)
De bewegingen in de buik kunnen darmen zijn. En die kunnen flink bewegen. Ik heb zo ook een shet gehad waarvan ik zéker was dat ze drachtig was, want die buik bewoog, pfieuw. Ze had ook bij een hengstje gelopen bij de vorige eigenaar. Nooit een veulen uitgekomen haha.
Plopjes kunnen ook onderliggende spieren zijn die bewegen. Ook als een paard niet zichtbaar erg beweegt, beweegt er soms meer dan je denkt.

Het is niet omdat ik in team hooi zit, dat ik daarmee wil zeggen dat er geen veulen in KAN zitten. Ik ben alleen (nog) niet overtuigd volgens de beelden die we al gezien hebben.