Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:27

Deze meelezer komt ook maar weer even onder dr steen vandaan :')

Als het goed is komt die van mij begin maart "naar huis". Wil eigenlijk kort daarna o.a. de tandarts een keertje laten komen. Geen idee eigenlijk hoe het er verder qua gebit voor staat := en daarna wrs afhankelijk van wat ze zien/moeten doen en aangeven dat verstandig is, en anders ong. 1x per jaar denk ik?

Qua beleren ben ik wel van plan dit met een boomzadel te doen. Eerst idd maar rustig opbouwen naar dekje/deken, longeersingel, evt. BBP (voor het gevoel, ga er niet met BBP voor het eerst opzitten := ). Vriendin van mij (op dezelfde stal) heeft meerdere zadels en ze had het er al wel een keer over gehad dat ik wrs in het begin wel even mocht kijken of zij iets passends had zodat ik, als ze eenmaal een paar keer OHZ is geweest wat makkelijker voor een eigen zadel kan kijken. Tegelijkertijd begreep ik laatst ook dat er "binnenkort" nog een zadelmaker/-passer naar stal zou komen dus moet ook even kijken wanneer dat is en hoe dat valt met hoe ver ik ben qua beleren en hoe dan verder. En als ik met beleren denk, ik wil hier niet als eerste op mag iemand anders het begin even doen en kijk ik als ze terugkomt wel naar een zadel via een passer oid. O.a. de Country Mill is hier ook niet heel ver vandaan :)

Welkom nog iedereen die de afgelopen weken weer is aangehaakt!
En fijn dat je er nog bent Zertab!
Rocamor, ik vind jouw beest zo ruig maar zou niet willen ruilen haha. Denk dat ik met mijn "vossemerrie" ook nog wel genoeg te stellen ga krijgen :')
Sherivey wat fijn dat het steeds beter gaat!
Verder leuk om te zien hoe iedereen zo bezig is met hun jonkies!

Hier gaat de mijne binnenkort op de foto. Vind t stiekem best even spannend := En wil dr dan eigenlijk gelijk ook even (laten) meten, eens zien hoe groot ze nu is :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:55

Sababber schreef:
Zertab schreef:
Iemand tips hoe ik dit het beste kan doen? Pharon loopt dus correcter aan de lijn met een kaptoom. Maar hij is ook een hoofdstel gewend en ik wil wel dat hij dat gewend blijft zeg maar. Maar natuurlijk ook een correcte houding aanleren. De kaptoom kan niet over het hoofdstel heen en aan mijn kaptoom kan ik geen bit bevestigen.

Ik zou er hoofdstel gewoon in doen met andere zaken, bij aan de hand stappen/grondwerken. Of hem even in doen op de poets plaats en weer uit doen, daarna de kaptoom om doen. Moet je wel een paard hebben wat rustig blijft staan op de poets plaats.

Dit idd of opzoek gaan na een kaptoom waar het wel kan.. misschien via mp. Of tijdelijk lenen van iemand op stal..

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:10

Met grondwerk heeft hij altijd gewoon zijn halster om, maar misschien inderdaad eens in de week even aan en een rondje lopen :)

Ik heb overigens geen poetsplaats of stalgenoten. ;)
Pharon is van een particulier die zijn paarden aan huis heeft.

Sababber

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:22

Hoeft niks te zeggen toch? Ik heb de paarden ook aan huis gehad als particulier en had daar een betere poets plaats dan ik nu pension heb. := thuis had ik ook een longeercirkel, die hebben we hier ook niet ;(

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:30

Hoeft zeker niets te zeggen! En mis eerlijk gezegd de stalgenootjes ook niet. Heerlijk rustig nu...

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:36

Als de basis er in zit verleerd hij het in hebben van een hoofdstel toch niet zo snel?
Ik heb eigenlijk altijd een touwhalster om maar soms werk ik aan de hand met stal halster of showhalster. Maakt geen verschil, ze reageert net zo scherp op mijn hulpen. Of werkt dat met hoofdstel weer anders?
Geen idee van, hier krijgen ze pas na een maand of twee inrijden pas een hoofdstel.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:55

Je kan evt ook de neusriem en frontriem van je hoofdstel halen en zo over de kaptoom doen.

Ik heb bewust een kaptoom gekocht met bit riempjes, solana kent het bit nog niet, eerst komt de tandarts volgende maand, ze is al wel aan het wisselen wat heb een fietsen rek gespot, geen tanden helaas.

Wennen aan bit ga ik tzt doen aan de kaptoom, ik wil niet longeren met een bit, alleen met kaptoom
Druk op bit, directe en indirecte teugelhulpen leer in aan aan de hand.
Heb dit eerder gedaan zo bij een jong paard en vond dit fijn werken.
Zo heeft ieder z'n eigen manier natuurlijk.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 00:24

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 00:34

Zertab schreef:
Iemand tips hoe ik dit het beste kan doen? Pharon loopt dus correcter aan de lijn met een kaptoom. Maar hij is ook een hoofdstel gewend en ik wil wel dat hij dat gewend blijft zeg maar. Maar natuurlijk ook een correcte houding aanleren. De kaptoom kan niet over het hoofdstel heen en aan mijn kaptoom kan ik geen bit bevestigen.

Even een goede kaptoom Bestellen van leer, 1 die ook. Bit clips. Heeft zodat je bit eraan kan. :D
Die van agradi zijn niet zo duur en bevallen erg goed, meerdere lesklanten hebben die :)

De reden dat hij met hoofdstel naar buiten kijkt is omdat je dat tussen stukje aan het bit hebt hangen. De druk komt dan op de buitenste bitring waardoor je paard naar buiten kijkt. :j

Longeren met een goed passende leren kaptoom is eigenlijk heel vriendelijk ook, omdat een bit gemaakt is voor druk naar achteren (de ruiter hand, vanaf de rug) en met longeren aan het bit, komt de druk zijwaarts, waarvoor het bit niet gemaakt is en het bit dus zijn werk niet goed kan doen en het paard verwarring geeft.

Geen kritiek overigens hoor! Iedereen moet doen wat ze zelf graag willen. Puur omdat je erna vroeg en het naar buiten kijke. 2x eerder genoemd had. :j

Hopelijk kan je er wat mee :D

En je kan natuurlijk ook wandelen met het hoofdstel in.

Afbeelding
Dit is mij kaptoom, deze is van barefoot, omdat mijn paard een belachelijk groot hoofd heeft. :')
Hier was hij net geleverd, maar aan de zijkant van de neusriem. Zie je de bit riempjes zitten :j

Voor mijn jonkie ga ik gewoon die van agradi bestellen :D

Edit deze:
https://www.agradi.nl/kerbl-kaptoom-lee ... -zwart.htm

Het ijzeren deel geeft steun en gaat schuiven tegen. Die van barefoot heeft dat ook erin zitten.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 00:40

Rianne1807 schreef:
Je kan evt ook de neusriem en frontriem van je hoofdstel halen en zo over de kaptoom doen.

Ik heb bewust een kaptoom gekocht met bit riempjes, solana kent het bit nog niet, eerst komt de tandarts volgende maand, ze is al wel aan het wisselen wat heb een fietsen rek gespot, geen tanden helaas.

Wennen aan bit ga ik tzt doen aan de kaptoom, ik wil niet longeren met een bit, alleen met kaptoom
Druk op bit, directe en indirecte teugelhulpen leer in aan aan de hand.
Heb dit eerder gedaan zo bij een jong paard en vond dit fijn werken.
Zo heeft ieder z'n eigen manier natuurlijk.

Leuk! Zo wil ik het ook gaan aanpakken inderdaad :D

Maar inderdaad iedereen zijn eigen weg natuurlijk :j

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 08:20

Stille meelezer hier, af en toe kom ik even onder mijn steen vandaan :=

Qua zadel, ik ben begonnen met een dekje ook erop leggen. Daarna heeft ie een singeltje om gehad en daarna een zadel. Wel heb ik ervoor gezorgd dat er een touw voor de borst langs loopt bij zowel de singel als het zadel. Mocht hij dan los gaan, dan is er geen kans dat de boel naar achteren schuift en om de flank komt, dat zorgt voor zo veel stress bij die paarden, dat ik dacht echt wil voorkomen. Overigens had ik Replay goed voorbereid met grondwerk etc. Ik mocht hem overal aanraken en overal borstelen. Hij heeft dus geen pas verkeerd gezet, niet gebokt etc.

Momenteel heb ik geen passend zadel voor hem (tussen de 8 zadels die ik heb *rolt met ogen*), dus ik werk hem niet te veel met het zadel op, want ondanks dat het niet zo veel veel kwaad kan als het gewoon op hem ligt, wil ik niet dat hij spieren opbouwt hiermee, want dat gaat mis. Ik heb dus het best passende zadel dat ik heb er af en toe op.

Voordat ik echt met zadel ga werken, ga ik een ander zadel voor hem aanschaffen en die gaat ieder half jaar (of indien nodig vaker) worden nagekeken door de zadelmaker. Ik ga óf een Ikonic (maar ik denk dat Replay daar niet de juiste vorm rug voor heeft) óf een Bates zadel aanschaffen. Waarbij ik dus lichte voorkeur heb voor die tweede. Ik ben al af en toe op marktplaats aan het kijken. Voordeel van deze zadels is dat ze aanpasbaar zijn, waarbij de Bates een lucht gevuld kussen heeft en dus nog makkelijker aangepast kan worden. Zo hoop ik dus ervoor te zorgen dat Replay van begin af aan een passend zadel heeft om spieren mee op te bouwen en later op te gaan zitten. Niks is belangrijker dan passend spul vind ik en daarom schaf ik gelijk een passend zadel voor hem aan. Dan heeft hij nooit het gevoel van pijn door het rijden.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:38

Nadine, ziet er inderdaad uit als een stevig en fijn kaptoom hierboven. :j

Zertab, fijn dat het nu allemaal weer goed gaat!

Hier ook eerst beginnen met een zadel wat voor het oog goed past. Gelukkig inmiddels icm zadelpassers wel redelijk wat oog voor kunnen ontwikkelen gelukkig.
Zodra hij een beetje normaal ohz loopt mag hij zijn eigen zadel. Ben er nog niet uit welke dit wordt. Moet voor beide fijn zijn. Heb mijn Antares vorig jaar verkocht omdat die niet meer goed paste op zijn moeder en helaas moeilijk aan te passen...

Verder als ik er al ben, werk ik enkel los in de paddock/weide. Hij kan dus weglopen als hij wil, maar doet dit eigenlijk weinig. Heb hem afgelopen weekend een singel met dekje opgelegd, maar echt 0 reactie. Loopt ermee weg alsof er niks anders is.

Afbeelding

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:02

@Selente, wat heerlijk dat je zo in vrijheid kan werken! <3

Hier gisteren het plan om vandaag weer eens te oefenen met al het tuig en dan eventueel wat te gaan lange lijnen. Helaas gooide het weer roet in het eten, want vanochtend sneeuwde het -O-
Zorgde wel voor een mooi plaatje <3

Afbeelding

Dus uiteindelijk maar gewoon een beetje rondgewandeld in de besneeuwde bak, dat was erg interessant, zo probeerde ze te rollen maar halverwege toch maar niet, was toch te koud :))
Ze liet ook nog wat mooie pasjes zien :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:03

Hoeveel liksteen mineraal zonder smaak zeg maar .. vinden jullie jonkies niet zo lekker... ( mij monster liksteen ook echt ze op maar ik vind vrij snel maar ben ook van mening dat ze het niet uit verveling doet alleen toegankelijk voor haar op stal savonds snachts maar vanaf november tot nu heeft ze haar 2e baksteen al op.. wat vinden jullie normaal..
Mijn andere paard ligt met vlagen maar doet bijna een jaar over de zelfde soort steen

Ze krijgt een vitamine brokje er bij ( ook al even overgedoseerd in de hoop dat ze zou stoppen) en smorgens ren handje musli en altijd een net met sto om te knagen en ruim voordroog

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:01

Pharon deelt zijn liksteen met twee anderen, die gaat ook best hard. Sinds december erin en nu al halverwege. Maar goed dat is met drieën natuurlijk. Hij krijgt verder voldoende hooi en basis brok 2 scheppen per dag.

Bedankt voor alle reacties! :) Is misschien ook wel zo, dat hij het niet zomaar verleert. Ik heb natuurlijk een kaptoom gekocht omdat het vriendelijker is en een inwerking op de neus heeft ipv op de onderlagen en je dan dus geen valse knik krijgt. Om het zo even te noemen. Ik heb het niet zomaar zonder research gekocht ;)
Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik dat tussenstukje weghaal aan de longeer lijn.

Maar heb bij Agradi een mooie leren kaptoom gevonden, voor nu €40,- en ook te gebruiken als hoofdstel. Dus die heb besteld :'). Dan leert hij ook al met bit in die juiste stelling aannemem.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:08

Ik ben zo trots, Utopia die Mia beleert zei afgelopen week opeens dat ik haar zelf mocht proberen als ik kwam. Ik was er zondag dus om haar te bezoeken en mocht dus voor het eerst opstappen omdat ze zo braaf en al zo stabiel is. Dit was dus de 7e x onder het zadel en de 4e keer los. Ik ben zo trots en blij dat k er gewoon al op mocht. NU ben ik niet helemaal bleu en heb op hoog niveau gereden en zelf paarden beleerd vroeger, maar nu met kids durf ik het niet meer aan om de eerste stappen te zetten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:56

Oh wat gaaf! <3

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 21:39

Heel gaaf, ziet er ook al super stabiel uit.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 21:59

@Mer1980 ziet er super uit :j

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 23:41

Super gaaf Mer1980, ziet er ook echt al netjes uit!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 15:42

Ohhhh wat tof!

Zertab, welke heb je besteld? 40 euro is inderdaad niet duur!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 16:46

Onyks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 17:00

Zertab schreef:
Nadiine__x schreef:
Ohhhh wat tof!

Zertab, welke heb je besteld? 40 euro is inderdaad niet duur!

https://www.agradi.nl/harrys-horse-kapt ... vEQAvD_BwE

Ik heb deze in full, maar hij is te groot voor mijn paard. Als iemand deze wil overnemen, stuur maar een dm!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 17:17

Mer, dat ziet er goed uit zeg!

Hier eindelijk droog en een lekker zonnetje, ligt de bak onder een lading sneeuw, valt er weer niks te doen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 18:01

Hier een hele stoute 3,5jarige fjord die zich verveelt. Begint allerlei dingen te slopen die hij tegen komt. Dus ondanks de drek van sneeuw en zand toch maar even aan de longe gezet. Puur braaf om mij heen stappen, bitje in. Even koppie aan het werk zetten. Nu heeft hij iets om over na te denken hoop ik en houdt hij zich weer even rustig _/-\o_