Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 19:51

@maartje spannend hoor hihi, gaat vadt helemaal goed!

@babootje wat een brave pony ehh paard haha

Hier bezig geweest met het aanleren van een stuur. Gister met de kaptoom geprobeerd, maar dat werd niks. Vandaag met zn gewone halster ging het stukken beter! Hij vondt het wel wat lastig, maar hij heeft het moment ook een beetje dat hij saggo wordt als hij het niet direct snapt. Hij moet echt nog leren om te leren :j

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 20:55

Wat een verschil een ander bit kan maken… echt nog niet optimaal maar zoveel meer rust met zijn hoofd, zelfs stukjes echt mn hand opzoeken, afknabbelen veel makkelijker sturen.

Had als test nu een Neue Schule watertrens ingehangen… super licht bitje en hij kan makkelijker zijn tong kwijt zo lijkt het

Hier word ik zo gelukkig van!

dieseltje09 schreef:
Als we toch over bitten en hoofdstellen bezig zijn. Ik rij Niko nu in met een KK bustrens, dubbelgebroken anatomisch bla bla(14mm dik). Maar krijg steeds vaker het idee dat hij dit echt geen prettig bit vind. Zn mond is niet mooi gesloten, bit zit echt in de weg lijkt het. Hij reageert er ook heftig op. Gister toevallig voor het eerst met zijn “echte” hoofdstel gereden(daarvoor telkens met de kaptoom en dubbele teugel, dus zowel op de sidepull ringen als het bit om bit rustig te introduceren)
Maar daar was hij gister dus best best bozig op, keer met zn hoofd slaan, keer echt protest omdat we toch echt moesten sturen… daarna teugels lang, alle druk eraf en toen stapte hij gewoon braaf door. Probleem zit dus echt op de druk van het bit lijkt het.

Ik wil dus kijken naar ander bitje maar even de vraag wat dan. Tandarts van de week gaf al aan dat hij niet de wereld van ruimte had en meer dan 14mm word moeilijk. Neig om te kijken naar een myler maar ben bang dat die best pittig is voor een jonkie. Aan de andere kant geld dat niet voor elk bit?

Raineri

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:38

Droevig nieuws, ik kom net terug van de kliniek en het is wel einde verhaal. Ze heeft een ongeluk gehad, ik laat haar denk ik eind mei inslapen

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 11:42

Raineri schreef:
Droevig nieuws, ik kom net terug van de kliniek en het is wel einde verhaal. Ze heeft een ongeluk gehad, ik laat haar denk ik eind mei inslapen

Och nee.. Heel veel sterkte Y;(

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:40

Ach nee, wat een vervelend bericht Raineri.
Heel veel sterkte en hopelijk kan je deze tijd nog wel van dr genieten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:55

Raineri schreef:

Ah nee joh wat naar! :knuffel:
Had ze dan achteraf gezien iets gebroken of zo?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 13:28

Raineri schreef:

Neeee wat erg!
Is ze zo stuk?
Heel veel sterkte hoor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 13:48

Ooo wat naar Raineri. Heel veel sterkte...

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 14:04

Oh wat erg Raineri.. Wat is er gebeurd? Vreselijk...

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 14:09

Raineri schreef:

Hè bah dat is ook niet het nieuws waar je op hoopt. Heel erg veel sterkte :knuffel:

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 14:31

Enkele weken geleden viel mij op dat ze wat scheef lief, over de benen goed. Maar de alarmbellen gingen wel af direct, rugproblemen oid bij een jong paard vind ik tricky. Nog nooit heb ik verder ook maar iets gezien of gemerkt. Vandaag waren we bij de kliniek en uit de echo bleek dat ze traumatische artrose heeft in haar SI. De zenuw was nog niet bekneld maar de prognose was wel slecht. Ik kan inspuiten en leuren aan het beest maar ze is nog niet eens 3. Is dat wat ik wil? Ook voor haar? Hij gaf aan dat het absoluut nog slechter zal gaan worden overtijd. Ik wil nog wel even een andere DA spreken over de prognose en wat er te doen is. Maar haar welzijn staat voorop. De diagnose is glashelder, het was overduidelijk te zien op de echo. Een rijpaard wordt het niet, lijkt me ook niet ethisch het proces verder te versnellen door erop te gaan zitten. Realistisch gezien, wat kan een andere da zeggen? Een behandeling wellicht waardoor het leefbaarder wordt. Maar hoe zeer ik het ook wel zou willen horen, hij gaat niet zeggen: wat een oetlul die andere arts, hij zit er volledig naast. En zelfs al kan ik het remmen, wie zegt dat dat lompe beest nooit meer onderuit gaat? Ik zie haar regelmatig gestrekt gaan omdat ze zo wild doet.

Ik ben gewoon zo verdrietig, alle dingen die ik nog wilde doen met haar kunnen niet meer. Had ik maar eerder iets gezien aan haar. Ze was echt mijn allerbeste vriendje. Ik had me voorgesteld dat ze bij mij zou blijven tot ze een ouwe taart is..

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:58

Afschuwelijk Raineri. Zo jong nog. Heel erg veel sterkte!!! :(:)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 17:14

Pff echt heel erg!
Sterkte met het maken van de juiste beslissing :knuffel:

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 17:16

Nou wat ben ik blij dat ik tandarts nr 2 heb laten komen. Nu is Jan Kroes geweest, en die staat wel bekend als de beste in de regio dus ik had zoiets als hij ook zegt, niets aan het handje in het bekkie, dan geloof ik dat.
Maar dat zei hij dus niet :x

Owen had heel veel druk op zijn kiezen door hoogteverschil, daardoor ook diastasen waar vuil in gaat zitten en wat heel erg veel pijn kan veroorzaken. Het was behoorlijk ernstig hoeveel druk erop stond. Nu alles mooi uitgebalanceerd, diastasen goed schoongemaakt en dat komt in de komende jaren weer goed als ik hem elk half jaar goed laat uitbalanceren, wat we uiteraard gaan doen. Dit had TA 1 volledig gemist. -:(-

Arm dier, snap nu ook waarom hij zo moeilijk doet met appels. Gelukkig had ik meteen een slecht gevoel bij die tandarts en heb ik naar dat gevoel geluisterd, ipv naar de adviezen die ik van sommige kreeg dat de eerdere TA van een prima kliniek kwam en dat ik geen spijkers op laag water moest zoeken. Hij had gewoon pijn. Nu weer tot na de pasen vrij om alles in de mond te laten helen en de nieuwe balans in het gebit te laten wennen en dan hopelijk gaat ie het bit wat beter accepteren.

Bij ons is er dus door al die overgevoeligheid in de mond erg weinig progressie geboekt de afgelopen maand, maar het belangrijkste is dat de pijn in de mond nu opgelost is. Ik vind het wel sneu, je wilt je jonge paard gewoon alleen maar goede en fijne ervaringen meegeven. Wel superblij dat ik nu wel zeker weet dat het gebit goed aangepakt is en dat (terecht) knagende gevoel van is het wel echt goed, nu weg is.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 17:27

Goed dat je naar je onderbuik gevoel heb geluisterd.
Belachelijk toch he.
Denk je goed te doen.
Ik heb altijd Daan staller.
Komt geen ander hier meer over de vloer.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 17:57

Dat is ook wat zeg! Zo zie je maar weer dat je gevoel vaak wel goed zit. Voor je (en hij) het weet heeft hij geen last meer en is alle ellende vergeten ;)

Stip gaat in juni (als het goed is, want hij gaat mee in de ronde bij andere) ook naar de tandarts. Zij verdoofd ook, dus dan kan je net ff beter alles bekijken.

Ik hoop dat ik zowel bij haar als bij de osteopaat filpmjes mag maken. Dan kan ik daar weer een leuk "apk" filmpje van maken voor op zijn youtube kanaal. De smid kan er dan ook mooi bij :D

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 18:04

Heel veel sterkte Raineri

@oij dat heb ik met mijn vorige pony ook een keer gehad bij een tandarts... echt precies het zelfde

Bas heeft wat last met wisselen sinds deze week... dus hij heeft even rust. De chiropractor (tevens da) komt volgende week hem helemaal checken, hopelijk vindt ze geen rare dingen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 18:30

hiphorse schreef:
@oij dat heb ik met mijn vorige pony ook een keer gehad bij een tandarts... echt precies het zelfde

Is toch erg, een slecht uitgebalanceerd gebit kan voor zoveel problemen zorgen in de toekomst. Je zou eigenlijk mogen verwachten dat paardentandarts net als paardenarts gewoon een beschermd beroep zou moeten worden met een gedegen opleiding en diploma. Nu kan elke gek zich uitgeven voor paardentandarts volgens mij en elke DA kan het gebit erbij mee pakken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 18:31

Leuk Babootje, Polletje staat in uitgelicht!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 18:36

Hier ook altijd jan kroes en zijn team.

Al had ik keer ook een da (die toen al ging stoppen die bij hem toen hij nog werkte bij jan kroes, ging voor zich zelf beginnen ) waarbij die da nog stukjes wolfskiezen had laten zitten.

Half jaar later weer laten controleren en
Jan kroes vroeg wie hem vorige keer gedaan had. In zeg 1 van jou collega’s maar hij werkt niet meer bij jou. Nou jan was niet zo blij..

Ik zelf vind jan kroes en z.n team heel vriendelijk en mee denkend. Ook toen ik door andere dieren kliniek werdt afgekat. (Ga verhaal niet op inet zetten) en ik hun belde waren ze heel vriendelijk en konden ze me gerust stellen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 18:42

Raineri schreef:

Heel veel sterkte

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:03

Ja, je moet er altijd maar op vertrouwen dat iemand weet wat hij doet... helaas weet je het altijd pas achteraf :(

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:16

Sterkte Raineri!

Hier komt de tandarts volgende week weer, maar ik vermoed dat het wel mee gaat vallen. Tot nu toe iedere keer weinig bijzonders

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:49

Hallo allen!

Weer even een update vanuit Liam en mij!

We staan nu 1,5 maand op onze nieuwe stal.
Bij ons vertrek liepen de gemoederen hoog op. We werden door de man van de stalbaas gehinderd bij ons vertrek met zijn shovel. Hij zette ons klem al claxonnerend naast de trailer waar Liam instond en plaatste de 'arm' van de shovel voor onze bumper. Liam was compleet over de zeik (en ik ook) en stond te zweten in de trailer.

Liam is in de 1,5 maand tijd dat we op ons nieuwe plekje staan 3x gewassen met Byemite tegen de luizen en mijten. (geen mijten/luizen gezien, wel de symptomen)
Krijgt nu een 10-daagse zandkuur van psylliumzaad, hij was zo ontzettend aan de diarree 3/4 dagen voor de kuur, het werd elke dag erger. Zijn drollies zijn nu weer prachtig. (bijzonder hoe blij je kunt zijn met goeie oliebol :+ ) Er zit nog wel veel zand in zijn mest, dus nu wachten op advies van de DA of Liam nog wat langer psylliumzaad gevoerd gaat krijgen, of dat er toch iets anders is wat zand uit zijn darmen zal halen.

Ook ben ik gestopt met het paardrijden bij de manege, en rijd ik op het moment nog een paard voor iemand anders, zodat ik Liam nog ff kan laten staan en chillen. We maken regelmatig wandelingen samen en hebben ook wel eens een fotoshoot gehad samen. Echt genieten! <3 We beginnen zo langzamerhand weer met grondwerk, omdat ik hem zo min mogelijk stress wil bezorgen, ook vanwege de verhuizing.

Ik wil eigenlijk vooralsnog Liam gaan beleren onder zadel in juni/juli 2023.
Mijn instructrice gaf aan dat Liam er klaar voor is en als we hem op de juiste manier begeleiden in het proces 2/3x in de week een minuut of 20 rijden, het prima moet kunnen.

Hoe staan jullie hierin? Ik vermoed dat Liam qua wisselen 'laat' is en dus wel 3+ zal zijn bij het beleren onder zadel.

Groetjessss!

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:20

Sterkte Raineri, wat verschrikkelijk zeg.

Jaimy - ik vind 3.5+ echt minimaal. Persoonlijk ben ik van niet voor 4/5 jaar beleren en vanaf de grond veel doen.
Maar dat is mijn mening. Zelf ben ik pas sinds dit jaar echt aan het rijden en ze word in July 6. De keren voor 2023 dat er iemand opzat zijn op 1 hand te tellen.

Nu hoeft gedoseerd trainen niet slecht te zijn!