[EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:36

Ja dat is waar :7

IHN

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:05

jeetje. Zou de politie dat niet uitgezocht hebben? Echt hoor.... ommigen hier houden de halve wereld voor idioten geloof ik

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:06

IHN schreef:
jeetje. Zou de politie dat niet uitgezocht hebben? Echt hoor.... ommigen hier houden de halve wereld voor idioten geloof ik

_O-

Maar echt.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:12

IHN schreef:

Dat deden ze toen bij ons anders ook niet :Y) kwamen we zelf achter toen we de beheerder vroegen of ze wisten vanuit de omgeving van het bos of iemand een paard kwijt was.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:16

Oh dat zou wel een hele lompe actie van de politie dan zijn :o

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:18

Oh sterker nog, net even teruggelezen in het topic toen. De politie assisteerde met het paard uit het bos halen _O-

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:23

Dit was toen het uiteindelijke verhaal: wij hebben toen wel de jachtopziener gesproken, dacht dat die ons verder had geholpen maar was toch via chipnummer na lang zoeken. Maar goed, dit is zo ontzettend lang geleden dat ik ook niet alles meer weet...

peach2001 schreef:
ok, ik heb net de eigenaar aan de lijn gehad...

nou niet schrikken, maar hier in de omgeving blijkt niet iedereen op de hoogte te zijn van wat er zich afspeelt in het bos...

Deze merrie loopt al 4 jaar(!!) in het bos waar wij haar vanmorgen in blinde paniek aantroffen. Echter heeft zich dit nooit eerder voorgedaan en het is een raadsel waarom deze merrie zó in paniek was. De eigenaar zelf was hier ook erg verbaasd over...

Nog verbaasder was hij echter dat de jachtopziener de merrie niet als dusdanig herkent had, tevens dacht iedereen in de omgeving dat er alleen een zwart paard en een fjord liepen... Het zwarte paard is al een jaar dood, maar goed... De mensen die vaker contact hadden met de eigenaar hebben we nog gevraagd of de merrie echt niet in die kudde in het bos hoorde, zij wisten zeker van niet (daar loopt alleen een zwarte en een fjord, geen bruine)

Waarom de merrie probeerde uit alle macht uit het bos te komen en deze ow zo brave goedzak als een dolle in paniek rondjes liep voor het hek en de altijd zo makkelijk hanteerbare merrie nu bijna niet te houden was, dát blijft voor iedereen een raadsel....

Nu kennen wij de omgeving hier ook niet zo, dus ga je uit van wat anderen zeggen die er al langer wonen en meer zouden moeten weten (het zwarte paard en de fjord, ok, die fjord klopte wel, nee, een bruin paard hoort daar niet te lopen hoor..), echter blijkt dat toch eigenlijk niemand er op let wat er bij de ander in de achtertuin staat...

De eigenaar was, zoals gezegt, extreem verbaasd over het gedrag van de merrie, hij had volledig begrip ervoor dat iedereen dit paniekerige paard dan ook aanzag voor een uitgebroken/ontsnapt paard en hij was blij dat we haar zo goed opgevangen hebben en haar tot rust hebben kunnen brengen.
Morgen gaat ze terug naar het bos. Ik denk dat de jachtopziener voortaan wel een 2e keer kijkt...

Wat het nu geweest was, een wespensteek misschien? vastgezeten in een struik (ze miste een stuk staart)? Geen idee!! Blij dat we weten waar ze thuis hoort iig!

Maar lang verhaal kort, niet iedereen schrijft een paard over op zijn of haar naam dus chipnummer leid niet altijd naar de eigenaar.

Ja, zowel de jachtopziener als de politie waren erbij toen we haar uit het bos haalden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:28

Eerlijk, we weten allemaal dat communiceren tussen partijen niet de beste vaardigheid van de politie is. En als er in deze zaak wel goed is gecommuniceerd tussen alle partijen: super fijn, dan herhaald dat vervelende scenario van peach zich niet nog een keer.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:29

peach2001 schreef:
Maar lang verhaal kort, niet iedereen schrijft een paard over op zijn of haar naam dus chipnummer leid niet altijd naar de eigenaar.

Er zullen vast mensen zijn die het heel normaal vinden om geen goede registratie te regelen. Maar ík vind dat nalatig én een teken van desinteresse.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:03

IHN schreef:

Vriendelijke reactie weer. Ik dacht maar mee hoor. En nee, er staat nergens dat de wereld voor idioten gehouden wordt (wel een hoop botte horken) :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:18

herr_balou schreef:
peach2001 schreef:

Er zullen vast mensen zijn die het heel normaal vinden om geen goede registratie te regelen. Maar ík vind dat nalatig én een teken van desinteresse.

Eens.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:32

herr_balou schreef:
peach2001 schreef:

Sinds april vorig jaar moeten alle paarden op een ubn nummer geregistreerd staan. Dus van die desinteresse of nalatigheid kan als het goed is geen sprake meer zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:36

Zat mensen die geen ubn hebben hoor!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:46

Maar kun je het dan instanties nog kwalijk nemen?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 23:02

pillow schreef:
herr_balou schreef:

Sinds april vorig jaar moeten alle paarden op een ubn nummer geregistreerd staan. Dus van die desinteresse of nalatigheid kan als het goed is geen sprake meer zijn.

Als je paard je iets waard is dan registreer je het chipnummer toch op jouw naam? Maar zoals aangegeven er zullen vast mensen zijn die het normaal vinden dat niet te doen. Chipnummer registratie staat los van UBN registratie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 23:57

herr_balou schreef:
Als je paard je iets waard is dan registreer je het chipnummer toch op jouw naam? Maar zoals aangegeven er zullen vast mensen zijn die het normaal vinden dat niet te doen. Chipnummer registratie staat los van UBN registratie.

Dan zijn mijn paarden mij dus niks waard.. ik heb al tijden geen paard op mijn naam gehad.
Kost een bak geld
Ik betaal dan voor mijn arabier: 17,01 inschrijfkosten, 102,43 lidmaatschap en 59,25 overschrijfkosten: 178,69E voor het alleen op mijn naam zetten wat wettelijk niks uitmaakt en het alleen nodig is als ik iets met het stamboek wilt doen.
Beestje is bijna 23 jaar dus die mag lekker hier met pensioen.

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 07:09

Citaat:
Als je paard je iets waard is dan registreer je het chipnummer toch op jouw naam? Maar zoals aangegeven er zullen vast mensen zijn die het normaal vinden dat niet te doen. Chipnummer registratie staat los van UBN registratie

En er zijn ook zat mensen die het simpelweg niet weten. Die krijgen paard en papieren, en denken dat was het toch? Ik heb mn paard.
En veel vinden het duur. En als je pony wegloopt ga je er toch vanuit dat je hem wel weer te pakken krijgt en anders zet je het op internet en vind je hem zo weer.
Het is eerder nalatigheid je paard niet te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 07:15

Ik heb die van mij ook pas later op mijn naam laten zetten hoor, toen had ik haar al 14 jaar ofzo.
Maar goed, eigenlijk zou het paspoort wel eigensomspapiere moeten zijn, laat je het niet op je eigen naam zetten, is het paard niet van jou.
Net zoals overschrijven van auto papieren, gewoon even bij het postkantoor _O-

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 07:19

Dan vraag ik mij oprecht af hoe kom je erachter of jouw paard goed geregistreerd staat. Waar kun je opzoeken waar je precies moet zijn? Met de papieren heb ik niks gedaan, heb ze wel op mijn adres gezet met dat UBN gedoe en ze staan ergens met de honden geregistreerd op mijn naam met chipnummer.
Ik zal straks eens precies nazoeken waar ze staan en of ik ze kan vinden.

TS waar heb jij als vinder gezocht? Heb je andere mensen moeten laten zoeken via andere programma's of heb je alles zelf kunnen vinden?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 07:39

Brainless schreef:
herr_balou schreef:

Dan zijn mijn paarden mij dus niks waard.. ik heb al tijden geen paard op mijn naam gehad.
Kost een bak geld
Ik betaal dan voor mijn arabier: 17,01 inschrijfkosten, 102,43 lidmaatschap en 59,25 overschrijfkosten: 178,69E voor het alleen op mijn naam zetten wat wettelijk niks uitmaakt en het alleen nodig is als ik iets met het stamboek wilt doen.
Beestje is bijna 23 jaar dus die mag lekker hier met pensioen.

Ik begrijp je voorgerekende kostenplaatje niet, volgens mij is dat voor iets anders want je hebt het over een stamboek. Het registreren van het chipnummer kost volgens LTO tussen de €35,- en €60,-.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 07:57

Was toen inderdaad iets van €58 ofzo wat ik toen moest betalen, en had het paspoort opgestuurd en kreeg hem terug met mijn naam en adres als eigenaar

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:44

Zijn best wat stamboeken die je verplichten eerst lid te worden voor ze je paard overschrijven op naam.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:36

Ik heb mijn paarden ook nooit op naam gehad.
uiteraard nu wel op UBN nummer staan.
Aangezien het paspoort geen eigendom papier is zag ik de noodzaak er niet van.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:20

Froukje schreef:
Zijn best wat stamboeken die je verplichten eerst lid te worden voor ze je paard overschrijven op naam.

Correct. Bij Volbloed Arabieren moet je verplicht lid worden, minimaal 1 jaar. Daarna kun je opzeggen. Maar 100+ euro voor een jaar lidmaatschap en behoorlijke overschrijfkosten (en nog eens 400/500 euro als ie geïmporteerd moet worden vanuit Belgisch stamboek bijv, want dan kun je hem anders ook niet overschrijven) dat is best een ding hoor voor alleen op je naam zetten terwijl het paspoort zelf eigendom is van het stamboek en dus niet een eigendomsbewijs voor je paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:40

peach2001 schreef:
Froukje schreef:

Correct. Bij Volbloed Arabieren moet je verplicht lid worden, minimaal 1 jaar. Daarna kun je opzeggen. Maar 100+ euro voor een jaar lidmaatschap en behoorlijke overschrijfkosten (en nog eens 400/500 euro als ie geïmporteerd moet worden vanuit Belgisch stamboek bijv, want dan kun je hem anders ook niet overschrijven) dat is best een ding hoor voor alleen op je naam zetten terwijl het paspoort zelf eigendom is van het stamboek en dus niet een eigendomsbewijs voor je paard.

Bij KWPN en quarters inderdaad hetzelfde :j