Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:12

Lijkt me lastig hoor, een gangenpaard in rijden. Fijn dat jullie zo goed begeleid worden!

Zag nog heel wat knappe paarden voorbij komen, alleen is het mobiel soms wat lastig reageren op iedereen apart. Vind het wel echt zo leuk om al jullie ervaringen te lezen! Bij Flynn heb ik alles zelf en voornamelijk alleen gedaan, met Feyre doe ik ook alles zelf maar kan ik het wel veel meer delen. Zo tof!

We zouden vandaag gaan wandelen maar dat stómme weer gooide weer eens roet in het eten :x Wilde wel wat met haar doen, dus maar eens een bitje geprobeerd! Ging zoooooooooo goed! Ze moest er natuurlijk flink op kauwen maar geen stress, angst of wat dan ook. Wát een topper :+: Het was ook al heel gauw goed, toen had ze een mooi stil en ontspannen mondje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:= _O-

Het is zo’n lekker mormeltje <3

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:01

#egopost aan#

Vanmorgen voor het eerst helemaal los een heel stuk gereden in de binnenbak. Eerst een stukje achter het paard van een stalgenoot aan een daarna een stuk "op eigen benen"!

Er zit een soort van stuur, een soort van vooruit en een rem op!
*\o/*
Begint enigszins op rijden te lijken.

#egopost uit#

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 20:59

Mrs Midnight fijn dat Timmie het snel snapt, gewoon rustig aan opbouwen dan raken ze niet zo snel overbelast hoor.
Het is vooral voor jezelf streng zijn denk ik, dat je niet verder gaat.
Maar er zijn nog zat andere dingen natuurlijk die ook kunnen zonder lichamelijke belasting. :)

Pinda is al begonnen aan de passage, met het dressuurzadel. :j

Quick ook aan de spaghetti. :')
Eerst gewoon de normale gangen, dan komt het vast goed.
Knap is hij wel!

Kruimellover, Malik gaat hopelijk niet teveel bokken als ik erop zit! :=
Guinness weet het vrouwtje wel om zijn hoefje te draaien met dat schattige gehinnik.
En fijn dat hij weer zwabbert! :):)

Berdien, fijn dat ze het bitje geen probleem vindt, braaf paard.
Bij mijn vorige paard was het zo grappig, hij probeerde het er uit te krijgen, hij was niet bang ofzo maar ging helemaal met zijn hoofd opzij en zijn mond open, hij dacht, dan moet dat ding er wel uitvallen. :D
Malik hoop ik gewoon alles bitloos te kunnen doen.

Fransje, wat goed!
Fijn dat het zo lukte! :))

Het is hier zo nat, alles is afgelast. :+
Morgen wat zand erbij gooien, dan kunnen we hopelijk weer wat.
Laatst bijgewerkt door MirandaMalik op 19-02-20 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 21:00

Wat tof fransje! *\o/* Leuk zo zo'n grote stap vooruit!

Feyre is knap met haar hoofdstel, fijn dat ze het zo relaxed oppakt :)

Lekker op het gemak doordoen met Guiness :) zo'n behandeling kunnen ze flink shaky van zijn inderdaad!

Oeh gaaf hoofdstel heeft Quick zeg! Authentiek voor een Rocky?

Ik heb net kwijlend met mijn kinnebak op de bakrand gehangen :o Pinda begint het 'vooruit' te snappen, met als gevolg dat er nu stukjes bij komen dat ze haar kontje eronder zet en mooi eraan gaat trekken qua lopen. En dan zit me er toch opeens een stoere draf op :wow: Dat had ik niet achter mijn muppet gezocht! Nou gaat het al helemaal kriebelen om er zelf op te gaan :)) <3 Ze gaat echt goed vooruit iig!

MirandaMalik

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 21:01

Oeh leuk Vientje!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 23:08

Ik heb een tijdje niet gereageerd omdat ik niets te melden had, maar ik lees elke dag mee! Leuke updates weer!
Ook herkenbare dingen zoals het gas dat nog niet zo goed werkt :P

Hier nog geen steek verder ivm de balzak en kreupelheid.

Voor de mensen die op een pensionstal staan, hoe doen jullie het? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik straks eigenlijk met een half stuur en halve rem de bak in moet tussen de andere paarden? Maar hoe anders? :P

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 23:16

Toen ik met mijn jonkie vroegah op pension stond gebruikte ik de buitenbak, was bijna nooit iemand te vinden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 23:17

Gaat het wel goed met hem, Geryon? Moet hij nu nogmaals geopereerd?

Ik sta wel op een pensionstal maar zowel daar als in de rijhal bij de rijvereniging heb ik de bak alleen of met stalgenoten die er rekening mee houden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 23:53

Ah kijk, dat snap ik dan beter!

Ik sta op een stal met 400 pensionpaarden :+ wel meerdere binnen en buitenbakken.

Denk dat ik de westernbak ga gebruiken tegen die tijd. Die mensen zijn toch wat stoerder en kijken minder op van 'gekke' horsemanship dingen dan de fancy dressuurruiters die bang zijn als een ander paard een verkeerd stapje zet _O-

Lief dat je het vraagt fransje!

De operatie is zeer waarschijnlijk nodig. Ik zie duidelijk nog steeds een fistel in de bakzak helaas :(
Over twee weken (hij moest een maand krijgen om te helen) wordt hij nagekeken en krijgen we het 'oordeel'.

Daarbij is hij nog steeds onregelmatig linksvoor -O- kwam 5 weken terug na een glijdpartij. Zelf 1 week rust gegeven. Toen dierenarts laten kijken en buigproeven gedaan, palpatie etc was allemaal goed. Die zei 2 weken rust. In die 2 weken is dat gezeik van de koliek en operatie gebeurd. Toen de wond genoeg geheeld was om te mogen draven bleek ie nog steeds niet lekker te lopen.

Dus, we wachten tot het oordeel van de balzak. Is die goed, dus geen operatie nodig, dan gaan we de kreupelheid meteen helemaal laten onderzoeken. Moet ie wel de operatie hebben, gaan we dan eerst allemaal doen omdat ie dan toch nog op rust moet.

Ik denk zelf dat het de schouder ofzoiets is. Het is namelijk alleen op de volte, allen op de rechterhand (dus wanneer het been buitenkant is) en alleen op het zachte. Buigproeven goed, en geen gevoeligheid in de onderbenen.

Hij is ook nog eens verkouden sinds twee dagen. Soms hoest hij (echt 1 kuch) en soms een beetje snot. Dus daarover zit ik ook te twijfelen wanneer ik de dierenarts erbij haal. Hoe lang kijken jullie zoiets aan?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 23:59

Oh helemaal nog niet in orde dus.. :(:)
Hoesten is lastig, hij hoest waarschijnlijk meer dan je denkt.
Ik ben daar erg voorzichtig mee, paardje vroeger stond binnen de kortste keren met chronische bronchitis, omdat de medicijnen niet aansloegen en hij dus steeds erger ging hoesten.
Sowieso temperaturen en denk je dat hij meer hoest zou ik er even naar laten kijken.
Kan wel bij je abonnement bij de dokter. :')

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 06:36

Wat goed Fransje! :)

En wat gaaf dat Pinda zo lekker begint te lopen Vientje.

Het zit jullie niet zo mee he Geryon? Hopelijk zie je snel verbetering met alles.

MirandaFuego ik hoop het ook voor je dat hij dat niet onder het zadel gaat doen, hihi. Maar die van mij is natuurlijk wel een merrie en een schimmel :') Misschien speelt dat ook mee.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:08

MirandaFuego, wat leuk dat je ook bitloos wilt opleren! Dat is ook mijn bedoeling.
Knappe Pinda!!
Oh Geryon wat ontzettend balen! Hoesten, ligt eraan, hoe het hoestje is en idd, is er koorts bij. Lastig.

Timmie van de week nog even aan de longe gehad, zijn sterke kant begint duidelijk te worden... maar hij liep als een tierelier dus daar maak ik me maar niet te veel zorgen over. Gister heeft hij me per ongeluk gebeten, echt he, hij verontschuldigt zich gewoon bijna... :') Heerlijk beest.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:15

400 paarden :wow: Wat vervelend dat hij toch nog geopereerd moet worden -O-

Knappe Pinda! Fijn dat ze het zo goed oppakt!

Ik heb voor Feyre ook een sidepull, ik weet nog niet hoe ik haar straks echt ga inrijden. Maar vind doet wel belangrijk dat ze aan beide gewend is :j

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:22

Dan sta jij vast bij Wennekers Geryon.
Ik sta ook op een pensionstal, kleintje, maar ik maak gebruik van de longeercirkel/roundpenn. Hebben ze die daar niet? Dan kun je rustig oefenen met sturen en halthouden. Zodra dat dan goed gaat kun je de rijbak in. Even aangeven dat je op een jonkie zit en het stuur en een nog niet altijd even optimaal werken en dan houdt iedereen er rekening mee, tenminste, zo is dat hier wel

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:18

Noisy schreef:
Dan sta jij vast bij Wennekers Geryon.

Dat dacht ik ook meteen!

Balen dat hij zo in de lappenmand zit! :(:)

Ik beleer tot nu toe ook bitloos.
Gebruik meestal mijn kaptoom, academisch, maar heb ook een bitloos hoofdstel van Waldhaus.
Zolang ze niet klaar is met wisselen ga ik sowieso niets met een bit doen.

Heb overigens wel een keer een bit in gedaan. Wilde een hoofdstel passen en had geen zin om het bit er vanaf te halen dus maar met bit gepast.
Was natuurlijk geen probleem.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:53

MirandaFuego schreef:
Bij mijn vorige paard was het zo grappig, hij probeerde het er uit te krijgen, hij was niet bang ofzo maar ging helemaal met zijn hoofd opzij en zijn mond open, hij dacht, dan moet dat ding er wel uitvallen. :D
Malik hoop ik gewoon alles bitloos te kunnen doen. .

Dit is slim haha

@Vientje, supergaaf!

@geryon; hier hebben we een kleine binnenbak die je een halfuur voor jezelf kan inplannen dus daar rijd ik nu. Wil straks in de buitenbak gaan door die eerst voor de helft af te zetten.
Plan is om hem er binnenkort eerst een keertje in te longeren om te kijken hoe het gaat buiten. Binnen is t een heel slome dodo, maar buiten gaat ie geloof ik een stuk harder :+ en dat vind ik nog een beetje spannend haha. Laatste rondje in de buitenbak gewandeld en toen ontplofte ie
Maar 400 paarden, wowie :oo

Ik heb laatst een keer rondgehobbelt met m’n bitloze hoofdstel maar toen vond pony uit dat hij dus ook zo de andere kant op kan bij een volte :') dus eerst maar eens goed oefenen met bitje.

Hier nog wel aan het twijfelen wanneer ik meer kan gaan rijden.
Rij nu 1x per week een halfuurtje in de binnenbak stap en draf sinds een maand of 4.
Wil als het wat beter weer word dan langzaamaan naar buiten, maar ook eigenlijk langzaamaan naar 2x per week maar twijfel of dat nog niet teveel is. Pony is 3.5 jaar.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:07

kruimellover schreef:
Wat goed Fransje! :)

En wat gaaf dat Pinda zo lekker begint te lopen Vientje.

Het zit jullie niet zo mee he Geryon? Hopelijk zie je snel verbetering met alles.

MirandaFuego ik hoop het ook voor je dat hij dat niet onder het zadel gaat doen, hihi. Maar die van mij is natuurlijk wel een merrie en een schimmel :') Misschien speelt dat ook mee.

Vosmerrie was toch het ergste? }>

Jodym, handig dat je kan reserveren.
Kun je niet 2x 20 minuten doen, dat lijkt me sowieso minder belastend en meer opbouwend.

Timmie biedt zijn excuses aan, netjes opgevoed! :D

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 14:12

Ik ben bitloos begonnen zowel met kaptoom, sidepull, kaakgekruist maar voor het mennen had ik een ongebroken trens en hij reageert daar echt veel fijner op dus ik ga die denk ik aanhouden, in ieder geval voor te beleren. Heb dan liever iets waar hij zich prettig bij voelt, dat ‘wennen aan bitloos’ kan later nog.

Dexter idem trouwens, ook alles bij geprobeerd en alles weer verkocht want die loopt het vrolijkst op zijn dubbelgebroken trens.

Enkel kingekruist hebben we bij beide nog niet geprobeerd maar weet niet of dat nu zoveel verschil zou maken

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:14

2x 20 min. Ja misschien is dat ook wel een goede oplossing indd
Had ik nog niet zo over nagedacht :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:33

Jodym schreef:
2x 20 min. Ja misschien is dat ook wel een goede oplossing indd
Had ik nog niet zo over nagedacht :D

Haha ja ik heb zelf ook vaak achteraf van die simpele oplossingen waar je op dat moment echt niet op bent gekomen.
Maar ik ben wel voorstander van vaker kort, dan went het makkelijker zonder dat ze moe worden en met bespiering bouw je het ook beter op.

Granoek, ik doe het net andersom, wennen aan een bit kan ook later nog.
Nu loop en fiets ik ook met touwhalster dus als ik erop zit is dat niet veel anders.
Maar ik ben niet anti bit hoor, het is net wat goed werkt.
Malik kan zich wel sterk maken, dus kan best zijn dat dat ook nog een optie wordt.
Ik heb een multibridle, leek me wel makkelijk, kan ik alles proberen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 15:11

Normaal zou ik ook zo zijn mirandafuego, daarom begonnen wij ook bitloos maar naast dat kaakgekruist op beide paarden met 3 verschillende hoofdstellen alle kanten op schuift, reageert Dex helemaal niet fijn op de neusdruk van sidepull en Duke heeft ook niet graag die druk langs boven.

Nu ben ik toch nog niet aan het rijden voorlopig dus we proberen vanalles aan de lange lijnen maar ook hierover ben ik nog niet 100% overtuigd dus wellicht verandert er nog een hoop. Hij wordt de laatste weken meer een meer kopschuw zeg maar, zelfs met halster om doen op stal vliegt hij achteruit, in de wei dan weer geen probleem? Nog geen idee wat ik hiermee moet behalve maar rustig blijven

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 16:31

Stomme vraag misschien jongens, maar welke maat bit hebben jullie bij de jonkies geprobeerd? Heb 12,5 gegokt ze heeft een cob maatje en geen hele brede mond. Maar 11,5 leek me erg klein.
Ze gaat eerst nog wel naar de tandarts hoor maar ik dacht zal hier eens vragen hoe jullie dat hebben gedaan.

Verder kunnen we inmiddels alle 4 de benen afspoelen en drogen. Zijn we begonnen met het weg stappen aan de longe alleen word ze dan een beetje boos ‍♀️‍♀️.
Princes op de erwt dus de volgende keer maar even een longeerzweep mee de bak in dan kun je net even iets meer corrigeren als ze weigert op de drijvende hulp zonder dat mn vriendin in de mepzone staat.
Immers veiligheid voor alles en nee zeggen is 1 ding maar nijdig gaan meppen is een tweede .
Verder doet ze het super zo blij en trots met dr. Ze word ineens ook echt een paard in dr lijf ipv een puppy.

Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 16:33

Heb de grootste gepakt in de winkel en die paste voor Duke, voor Dex zat er een 18cm bit bij het hoofdstel dat ik kocht, die was te groot dus 17 besteld en die paste wel

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 16:45

Granoek schreef:
Heb de grootste gepakt in de winkel en die paste voor Duke, voor Dex zat er een 18cm bit bij het hoofdstel dat ik kocht, die was te groot dus 17 besteld en die paste wel

Wauw haha 18cm _/-\o_

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 16:46

Ja mijn vriend haar merrie had 18 dus ik dacht yesss een bit, maar was echt te ruim haha