Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:33

Ja vandaar dus gewoon lekker spekkie haha, stuk korter en makkelijker en reageert hij net zo goed op :D z’n naam betekend ook niks volgens mij :')

Ja we willen wel met hem naar hengstenkeuring gewoon om te kijken hoe die het doet en welke punten die krijgt. Nu is het bij de pre’s een stuk makkelijker dan meeste andere rassen geloof ik, dus als hij word goedgekeurd maar niet met hoge cijfers gaan z’n ballen er alsnog af :') maar als hun echt veel potentie in hem zien mag hij hengst blijven zolang hij goed handelbaar blijft.

Art_Ificious

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:54

Pendulo = pendel
Zelf zou ik voor Pendo of Pendu gekozen hebben :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:04

Toydoll dubbele longe heb ik dus wel.
Blijft alleen eng die lijn over de rug dus dan zal hij zeker niet ontspannen gaan lopen. Sinds hj tegen de stroomdraad gerend is vind hij de lijnen weer extra eng. :/

Bij longeren enkele longe gebruik ik voornamelijk een touwhalster.
Wil niet bepaald gaan bijzetten maar misschien dat iemand toch tips had voor lichte bijzet aangezien ik zonder bit werk?
Heb éénmaal (in augustus) eens de longeerlijn door het touwhalster gehaald naar de longeersingel (tussen de benen door), toen liep hij wel met hoofd laag en redelijk ontspannen.
Wil dit nog eens proberen maar is dat wel een "goede" optie?
Vraag me af of ik dan niet beter een touwtje van de halster naar longeersingel doe tussen de benen maar zodanig dat het hoofd niet gedwongen naar beneden getrokken wordt, maar wel kort genoeg dat hij het hoofd niet helemaal omhoog kan doen. Nu loopt hij vaak zo:

Afbeelding

Maar in stap al iets meer wat ik wil zien...
Deze is nu wel los zonder longe
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 06-12-17 18:09, in het totaal 2 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:07

Longeren met touwhalster/bitloos longeren en dan een bijzet gebruiken heb ik geen ervaring mee Limo dus ik kan je er eigenlijk niet mee helpen.

Ik ben net begonnen met longeren dus ik gebruik nog even geen bijzet. Dat ga ik later zeker wel doen. Ik gebruik meestal een simpele elastische bijzet.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:09

Ik longeer zonder bijzet, ze heeft t niet echt nodig :=
Afbeelding
Afbeelding

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:15

Pff Haha kom hij ff opscheppen met deze mooie foto’s :D

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:17

xApple schreef:
Pff Haha kom hij ff opscheppen met deze mooie foto’s :D

Niet gesproken van de blaren op mijn handen, pittige dame is het hoor }:) ~~}>

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:22

Misschien dat een elastiek voor jou een idee is?
Heb ik eenmaal gedaan omdat ze ook maar niet wilde zakken, nu doet ze dat vanzelf Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:27

Hmm elastiek is wel een idee. Was al naar chambon aant kijken maar is meer gebruikt met bit.

Knap hoor nynkster. Maar de grotere paarden hier op stal lopen ook allemaal standaard met neusje over de grond als ze gelongeerd worden. Zelfs die dat van de wei af komen voor zadelmak te maken.
Dan sta ik te kijken waarom limo dat niet doet. :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:45

Artflicious je hebt je verwachtingen al iets te veel bij het eind doel. Stap gaat top , mooi. Maar 1 tip , nooit en dan ook echt never nooit niet je paard met zijn hoofd vastzetten (op de spoelplaats of met bijzet) aan een touwhalster! Erg gevaarlijk!
Op de draffoto staat dat meisje ook teveel op hoofdhoogte en niet schouder-buik. Is ook erg tegendraads.
Is er een reden dat ze geen bit in heeft? Zo niet. Bit in en aan de touwtjes. Laag bijzetten. Ze moet leren om in de rug los te laten en te ontspannen. Kan natuurlijk ook wel met een bitloos hoofdstel maar dan heb je heel snel een hangend paard. Touwtjes leunen lekker ;) maar wissel vooral af. Dan eens redelijk strak (dat ie écht loslaat) en dan eens niks. Paard moet natuurlijk op eigen benen lopen in balans. Mijn persoonlijke ervaring met sterrenkijkers is dat óf het paard dwars , stug en gewoon niet wil óf het paard heeft totaal geen balans en kan daarom nog niet zakken. Luister vooral naar je paard , hij doet het niet voor de lol en zeker niet om jou te pesten. Zilver heb ik ook gewoon bijgezet , en die doet t los nu perfect
Afbeelding
Maar die heeft zeker ook nogsteeds balans problemen-> hoofd omhoog. Ze zijn jong. Komt vanzelf goed
Afbeelding
Afbeelding
Wel vind ik dat je je paard steeds zijn zin geeft. Lijn over de rug en niet ontspannen? So what. Dan longeer je maar een uur , totdat ie ontspant.

Arme Nynke :(:) ik heb een hekel aan longeren op grote ruimte. Ze vliegen overal heen en uiteindelijk heb je je arm half uit de kom. Vreselijk :o maar ze loopt echt goed!!

Zo. Wat een naam zoe :D spannend hengstenkeuring! Maar altijd erg leuk!! En wat staat dat hoofdstel m goed 8-)

Xapple valt mee haha. Ik ben dressuurruiter maar wil met mijn fries gaan mennen. Heb zelf ook al een marathon gereden (dan wel onder het zadel := )

Haha zilver is ook elke dag idioot. Kreeg vandaag een appje dat zilver nu al deken 2 heeft gemold -O- zucht

Geen ervaring mee toydoll . Dat jonge paarden erachter kruipen. En ik longeer zo ongeveer 60 tot 100 jonge dieren (onbeleerd , 2.5-3 jaar) per jaar.

Odenxia geweldige foto _O- ze ziet er prachtig uit zeg!

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:20

Art Ik heb hetzelfde probleem met longeren als jij hebt. We zijn nu langzaam bezig met dit op te lossen door elke keer als hij zijn hoofd naar beneden beweegt (hoeft niet eens perse uit ontspanning van de rug) hem heel uitbundig te belonen, ik doe dat door middel van een snoepje. In het begin zal dit een half stapje zijn en niet eens heel diep, maar dit is iets dat je langzaam uitbouwt. Ik heb voor deze methode gekozen omdat ik graag wil dat hij laag gaat lopen uit eigen initiatief en dat werkt toch minder goed met bijzet imo.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:21

Hmm even een reactie op het bijzetverhaal.
Heb er toch mijn twijfels bij. Begrijp me niet verkeerd, iedereen heeft het beste met zijn paard voor en volgens mij zijn jullie allemaal topbaasjes als ik het zo lees!
Onze paarden zijn jong, ze hebben nog weinig balans. Zoals Kabayo al zegt en met een foto laat zien.
Het hoofd is een balanspunt en die gaat nog wel eens omhoog. Natuurlijk wil je op een gegeven moment dat het hoofd omlaag gaat en de rug los en iedereen doet dat anders. De een gebruikt een bijzet, de meesten in dit topic volgens mij. Wat ik met Carlos en Estrella heb gedaan is bij het longeren wachten tot ze zelf het hoofd laten zakken en gaan ontspannen. Al is het maar een millimeter. Dan stop ik met lopen en doe ik een paar stappen naar achter; ik nodig ze uit om bij me te komen. Dan gaan ze vaak kauwelikken en gapen (verwerken). Ik weet niet hoe het precies werkt maar ik heb er les in. De druk eraf of zo. Merk echt dat ze nu zelf gaan ontspannen ook als ik ze niet meteen laat stoppen.

Nogmaals, iedereen doet het op zijn eigen manier hoor! Dit is absoluut geen aanval maar vond het ook wel eens leuk om te delen hoe ik het aanpak.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:21

Art Ik heb hetzelfde probleem met longeren als jij hebt. We zijn nu langzaam bezig met dit op te lossen door elke keer als hij zijn hoofd naar beneden beweegt (hoeft niet eens perse uit ontspanning van de rug) hem heel uitbundig te belonen, ik doe dat door middel van een snoepje. In het begin zal dit een half stapje zijn en niet eens heel diep, maar dit is iets dat je langzaam uitbouwt. Ik heb voor deze methode gekozen omdat ik graag wil dat hij laag gaat lopen uit eigen initiatief en dat werkt toch minder goed met bijzet imo.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:26

Kabayo schreef:
Xapple valt mee haha. Ik ben dressuurruiter maar wil met mijn fries gaan mennen. Heb zelf ook al een marathon gereden (dan wel onder het zadel := )

Haha zilver is ook elke dag idioot. Kreeg vandaag een appje dat zilver nu al deken 2 heeft gemold -O- zucht

Geen ervaring mee toydoll . Dat jonge paarden erachter kruipen.

Waarschijnlijk hebben we iets andere opvatting met 'erachter' kruipen ;-) En je kan wel stoer gaan doen met je zoveel paarden, heb je mij niet mee hoor ;-)

Je raad iemand aan een 2,5 jarig paard enorm kort bij te zetten. Daar creeer je echt geen goed paard mee door ze met hun hoofd tussen de voorbenen te dwingen terwijl ze daar lichamelijk niet klaar voor zijn. Hyperflexie is sowieso al een discutabel punt en dan hebben we het over volwassen paarden notabene, geen 2.5 jarige.

Ik zoek aanleuning bij een paard, dus geen paard wat het bit ontwijkt maar een die het aanneemt zodat we kunnen samenwerken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:41

Toydoll schreef:
Kabayo schreef:

Geen ervaring mee toydoll . Dat jonge paarden erachter kruipen.

Waarschijnlijk hebben we iets andere opvatting met 'erachter' kruipen ;-) En je kan wel stoer gaan doen met je zoveel paarden, heb je mij niet mee hoor ;-)

Je raad iemand aan een 2,5 jarig paard enorm kort bij te zetten. Daar creeer je echt geen goed paard mee door ze met hun hoofd tussen de voorbenen te dwingen terwijl ze daar lichamelijk niet klaar voor zijn. Hyperflexie is sowieso al een discutabel punt en dan hebben we het over volwassen paarden notabene, geen 2.5 jarige.

Ik zoek aanleuning bij een paard, dus geen paard wat het bit ontwijkt maar een die het aanneemt zodat we kunnen samenwerken.

Ik weet heel goed wat erachter kruipen betekend. Daar heb ik bokt niet voor nodig om dat te leren hoor. En ik heb het niet over hyperflexie. Echt niet. Hij moet niet over de kop gaan lopen , hij moet loslaten. Dus dan doe je touwtjes tussen de voorbenen zodat hij leert het neusje eruit te lopen. Wat voor beeld jij erbij verzint weet ik niet.

Ik vind het echt niet leuk dat jij mij stoer noemt. Ik heb het erbij gezet als enige vertrouwde bron dat ik veel ervaringen met jonge paarden heb op dit vlak. Niet om iemand te pesten. Ook vind ik het niet leuk dat jij steeds hier allerlei beweringen neerknalt zonder enige onderbouwing. En ik heb echt nog nooit een paard meegemaakt die het bit ontwijkt. Het is maar net hoe je ermee omgaat he

Als jij mijn verhaal totaal niet snapt heb ik liever dat je niet op mij reageerd.

Cera uiteindelijk doet het paard het dan niet op eigen initiatief. Maar voor het snoepje

Helemaal mee eens brechtcarlos. Zilver heeft eerst zonder touwtjes gelopen totdat ze ontspande ,ging likken en kauwen. Heb het heel langzaam uitgebouwd.
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 06-12-17 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:45

Ik vind het wel bijzonder dat je nu iedereen een beetje de les probeert te lezen Toydoll....
Volgens mij ging het beleren van kyano ook totaal niet van een leien dakje toen ik dat gevolgd heb.
Dan moet je nu niet ineens iedereen proberen de plek te wijzen......

En als iemand fulltime met jonge paarden werkt, wat is daar stoer doen aan?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:47

@kabayo; dat er een verschil is tussen de omgang met paarden in de men-, en dressuurwereld is niet te ontkennen denk ik :+ Niet iedereen doet daar aan mee natuurlijk het was meer algemeen.
@Art; Ik heb geen ervaring met bitloos longeren en/of bijzetten. Zou er wel voorzichtig mee zijn omdat hij soms angstig is. Druk waar hij niet makkelijk van weg kan, kan nogal eens een flinke reactie uitlokken. Lars ga ik nog niet met bijzet longeren die moet eerst de basis daarin onder de knie hebben. Mijn 4 jarige longeer ik (wel met bit) met een simpele bijzet waar elastiek in zit en die 5 ‘standen’ heeft zodat ‘ie eerst heel los kan worden gezet en alleen wat druk geeft als het hoofd echt te hoog komt. Dit heb ik de 1e 2 keer gedaan om haar eraan te laten wennen. Want mijn pony vond het erg spannend.

Enne ik zet mijn pony’s ook wel eens vast aan hun touwhalster O:)

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:05

Kabayo Tuurlijk weet ik dat zelf ook wel ;) En de snoepjes is ook een hulpmiddel dat je langzaam afbouwt, maar op deze manier heeft hij naar mijn mening meer ruimte om vanuit zijn eigen balans zelf te zoeken wat fijn voor hem loopt. Daarbij vind ik zelf bijzet niet helemaal prettig oa om wat jij eerder noemde, dat ze als ze bitloos met bijzet gelongeerd worden dat ze gaan hangen (en ik wil die van mij toch echt bitloos houden)

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:06

Ivm het reageren op anderen: Ik ben wat reageren betreft een beetje tussenin, het is inderdaad leuk om reactie te krijgen dus vind ik het normaal om ook op anderen te reageren. Maar op écht alles is inderdaad wel enorm tijdrovend, ik lees bij en pik er dingen uit waar ik graag iets over wil zeggen, maar ik reageer dus ook niet op élke post die voorbij is.

SBravour schreef:
He meiden! Ik vind het een super leuk topic. Maar laten we elkaar niet gaan verplichten om elke post te reageren op elkaar? Zo blijft het toegankelijk voor iedereen.
Laten we gewoon in ons achterhoofd houden dat we het allemaal leuk vinden om reacties te krijgen, en mocht je eens een kwartiertje over hebben je wat reacties geeft op elkaar. Maar elke post reageren op ieder ander wordt het niet leuker op.

Overigens zijn het dan geen inhoudelijke reacties meer, maar alleen maar; Leuk! Mooi! Super! Goed!
En dan vraag ik mij af, hoeveel zin heeft dat ;)

Precies dit!

@Kabayo, hoe komt Zilver eigenlijk aan haar naam? Ik vind het zo grappig (niet negatief grappig hoor, maar leuk grappig) voor een zwart paard, vandaag postte iemand die ik ken op inta een foto van een zwart paard met de naam Ginger, vond ik ook grappig :D geeft een leuk effect, zo contrast-namen! Mensen die de naam horen maar niet weten dat het om een fries gaat, zien vast een schimmel voor zich hihi.

@Art-Ificious, dat poetswerk hoort er in de winter gewoon bij toch, haha. Hier altijd flink poetswerk met eentje die 24/24 buiten staat, en zijn lange pels maakt het er niet makkelijker op :D

@Odenxia, ja je bent inderdaad meer gebonden met paardjes aan huis. Bij ons is het nu wel een soort 'kangoeroewoningproject' waarbij we het samen met een ander koppel doen (het koppel waar m'n paard nu al in de kudde staat), het huis wordt opgedeeld in 2 verschillende wooneenheiden. Net alsof je 2 halfopen huizen aaneen zou hebben met gemeenschappelijke grond dus. Dus we kunnen mits goede afspraken dus wel nog heel gemakkelijk eens weg van huis zonder veel zorgen. En het werk is ook gedeeld, dat scheelt ook! Maar nu eerst nog duimen dat het project rond geraakt en het allemaal kan doorgaan.

En haha, die foto van jou paard met de put die in de hoefslag stond! :))

@Toydoll, zoo was jij ook zo iemand die kon spreken over 'paard' en 'stalen paard' van stal halen hihi. Nouja, stalen pony in mijn geval, het is maar een 125cc'tje :o

Ja, door op verschillende soorten ondergrond te bewegen, leren ze ook beter bewegen hé. Bestaan er ook zo geen balance-oefeningen voor paarden? Bij de honden bestaat dat. Dat is een vraag die ik onthou voor mijn lesgeefster! :)*

Ivm het longeren heb ik geen tips, ik doe het zelf onder begeleiding dus ik ga mij daar nog niet over uitspreken als wetende :+ maar hier zal het gebeuren zonder bit en zonder andere hulpmiddelen, gewoon op kaptoom.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:12

Cera_D schreef:
Kabayo Tuurlijk weet ik dat zelf ook wel ;) En de snoepjes is ook een hulpmiddel dat je langzaam afbouwt, maar op deze manier heeft hij naar mijn mening meer ruimte om vanuit zijn eigen balans zelf te zoeken wat fijn voor hem loopt. Daarbij vind ik zelf bijzet niet helemaal prettig oa om wat jij eerder noemde, dat ze als ze bitloos met bijzet gelongeerd worden dat ze gaan hangen (en ik wil die van mij toch echt bitloos houden)

Gelukkig snap je het hihi. Ik heb zelf verder weinig ervaring met bitloos enzovoorts , maar hoop dat je training goed gaat op deze manier! Dat vind ik zo leuk in dit topic. Iedereen doet het op zijn eigen manier en ik vind dat we dat moeten respecteren :)

Ilsey ja zoiets doe ik ook. Ik doe altijd op "voorbeeld" klikken. Dan zie je de laatste reacties. Ik reageer ook op alles wat ik daar kan zien , als er nog meer staat is het pech := Ik zou het eerlijk niet weten hoe ze aan haar naam komt :o haar moeder heet trouwens vlinder! Haar broer heet dan weer Dapper. Erg leuk. Wel lijkt het mij leuk om evt veulens van haar "goud brons koper" enz te noemen hihi. Zilver haar hele naam is "zilver fan sweltsjes state".

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:16

@Kabayo, Ooh haha, kon zijn dat je zelf nog een roepnaam verzonnen had en dus zelf gekozen had hé. Ik heb zo voor mijn paard zelf de roepnaam 'Floyd' (ofja Flosh durf ik ook wel zeggen, met z'n lange floshkes haar die uit z'n oren steken hihi :+ ) gekozen. Leuk idee van die namen voor nakomelingen! 'fan sweltsjes' betekent 'van zwarte'? Hier en België is er een dialect waar 'zwart' 'zwet' uitgesproken wordt :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:18

Een sweltsje is fries voor zwaluw :) nee hihi had het zelf niet bedacht. Floyd is wel schattig :))

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:22

Hm veel over de bijzet.
Ik wil het bit voorlopig weglaten omdat hij het wel goed doet aan de touwhalster. Uiteraard zal hij wel bereden worden met bit (springsport in) maar hij was ook bezig met tanden wisselen momenteel.

Wel een kleine correctie, limo is 3,5 ipv 2,5 jaar.

Wat lopen betreft, hij loopt in draf ook in vrijheid nooit met hoofd laag wat de andere jonge paarden die ik hier zie passeren op de manege wel doen. Al is het maar uit interesse voor de geuren op de grond terwijl ze draven.

Ohja even foto van hoe limo eruit ka zien na een dagje paddock
Dat grijze is allemaal zand :D
Afbeelding

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:25

Kabayo schreef:
Een sweltsje is fries voor zwaluw :) nee hihi had het zelf niet bedacht. Floyd is wel schattig :))

Oh, echt? Ik heb iets met zwaluwen... dat is een reden meer om als 2e paard misschien voor een Fries te gaan dan, maar dan moet het wel eentje van die afkomst zijn hihi :D dat zou moeten lukken als ik dat voor elkaar krijg.

@Art_Ificious, heerlijk zo'n zandmonster! :D

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:26

Hahah heerlijk toch. Vieze paarden zijn happy paarden! (uitzonderingen daar gelaten)