[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:11

Als n paard nt goed ziet langs rechts, en hij schrikt van iets, zal ie toch niet vooruit ervandoor rennen, maar wegspringen naar links zou ik denken? Maar vermoedelijk hanteer je hem meestal links, zoals we op maneges geleerd worden, waardoor rechts eerder n uitzonderingskant wordt. N paard leert trouwens alles maar 1 kant tegelijk, je mag er nooit vanuit gaan dat ie iets rechts kent omdat het links lukt. Dus ook opstijgen en opzadelen moet je beide kanten wennen (al kan ik ook niet rechts opstijgen hoor).

Maar ik vind vooral dat het voerbeleid moet aangepast worden: paard moet kunnen eten als ie buiten staat, dus ofwel op volle wei (geleidelijk natuurlijk), ofwel bijvoeren op paddock. eerlijk gezegd vind ik die stalling alles behalve optimaal. Feit dat het paard van je zus daar staat, zou voor mij gn reden zijn om die daar te houden.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:13

Ik vrees dat niets van bovenstaande berichten doordringt tot de TS gezien haar reacties. Op alle filmpjes en foto's is duidelijk te zien dat zij een beginner is wat rijkunsten en omgang met paarden betreft. Maar ze overschat zichzelf enorm en dat is het grote probleem. Zolang ze dat zelf niet inziet zal er niets veranderen. Ik ben bang dat ze eerst een flink ongeluk moet krijgen voor ze inziet dat dit paard beleren geen goed idee is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:23

TS, het feit dat je geen zelfreflectie kunt toepassen toont al aan waar je grootste onkunde zit; erkennen dat je íets niet zelf kan.

En nee, we ‘oordelen’ niet op basis van 3 foto’s, maar op basis van je algele historie met een fjord, een haflinger, een jonge new forest pony en nu weer Limo.

Je kunt niet alles wat niet lukt in een kastje stoppen en maar hopen dat het dan wel goedkomt.

Het is nu gewoon wachten tot je ermee verongelukt. Want je kent gewoon je eigen onkunde en dus de grenzen niet.

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 19:22

Hoe komen jullie er weer bij dat ik het tandartsbezoek onnodig vond?
Dat stond al gepland vóór de stalbaas me wees op die wolfstanden en dat die kúnnen hinderen.
En volgens dierenarts (niet de tandarts) stonden die op een plaats waar ze niet zouden hinderen voor het bit, maar goed uithalen is altijd beter dan ze laten zitten bij harley had ik dat namelijk ook laten doen.

Hwn, borstelen rechts vind hij juist zalig en als ik hem op de schof kriebel rechts geniet hij volop.
Bij wandelen etc ga ik ook afwisselend rechts van hem lopen.

Voetjes geven is ook geen probleem, laat hij ook toe door stalgenoten, laat zich door stalgenoten ook buiten/binnen zetten dus dat aanhalen hier als zijnde "niet goed in de hand" is ook bullsh*t !
Of dat hij bij de smid net zo braaf is als bij mij zal over een dikke week duidelijk worden. Dan komt de smid voor paarden op stal en laat ik limo ook nog eens doen door een smid. Bij mij blijft hij braaf ook met voetjes op de hoefstandaard zetten enzo.
Laatste bezoek van een smid ging alleen rechtsachter niet meer goed. Had limo bijna de smid in het gezicht gestampt door te willen vluchten.
Daarna ben ik zelf aan de slag gegaan en nu kent hij alles wat erbij komt kijken. Dus hopelijk laat hij het ook toe door een smid.

Tevens wordt er blijkbaar nog steeds niet begrijpend gelezen... rijden wordt door een ervaren persoon gedaan die dinsdag al eens komt.
Waarom dan erover blijven doordrammen? Heb toch duidelijk vermeld dat er iemand anders komt. Jeetje jullie zijn soms lastig op gebied van lezen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 19:31

We zullen zien. Hoe vaak ben je al niet van plan gewijzigd?

Hoe ervaren is deze persoon eigenlijk? En wie staat er aan de longe als deze persoon erop gaat zitten?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 19:39

Babootje schreef:
*knip*

Door je gebrek aan kennis, ga je ook problemen zoeken die er niet zijn.
Als je paard op de rechterhand ontploft/gaat rennen/in verweer komt en op de linkerhand niet zou ik dat eerder verbinden aan de door de dierenarts gevonden problemen in zijn rug, waarvan jij nu denkt dat ze er niet zijn. Dan aan blindheid.

Dat je paard na al die tijd dat je nu al met hem bezig bent geen vooruitgang boekt, moet je toch ook aan het denken zetten? Hoeveel kennis en kunde heb je als je je pony nog steeds niet hebt opgevoed in het normaal van en naar de wei brengen, voetjes geven etc etc. Gewoon, de basis omgang al niet voor elkaar hebt?

Even over dat stukje van de rug.
Daar heb ik eerlijk gezegd ook aan gedacht en dat heb ik enkele pagina's terug ook al eens vermeld gehad.
Maar de artsen hebben niet gezegd welke kant van de facetgewrichten dit zit.
Als dat rechts zit dan is het vluchtgedrag verklaarbaar ivm dichtplooien van de gewrichten rechterkant, al loopt hij aan de longe rechtsom wél véél beter dan linksom.

En volgens Osteopaat was hij linksom scheef. Gelezen heb ik dan weer dat rechtsom dan juist gemakkelijker moet zijn bij het rijden.
Maar dat is bij limo juist tegenovergesteld. :/

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 19:42

maikeltje schreef:
We zullen zien. Hoe vaak ben je al niet van plan gewijzigd?

Hoe ervaren is deze persoon eigenlijk? En wie staat er aan de longe als deze persoon erop gaat zitten?
zeer ervaren. Vlg haar op fb.
Maakt jaarlijks zo'n 25 paarden zadelmak.
Mijn stalbaas zijn dochter ook, maar in haar heb ik geen vertrouwen wegens iets te grof handelen bij staken/moeilijk doen van paard. Daar heb je niks aan als je een paard wil trainen. En die manier zal limo alleen angstiger maken. Vandaar de keuze iemand anders te zoeken ipv stalbaas zijn dochter.

Noahh_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 19:44

Als ik jou topics ( heb er een paar door gelezen voordat ik ga oordelen) lees. En jij jezelf kundig noemt, dan ben ik Anky!

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 19:53

Een beetje ruiter heeft geen osteopaat nodig om te weten op welke kant een paard vast zit. Als je dat zelf al niet kunt beoordelen dan is een paard beleren zeker een stap te ver. Erg jammer dat het het zelf niet in ziet. Je vorige pony was super braaf, te braaf. Dat dat allemaal goed gegaan is dat ligt puur aan het karakter van het beestje. Dit is een heel ander verhaal. Voordat je hier veilig op rond kunt rijden moet er nog heel wat gebeuren. Je zet zelf alles op internet dan kun je ook reacties verwachten. Maar je wispelturigheid en van de hak op de tak vind ik ook bijzonder.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 20:17

Paardenfann4 schreef:
Een beetje ruiter heeft geen osteopaat nodig om te weten op welke kant een paard vast zit. Als je dat zelf al niet kunt beoordelen dan is een paard beleren zeker een stap te ver. Erg jammer dat het het zelf niet in ziet. Je vorige pony was super braaf, te braaf. Dat dat allemaal goed gegaan is dat ligt puur aan het karakter van het beestje. Dit is een heel ander verhaal. Voordat je hier veilig op rond kunt rijden moet er nog heel wat gebeuren. Je zet zelf alles op internet dan kun je ook reacties verwachten. Maar je wispelturigheid en van de hak op de tak vind ik ook bijzonder.
dat hij scheef was wist ik ook al wel vóór Osteopaat dit melde.
Heb met meerdere paarden gewerkt die scheef zijn. Dus dan leer je dat wel kennen idd. ;)
Maar ik verbaasde me wel over feit dat hij linksom scheef is terwijl hij onder zadel juist liever linksom gaat maar aan de longe rechtsom soepeler is.
Dát is tegenstrijdig met wat ik lees over scheefheid.

Maar ook als ik deze checklist bekijk kloppen een paar dingen gewoon niet.
Zadel gaat bij limo meer op rechts liggen, maar hij draagt zijn gewicht op linksvoor.

Ik kan in beide kanten dingen aanduiden.

http://www.paardenbegrijpen.nl/natuurli ... aard-hebt/

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 20:39

Bijna alle paarden zijn eerst scheef. Ik bedoel dat je nu weer met een link aan komt is duidelijk dat je er zelf geen kaas van gegeten hebt. Anders had je dat allemaal niet nodig. Een ervaren ruiter ziet dat meteen. En zo iemand heeft jouw paard nodig. Maar je hebt overal een weerwoord op. Waar het werkelijk om draait daar snap je blijkbaar niets van? Dat paardje is nog zo jong die hoort lekker op de wei en ga daar eerst maar eens mee aan de slag. Als je hem al niet kan vangen dan zou ik daar eerst maar eens werk van maken. Maar nu zal je wel weer met tig excuses komen waarom de stalbaas het niet wil etc.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 20:44

Ja ids stalbaas beslist ook over de weides. En hij ziet het niet goedkomen met de "in hand zijn" van limo als hij nu de wei op zou gaan.
Nu nog niet, over een jaar als hij wat meer gewend is aan ons en meer vertrouwen heeft in werken (ook rijden) zou het wel mogelijk zijn.
Tevens is de kudde nu stabiel. En een jonge onstuimige ruin erbij zal weer voor onrust zorgen.
Met de merrie pp de paddock ging het eerst ook lastiger (limo mocht niet te wild doen en niet te dicht komen) maar nu gaat de merrie limo rondsturen alsof het haar veulen is, en kroelen ze ook.

Limo komt tevens in draf naar me toe als ik fluit. Ook als hij bij zijn merrie staat komt hij naar me toe.
Maar er is nergens een grotere paddock/wei waar ik op kan oefenen. De andere weides zijn meteen landen van minstens 1 ha groot. En afspannen is geen optie. Stalbaas huurt die weides namelijk zelf van de gemeente, doet er ook het onderhoud etc op zoals hooien, bemesten etc.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 21:28

Ik snap de overwegingen ts. Maar ik denk dat Limo meer eten (gras/hooi, eiwitten) nodig heeft om spieren aan te kunnen maken. Deze spieren heeft hij nodig om jou comfortabel te kunnen dragen. En die spieren heeft hij nodig om de plekjes bij de facetten eventueel op te vangen. Je schreef dat hij hooi niet zo goed eet. Dan is luzerne voeren inderdaad een goede stap, maar dan wel heel veel luzerne. Beter en makkelijker zou zijn om hem op het gras te zetten.

Mijn pony heeft de meeste spieren gekregen door voldoende eten én door het spelen met zijn vriendjes.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 21:57

Ik kan je zeggen dat hij bij mijn kennissen op de wei gedurende die 4 maanden ook niet bepaald dikker werd terwijl hij daar gras in overvloed had.
Eenmaal op manege voerde stalbaas hem bij omdat hij limo te mager vond.
Ik voer hem nu bij met slobber en sinds gisteren luzernebrok waar ik ook de vitalbix nog onder meng een handje.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 21:58

Dat is een jaar geleden TS, blijf niet vergelijken met het verleden.

Wat is trouwens het probleem met uitproberen op een wei van 1 ha?
Als hij niet komt als jij fluit? Nou en, dan ga je hem halen. En als hij weg loopt ben je wat langer bezig. Je kan hem niet zijn leven lang ophokken omdat jij bij voorbaat al bang bent om het uit te proberen. Dat is sneu voor het dier.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 22:05

Ophokken? Komt dagelijks buiten op paddock waar hij ook gemakkelijk in kan rennen. (+- 1000m2) groter dan meeste paarden hebben als paddock.

Discussie voeren heeft geen zin. Jullie begrijpen het niet (sommigen gelukkig wel) en dat frustreert mij, maar jullie ook omdat ik lijk tegen te werken.

Het proberen in de weides gaat ook niet zomaar als de kudde erin staat. En die eruit halen is niet zomaar eventjes gedaan.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:13

Ts maar hoe hij nu staat is gewoon niet de ideale manier voor limo. Je kan hem wel van alles bijvoeren maar uiteindelijk komen ze aan van gras of hooi. Dat hij overdag buiten staat is fijn maar niet dat hij dan geen hooi krijgt. Dat is gewoon niet goed voor hem. Hij gaat dan op zoek naar eten en krijgt dan zand binnen niet fijn.

Fijn dat jezelf tevreden bent over deze stal en limo lijkt er in jou ogen op zijn plek. Maar overdag op de wei is toch wel erg fijn voor hem. En dat laten pakken zal de 1e dagen dan moeilijker gaan maar als hij gewend is aan het ritme komt dat ook wel weer. Zeker als alle paarden naar binnen gaan dan wil hij ook wel mee.

Je doet echt je best voor hem maar je zet nog steeds niet zijn belang op nr 1

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 23:30

Dit topic lijkt een beetje in cirkeltjes rond te gaan en er worden ook niet echt nuttige tips meer gegeven die daadwerkelijk iets toevoegen.

Ts, doe gewoon je ding en denk er nog eens over na of je wel echt alles over je paard en de stal op dit forum wilt zetten. Je openheid is bewonderenswaardig, maar misschien is het ook wel een beetje genoeg geweest aangezien je zoveel negatieve reacties krijgt steeds. Het lijkt soms wel alsof je schriftelijk examen af moet leggen bij de bokt-commissie en dat is toch niet de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 07:36

Art_Ificious schreef:
Ik kan je zeggen dat hij bij mijn kennissen op de wei gedurende die 4 maanden ook niet bepaald dikker werd terwijl hij daar gras in overvloed had.
Ik voer hem nu bij met slobber en sinds gisteren luzernebrok waar ik ook de vitalbix nog onder meng een handje.

Je hebt gras en je hebt gras he. Hoog gras zit vaak weinig in, en je hebt zo veel soorten gras waar paarden niks aan hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:56

Art_Ificious schreef:
Mij onverstandig of achterlijk noemen? Dát is een grote belediging aangezien ik enorm snel leer maar niet als het negatief gezegd wordt. Het is de manier waarop iets gezegd wordt dat bij mij blijft hangen. Is het aanvallend/negatieve toon zal ik het sneller vergeten.

Tja, bij mij werkt het juist andersom..als iemand iets negatiefs zegt of kritiek heeft ga ik juist nadenken en reflecteren over mijn eigen handelen en kom ik soms tot de conclusie dat die mensen gelijk hebben en daar leer ik van en op die manier ontwikkel ik me. En dat is precies wat er bij jou niet gebeurd..

Wat op zich geheel je eigen probleem is..ware het niet, dat het ten koste gaat van het paard.

Ik heb lang begrip geprobeerd op te brengen en te helpen net zoals veel bokkers hier, maar het feit dat je er gewoon weer opgeklommen bent {en afgevallen} na je eerdere stomme actie trekt voor mij een grens.

Veel succes ermee en ik hoop met heel mijn hart dat je dat paard niet dusdanig verpest dat je z'n toekomst weggooit.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 12:42

Ben er na die laatste val (heel in het begin van april) eerst rustig weer mee begonnen met zadel laten wennen en grondwerk met zadel. Dan weer met hulp erop gegaan (rond 20 april) omdat hij op zadel en losse beugels niet meer reageerde. Nergens staat vermeld dat ik er daarna weer afgevallen ben??
Tjonge hoe komen jullie er toch altijd op?
Daarna ook ong een week niet meer erop geweest, enkel wat geoefend met opstappen en afstappen vanaf 25 april. En vorige week weer even gestapt door de piste. Eerst aan de hand met begeleider die hem vast heeft met de longe. Daarna los in Afgezet deel.

Als ik tot in details moet uittypen hoe ik te werk ben gegaan ben ik een uur bezig.
Ik ben heus niet zomaar even erop gegaan, daar is meer werk aan vooraf gegaan.
En omdat hij nu rustiger blijft in stap heb ik besloten om desbetreffende bokker weer te contacteren met de vraag of ze dinsdag (morgen) kan komen kennis maken/proefrijden.
In de tussentijd ga ik zelf niet veel meer doen zodat limo kan aankomen.
Wandelen als het droog weer is (km maken en met ervaren paard hopelijk beetje meer verkeersmak maken wanten daar is wel over gelogen tegen mij, hij is duidelijk niet verkeersmak) en wat grondwerken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 12:59

bobje26 schreef:
Art_Ificious schreef:

Je hebt gras en je hebt gras he. Hoog gras zit vaak weinig in, en je hebt zo veel soorten gras waar paarden niks aan hebben.

hm daar heb je een punt. Hoewel hun eigen paarden elk jaar rond staan van het gras alleen.
Ik weet ook zeer goed dat lang gras minder bevat en heb kennis daarom aangeraden de paarden van hen op lang gras te zetten omdat ze echt véél te dik zijn, vooral de merrie.
Ik ben bang voor HB. Maar hun (imo onkundige) dierenarts zei hen om de paarden op kort gras te zetten. Dusja kennis luisterd liever naar dierenarts ipv naar mij met als gevolg vette paarden.
Ik moei me er verder ook al een jaar niet meer mee. Ze mogen het zelf uitzoeken nu.

Maar limo zijn wei daar was erg rijk gras, ik spande stukken wei af zodat hij deze kort kon eten.
Daarna van wei verzet samen met de jonge fjord en dat gras was korter maar echt aankomen deed limo niet.

Ik zou een foto willen tonen hoe hij er nu uitziet maar boktupload werkt nog steeds niet bij mij. Dus dan maar via tintpic
Hij staat wel wat vreemd door zijn slobber te eten.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 07-05-18 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:01

Dus alweer los gereden. Zoals ik het lees in dezelfde sessie. Waaromwil je dat toch als je niet weet hoe je schrikreacties voor blijft?

Je snapt toch wel dat, hoe meer slechte ervaringen dat dier op doet, hoe moeilijker het wordt er ooit een rijpaard van te maken?

Je schrijft dus op bokt dat je er iemand bij haalt voor het doorrijden en vervolgens ga je er toch zelf weer op.

Dat is toch voor niemand meer te volgen? En voor je pony al helemaal niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 13:08

maikeltje schreef:
Dus alweer los gereden. Zoals ik het lees in dezelfde sessie. Waaromwil je dat toch als je niet weet hoe je schrikreacties voor blijft?

Je snapt toch wel dat, hoe meer slechte ervaringen dat dier op doet, hoe moeilijker het wordt er ooit een rijpaard van te maken?

Je schrijft dus op bokt dat je er iemand bij haalt voor het doorrijden en vervolgens ga je er toch zelf weer op.

Nee jij snapt het niet. (Weeral)
Ik ga niet zomaar los rijden als hij aan de longe niet kalm is. En hij was aan de longe kalm en ontspannen dus heb ik even (5min) ook los gestapt.

En hij heeft hier écht geen slechte ervaring mee opgedaan.
Sterker nog, hij lijkt mij juist beter te vertrouwen, volgt me door de paddock als ik erin aant uitmesten ben, dit deed hij voorhezn niet. (Echt plakken tegen mij en "aandacht vragen"')

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:19

Art_Ificious schreef:
maikeltje schreef:

Nee jij snapt het niet. (Weeral)
Ik ga niet zomaar los rijden als hij aan de longe niet kalm is. En hij was aan de longe kalm en ontspannen dus heb ik even (5min) ook los gestapt.

En hij heeft hier écht geen slechte ervaring mee opgedaan.
Sterker nog, hij lijkt mij juist beter te vertrouwen, volgt me door de paddock als ik erin aant uitmesten ben, dit deed hij voorhezn niet. (Echt plakken tegen mij en "aandacht vragen"')

Ik ga toch weer reageren, juist omdat ik je het gun om uiteindelijk een positieve lering te trekken uit dit verhaal.

Waarom niet stoppen bij: :hij was braaf aan de longe"? Waarom er dan toch weer op? Ondanks dat je maar 5 minuten losrijdt, laat het gewoon over aan degene die er verstand van heeft.

Dan: weide niet goed voor Limo omdat hij nu aan de hand is? Begrijp ik dat nou fout? Wat bedoeld de stalbaas daarmee? Weide is juist een uitlaatklep om paarden even lekker dingen te laten verwerken.

Limo zomaar in kudde plaatsen is misschien geen goed idee, maar in koppel zou dat al makkelijker gaan. Dus eerst samen net een maatje laten en dan met z'n tweetjes de kudde in.

Maar begin me ook steeds meer af te vragen of dit wel de geschikte stal voor Limo is.