Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Promisse

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 00:30

Ik had eerst een super licht teugeltje en wilde echt niet anders. Mijn paard loopt met een licht contact en ik kreeg van die dunne, lichte teugels van die weke handjes. Was daardoor ook voortdurend aan het verpakken omdat ik alles door mijn handen liet glijden. Nu een dikkere rubbere teugel ( geen brede ) waardoor ik me bewuster lijk te zijn van de teugels in mijn handen en haar een stabieler contact aan kan bieden.
Laatst probeerde ik de dunne nog een keer maar ik vond het vreselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 00:34

Zal voor iedereen wel verschillend zijn. Met die dikke rubberen kan ik totaal niet overweg :n

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 01:08

Ik heb mijn kikkertje vandaag na dik 3 weken niets doen weer gereden. Met instappen al fijn paard, duidelijk zin in. Draven was echt fijn: mijn hand zoeken, vw-nw en toen ik mini beetje ging oppakken heel fijn paard. Leuk als je het zo goed voor elkaar hebt! En ik weet zeker dat het nog veel beter kan. Maar ik ben hier zo blij mee.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 17:16

Hoi allemaal! Interessant om in dit topic mee te lezen! Ik ben al een tijdje aan het denken om me ook aan te melden voor de training :) Rijd een paar keer per week een leuke merrie waarmee ik nu L1 rijd en heb een fijne instructrice, maar wil altijd bij leren van zoveel mogelijk verschillende (kundige) mensen en Riens kijk op dressuur vind ik heel positief, paardvriendelijk en logisch :)

Ik blijf toch alleen een beetje hangen op de prijs.... Als ik lees dat er ongeveer 8-10u videomateriaal beschikbaar is, kom ik uit op ongeveer €33 per uur. Daar kan ik ook een leuke les van rijden en dat is natuurlijk veel meer toegespitst op ons als combinatie in het hier en nu. Nogal wat anders dan datzelfde bedrag voor filmpjes..

Ik blijf hier dus even meelezen, in de hoop dat ik de beslissende argumenten om het wel of niet te doen hier ga vinden :D Sowieso heel erg interessant om jullie video's en tips aan elkaar te lezen, wat fijn!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 17:28

Zware teugels en dike teugels kan ik ook niets mee, moeten licht zijn, dun en met blokjes (anders hebben ze het binnen no time voor elkaar dat ik met het gespje zit en zij de rest hebben, met blokje kan ik bedenken dat ik weer beroofd ben van een paar cm of iets meer)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 18:01

Joyce_ schreef:
Hoi allemaal! Interessant om in dit topic mee te lezen! Ik ben al een tijdje aan het denken om me ook aan te melden voor de training :) Rijd een paar keer per week een leuke merrie waarmee ik nu L1 rijd en heb een fijne instructrice, maar wil altijd bij leren van zoveel mogelijk verschillende (kundige) mensen en Riens kijk op dressuur vind ik heel positief, paardvriendelijk en logisch :)

Ik blijf toch alleen een beetje hangen op de prijs.... Als ik lees dat er ongeveer 8-10u videomateriaal beschikbaar is, kom ik uit op ongeveer €33 per uur. Daar kan ik ook een leuke les van rijden en dat is natuurlijk veel meer toegespitst op ons als combinatie in het hier en nu. Nogal wat anders dan datzelfde bedrag voor filmpjes..

Ik blijf hier dus even meelezen, in de hoop dat ik de beslissende argumenten om het wel of niet te doen hier ga vinden :D Sowieso heel erg interessant om jullie video's en tips aan elkaar te lezen, wat fijn!

Anderzijds krijg je de info uit de les maar een keer en kan je dit altijd terugkijken.
Er zijn veel meer extra ingestuurde filmpjes met feedback van Rien. Ook heel veel ingestuurde vragen met antwoord van Rien.
En het werkboek vind ik heel waardevol.

Wel ben ik nog maar aan het begin en kan ik nu zelf niet rijden. Nu kan ik bij module 2 en 3, maar dat heeft dus eigenlijk geen zin omdat ik nog niet zo ver ben :+

Qua teugels: dun, licht en net antislip. Bij voorkeur met blokjes, maar net teugels gekocht met langere lengte en geen blokjes, eens kijken hoe dat straks gaat als ik weer kan rijden.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 19:38

Hoi Joyce, als je die omrekening gebruikt, dan wordt de cursus in de loop van de tijd steeds goedkoper. Want je blijft voor het leven toegang houden en er komen steeds weer filmpjes en reacties van Rien op filmpjes bij. Maar ik snap je wel hoor. Het is een heel bedrag en ik heb ook heel lang getwijfeld.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:17

nou ja, voor het leven... zolang de cursus blijft bestaan. :-)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 02:14

Ja, dat maakt het natuurlijk interessant, dat er steeds wordt toegevoegd! En weten jullie hoe het werkt met het insturen van eigen materiaal? Krijg je daar sowieso feedback op, of worden er een aantal filmpjes geselecteerd?

Ik denk wel dat we als combinatie veel kunnen hebben aan deze manier van rijden.. De merrie loopt super fijn voorwaarts, is qua oefeningen tot Z redelijk bevestigd en heeft een zachte mond, wat uitnodigt tot rijden met een zachte hand. Mijn probleem is dat ik haar snel te kort in de hals rijd; ten eerste omdat ze gemakkelijk in die houding kruipt, maar ook omdat ik het gevoel heb dat ze niet meer nageeflijk is als ik haar meer toesta in mijn hand - wat onzin is. Op haar rug heb ik te weinig gevoel (wat erg om te moeten zeggen!) en daardoor rijd ik haar echt regelmatig te diep, waar ik dan weer van baal, maar zelfs met les moeilijk te doorbreken. Even helemaal terug naar nul lijkt me fijn, maar ook moeilijk! Ik vraag me af of ik het los kan laten dat het dan misschien eerst wat minder gaat, haha.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 09:36

ik ben echt niet zover terug gegaan hoor. Dat is volgens mij ook echt niet goed. Wat ik er van meegenomen heb is het steeds weer van je af denken. Het steeds willen dat je het gevoel hebt dat ze de hals van me af naar de hand toe brengt en dat ze hem acuut mee naar beneden zou volgen als ik dat wil.
Dus ook in het terug rijden moet je van je af blijven denken. De gedachte is al genoeg. Want dat doet al iets in je lichaam. En als er ergens een gat ontstaat als jij iets toestaat, dat je dat dan aan kan vullen van achteren uit. Dan krijg je de verbinding die er nu misschien niet helemaal is aangezien je zegt dat ze niet meer nagefelijk voelt als je in je hand toestaat. Heel herkenbaar voor mij!! Sowieso alles een beetje wat je zegt. Zou er denk ik nog wel meer over willen zeggen maar moet nu echt naar stal. Wat ik wel kan zeggen dat het beeld lijkt op die van mij en ik heb er veel aan gehad.

Cyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 09:48

Welkom Joyce, ik zit al van bij begin bij de cursus.
Zelf heb ik nog geen filmpjes ingestuurd. Aanvankelijk werd vermeld dat je altijd filmpjes kon insturen en ik dacht dat er op die manier eventueel soort van opvolging zou ontstaan.
Blijkbaar is dat veranderd en wordt er nu ineens vermeld dat er maandelijks een selectie wordt gemaakt van de ingestuurde filmpjes...

Voor de rest is de cursus wel heel leerrijk hoor, vooral ook als je andere combinaties aan het werk ziet met commentaar van Rien.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:46

"Woohoo!
Je hebt de eerste stap gezet richting nieuwe inzichten, eye-openers en heel veel aha-momenten. Het betekent in ieder geval dat je serieus bent over je sport en op zoek bent naar hoe je de training verder kunt verbeteren voor jezelf en je paard. Super!"

Slik, daar gaat het geld voor mijn nieuwe rijjasje.. Maar: well done ladies, jullie hebben me binnen 24u over de streep getrokken haha! Conny kan blij zijn met jullie gratis marketing :D En ik natuurlijk ook, hoop ik. Zin om te beginnen! Ga straks rijden, maar eerst even de eerste dingen uit de training bekijken en dat hopelijk gelijk meenemen, leuk!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:17

:D

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:09

Joyce, wat goed.....Ik twijfel ook eerlijk gezegd, het is veel geld en als ik de filmpjes zie....zie ik best wel goede paarden of niveau. Terwijl mijn fjord en ik al 10 jaar aan het knuddelen zijn. Het lijkt me leuk om weer eens iets nieuws te leren of iets bij te leren. Ik ben vandaag gestart met lessen (na 10 jaar of zo :+ ) maar dit erbij lijkt me ook wel wat. Ik als ergens iets van kortingsbonnen, zijn die er nog of heeft iemand die (scheelt toch weer :o ). Voor nu ga ik jullie filmpjes en commentaar volgen, daar steek ik ook best al wel wat van op _/-\o_

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:01

Kan je code geven voor 20 euro korting. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:07

Wij vandaag weer geprobeerd op wedstrijd. Fijne open aanleuning en goed eraan. Werd beloond met een dikke winstpunt en eerste prijs in de M2 met mn fjordenman bij de paarden :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:10

**\O/**

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:41

Zoefie, in de filmpjes door leden ingestuurd zie je hele 'gewone' paarden hoor. (ik ben van mening dat ze allemaal bijzonder en waardevol zijn ...) En Sjolvir is ook bezig met de cursus met Fjord. Zij is er volgens mij heel blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:48

Ik heb ook een fjord :) maar ik volg niet de cursus maar af en toe een gastles bij rien :j en verder krijg ik op aardig dezelfde manier les thuis,

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:20

Yvank_ schreef:
Ik heb ook een fjord :) maar ik volg niet de cursus maar af en toe een gastles bij rien :j en verder krijg ik op aardig dezelfde manier les thuis,

Gefeliciteerd! Met je 1e prijs en met je winst.
Ik ben stiekum ook heel trots op mijn mini taxi, vandaag haar eerste KNHS uitwedstrijd (sowieso pas haar 2e kNHS wedstrijd :P ) gereden en ze mag zich nu echt M2 noemen :D *\o/* , we hadden een wp!
En dat met de kanttekening dat ze eigenlijk nog niet M2 klaar is en we heel weinig getraind hebben afgelopen jaren en nog steeds (wegens allerlei omstandigheden links en rechts) en ik dus echt heel heel heel heel heel erg trots ben op dat kleine beige monstertje met racepantoffels in galop vandaag.
(Dat M2 komt doordat er vermoedelijk weer tumor zit, dit keer bij mondhoek.. en ik haar graag sport prestatie bij de fjorden wil hebben, dan moet je 2 wp's in de M2 hebben, anders waren we 1. nog niet gestart en 2. dan eerst eens in de L2 gestart of zo... , maar nood breekt wet, hopla, dan maar M, nooit geschoten altijd mis! )
We hebben nog wel heel veel werk te doen hoor, voor ze echt M2 klaar is.... maar op goede dag, als mevr. goede zin heeft kan ze best winst lopen (vandaag dus zelfs met racegalop).

En ja, dat is dat fjordje van het filmpje bij Rien, met haar snuit in de lucht al schuddend en scheefhoudend begin dit jaar <3 .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:35

Netjes!

Is dat zo bij de fjorden? Nooit in verdiept maar dan zou Boris dus sport prestatie kunnen krijgen? Hij is echte fjord haha met stamboek hij is nu M2 + 6 namelijk

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:40

Yvank_ schreef:
Netjes!

Is dat zo bij de fjorden? Nooit in verdiept maar dan zou Boris dus sport prestatie kunnen krijgen? Hij is echte fjord haha met stamboek hij is nu M2 + 6 namelijk

Als je lid bent van het stamboek en hij ingeschreven staat, kan je het aanvragen, kosten 25 euro meen ik, te vinden op de site van het stamboek.
Ze noemen dat dan Sport prestatie Fjord dressuur KNHS (paar jaar geleden in het leven geroepen, aangezien daarvoor je bij wijze van spreken op de Olympische spelen kon rijden met je Fjord, maar alleen stamboek zaken werden gewaardeerd, hebben ze toen wat predikaten bij de KNHS tegenaan gegooid, ook voor het Mennen etc. Waarbij ik toen heel lomp vroeg, waarom maar M2 plus 2 en geen Z1? of Z2?, geloof dat het antwoord luide dat M2 voor Fjord al moeilijk genoeg was, waarop ik bij mezelf dacht valt wel mee, ken Z fjorden zat (oude garde vooral, zeg de Sjolvir generatie, zijn er weinig meer over die nog actief in de sport lopen), ken er echter maar weinig die predikaat hebben aangevraagd of aanvragen)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:46

Ah yes, wat goed! Gefeliciteerd!

Ik ben vandaag gelijk met de informatie uit de eerste module aan de slag gegaan. Dat ging eigenlijk heel goed! Waar ze normaal vrij onrustig kan zijn in haar aanleuning en achter de teugel kan kruipen, pakte ze nu het bit mooi constant aan. Zodra ik toch weer uit automatisme met mijn teugels ga frotten, wordt ze direct ronder, maar onrustiger. Ik heb een vrij stille hand, maar met contactteugel rijden is toch wel weer een stap verder: nog minder inwerken aan de voorkant.
Voorwaarts en actief zijn is nooit een probleem, dat scheelt :D

Deze foto was deze zomer, toen gingen we heel fijn Afbeelding

Dit was gisteren, ze is de laatste tijd wat onrustiger in de aanleuning dus en ondanks dat ik het gevoel heb dat ik mijn handen erg toesta, zie ik op de foto's dat het er heel anders uitziet.. Goede reality-check..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze laatste foto ben ik wel tevreden met mijn handhouding en zie dat gelijk terug in meer de neus eruit. Daar moet ik denk ik naartoe, ook als het gaat om rijden met contactteugel?

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 01:41

maar begrijp ik het nou verkeerd als ik zeg dat Joyce toch echt niet terug moet naar de contactteugel?! Die neus moet er meer uit ja, maar naar mijn idee niet door haar weer als een 3 jarige te laten lopen. Dan valt ze helemaal uit elkaar en op de voorhand. Of zie ik dat nou verkeerd? Deze moet juist leren nog meer het evenwicht naar achter te verplaatsen zodat ze meer in je hand kan gaan klimmen. En ze kent naar ik begreep dat oefeningen die haar daarbij kunnen helpen. Dus wel meer de neus eruit rijden, maar met de achterhand er bij. Lijkt mij. Maar kan het mis hebben...

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 01:42

Goed bezig Yvank en Sjolvir!!!