Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Carmuh

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:52

Heerlijke plaatjes Leonie, lekker paard zijn. Fijn dat hij braaf was.

Heb vanmorgen weer even met hummie gereden, zo relaxed dat ze tot nu toe was zo ril was ze nu. Had echt mijn handen vol aan haar, schrikken op niks af en weg springen etc. Wel flink doorgereden en even goed aangepakt en ging opzich nog wel redelijk, zaten ook fijne stukjes tussen.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:17

Mooi dat je fijn heb kunnen afsluiten afsluiten. Hoe vaak en hoe lang rijden jullie eigenlijk in de week?

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:21

Leonie_M schreef:
Mooi dat je fijn heb kunnen afsluiten afsluiten. Hoe vaak en hoe lang rijden jullie eigenlijk in de week?

Ik rij 2 a 3x per week en dan 15 tot 30 min inclusief instappen en uitstappen, longeer haar niet meer van te voren.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:49

Ik ook 2 tot 3 keer per week, 5 minuutjes instappen, kwartiertje echt rijden en dan nog 10 minuten uitstappen langs de weg, ongeveer.. Volgende week heb ik voor de 2de keer les en dan is het een half uur rijden, maar dat doe ik dus niet elke week :)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:52

Ik rij Haydn ook 3 x per week en longeer hem daarnaast ook nog een keer voor de ontspanning.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:33

Hier ook 3x per week. Ik longeer haar wel 5à 10 minuutjes en dan stap ik erop. Afhankelijk hoe goed het gaat, zit ik er 20 min tot een half uurtje op, inclusief uitstappen.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 00:45

Sow, heb weer 3 paginas te lezen zometeen!
Het was even stil bij mij, maar we zijn er weer!

History maakte er een beetje een spelletje van om het bit vast te gaan pakken en om vervolgens als een plank te gaan lopen zonder enkele buiging. Mijn instructrice heeft hem toen weer even gepakt en dat ging weer super. Zodra ik erop ging, ging het in stap super maar in draf koppie omhoog en proberen de bezemsteel door de bocht te krijgen.
Duidelijk dat er bij mij wat anders moest, maar paardje maakte het niet makkelijk door zo vast te grijpen aan dat bit.

Ik had het idee dat ik moest vasthouden en terugtrekken. Totaal fout natuurlijk... Hier heb ik hard aan gewerkt om meer vanuit de pols te gaan werken ipv als bouwvakker sleuren. Subtiel, ontspannen en zo min mogelijk kracht. Even weekje mee bezig geweest en ik zag duidelijk verschil! Maar dat bit vastpakken bleef een leuk spel, zodra hij merkte dat ik meer ging vragen en hij wat meer moest buigen.
In overleg hebben we een ander bitje geprobeerd. Hij heeft nu een fijn bitje met koperen rolletjes IN het bit. Vanaf het eerste moment een ander paard. Hij probeert soms nog vast te pakken, maar behoud geen grip erop. Speelt nu veel meer ermee en is een stuk losser. Vanaf dit moment gaan we weer met stappen vooruit . Ik kan nu veel fijner toestaan en spelen met zijn mond. De communicatie verloopt veel beter.
Nu weer flink werken aan het naar binnen vallen rechtsom. Linksom loopt hij echt heerlijk, en draait hier mooi om het binnenbeen heen, of wijkt ervoor naar buiten. Rechtsom heeft hij altijd op dezelfde volte vooraan in de bak dat hij tegen dat binnenbeen aanduwt en erdoorheen gaat. Dus totaal niet buigt.
Dit is onze volgende uitdaging! In stap gaat dit steeds beter, draf is nog de uitdaging. Maar ben ontzettend trots op mijn kerel die het toch maar allemaal doet!

Andere paarden in de bak die in alle gangen langskomen maken hem niks uit. Alle drukte qua tractors, mestkarren of trailers die regelmatig langskomen, geen probleem. Wat dat betreft is hij doof voor andere geluiden. Vooral als ik hem lekker aan het lopen heb, hoort en ziet hij niks meer. Heerlijk!

Foto van de les vanmorgen, na een weekje vrij vieren op de weide!

Afbeelding

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:05

Wauw wauw wauw *\o/* zo blij vandaag voor het eerst in de binnenbak gereden ( na er een week niet te hebben opgezeten ) jeey haha en wat was hij groots <3 echt zo lief ik denk dat het kwartje begint te vallen bij m'n vriend :+:

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:38

Carmuh schreef:
Heerlijke plaatjes Leonie, lekker paard zijn. Fijn dat hij braaf was.

Heb vanmorgen weer even met hummie gereden, zo relaxed dat ze tot nu toe was zo ril was ze nu. Had echt mijn handen vol aan haar, schrikken op niks af en weg springen etc. Wel flink doorgereden en even goed aangepakt en ging opzich nog wel redelijk, zaten ook fijne stukjes tussen.

Het is besmettelijk.. Ik had daarnet ook flink m'n handen vol. Paar keer 'geschrokken' met springen en rennen, gelukkig was het wel goed uit te zitten. De galop toch maar even overgeslagen vandaag en wat extra in draf gedaan, volgende keer weer beter :)

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:43

Oke ik rij zelf ook 2 / 3x in de week. En soms dan nog een keer longeren
Wat gaaf moniek. Weer een stapje vooruit

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:51

Oh oh gaan ze een beetje uitproberen Carmuh en Mallootje ... Is ook een fase wat ook logisch is, gaat goed komen :)

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:37

wat goed moniek! Super!
Orsje....fijn dat een ander bitje dus goed helpt!
Mallootje.....ben ik gelukkig niet de enige die dat heeft haha moet zeggen dat ze in de buitenbak minder spokig is als binnen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:51

Die van mij is elke keer zo kijkerig hèhè. Niet zo fijn, maar kan er wel steeds beter aan rijden.
Denk dat ik mijn handen ook vol ga hebben als ik later op wedstrijd ga!

Heb trouwens erg leuke foto's van vandaag. :D
Ga even proberen foto toe te voegen!

Afbeelding

Afbeelding

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 22:13

Wat een positieve verhalen allemaal.
Hier bij het ene paard 1 groot drama,, zeeer angstig paard die uit angst aanvalt.
En soms zeer onverwachts uit de hoek komt.

Mijn eigen 3 jarige gaat echt super, zijn nu aan het trainen voor de ponyrennen en doet alles zo gaaf mee!

Dan een andere 4 jarige weer terug op stal gekregen, vandaag voor het eerst weer gepakt en gelijk aan de longe wat kunnen stappen en draven.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 22:16

Stoer filmpje!
Met mijn oudste doe ik dat ook graag, zo een keer racen. Maar met de jongste zie ik mezelf dat nog niet doen :D

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:07

Mooie foto's Coberlina , ik hoop voor je dat het beter wordt idd het Is niet fijn rijden als ze overal spoken zien .
Super gaaf kyrkelover wat gaat ie hard .

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:30

Kyrkelover, dat gaat nog wel even duren voor ik met mijn jonkie zo rond stuif.

Coberlina, die beweegt lekker van de grond af.

Die van mij was eergister aan de hand gespannen en rete fris bij een wandeling. Had mijn handen er aan vol! Hij is dus wel braaf maar niet suf!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:32

Ziet er goed uit Kim! Ze kan in elk geval wel chique bewegen!

Pfoe dat gaat snel Kyrkelover, dat zie ik mij nog niet doen :D

Haha wel meer peuters die fris worden zo te zien, zou het zijn omdat ze stilaan sterker worden?

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:21

Ik denk het wel Mallootje over dat sterker worden, en ze gaan natuurlijk gewoon de grens opzoeken ;)
Haydn wordt tot nu toe alleen maar braver ( gelukkig :D) hij is nu bijna 3 mnd onder het zadel.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:30

Ja, je hoort wel eens 'een paard doet niet zomaar wat' maar ik geloof ook wel dat ze grenzen zoeken en aftasten.. Sommigen beweren dat een paard ook niet schrikt omdat hij dat een leuk spelletje vindt, maar omdat de ruiter al dan niet bewust met meer spanning rijdt.. Ook daar geloof ik met jonge paarden niet echt in, ik denk dat ze toch wel wat ondeugend durven zijn :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:57

Ik heb dat idee ook altijd hoor.
In het begin valt het allemaal wel mee, maar als ze op een gegeven moment wat sterker worden en meer zelfvertrouwen dan gaan ze toch even uitproberen.

Treasure gaat echt super gaat ook mooi mee over de weg en het viaduct over.
Al veel groot verkeer tegen gekomen en dat doet ze eigenlijk allemaal super.
Ze mag meestal met haar wat oudere broer mee die het goede voorbeeld geeft.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:08

Ook wel fijn, als ze van bij het begin verkeersmak zijn.. Als je dat meteen meepikt maken ze er ook niet zo'n probleem van, scheelt weer werk op latere leeftijd :)

Ik heb me maar eens aan een topic gewaagd, doe ik normaal niet vaak maar ik geef het een kans :P [RIJ-ITP] 3-jarige Dali in de kleuterklas

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:24

Knap dier hoor Mallootje... Ik vind het dapper hahaha ik waag me er nog niet aan hoor met m'n slofteugel _O-

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:06

Coberlina...dat ziet er al fijn uit hoor. Fijne bewegingen zitten erop denk ik?
kyrkelover...knap hoor, fijn dat ze het zo goed oppakt!
mallootje....ik denk inderdaad is dat ze sterker worden, uitproberen omdat ze weten wat er nu gaat gebeuren etc. Hum vandaag ook weer, de eerste 10 minuten super braaf en dan ineens is de ingang en, maar dan ok echt eng. Gewoon stil staan al ver van tevoren of naar binnen springen. Echt wel even goed aangepakt weer en uiteindelijk liep ze ook we weer fijn maar moet er wel bij blijven met been en teugelcontact.

BloHal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:22

Leuke paardjes komen er allemaal voorbij!!
Voor mijn paardje gaat het nu ook allemaal opschieten.
Alleen kan ik haar helaas door lichamelijke problemen niet meer zelf zadelmak maken, wat eerst wel de bedoeling was.

Kennen jullie toevallig mensen die paarden zadelmak maken op locatie in zuid-holland? Paard staat in Dordrecht.