Urielle schreef:Ik zal wel maf zijn dan, maar ik ga standaard stappend over zo'n kruispunt, dus zo'n geval zou al niet aan de orde moeten zijn. Als ik ander verkeer tegen kan komen en/of ik kan de weg niet overzien wordt er niet gegaloppeerd op zo'n pad en zeker een paard waarvan ik niet zeker weet of de remmen het doen, die mag alleen op een open vlakte sneller waar ik desnoods nog een andere kant op kan sturen als de rem het af laat weten. Niet alleen galop, voor draf kan dat ook gelden, van die paarden die hun nek erop zetten en doordrammen buiten, die blijven dus maar de hele rit stappen dan.
Dat verwacht ik ook van ander verkeer, dat ze zelf hun snelheid aanpassen aan de situatie.
In het bos zijn regelmatig stukken waar fiets en ruiterpaden elkaar kruisen. Ik heb zelf een aantal keer ervaren als wielrenner dat ik rustig aankom en er 1 of meerdere paarden ongecontroleerd in volle galop aankwamen en ik in de remmen moest. Eenmaal zelfs waarbij het paard een heel eind het fietspad opschoot. (Ik ben toen ook nog teruggefietst omdat ze halverwege daarbij een springschoen was kwijtgeraakt.)
Zoals jij omschrijft zou ik zelf ook hanteren te paard. Helaas gedraagt niet iedereen zich hetzelfde en overschatten mensen zichzelf of onderschatten hun paard. Wat betreft de snelheid aanpassen aan de situatie. Ik neem aan dat de meeste mensen dat proberen, maar ook daar blijf je positieve en negatieve uitzonderingen houden