Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:51

Duhelo schreef:
wat is er belangrijker? gelijk krijgen dat je paard ten allen tijde onder controle is, of accepteren dat een ongeluk met een dier vlug gebeurd is, en dat er mss ongelukken voorkomen kunnen worden als iedereen een beetje toleranter is/wordt tegenover elkaar?

Die ´L´ is daar niet voor.
Die is er slechts voor die hele enkeling die een jong paard wegwijs aan het maken is.
Mbt het topic en de bulk van de reacties is het irrelevant.

Meer tolerantie zou top zijn maar is een illusie.
Kijk maar eens naar Bokt over de afgelopen 10 jaar.
Ga er maar van uit dat je mínder begrip krijgt naarmate de tijd voortschrijdt.
Wil je als ruiter minder risico? Dan ligt de oplossing niet bij anderen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 01:23

Duhelo schreef:
wat is er belangrijker? gelijk krijgen dat je paard ten allen tijde onder controle is, of accepteren dat een ongeluk met een dier vlug gebeurd is, en dat er mss ongelukken voorkomen kunnen worden als iedereen een beetje toleranter is/wordt tegenover elkaar?

Het juiste antwoord is: toleranter zijn tegenover elkaar. :)*

Alle andere zelfverzonnen antwoorden doen niet ter zake.

Steppe

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 07:33

Iedere keer wordt er hier geroepen dat je niet de weg op moet gaan als je paard niet 100% bomproof is ik weet niet of jullie de serie over politiepaarden wel eens hebben gezien, maar een politiepaard is voor 90% bomproof, worden ze ook op getraind.
En wat gebeurt er zaterdag, iemand geeft een klap op het paard zijn kont en hij flipt met als gevolg een aantal gewonden. Deze paarden worden getraint om rustig te blijven onder alle omstandigheden en dan een simpele klap op de kont doet een paard exploderen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:52

HolyPope schreef:
Duhelo schreef:

Dat is een mooie droom.
Begin vast met je eigen invloedssfeer, bijvoorbeeld op Bokt.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:56

Ga je gang HC, jij generaliseert er hier behoorlijk op los.

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:06

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik weet dat mensen die niets met paarden hebben er ook absoluut niets over weten en zij ervanuit gaan dat als je op de weg komt met je paard, je paard altijd onder controle is en moet zijn dus dat ze ermee kunnen omgaan zoals met elk ander voertuig.
En als ze dan 1 keer meemaken dat het paard niet luistert of schrikt, ligt dat aan het paard en de ruiter maar zeker niet aan hen.
Die weten gewoon echt niet dat paarden op de kleinste dingen reageren.
Ik vertelde zo'n mensen dat je het ooit wel eens aan een jong paard moet leren en dat die niet ineens onverschillig zijn voor het verkeer, dat snapten ze niet. Dan moet je maar van de baan blijven ..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:09

kamsel schreef:

Ík ben al tolerant naar fietsers hoor :D
Ook naar bromnozems, motorcrossers, loonwerkers, loslopende honden, et al. Zelfs naar incompetente ruiters die een obstructie van links naar rechts in beeld zijn.
Ik geef gewoon altijd voorrrang, groet, lach en ga betrouwbaar veilig doorgenietend verder.

Jullie willen meer tolrantie en dat is +:)+
Welnu, je kan alleen wat aan je eigen invloedssfeer doen, dus begin met jullie eigen tolerantie naar fietsers :)*

Mooi leermoment zeg in dit topic _/-\o_

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:11

HolyPope schreef:
Alle andere zelfverzonnen antwoorden doen niet ter zake.

Huertecilla schreef:
Dat is een mooie droom.

Dank je HC!
Zo zie je maar, niet alle dromen zijn bedrog!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:40

HolyPope schreef:
Huertecilla schreef:
Dat is een mooie droom.

Dank je HC!

Loop je niet een béétje op de zaken vooruit.

Ik geef je graag gelijk wanneer op Bokt een merkbare toename in tolerantie te lezen is naar andere verkeersdeelnemers, loslopende honden etc.

Tot die tijd is het een _/-\o_ stréven.

Eens kijken hoe lang het duurt voor er weer een éénzijdige kat-reactie naar ´anderen´ komt op dit topic.

luckyluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:47

Ik erger me ook dood aan de meeste wielrenners ,ze houden geen rekening met paarden ,maar ook totaal niet met kinderen ,als ik met mijn neefje ,die heeft een spierziekte ,op het fietspad rijd en er komen wielrenners aan ,hou ik altijd mijn hart vast ,ze bellen en denken dan dat ze gewoon door kunnen fietsen . Over het algemeen zijn het asoos ,wat dat betreft.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:52

Ik kan me ook enorm ergeren aan die wielrenners. Ze komen met weet ik veel hoeveel kilometer per uur aan suizen en verwachten maar dat je in 1 seconde weg bent.. En sommige bellen niet eens, en dan vinden ze het vreemd dat ik niet aan de kant ga als ik niks hoor? Ik wil ze niet allemaal over één kam scheren maar over het algemeen vind ik het toch best wel asociale mensen :=

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:01

Exact 7 minuten, HC :+

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:10

Hier iemand die zowel erg graag op het paard als op de racefiets zit :)

Normen, waarden, respect, logisch denken en inderdaad tolerantie lijken helaas steeds ongewoner te worden. Dat is overal terug te zien, ook in deze situaties.

De meeste mensen zijn allemaal bezig met hun hobby, ook in het geval ruiter/wielrenner. Een beetje meer begrip voor elkaar zou al zoveel schelen :)

Als jij in volle galop over een galoppad dendert en fietser staat op een kruising ruiter/fietspad stil omdat bijv. zijn ketting eraf ligt ben je toch ook niet blij dat je vol in de ankers moet? En hoeveel ruiters krijgen hun paard in zo'n volle rengalop onverwachts in 2 tellen volledig tot stilstaand? Op de fiets heb je al snel een aardige snelheid. Als dan een medeweggebruiker (fiets, auto, paard, voetganger) dan om wat voor reden de doorgang onverwachts blokkeert moet je toch vol in de remmen en dat is niet altijd even fijn.

Dingen als (de meeste) wielrenners zijn ascociale mensen vinden ik zulke vreselijke uitspraken. Juist de meeste wielrenners zijn bijzonder sociaal, behulpzaam en respect voor de medemens. De sfeer is over het algemeen beter als op de gemiddelde basis dressuurwedstrijd :)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:24

Huertecilla schreef:
HolyPope schreef:
Dank je HC!

Tot die tijd is het een _/-\o_ stréven.

Het ging om een antwoord op de vraag van Duhelo.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:38

Miss_Petit schreef:
Als jij in volle galop over een galoppad dendert en fietser staat op een kruising ruiter/fietspad stil omdat bijv. zijn ketting eraf ligt ben je toch ook niet blij dat je vol in de ankers moet? En hoeveel ruiters krijgen hun paard in zo'n volle rengalop onverwachts in 2 tellen volledig tot stilstaand? Op de fiets heb je al snel een aardige snelheid. Als dan een medeweggebruiker (fiets, auto, paard, voetganger) dan om wat voor reden de doorgang onverwachts blokkeert moet je toch vol in de remmen en dat is niet altijd even fijn.

Ik zal wel maf zijn dan, maar ik ga standaard stappend over zo'n kruispunt, dus zo'n geval zou al niet aan de orde moeten zijn. Als ik ander verkeer tegen kan komen en/of ik kan de weg niet overzien wordt er niet gegaloppeerd op zo'n pad en zeker een paard waarvan ik niet zeker weet of de remmen het doen, die mag alleen op een open vlakte sneller waar ik desnoods nog een andere kant op kan sturen als de rem het af laat weten. Niet alleen galop, voor draf kan dat ook gelden, van die paarden die hun nek erop zetten en doordrammen buiten, die blijven dus maar de hele rit stappen dan.
Dat verwacht ik ook van ander verkeer, dat ze zelf hun snelheid aanpassen aan de situatie.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:51

Huertecilla schreef:
kamsel schreef:

Ík ben al tolerant naar fietsers hoor :D
Ook naar bromnozems, motorcrossers, loonwerkers, loslopende honden, et al. Zelfs naar incompetente ruiters die een obstructie van links naar rechts in beeld zijn.
Ik geef gewoon altijd voorrrang, groet, lach en ga betrouwbaar veilig doorgenietend verder.

Jullie willen meer tolrantie en dat is +:)+
Welnu, je kan alleen wat aan je eigen invloedssfeer doen, dus begin met jullie eigen tolerantie naar fietsers :)*

Mooi leermoment zeg in dit topic _/-\o_

Was je maar iets toleranter naar Bokkers.. Het gros geeft ook gewoon voorrang, lacht en groet gezellig genietend, als je de reacties leest hebben veel mensen commentaar op de reactie en houding van ts, maar blijkbaar kan dat niet omdat we hier in Nederland ziten en daar is iedereen een incompetente aso ruiter..

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:21

Urielle schreef:
Ik zal wel maf zijn dan, maar ik ga standaard stappend over zo'n kruispunt, dus zo'n geval zou al niet aan de orde moeten zijn. Als ik ander verkeer tegen kan komen en/of ik kan de weg niet overzien wordt er niet gegaloppeerd op zo'n pad en zeker een paard waarvan ik niet zeker weet of de remmen het doen, die mag alleen op een open vlakte sneller waar ik desnoods nog een andere kant op kan sturen als de rem het af laat weten. Niet alleen galop, voor draf kan dat ook gelden, van die paarden die hun nek erop zetten en doordrammen buiten, die blijven dus maar de hele rit stappen dan.
Dat verwacht ik ook van ander verkeer, dat ze zelf hun snelheid aanpassen aan de situatie.

In het bos zijn regelmatig stukken waar fiets en ruiterpaden elkaar kruisen. Ik heb zelf een aantal keer ervaren als wielrenner dat ik rustig aankom en er 1 of meerdere paarden ongecontroleerd in volle galop aankwamen en ik in de remmen moest. Eenmaal zelfs waarbij het paard een heel eind het fietspad opschoot. (Ik ben toen ook nog teruggefietst omdat ze halverwege daarbij een springschoen was kwijtgeraakt.)

Zoals jij omschrijft zou ik zelf ook hanteren te paard. Helaas gedraagt niet iedereen zich hetzelfde en overschatten mensen zichzelf of onderschatten hun paard. Wat betreft de snelheid aanpassen aan de situatie. Ik neem aan dat de meeste mensen dat proberen, maar ook daar blijf je positieve en negatieve uitzonderingen houden :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:46

Ja ik weet het, heb zelfs mensen horen zeggen dat ze gewoon bleven galopperen op kruisingen 'omdat ze anders nergens in volle galop konden want er waren zoveel kruisingen'
Daar kan ik als ruiter al pissig over worden want wie zijn probleem is dat nou? Dan neem je GVD je knol maar mee naar een ander terrein _-:(
Je zult daar iemand overhoop rijden omdat jij zonodig moet galopperen?! Ik kan daar dus met mijn pet niet bij.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:47

Draaien we de zaken nu even om;

Ik heb een crossmotor. Zo'n ding dat eigenlijk voor de crossbaan is gemaakt en geen kenteken heeft. Krijg ik er ook niet bij want hij voldoet niet aan de eisen voor op de weg. (hij maakt o.a. nogal wat lawaai. Maar voor een crossert dus geen probleem.) nou heb ik dat ding ooit gekocht omdat me het leuk leek maar ik heb geen motorrijbewijs en dus eigenlijk nooit echt geleerd om er op te rijden. Dus ook al mocht ie op de weg, mag ik dat toch niet. De regels ken ik dus ook niet echt. Is ook niet nodig want ik gebruik dat ding niet echt dagelijks ofzo maar zo af en toe vind ik het moeten kunnen. ;)
Nou heb ik niet zo'n groot erf maar ik wil er af en toe toch ff lekker mee uit m'n dak gaan dus race ik er op zondagochtend mee in het bos. Daar mag officieel geen gemotoriseerd verkeer komen maar daardoor is het daar mooi rustig en heb ik van niemand last en maar weinigen van mij. Dat komt mooi uit want, zoals gezegd, ik moet het nog leren en heb dat ding niet altijd onder controle.
Nu kom ik op zondagochtend in het bos wel eens ruiters tegen, ik vermoed dat ik dan op een ruiterpad zit, en die gaan me dan toch tekeer!!! Schelden me uit enz. Terwijl ze toch wel duidelijk kunnen zien dat ik het nog moet leren?!
Ik vind dat ze maar wat meer begrip voor me moeten hebben! Maar zo'n hesje is natuurlijk wel een mooi idee, voor mij!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:04

Miss_Petit schreef:
Urielle schreef:

In het bos zijn regelmatig stukken waar fiets en ruiterpaden elkaar kruisen. Ik heb zelf een aantal keer ervaren als wielrenner dat ik rustig aankom en er 1 of meerdere paarden ongecontroleerd in volle galop aankwamen en ik in de remmen moest. Eenmaal zelfs waarbij het paard een heel eind het fietspad opschoot. (Ik ben toen ook nog teruggefietst omdat ze halverwege daarbij een springschoen was kwijtgeraakt.)

Erg dom en onverantwoordelijk om kruisende wegen in galop over te gaan.. ik zie dat in mijn omgeving nooit gebeuren, tenzij het echt goed overzichtelijk is. Een wielrenner zou daar ook rustig moeten fietsen, het is gewoon een kruispunt!

WielrennerX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:17

Ireen_ schreef:
Erg dom en onverantwoordelijk om kruisende wegen in galop over te gaan.. ik zie dat in mijn omgeving nooit gebeuren, tenzij het echt goed overzichtelijk is. Een wielrenner zou daar ook rustig moeten fietsen, het is gewoon een kruispunt!

Er is geen enkele wettelijke verplichting om bij een kruispunt (zonder stopbord) rustig aan te doen. De enige verplichting is dat je voorrang verleend waar verplicht.

Aangenomen dat het ruiterpad onverhard is en het fietspad verhard, dan heeft de wielrenner altijd voorrang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:19

sflj schreef:
Draaien we de zaken nu even om;

Ik heb een crossmotor. Zo'n ding dat eigenlijk voor de crossbaan is gemaakt en geen kenteken heeft. Krijg ik er ook niet bij want hij voldoet niet aan de eisen voor op de weg. (hij maakt o.a. nogal wat lawaai. Maar voor een crossert dus geen probleem.) nou heb ik dat ding ooit gekocht omdat me het leuk leek maar ik heb geen motorrijbewijs en dus eigenlijk nooit echt geleerd om er op te rijden. Dus ook al mocht ie op de weg, mag ik dat toch niet. De regels ken ik dus ook niet echt. Is ook niet nodig want ik gebruik dat ding niet echt dagelijks ofzo maar zo af en toe vind ik het moeten kunnen. ;)
Nou heb ik niet zo'n groot erf maar ik wil er af en toe toch ff lekker mee uit m'n dak gaan dus race ik er op zondagochtend mee in het bos. Daar mag officieel geen gemotoriseerd verkeer komen maar daardoor is het daar mooi rustig en heb ik van niemand last en maar weinigen van mij. Dat komt mooi uit want, zoals gezegd, ik moet het nog leren en heb dat ding niet altijd onder controle.
Nu kom ik op zondagochtend in het bos wel eens ruiters tegen, ik vermoed dat ik dan op een ruiterpad zit, en die gaan me dan toch tekeer!!! Schelden me uit enz. Terwijl ze toch wel duidelijk kunnen zien dat ik het nog moet leren?!
Ik vind dat ze maar wat meer begrip voor me moeten hebben! Maar zo'n hesje is natuurlijk wel een mooi idee, voor mij!

Weet je, ik zou die motormuis begroeten en vragen of ie lekker aan het crossen is. Ik heb namelijk niets tegen motors en motorrijders en aangezien de paarden de motor van mn vriend gewend zijn, hebben die er ook echt sch*t aan.
Leuk voor die gozer dat ie kan crossen!
Hier in ons bos was vroeger een crossbaan, alleen gesloten omdat het te gevaarlijk zou zijn. (Te steile heuvels, te veel gaten)
Je wil niet weten wat voor mensen daar komen, maar het beoit me niet, ieder zn sport en zn fun.
Zelf ga ik er regelmatig op mountainbike heen om te crossen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:32

WielrennerX schreef:
Ireen_ schreef:

Er is geen enkele wettelijke verplichting om bij een kruispunt (zonder stopbord) rustig aan te doen. De enige verplichting is dat je voorrang verleend waar verplicht.

Aangenomen dat het ruiterpad onverhard is en het fietspad verhard, dan heeft de wielrenner altijd voorrang.

Excuus zit even met de situatie hier in mijn hoofd, in dit geval is het meestal ruiterpad x wandel/onverhard pad. Maar dan nog zou ik persoonlijk op de fiets geen kruising met een ruiterpad of wandelpad overrazen.
(ik snap overigens ook niet dat iemand een fietspad van asfalt in galop zou oversteken?? dat doe ik sowieso niet op asfalt)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:25

Ik zag vandaag dat een pad wat eerst door geen enkel pad doorkruist werd, dat nu wel het geval was. Er was een mountainbike route aangelegd. In zo'n geval kan ik het me wel voorstellen, als je het gewoon niet weet. En om het te kunnen zien moet je voor de bocht al weten dat die kruising er zit anders draai je je hoofd niet genoeg.

Als je het niet weet en je galoppeert hard ben je wsl al te laat daar.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:43

Ireen_ schreef:
Excuus zit even met de situatie hier in mijn hoofd, in dit geval is het meestal ruiterpad x wandel/onverhard pad. Maar dan nog zou ik persoonlijk op de fiets geen kruising met een ruiterpad of wandelpad overrazen.
(ik snap overigens ook niet dat iemand een fietspad van asfalt in galop zou oversteken?? dat doe ik sowieso niet op asfalt)

Definier 'overrazen'? :)

Voorbeeld, een normale fietser rijdt al snel 18 km/per uur. Een wielrenner rijdt al snel bij een rustig tempo 20-25 km per uur. Een club wielrenners die vaak samen fietsen in een peleton rijdt meestal tussen 30 tot 40 km per uur. Dit alles vlak, er vanuitgaand dat je niet uit een afdaling komt.

De meeste paarden halen in een flinke galop zo'n 50 tot zelfs 60 km per uur.

Het lijkt mij voor zich spreken dat de meeste mensen in het verkeer, dus ook wielrenners of ruiters, een kruispunt met gepaste snelheid naderen. Duidelijk zijn er dus ook uitzonderingen die er anders overdenken.

Wat betreft onverhard ruiterpad en verhard fietspad dat elkaar kruist. Op de Utrechtse Heuvelrug en Posbank Arnhem ken ik toch een behoorlijk aantal van deze kruispunten.