Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

welmoed__

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:55

@snoekiej die vind ik ook erg leuk! Maar heb besloten om toch voor een van rond de 6 jaar te gaan..

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:57

@Snoekiej: De Zhivago is het bekijken waard denk ik! Ik zou gewoon bellen, dat is makkelijker en sneller. Het is een aardige meid!

Vandaag bij de Dreamcatcher geweest, dat was een plaatje om te zien, maar veel te nerveus. Vond hem onder het zadel ook tegenvallen. Dus hij valt af.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:58

Pollux schreef:
@Snoekiej: De Zhivago is het bekijken waard denk ik! Ik zou gewoon bellen, dat is makkelijker en sneller. Het is een aardige meid!

Vandaag bij de Dreamcatcher geweest, dat was een plaatje om te zien, maar veel te nerveus. Vond hem onder het zadel ook tegenvallen. Dus hij valt af.

Welke dreamcatcher was dat?

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:06

@Pollux jammer dat het tegenviel zeg...

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:07

Via via, wordt (nog) niet mee geadverteerd omdat hij hem net op stal heeft.

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:12

Klinkt goed Pluutje, geen slechte score!
Jammer dat het niet klikte Pollux...
MiniMaxi: wanneer ga je voor een tweede keer kijken?

Ikke & Silly: ik snap jullie punten :j
Wat lijnen betreft ben ik nog te onwetend, maar gelukkig staat op Bokt al behoorlijk wat informatie over heel veel hengsten. Ik zoek de namen altijd even op hier. Afhankelijk van wat ik zie en wat er verteld wordt, geef ik ook de paarden uit 'moeilijke' lijnen een kans en ga kennismaken. Je kunt de uitzondering treffen of wie weet klikt het toevallig met mij ;)
De subtiele hulpen die ik niet allemaal ken ben ik me van bewust. Goede instructie is absoluut gewenst.
Ik heb al eerder korte tijd op een ver doorgetraind paard (Prix St. Georges geloof ik) gereden en daar had ik inderdaad wel eens miscommunicatie mee. Wilde ik even mijn been anders leggen, trok hij zijn trukendoos open :+ Daar leer je wel heel veel van.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:16

KarinvdM schreef:
ikke schreef:
De afstammingen staan niet bekend als ongecompliceerd. Als ze het voor je doen, doen ze het ook ECHT voor je, maar je moet ze even overtuigen. Daarvoor dien je wel wat in je mars te hebben of op z'n minst begeleiding die weet hoe je met dergelijke karakters om moet gaan.
Lukt je dat, dan heb je iets geleerd!

Veroordeel een paard niet ongezien op een vooroordeel...

Waaarom kun je de Gribaldi-kinders dan uitzoeken, meestal ergens tegen het M1 aan. Omdat bloedlijnen er niet toe doen?

Pizzazz schreef:
Ikke & Silly: ik snap jullie punten :j
Wat lijnen betreft ben ik nog te onwetend, maar gelukkig staat op Bokt al behoorlijk wat informatie over heel veel hengsten. Ik zoek de namen altijd even op hier. Afhankelijk van wat ik zie en wat er verteld wordt, geef ik ook de paarden uit 'moeilijke' lijnen een kans en ga kennismaken. Je kunt de uitzondering treffen of wie weet klikt het toevallig met mij ;)
De subtiele hulpen die ik niet allemaal ken ben ik me van bewust. Goede instructie is absoluut gewenst.
Ik heb al eerder korte tijd op een ver doorgetraind paard (Prix St. Georges geloof ik) gereden en daar had ik inderdaad wel eens miscommunicatie mee. Wilde ik even mijn been anders leggen, trok hij zijn trukendoos open :+ Daar leer je wel heel veel van.

Ik heb wel eens les gehad op een lichte tour paard. Erg leerzaam *understatement*

Eenerzijds geldt bij paarden als geen ander: it all depends (de lijfspreuk van mijn instructeur) maar bloedlijnen geven je wel info over karakter en gedrag.
Wij hebben een Voice x Uniform op stal; nou je kunt ze uittekenen, zowel het "typisch Uniform" als "Typisch Bria" (Voice is overduidelijk een kind uit de Bria-merrielijn). Dat geeft niks, zolang je instructeur die gedragingen kan herkennen en je leren ermee om te gaan, maar blijkbaar zijn er bosjes instructeurs die daar onvoldoende raad mee weten.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:24

@Pizzazz ik ga weer kijken als het weer goed is en de bak volledig ontdooit. Dus ik ben helemaal blij dat het gaat dooien. Dus als het meezit volgend weekend :D

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:27

Ik moet zeggen dat ik het in sommige gevallen wel eens ben met Ikke. De meeste gribaldi's zijn de grootste bakslepers die je kan vinden. Maar er zijn ook uitzonderingen, totilas... Brave jazz's schijnen er ook weinig te zijn, maar toch hadden wij er 1 op stal die we bijna moesten aanduwen :D Dus bloedlijnen geven soms wel een indicatie, maar zeggen lang niet alles. Ik vind dat we tegenwoordig teveel bloed fokken en te weinig op karakter.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:29

Waratje schreef:
Wat ik zo even voorbij zag komen waren namen als Amor en Uniform en dat zijn inderdaad namen waarbij je meestal zelf wat in huis moet hebben, die geven het je niet cadeau, maar als ze het je wel geven is dat ook volledig en zonder voorbehoud.

Mijn Radisson x Uniform is anders een heel braaf paard... En mijn mijn Jazz, waar ook Amor inzat was ook heel braaf.
Natuurlijk heb ik ook bepaalde voorkeuren, maar zoals Ikke het stelt vind ik veel te zwartwit. Op die manier kan je een heel leuk paard laten staan omdat je hem ongezien aan de kant geschoven hebt om z'n afstamming en dat is jammer.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:33

Ik had haast een jazz ruin gekocht waarmee ik gelijk de eerste x proefrijden mee lezen en schrijven kon! Wat een fantastisch paard was dat. :)
Ik heb een Rhodium gehad die mij alle hoeken van de bak heeft laten zien. En een Gribaldi gereden die ook ontzettend braaf was. Dus ik ga ook niet af op 'alleen' maar de afstamming.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:37

KarinvdM schreef:
Waratje schreef:
Wat ik zo even voorbij zag komen waren namen als Amor en Uniform en dat zijn inderdaad namen waarbij je meestal zelf wat in huis moet hebben, die geven het je niet cadeau, maar als ze het je wel geven is dat ook volledig en zonder voorbehoud.

Mijn Radisson x Uniform is anders een heel braaf paard... En mijn mijn Jazz, waar ook Amor inzat was ook heel braaf.
Natuurlijk heb ik ook bepaalde voorkeuren, maar zoals Ikke het stelt vind ik veel te zwartwit. Op die manier kan je een heel leuk paard laten staan omdat je hem ongezien aan de kant geschoven hebt om z'n afstamming en dat is jammer.

Wat is jouw invloed daarop?
Ik ken wel meer voorbeelden van paarden waarvan sommigen zich afvroegen waarom je daar vrijwillig op gaat zitten, maar dat zijn uiterst betrouwbare paarden DOORDAT ze eigendom zijn van die persoon.
Wat doen jouw paarden als ze langer dan twee maanden in handen zijn van anderen (die minder gave hebben met zo'n karakter om te gaan)?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:49

Tja.. wat paarden bij anderen doen weet je uiteindelijk nooit. Dan kan je ook een brave sul hebben met een makke afstamming... het blijft een paard en als je niet consequent bent als eigenaar dan kan het ook daar mee mis gaan.
Dus je kan niet alleen van afstamming afgaan of hoe het paard is bij de huidige eigenaar... je moet naar alles kijken en dan nog is het deels een gok. Het is een paard geen fiets.

Mijn Rex Magna x Ulster heeft verschillende baasjes gehad.. de een met meer succes dan de ander. Waarvan ik hem kocht kon niet alleen met hem alleen naar buiten, degene waarvoor ik hem vroeger als 5-jarige reed viel er regelmatig af.... en ik ben nooit 1 seconde bang geweest van hem, stap er gewoon op na 2 maanden stil staan, ga alleen op buitenrit, het dorp door etc. Ik kan mijn moeder erop zetten, 4 jarige hem laten aaien... maar ik weet dat hij z'n voorkeuren heeft een ander meisje van stal moet hem niet vasthouden... die heeft hij bijna eens voor haar hoofd getrapt.

Uiteindelijk hebben ze allemaal hun handleiding (de een is alleen in het chinees en de ander in jip-en-janneke taal.. maar ja je moet hem wel lezen).

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:53

Evelijn schreef:
Uiteindelijk hebben ze allemaal hun handleiding (de een is alleen in het chinees en de ander in jip-en-janneke taal.. maar ja je moet hem wel lezen).

Dat heb je mooi gezegd! :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:56

Mijn invloed daarop is niet groot Ikke, ik ben namelijk niet bepaald een fantastische ruiter en ook absoluut geen held. Iedereen kan op m'n huidige paard wegsturen en ook iedereen kon probleemloos op de Jazz, daar heb ik wel eens iemand op laten rijden die erg angstig was en het met hem wel aandurfde.
Een paard is meer dan alleen de genen van z'n vader.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:09

KarinvdM schreef:
Mijn invloed daarop is niet groot Ikke, ik ben namelijk niet bepaald een fantastische ruiter en ook absoluut geen held. Iedereen kan op m'n huidige paard wegsturen en ook iedereen kon probleemloos op de Jazz, daar heb ik wel eens iemand op laten rijden die erg angstig was en het met hem wel aandurfde.
Een paard is meer dan alleen de genen van z'n vader.

Dat klopt. Dat verhaal komt mij zeer bekend voor.
Ik ken een afstamming van Democraat, daar kun je een kind mee het bos in sturen. Maar toen de eigenaar eens in de lappenmand zat en een poosje de verzorging moest overlaten aan een ander, veranderde datzelfde brave paard in redelijk onbesuisd en drammerig beest. Het kostte daarna ook weer enkele dagen om dat paard weer in het gareel te krijgen.

Het heeft niets met angst of geweldig rijden te maken, maar alles met het overwicht wat je hebt naar het paard toe. Jouw mentaliteit tegen (of met) die van je paard.
Als ik je profiel check en zie wat daar voorbij komt, ben ik niet verbaast over je reactie. Het zijn duidelijk bloedlijnen die je liggen. Jij spreekt die paarden aan op het juiste niveau. Juist dat is wat lang niet iedereen heeft, maar wat slechts zelden onderkent wordt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:18

Nou ik weet het niet hoor, maar ik heb de Houston die ik had verkocht omdat ik met hem niet overweg kon, dat klikte niet. :D

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:35

Ik heb een Guidam, nakomelingen van Guidam staan bekend (zo ook hijzelf ) om het fijne karakter. Nou dat klopt precies, het is zo'n vriendelijk en makkelijk paard!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:01

Lees alweer vanaf deel 1 mee, terwijl ik augustus een eigen paardje gekocht heb. Het is gewoon ontzettend leuk om te volgen!

Nu gaan jullie over bloedlijnen, en zou ik het ontzettend leuk vinden om te weten of jullie ervaring hebben met/ informatie hebben over, de karakter van de lijnen van die van mij:
Vader: Zenon. Vader vader: Rousseau. Vader moeder: Ditmar
Alvast bedankt ;-)

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:04

En als er nou een paard te koop staat waarvan de vader onbekend is? Dan " weet " je dus niet wat voor een paard het is zonder er eerst op gereden te hebben en heb je dus in theorie geen vooroordelen.

Mijn eerste 'echte' paard was van Oula Owl xx, die heeft maar een korte tijd gedekt voordat hij overleed.
De vader was mij dus ook totaal niet bekend, maar wel mooi dat het een prachtpaard bleek te zijn waarmee ik uiteindelijk het Z springen haalde.
Mijn huidige paard is van Laurentio, een jonge Lauries Crusador xx...om eerlijk te zijn zei die naam me ook niks.
Als een paard mij aanspreekt en de klik is er dan boeien de papiertjes me niet zo (en zeker niet als je een ruin hebt ;) )

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:09

Als jij er een goede hengst achter hebt zitten dan heb je toch al meer garantie op een goed paard.
Dan maakt het ons ook niet uit of er een moeilijke zoals Eurocommerce Paris achter zit of dat er een koele en brave achter zit zoals Jumpilot.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:16

deruijter schreef:
Als jij er een goede hengst achter hebt zitten dan heb je toch al meer garantie op een goed paard.
Dan maakt het ons ook niet uit of er een moeilijke zoals Eurocommerce Paris achter zit of dat er een koele en brave achter zit zoals Jumpilot.

Voor de handel niet, maar de eindgebruiker doet er verstandig aan te bedenken of dat wel past. Het gaat niet om beter of slechter maar of het individu ermee door de bocht kan.
Heel simpel: vergelijk Totilas onder Gal of onder Rath. Do I need to say more..........
Laatst bijgewerkt door ikke op 12-02-12 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:19

Ja dan hebben we het ook over een uitzondering. Er word continu gehandelt in toppaarden en meestal
loopt dit goed af. Ik zeg alleen dat een goede hengst meer garantie geeft.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:20

Ikke dat lijkt mij meer aan de klik, trainingsmethode en ervaring van MAR liggen dan aan de afstamming want toot is mega braaf!
Ik zag laatst op de duitse tv een klein meisje van een jaar of 6/8 alleen op Toot wegstappen :D dat zullen ze niet zomaar toelaten als ze weten dat ie niet braaf is...

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 01:02