Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:30

Gister de veearts/tandarts bij Keet gehad. Was hard nodig, gebit was loeischerp en zaten een paar flinke haken.
Omdat ze verdoofd moest worden, moest er dus ook geprikt worden. Was geen denderend succes.
Maar merkte dat zodra ik wat meer ontspande, zij minder heftig reageerde. Dus uiteindelijk netjes aangeprikt en daarna nog een tweede keer omdat het nog niet voldoende was.
Tijdens de behandeling mocht ik zelf voelen en kijken hoe het gebit er aan toe was. Erg leerzaam. Tussentijds ook elke keer mogen voelen en ook achteraf :)
Daarna is er bloed afgenomen. Dit prikken ging wat makkelijker als de verdoving omdat ze verdoofd was :+ maar na 4 keer prikken was ze het toch wel wat zat.
Over 6 weken is Blossom ook de pineut, ben benieuwd hoe die reageerd.

Heb dus ervaren dat zodra ik in de stress schiet (ook onbewust) Keet daar ontzettend heftig op reageerd.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:20

@ Evelli, paarden kunnen daar onwijs op reageren he, je eigen stress. Irritant eigenlijk haha.

Vandaag les gehad. Het ging echt onwijs goed. Ik was zelf meer relaxed. Was bezig met m'n nieuwe zadel, wennen, waardoor ik niet lette op eventuele spanning die Viro kon hebben. Daarom was hij ook heel relaxed. Lekker hard gewerkt, veel gegaloppeerd. Echt helemaal lekker!
Morgen alleen rijden (zonder instructrice) dus even aan de longe slingeren van te voren (niet dat dat veel verschil maakt voor hem, maar voor mijn gevoel wel). En dan heb ik er wel weer wat vertrouwen in om gewoon normaal te gaan rijden!

@ innieminnie , Die lessen helpen zeker, er gebeurt altijd wel wat wat ik niet leuk vind, Viro erg kijkerig, veel mensen langs de bak, andere paarden die in en uit lopen. Zo leer ik meer omgaan met dat soort dingen en hij ook.

@ HealthTies, gelukkig heb ik mijn angst vrij snel uitgesproken. Ook bij mij op stal zijn er heel veel mensen die het begrijpen en er zelf ook doorheen zijn gegaan. Dat is wel heel fijn hoor!

@ MarjaG, Wat je zegt is wel een goeie, al is het voor mij meer mijn instructrice waar ik steun van krijg en nu niet echt een ander. Maar ik zal eens kijken of iemand langs de bak mij steun kan geven dat ik doorzet.

@Nathalie2302, Achteroverslaan is geen pretje. Ik zie het vaak nog voor me, het twijfelmoment.. zweefmoment... Ojee...en KLAP. " Gelukkig" viel paard scheef en landde alleen op mijn bovenbeen (wat vrij veel kan hebben) en niet op mijn knie ofzo, wat natuurlijk een stuk kwetsbaarder is. Maar het gevoel van 500+ kg wat erop land is niet fijn. En nu was ik toen het geheeld was wel weer gewoon op dat paard gestapt, echt angst had ik toen nog niet. Maar daarna 2 keer van Viro afgevallen en de angst kwam inene. Heel vervelend.
Met de zadelmaker erbij durfde ik ook niet, heel stom, maar hij komt over 2 weken weer voor evt opvullen, en dan moet ik toch echt rijden!

Bedankt allen, voor jullie begrip en steun!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:43

Fijn dat je les goed ging. :)) En hoe zit je zadel? :)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:23

Ik kom mij ook even melden in dit topic. Ik heb vroeger altijd gereden, tot ik op het gegeven moment vanwege gezondheidsredenen moest stoppen (op mijn 13e was dat geloof ik). Na een operatie en een lang herstel ben ik op mijn 17de naar het buitenland gegaan en heb ik daar het paardrijden weer opgepakt, maar dit keer op de Zuid-Amerikaanse manier (de gauchos die op criollos rijden, heel gaaf!). De eerste keer dat ik op de rug van zo'n criollo zat was ik me toch zenuwachtig! Niet normaal. Ik herinnerde me nog dat ik, toen ik 8 jaar was en voor de eerste keer op de rug van een paard zat, zei: '' Woow.. maar dit.. dit is wel heel hoog hoor! ''. Ik voelde me weer precies dat kind van 8. Toch heb ik doorgezet en toen ik op mijn 19de terug kwam naar Nederland ben ik bij een westernstal gaan rijden. Alleen, het probleem is dus dat ik elke keer super zenuwachtig ben voordat ik ga rijden. En ik weet gewoon NIET waar het vandaan komt! Nu heb ik sinds deze week ook een bijrijdpaardje en ik hoop dat dit paardje mij weer het zelfvertrouwen terug geeft als vroeger, en dat ik weer zonder zenuwen naar stal kan gaan.. Als ik van te voren niet weet dat ik ga rijden, is er niks aan de hand, en als iemand mij spontaan vraagt om te gaan rijden, dan ben ik ook niet zenuwachtig. Maar als het gepland is van tevoren dan voel ik de zenuwen door mijn lijf gieren. Dit is toch raar, of niet?

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:51

Ik meld me hier ook. Alhoewel ik het bij mij vooruit zie gaan. Ik heb meer vertrouwen in het rijden ookal ben ik er vorige week nog af gevallen xD
Vroeger raakte ik al in paniek als ik een hindernis zag nu heb ik vorige maand een springles genomen wat super goed ging.
Ook durfde ik niet met z'n alle (5/6) te galoperen omdat ik bang was dat ze allemaal gingen rennen maar nu nu doe ik het gewoon:)
Ben nog wel bang voor andere rennende en opstandige paarden ookal is mijn paard ontspannen. Dan houd ik dat paard de hele tijd in de gaten en als die wat doet dan neem ik mijn paard meteen terug in stap :p

maar er zit verbetering :) ookal ben ik nog steeds doodsbang voor buitenritten.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:59

Oh wat ik trouwens ben vergeten in mijn verhaal, vroeger (op die eerste keer dat ik op een paard zat na dan) was ik totáál niet bang. Hoe pittiger hoe beter, dat was mijn motto. Maar doordat er zo'n gat van rij jaren tussenuit is, ben ik het vertrouwen op de een of andere manier verloren.. Noujuist nu ben ik doodsbang dat ik eraf val, of dat ik ineens duizelig word en daardoor van mijn paard af val (dit komt denk ik omdat ik op de uni een paar keer in de colleges ben flauwgevallen en dat iedereen daardoor in paniek raakte..). Maar ik wil gewoon weer leuke vooruitzichten kunnen hebben met het paardrijden zonder zenuwachtig te zijn!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:22

Somebitch schreef:
Fijn dat je les goed ging. :)) En hoe zit je zadel? :)

Zadel zit heerlijk! Helemaal op maat gemaakt voor mij en paard.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:41

Dat is mooi! :)) ik hoop dat het vandaag en morgen droog blijft dan kan ik morgen avond weer rijden. :))

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:01

Sjoos; Mooi dat je zadel zo lekker zit. Nu maar hopen op mooie ritjes samen :)
Kaniche; Heel herkenbaar hoor. Ik zat vroeger op de grootste 'draken' van paarden. Hoe moeilijker hoe beter!
Aan de ene kant balen dat ik die overmoedigheid van vroeger niet meer heb. Aan de andere kant, als ik terug kijk naar de stunts die ik toen uithaalde...dat was echt niet helemaal veilig hoor! Ergens er tussen in zou nu dus prettig zijn ;)

Ga zaterdag trouwens een proefles rijden op een andere manage. Ik had de tip gekregen om eens bij andere maneges te rijden. Gewoon om het verschil van les geven, plek, faciliteiten en paarden te ervaren.
Als al die zaken gevoelsmatig prettiger voelen neemt dat misschien ook wat van de 'angst' weg. Ben eigenlijk bij de eerste de beste manege blijven hangen en ga nu dus voor het vergelijkend onderzoek! Wie weet wat het oplevert.

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:58

Zeg angsthazen; ik vroeg me af wie er van jullie na een nare ervaring aan de body protector is gegaan. Ik ben er sterk over na aan het denken, maar zit nog een beetje in tweestrijd. Ik snap dat het altijd veiliger is om met een protector te rijden en dat dit een gedeelte van de angst kan wegnemen. Het zal echter nooit zo comfortabel zitten als normale kleding en misschien belemmerd het in je bewegingen (Ik heb er een aantal aangehad en hoewel zo'n ding natuurlijk naar je lichaam moet vormen, blijft het wel een erg dikke extra laag) Daar zou ik dan ook weer onzeker van worden. Het rijden gaat nu net zo lekker. Waar is de ervaringsdeskundige met een goed tip?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:30

Als je denkt dat het je helpt bij angst moet je het doen. Voor mij zou het totaal geen meerwaarde hebben, alleen maar ongemakkelijk zo'n ding.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 01:31

Ik heb er tegenwoordig eigenlijk last van als ik geen bodyprotector aan heb eigenlijk _O- . Eigenlijk valt het me alleen op dat ik hem aan heb als ik verkeerd in het zadel zit, dus het is een extra zithulp geworden. Ik heb een BP van racesafe, en ik vind het een fijn ding :) .

Sjoos, jij hebt toch ook een AB SB zadel? Dat zadel heeft wel een paar valpartijen voorkomen bij mij met de kniewrongen, en het zit inderdaad heerlijk :D .

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:09

Een bodyprotector zou bij mij ook mijn angst niet wegnemen. Heb er dus ook geen, ooit wel eens mee gereden maar ik vond het niet fijn.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:12

Ik heb een bodyprotector! Aangezien ik nu twee keer kei hard met mijn rug ergens tegen aan ben gevallen heb ik er één aangeschaft. Ik heb hem nu een paar weken en ben er tot nu toe erg tevreden over. In de winkel heb ik het gehele assortiment aangehad (expres naar een grote winkel geweest om veel keus te hebben) en uiteindelijk bij een Imperial riding uitgekomen. Deze zit perfect, veel vrijheid rond mijn armen en hij bedekt mijn gehele rug. Hij zit zelfs zo lekker dat als ik van het paard afstap ik hem altijd nog even aanhoud omdat hij zo lekker mijn rug ondersteund. Van te voren dacht ik, wat een ondingen, belemmerd vast enorm. Maar als je een goed passende hebt (met name rond je armen) is dit echt niet zo. Ik voel me iets veiliger, maar de angst om te vallen heb ik nog wel. Het is voor mij een extratje. Maar zeker de investering waard.

Dit is mijn nieuwste vriend: http://vito1.blogspot.com/2012/01/dressuurles.html Binnenkort zal ik eens een foto maken als ik hem aan heb.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:05

Mellis86 schreef:
Ik heb een bodyprotector! Aangezien ik nu twee keer kei hard met mijn rug ergens tegen aan ben gevallen heb ik er één aangeschaft. Ik heb hem nu een paar weken en ben er tot nu toe erg tevreden over. In de winkel heb ik het gehele assortiment aangehad (expres naar een grote winkel geweest om veel keus te hebben) en uiteindelijk bij een Imperial riding uitgekomen. Deze zit perfect, veel vrijheid rond mijn armen en hij bedekt mijn gehele rug. Hij zit zelfs zo lekker dat als ik van het paard afstap ik hem altijd nog even aanhoud omdat hij zo lekker mijn rug ondersteund. Van te voren dacht ik, wat een ondingen, belemmerd vast enorm. Maar als je een goed passende hebt (met name rond je armen) is dit echt niet zo. Ik voel me iets veiliger, maar de angst om te vallen heb ik nog wel. Het is voor mij een extratje. Maar zeker de investering waard.

Dit is mijn nieuwste vriend: http://vito1.blogspot.com/2012/01/dressuurles.html Binnenkort zal ik eens een foto maken als ik hem aan heb.

Leuke blog! En je bent goed op weg! :j

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:33

Haha dankjewel. Maar ook nog een hele weg te gaan. Met de blog houd ik het een beetje bij voormezelf om later te kunnen zien (als ik niet meer angstig was) hoe erg het is geweest. Ik had gehoopt thuis weer met een positiever gevoel te beginnen dan ik afgelopen woensdag gehad heb. Maar we gaan stug door, eigenlijk had ik zondag weer mijn eerste wedstrijd, maar door het weer (en een paard dat de trailer niet in wilt) afgelast. Volgende poging is 11 maart, hopelijk ben ik dan weer ‘heldhaftig’ genoeg voor op wedstrijd. Desnoods met bodyprotector (op mijn 12-jarige brave ruin haha).

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:14

Succes met volgende poging op 11 maart! Ik heb net even je blog doorgenomen.
Moedig hoor om zo aan de slag te gaan met jezelf en met je paard!
Je 'nieuwe vriend' ziet er trouwens goed uit :)
Ik zie het ook echt als een extraatje om de angst te verminderen. Ga dus toch maar de kaartjes eraf knippen en morgen met bodyprotector naar de manege.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 14:01

Ik overweeg ook een BP te kopen, vooral voor buitenritten. Wij hebben voor ons dochtertje wel een BP (van racesafe met allemaal van die blokjes) en ze klaagt steen en been als ze 'm aan moet (met springen).

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:28

Hallo Allemaal,

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar herken me wel in jullie verhalen. Vroeger op de manege reed ik altijd op een hele stoute pony. Die ging midden in de les liggen om dan na een schop weer op te staan en er keihard vandoor te gaan. Hele les boos want de rest ging er achteraan maar ik vond het prachtig. En nu? Angsthaas eerste klas.

Na lang niet gereden te hebben kocht ik toen ik 36 was mijn eerste eigen paard. Een 5-jarige (achteraf niet zo slim maar ja). Eigenlijk voor zijn leeftijd en afstamming best braaf zeker gezien het feit dat ik eigenlijk nauwelijks kon rijden. Dagelijks ging ik met buikpijn naar stal. Ik heb hem 6 jaar gehad (en ook bijna degelijks gereden) maar ik ben altijd een beetje bang van hem gebleven. Hij bleef namelijk toch nogal rillerig, niet stout. Na 6 jaar heb ik hem verkocht en nu presteert hij super als springpaard. Inmiddels had ik mijn grote vriendin Sky gevonden. Zij was werkelijk bomproof en na aanvankelijke aarzeling durfde ik alles met haar. Helaas kreeg zij een peesblessure en is ze niet lang daarna aan koliek overleden.

Mijn nieuwe paard, een echte oudere leermeester, kocht ik nogal mager. Hij was superbraaf totdat ie echt lekker in zijn vel kwam te zitten en mij een beetje ging uitproberen. Een goed dressuurpaard moet een beetje karakter hebben en dat heeft deze dus ook. Ik ben er 2x snoeihard afgevallen en ben ontzettend bang geworden. Reed steeds met de handrem erop en hij werd alsmaar frisser. Met veel hulp van een lieve vriendin hebben we deze vicieuze cirkel kunnen doorbreken. Ik moest leren "gedurfd" te rijden. En inderdaad hoe meer ik eraan ging rijden hoe beter het ging.

In die tijd heb ik inderdaad een periode met BP gereden. Dit gaf mij net een beetje extra vertrouwen. Ik reed er ook op wedstrijd mee. Kon me niets schelen wat anderen ervan dachten. Inmiddels zijn paard en ik echt een team geworden. Hij vertrouwt mij en ik hem. Op wedstrijd kan ik me geen braver beest voorstellen. De BP ligt voorlopig weer in de kast (ik krijg het er zo verschrikkelijk warm onder). Buitenritten durf ik nog niet te maken. Dat gaan we deze zomer maar weer eens proberen.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:21

nou, ik heb de knoop doorgehakt hoor, ik ga verdi naar een andere stal brengen, het wordt nu echt levensgevaarlijk om met hem te wandelen. hij heeft met dat vriesweer, lekker buiten gestaan, paar uur per dag, maarja door de sneeuw was er geen gras natuurlijk.

ik eergisteren weer voor het eerst gaan wandelen naar de bak, nou strontvervelend, en maar om me heen draven, en afdwingen nr een graasplek te gaan. toch doorgezet, met zweet in mijn handen en de bak hebben we gered. daar helemaal uit zijn stekker natuurlijk,terugweg ging goed.

gisteren naar de graasplek gegaan, waar natuurlijk nauwelijks wat stond doordat er sneeuw op had gelegen. dus op een gegeven moment wilde ik wel naar huis. begon meneer weer..dwingend om mijn heen te draven en klieren. en je kon zien dat hij er niets van af zat om los te breken (op straat) om maar te dwingen nr het gras te gaan.

dus nu ben ik het zat, heb een stal gevonden. alleen kan ik pas vlgd wk terecht....dus nu heb ik een probleem om deze week te overbruggen. ik zal toch een of 2 x naar buiten moeten met hem, en ik wil echt niet.. ik zit nu aan tranquigel (sedalin)te denken om te geven.

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:02

Kan je niet iemand vragen om die laatste twee keer met je mee te gaan zodat er wat meer menselijk tegenwicht is voor Verdi? Het helpt misschien ook om niet zo op te zien tegen het naar buiten gaan, omdat je weet dat je samen bent. Sedalin is voor jou waarschijnlijk op dit moment even een oplossing, maar voor Verdi is dat het natuurlijk niet echt. Wel fijn dat je een nieuwe stal hebt gevonden en dat je er nog relatief snel terecht kan. Hopelijk gaat het dan weer wat beter.

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:35

Ik heb ook een BP, maar heb hem eigenlijk al een paar jaar niet meer aangehad. Wel een paar keer een flinke vallen van een manegepaard meegemaakt. Maar waar ik dan last mee had was dat ik veel meer nalast van de val (in mn spieren) had, ik had dan echt nog een hele tijd last van mijn rug. Dan moet ik wel zeggen dat ik een hele soepele val van mezelf heb, ik ben helemaal slap waardoor ik niet stijf ben etc en meestal dan ook ruim bij het paard vandaan val. Maarja het ligt dan ook net aan je val. Als je je er veiliger door voelt, moet je het vooral doen, maar ik vindt het geen aanrader.

Morgen wordt voor mij weer de eerste keer dat ik erop ga (als het goed is) na mn knie-operatie. Ik ben zo zenuwachtig, ik hoop maar dat ze braaf is. Zal morgen even posten hoe het gegaan is.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:07

Ik heb inderdaad een AB zadel! Zit heerlijk!
Vandaag sinds 2 weken weer zonder instructrice erbij gereden!
Eerst even gelongeerd, toen er op. Het ging goed! Ik merkte aan mezelf dat ik gelijk moet beginnen met rijden en dat dan de zenuwen wegzakken. Het was wel weer een overwinning. Heb zo'n 20 minuten gereden en toen was ik echt kappot, nu nog ademhalen ondertussen haha

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:57

Nou het is best druk geworden hier.
Na een week vakantie deze week weer aan het werk gegaan met mijn paardje.
Eerst longeren en wat loswerken en gisteren dubbele langen lijnen. Ging eigelijk best goed. Alleen vandaag weer een misser. Ik kwam op stal en had me voorgenomen om te gaan rijden omdat ik morgen les heb. Zegt iemand op stal ga je mee naar buiten. Mijn hart zei nee maar muts als ik ben zeg ik ja hoor. Opgezadeld en daar gaan we. Dom natuurlijk had al 3 weken niet gereden (door de sneeuw en vakantie) maar durf ik natuurlijk niet te zeggen. Zijn we 1 minuut onderweg komt er een paard en wagen ons in flinke draf achterop. Terwijl we de dijk op willen rijden gilt die kan ik jullie in draf inhalen. Dus wij zeggen NEE. Komt ze toch gewoon. Ja zegt ze anders haalt ze het niet de dijk op. Ik helemaal over de zeik, paard ook. Dus maar afgestapt en terug gegaan de bak in. Toch nog wel lekker gereden en kunnen oefenen voor de les morgen. Gaan dan aan de longeerlijn zitles doen.
Ga zo even bij lezen

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:36

Mellis86: leuke blog! die ga ik volgen :D

Ik ben vandaag weer bij mijn bijrijdpaardje geweest. Het ging op zich wel goed, van tevoren had ik dus wel weer de zenuwen maar toen ik erop zat was dat weer over. Alleen komt er nu wel een andere rare angst naar boven, namelijk de angst om een trap in mijn gezicht te krijgen bij het hoeven uitkrabben. Het lijkt wel alsof mijn lichaam constant ergens zenuwachtig of bang voor moet zijn, heel raar en ik baal er echt van! Hoeven uitkrabben is noujuist zo simpel, al helemaal op mijn bijrijdpaard die nooit zomaar iets geks zou doen. Het zoontje van de eigenaresse, die drie jaar oud is, kan zelfs met dat paard weglopen. En toch voel ik me nerveus..