Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:38

Het is in het algemeen jammer dat er teveel "ge jij t" wordt in dit topic. Dat is echt niet alleen aan jou, ik zie het veel voorbijkomen. Dan wordt het persoonlijk en zit men idd gewoon in te vullen voor een ander. We moeten daarmee erg uitkijken.
Ik zeg zelf bv niet dat jij dat denkt maar in het algemeen voor iedereen die denkt dat er verband is, dat verzameling niet met bit gebruik te maken heeft.
Maar niet iedereen beheerst even goed de kunst van het discussëren, we moeten daarin wel een beetje tolerant zijn en niet meteen de kont tegen de krib gooien, maar gewoon dingen even rechtzetten.

Overigens is het ook nog zo dat ultieme verzameling niet gelijk staat aan sterke rem. Sterker nog, hoe sterker de verzameling hoe minder druk er is. Piaffreren en passageren kun je aan een doorhangende teugel.
Verzameling is niet hetzelfde als langzaam gaan, verzameling is actief bewegen alleen in een ander frame en met passen die meer de hoogte in gaan dan naar voren. (Niet de definitie maar even eigen uitleg om beeld te vormen). Deze voorwaarden kunnen bereikt zonder bit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:41

Dat is inderdaad zo Lusitana, mijn merrie kan prima op de rem maar verzameling moet ik haar nog niet vragen omdat ze daar simpelweg nog niet sterk genoeg voor is.... Remmen en verzameling zijn idd totaal verschillende dingen. Het was ook niet jij die het zei overigens, was iemand boven jou ;)

Wat me al evenzeer irriteert is het feit dat er geen antwoord komt op bepaalde dingen. Te confronterend of moeilijk te weerleggen? Geen idee.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:51

Misschien handig om ze op een rijtje te zetten dan?
Zelf ben ik ook niet echte vragen tegengekomen? En ik wil zelf best overal op in gaan. En wellicht zijn er meer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:53

pharagirlke schreef:
Ik krijg van niemand antwoord op mijn vraag, als het bit zo vreselijk is voor een paard. Hoe kan het dan dat mijn eigenzinnige merrie die vijf jaar lang geen bit van dichtbij gezien had en daar voor nauwelijks goed ingereden was (ding was levensgevaarlijk toen die hier kwam :=) ondanks alles wat ze hier uit vrat tóch zonder problemen het bit aan nam? Ze greep er zélf naar! Ik moet tegenwoordig uit kijken met mijn vingers met haar :=

En iedereen die Pretty kent die weet dat die echt niet over zich heen laat lopen... :=

Quote mezelf even. ;) Kan best dat je er overheen gelezen hebt.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:58

Lusitana ik kan me goed vinden in jouw berichten :j

Pharagirlke jij hebt ook nog geen antwoord gegeven op mijn vraag aan jou ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:02

Als je zo kinderachtig wil beginnen Daan, lees dan maar even terug, mijn vraag staat al een paar pagina's eerder gesteld ;)

De paar foto's die ik kan zien zijn moeilijk te beoordelen, imo zie ik een paard dat aardig in de hand lijkt te hangen. Daar kan ik me overigens ook op miskijken, een filmpje zou fijner zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:08

Wil je die dan ook herhalen, als we hier even alle vragen bij elkaar zetten, kunnen we daar op in gaan.

Dat je geen antwoord op die vraag hebt gekregen, pharagirlke is waarschijnlijk omdat er uit de geen antwoord op voorgekauwd is door dr Cook, waar men zich graag aan vast houdt, en als men zelf na moet gaan denken, er geen antwoord op is.
Het enige antwoord is nl dat een paard helemaal geen bezwaar tegen een bit hoeft te hebben en dat ze soms graag dingen in de mond nemen. Het bit komt bovendien op een plaats die er bijna voor gemaakt lijkt, een tandeloos gedeelte.
Moet er wel bij zeggen dat een paard een persoonlijke (dus dat is niet altijd zo) afkeer voor metaal in de mond kan hebben, of juist voor rubber of koper... of een bepaalde vorm.
Daarom is ook niet elk bit geschikt voor elk paard en is het aan ons de taak om het juiste bit bij het paard te vinden.
Het wordt algemeen aangenomen dat en dikke gebroken trens het vriendelijkst is, maar dat gaat lang niet altijd op.
Dik kan te dik zijn in een fijn mondje, en gebroken kan met de punt in het verhemelte komen bij een laag verhemelte. Daarbij kan een gebroken trens de boel bij elkaar knijpen als je hard trekt (maar dat hoort niet bij normaal gebruik).
Een ongebroken dun bit is daarom bij sommige paarden helemaal niet zo "gemeen" als sommigen denken, sterker nog bij Lusitanos die vaak een kleine mond hebben met laag verhemelte, raad ik een ongebroken of dubbelgebroken bit juist aan en soms dus ook dun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:11

Citaat:
Een ongebroken dun bit is daarom bij sommige paarden helemaal niet zo "gemeen" als sommigen denken, sterker nog bij Lusitanos die vaak een kleine mond hebben met laag verhemelte, raad ik een ongebroken of dubbelgebroken bit juist aan en soms dus ook dun.

Tadaaaaa....... mijn reusachtige Fries loopt heerlijk op een dubbelgebroken argentaan-bitje, een wat dunner exemplaartje ook nog :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:12

Pret heeft een dubbelgebroken bit dat niet bijzonder dik is, simpelweg omdat ze ook niet zo'n groot mondje heeft :(:) haar bit wat "bij haar kwam" was een kapotte (met scherpe randen) enkel gebroken dikke trens... Dat pastte gewoon niet :+ eerste wat ik heb gedaan is naar de winkel gaan om een ander bitje te kopen :=

de witte heeft een tijd een ongebroken trens gehad maar kunststof, hij gaf duidelijk aan dat hij daar niet happy onder was en dubbelgebroken trensje loopt hij nu prima op.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:13

mijn paarden hebben beiden een voorkeur voor ongebroken dunnere bitten. Beiden houden duidelijk minder van een gebroken mondstuk.

Volgens de DA komt dat o.a. omdat ze beiden relatief weinig ruimte in de mond hebben. Sinds ik ben overgeschakeld naar die bitten, lopen ze happy en licht.

Anoniem

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:14

Kijk, het is gewoon de "kunst" het juiste bit bij het paard te vinden ;) en het moet vooral passen!!

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:17

idd :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:18

precies!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 18:21

@ Anya: zou dat ook kunnen zijn bij kleine, korte mondjes? Mijn jonge pony heeft een redelijk kort bekkie. Heb nu een sprenger nathe bit maar heb 't idee dat ie te groot is voor z'n mond.

ps. ik weet het, off topic

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:23

Het wordt hier zijdelings aangetipt, maar dat is wat ook vaak fout gaat: Men gaat er (gewoonlijk) van uit dat het bit dat bij het paard komt, een goed bit voor het paard is!
Dit hoeft lang niet altijd zo te zijn.
In de eerste plaats kan het paard in een ander fase van zijn leven behoefte hebben aan een ander bit (door groei, verlaging van verhemelte bv), maar ook kan het zijn dat de vorige eigenaar er niet zo´n kijk op had, of zelfs een zo´n goedkoop/oud mogelijk hoofdstel meegeeft dat wellicht niet eens van het paard was!

Hetzelfde gaat op voor zadels!!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:26

Pret is volledig in het nieuw gestoken... En Ex eigenlijk ook :') :D Phara is altijd van ons geweest dus daar kijken we zelf gewoon naar hoe en wat.

Tuig en materiaal dat bij een paard zit hoeft niet per definitie geschikt te zijn voor het paard en vooral; Niet voor jou! als ruiter moet je je ook goed voelen bij materiaal.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:59

suleilitha schreef:
Kijk, het is gewoon de "kunst" het juiste bit bij het paard te vinden ;) en het moet vooral passen!!

Dat is inderdaad waar, mijn haflinger heeft een brede mond die kort is, ook heeft ze weinig ruimte in dr mond omdat dr gehemelte vrij laag is.
Heb ruim een jaar zitten mieren om een goed passend bit te vinden, en daardoor ook een langere tijd zonder bit gereden (wat mij best aardig beviel).
Na dat ene jaar heb ik toch gekozen voor een 'duur' bit van Myler, in eerste instantie vond ik het onzin om zo'n 'duur'bit aan te schaffen (€110,-), maar nu merk ik dat het het zeker waard is geweest.

Er zijn tal van onderzoeken die het bitloos rijden onderbouwen en er zal ook best een kern van waarheid in zitten, maar soms lees ik dingen die naar mijn idee wel wat overtrokken zijn en de paardenminnend Ned die met bit rijd in een negatief daglicht probeert te zetten.
Dat is onzin, niet dat er geen leed gepaard gaat met het rijden 'met'' bit, maar ik zie daarintegen ook wel eens zogenaamde 'paardenvrienden' die aan een bitloos hoofdstel zitten te trekken en te plukken dat je dat ook niet vriendelijk meer kunt noemen.

Ik denk dat ik mezelf kan toerekenen tot iemand die openstaat voor verschillende manieren van rijden, ik heb een barefoot boonloos zadel gehad en een dr. Cook hoofdstel maar het bevalt me gewoon niet (de re-lease is echt bagger sorry voor alle fans), ben weer terug bij mn oude westernzadel met boom en Wn hoofdstel zonder neusriem want dat vind ik echt ondingen + myler bitje (en mn touwhalstertje) waarmee ik niet de sterren van de hemel rijd, maar zeker wel diervriendelijk en ontspanning hoog in het vaandel heb staan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:11

Myour schreef:
@ Anya: zou dat ook kunnen zijn bij kleine, korte mondjes? Mijn jonge pony heeft een redelijk kort bekkie. Heb nu een sprenger nathe bit maar heb 't idee dat ie te groot is voor z'n mond.

ps. ik weet het, off topic

Ja dat kan heel goed.
zeker bij ook nog eens kort.
Zie het mondje van mijn paard Wiz in mijn profiel.
Paard van 1.80, en een heel klein bekkie. Dan moet je dus wel zoeken, want de breedte heeft hij wel nodig.
Gelukkig heb ik meer keus in relatief dunnere bitten bij western. Alleen bredere bitten is weer moeilijk. Veel is op quartermaat gemaakt.

EmilieXRaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:22

Ik rij toch al bitloos dus NO PROBLEMO

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:15

Moderatoropmerking:
Helaas is het toch weer nodig hier iets te roepen. Ik zie opnieuw dat er een hoop op de persoon wordt gediscussieerd, waardoor een vervelende sfeer ontstaat. Dit over en weer reageren naar elkaar is geen positieve toevoeging aan dit topic, en ik wil dan ook vragen om jullie medewerking dit topic open te houden. Ik vind het namelijk zonde als het dicht zou moeten, maar dan moet het hier wel houdbaar blijven.

Alvast bedankt.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:02

Pharagirlke wil jij aangeven op welke foto je Ordeal in mijn hand vind hangen? Er zijn al zo ontzettend veel mensen die mijn foto's gezien hebben cq die mij irl zien rijden, maar dat ze in mijn handen hangt heb ik echt nog nooit gehoord. Ik kan je ook verzekeren dat het absoluut niet zo is, ze is op pinkjes te rijden :) Filmpje heb ik niet, en ga ik nu ook niet maken aangezien ze ruim 9 maanden drachtig is en we alleen nog maar wat rondhobbelen. Paar maandjes geduld!

Waarom jij geen antwoord hebt gekregen op jouw vraag? Ik denk dat het lastig te beoordelen is. Niemand hier kent jouw paard, of ziet hoe ze reageert op het bit. Dat ze hapt naar het bit kan ja, mijn pony doet dat ook. Ze doet het zelfs wel eens als ik het halster om wil doen :+ Zij doet dat omdat ze in het verleden altijd eten kreeg als ze haar bit in moest, dat happen is nu dus een gewoonte geworden van haar. Maar waarom jouw paard dat doet? Kan ik weinig over zeggen, ik weet niets van jouw paard.

Maar goed, laten we inderdaad weer ontopic gaan en er geen persoonlijke discusie van maken!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:08

Geloof me maar dat die geen snoepjes of eten of whatever gekregen heeft om het bit aan te nemen := De vorige eigenaar was wel creatief maar zó creatief nu ook weer niet :+ Ik herinner me wel dat de eigenaar zei dat ze zo moeilijk was met het hoofdstel aan te doen, en dat ik daar werkelijk waar nooit problemen mee heb gehad. De eerste keer dat ik haar hoofdstel aan deed stond ik heel verbaast te kijken omdat ze zo braaf was :') toen hapte ze al heel gretig naar het bit enz :')

Vooral op de draffoto's vind ik het lijken alsof ze op je handen hangt. Galop niet zo. ;)

Maar goed, ik nam Pret nu maar als voorbeeld, maar denk dat er nog veel meer paarden zijn die een bitje helemaal niet zo erg vinden.... Dus of het dan zo vreselijk is, of dat er hier gewoon een paar extremisten zitten? ....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:18

Dat dingen in de mond nemen is heel normaal. Een van de driejarige hengsten hier doet het ook en dat deed hij ook al voordat hij ooit een bit in had. Het is soms verdomde moeilijk om een halster om te krijgen omdat hij het persee in zijn mond wil...

Ook een leuke: mijn ex die niks van paarden wist zou eens een merrie van me opzadelen. Hij ging voor haar staan, hield het hoofdstel voor en ze deed zelf haar hoofd erin.
De motovatie is altijd moeilijk vast te stellen, kan zuiver gewoonte zijn, kan anticipatie op wat zij blijkbaar leuk vindt (werk) zijn, kan zijn dat ze iets in de mond willen omdat ze wisselen, of gewoon zoals sommigen op een pen sabbelen, "mondbevrediging"...
Wat het WEL duidelijk aangeeft is dat er geen natuurlijke aversie tegen een bit bestaat. Uitzonderingen daar gelaten, er zijn er ook die het echt wel uit willen kwatten als dat zou kunnen. :D

Ik denk ook dat je in het algemeen kunt zeggen dat er niets is tegen correct bitloos en niets is tegen correct met bit, en dat er bepaalde gevallen te bedenken zijn dat bitloos beter is (met name mondproblemen) en welicht gevallen waar bitloos niet kan.
En ook dat verkeerd omgaan met bit en met bitloos, even schadelijk is, al zitten de "bewijzen" (wondjes, gevoelige plekken, geestelijke traumas) op andere plekken. Het uit zich bij beide ook nog in het hele paard. Want als het van voren niet goed zit, zit het bij de rest ook niet goed, hoe je het ook wendt of keert.

Daarbij zijn er vriendelijk inwerkende en stevig inwerkende bitten én bitloze hoofdstellen. En er zijn bitten met hefboomwerking en bitloze hoofdstellen met hefboomwerking.
(Een van de redenen waarom bij wedstrijden daar ook naar gekeken moet worden, wat toegestaan is en wat niet en in welke klasse)

Kortom, ik zie het als volkomen gelijk en merk dit ook in de praktijk.

Waar het misgaat bij bitloos en met bit, is de ruiter schuldig, niet het hoofdstel of bit. (nou ja, tenzij je het hebt over een slecht werkend mechanisme van het hoofdstel of het bit)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:40

En hier ben ik helemaal met je eens Lusitana.... :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:02

Ook ik ben het volledig met Lusitana eens :)

Overigens roep ik dat van dat passende bit al járen :+

Ik heb idd ook nooit een natuurlijke aversie meegemaakt tegen een bit...... ook niet tegen iets in de mond.

Ik ben niet tegen bitloos. Ik heb wél problemen met de bewering dat bitloos vriendelijk is, omdat een bit onvriendelijk is. In mijn ogen is dat quatsch.