Horse Event, mond vol over paardenwelzijn

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Horse Event, mond vol over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:49

Amable schreef:
Dat zat ik ook al te denken Meredith Knipoog En ja, ook ik zou liever een paddockje hebben als ik met mijn paard ergens kom demo-en, maar zelfs tijdens de NH-dag vorig jaar waren er enkel stallen voor de demo paarden. Dus dan gewoon zelf het paard er iets vaker uithalen, het zijn maar een paar dagen. Daarna weer lekker naar huis de wei op.

En toch heb ik dr nergens over de NH-dagen gehoord, hoe zou dat toch komen ROFL
Komop je kan niet verwachten dat alle paarden precies zo als de paarden van jezelf zijn Arabesk Lachen
De meesten proberen het beste voor hun paard te doen, helaas resulteerd dat soms in iets wat fout is, maar een stal hoeft niet perse helemaal not done te zijn omdat dat in jou ogen not done is.
Waar wou je je paarden anders onderbrengen als ze tot hun knieën in de blub zinken in de wei met dit hollandse weer, en daarbij, hun belangrijkste eten vertrappen.
Good for you als je een beter liggende wei hebt, maar grotendeels is het toch echt bovenstaande in de herfst/winter.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 00:06

Oef, wat vond ik pagina drie heerlijk om te lezen. Lekker en vriendelijk gediscussieerd en leerzaam. Zullen we pagina 5 ook zo maken en ophouden met de aanval op de TS. Misschien dat er dan nog meelezers zijn die er wat van kunnen leren Pling

Op de NH dag was er een prachtige hit-actiefstal waar ze rondleiding gaven Lachen

Niet dat dat moet betekenen dat deurne nu meteen alles overhoop moet gooien hoor. Ik bedoelde met mn eerste post netzoiets als KiWiKo eigenlijk heel mooi verwoord in haar eerste post.

Je hebt boxen en je hebt boxen. In dezen hebben de paarden duidelijk geen contact onderling. Tralies geeft meer contact, maar wat dacht je van half hoge boxen. Dat paarden dat niet aankunnen is natuurlijk onzin. Maar zoiets mag je toch wel verwachten van het opleidingscentrum mbt paarden?
Weidegang is nog zoiets belangrijks. Maar goed, daar kan ik niet over oordelen.

En dan wou ik nog graag reageren op het idee dat traditionals wel luisteren naar naturals en niet andersom. Dat is natuurlijk de grootste onzin. Het percentage dat reageert op bokt is niet in vergelijking met het percentage dat mee leest of zelfs niet op bokt zit. En netzoals dat er bepaalde naturals stug en eigenwijs zijn, ken ik ook meer dan genoeg traditionals die zich stug vasthouden aan hun eigen ideeën.

Iedereen die eens een geweldige kijk wil op de hokjes natural en traditional moet het begin van een clinic van Chrs Irwin eens meemaken. Hij legt heel helder en duidelijk uit wat zijn visie daarop is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:21

x_Marr schreef:
Amable schreef:
Dat zat ik ook al te denken Meredith Knipoog En ja, ook ik zou liever een paddockje hebben als ik met mijn paard ergens kom demo-en, maar zelfs tijdens de NH-dag vorig jaar waren er enkel stallen voor de demo paarden. Dus dan gewoon zelf het paard er iets vaker uithalen, het zijn maar een paar dagen. Daarna weer lekker naar huis de wei op.

Omdat Arabesk het niet over de demopaarden heeft Clown

Goed lezen schijnt moeilijker te zijn dan te veroordelen....

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:34

ik ben het wel met kiwiko eens. Mijn pony's lopen nu al vanaf april/mei 24/7 op de wei. Heerlijk maar wij hebben ook de ruimte ervoor. van de winter gaan ze op stal en komen ze overdag minstens 4 uur buiten. Maar als het noodweer is blijven ze toch lekker binnen.

Verder ben ik ook helemaal geen NHer. mijn pony's worden geschoren hebben dekens op en staan op ijzers. maar verder lekker naar buiten en met z'n 3en samen op de wei.

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:53

Tuurlijk moet je paard ,paard kunnen zijn , maar je moet niet doorslaan met dat hele gedoe

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:13

Ik snap de TS wel........Ik keur het alleen niet goed.
Mensen geloven nou eenmaal waar ze in geloven, en doen wat hun goed dunkt. Je kan niet de hele wereld beleren en overtuigen van jou standpunt. In iedere methode welke dan ook zitten punten in die absoluut goed en fout zijn voor een paard. Niemand die hier achter de PC zit te typen is een paard. Dus kan ook niet precies vertellen wat een paard MOET, wel wat een paard paard kan laten zijn.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:55

Off-topic naar aanleiding van de titel van dit topic: Ik vind het goed dat ze zoveel aandacht besteden aan het welzijn van het paard in Nederland. Als mijn paard niet gelukkig is, wordt ik ook niet gelukkig van het omgaan en rijden met mijn paard.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:13

xx_Irisje schreef:
Mag ik vragen waarom je foto hebt van iemand anders zn paard?
Misshcien is degene daar wel niet van gedient!

Foto maken van andermans paard is wettelijk niet verboden, dus mag het gewoon. paarden hebben geen portretrecht, en de baasjes hebben niet het recht om te verbieden dat je foto's van ze maakt.

Wat ik me wel afvraag, is hóe je de foto's hebt gemaakt, want ik zie nergens een opening in de staldeur, dus heb je de stal gewoon opengemaakt? Want dat is volgens mij wél verboden.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 06:54

Zonder in discussie te treden verder kan ik de achterliggende gedachte van het topic wel begrijpen. Je propagandeert iets (zal deurne zelf niet geweest zijn maar de KNHS) maar hebt zelf nog de oude situatie op dat moment. Beetje krom idd op zo'n evenement.

Marjoow: foto is zo te kamen hoor, gewoon zoomlensje tussen de tralies door Knipoog Overigens heeft dit paard het nog netjes hoor met een snuffelluikje, veel stallen hebben dat zelfs niet eens en kunnen ze alleen de overbuurman zien of erger nog de kastenwand.
Ach en welk paard wordt niet moe van dat gedreutel de hele dag voor zn box, deze iig wel Haha!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:15

EV-HE-->PP

Moderatoropmerking:
Deze discussie is meer algemeen dan specifiek over Horse Event. Daarom een verplaatsing.
Verder wil ik jullie vragen respectvol te discussieren. De sneren die nu af en toe voorbij komen dragen niet bij aan de sfeer hier op bokt. Niet iedereen heeft dezelfde manier van paarden houden en niet iedereen zal het met elkaar eens zijn. Maar het is een kleine moeite toch respectvol naar elkaar te reageren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:20

fransje23 schreef:
x_Marr schreef:

Omdat Arabesk het niet over de demopaarden heeft Clown

Goed lezen schijnt moeilijker te zijn dan te veroordelen....

Ja en, dus is het wel zo goed om demopaarden maar op stal te laten staan terwijl je er zo tegen strijd om alle paarden buiten te krijgen? Clown
Imo een beetje heel erg scheef, want dan laat je juist ook niet zien wat je met een NH dag wil berijken lijkt mij Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:30

x_Marr schreef:
Ja en, dus is het wel zo goed om demopaarden maar op stal te laten staan terwijl je er zo tegen strijd om alle paarden buiten te krijgen? Clown
Imo een beetje heel erg scheef, want dan laat je juist ook niet zien wat je met een NH dag wil berijken lijkt mij Knipoog

Bij demopaarden gaat het om enkele uurtjes of hooguit dagen om ze dan in een groep te gooien etc is dan niet praktisch. Maar goed ik vind dat ook apart met wat prikpaaltjes en schrikdraad heb je zo een paddockje. Doe ik met wedstrijden ook altijd en bevalt prima. Dat heb ik op het parkeerterrein van de HE ook gezien en gaat prima.
Overigens hadden wij voor onze demopaarden op een locatie dichtbij waar wel weidegang is en ze ook 24/7 buiten konden blijven.Wij willen ook geen demostal omdat ons dat niet prettig lijkt voor het paard.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:21

Interessante discussie weer!

Wat betreft Horse Event... Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar afgaande op het beeld dat ik heb van andere grote paardenevenementen vind ik het niet meer dan logisch dat die paarden tijdens HE niet op de wei konden. Ik veronderstel dat er veel nieuwe (vreemde) paarden aanwezig waren. Die kan je toch niet zomaar samen in één wei gooien? En ik kan me voorstellen dat er ook niet de luxe was om voor ieder paard een apart stukje wei af te spannen.

Dit neemt echter niet weg dat ik akkoord ga met de stelling dat Deurne meer aandacht zou moeten schenken aan de verschillende manieren van paarden huisvesten zodat de lln daar ook een goede kritische kijk op krijgen!

En dan tot slot de hokjesverdeling traditional - natural... Iedereen houdt zijn paarden zoals hij denkt dat het goed is voor zijn dieren. Ik persoonlijk heb altijd geleerd dat een paard de wei op moet kunnen! Ik heb mijn eerste paard dan ook pas gekregen toen we een weide voorhanden hadden. Mijn beide paarden staan de hele dag door op wei, 's nachts komen ze binnen maar dat is meer voor mijn eigen gemoedsrust Clown In principe staan ze in weer en wind buiten (dekenloos), behalve als het echt rotweer is.... Dan komen ze op stal of krijgen ze een deken op.
Mijn 'manier' van paarden houden is noch traditional noch natural Knipoog maar het werkt prima voor mijn paarden en mij, wat moet ik dan nog meer hebben?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:33

buiten dat, als je het allemaal onnatuurlijk vind dat een paard niet op de wei mag staan, koop dan zelf een paar paarden, huur een weiland af en zet ze daarneer en kijk er nooit meer naar om. Zo zijn ze lekker wild en kunnen ze doen wat ze willen.

Natuurlijk wel 2 maal per jaar ander stuk weiland want anders is het zo kaal.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:37

De discussie gaat niet zo zeer over natuurlijk, meer over dat er alleen maar gesproken wordt oer welzijn maar de accomodatie daarmee niet spoort. Snap wel dat als je Arabesk leest je wat anders denkt Knipoog Maar dat is de discussie niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:12

Marjoow schreef:
buiten dat, als je het allemaal onnatuurlijk vind dat een paard niet op de wei mag staan, koop dan zelf een paar paarden, huur een weiland af en zet ze daarneer en kijk er nooit meer naar om. Zo zijn ze lekker wild en kunnen ze doen wat ze willen.

Natuurlijk wel 2 maal per jaar ander stuk weiland want anders is het zo kaal.
misschien idd eerst eens lezen voordat je post