Bokt en Antoine De Bodt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 15:01

sjakie schreef:
Ik krijg het idee dat als ik de verhalen zo lees dat beide partijen niet met een open blik naar de clinic zijn gegaan. Zowel de 'bokkers' als ADB niet.
En dat het van beide kanten bijna een gevecht is geweest wie er nu gelijk heeft.

je slaat de spijker op zijn kop... al kan ik me het dan in zekere zin van AdB voorstellen, als je je tegenover een 'meerderheid' moet zien duidelijk te maken wat je aan het doen bent...
De taal zal ongetwijfeld meespelen... maar wat mij betreft heeft het meer te maken tussen luisteren/een vraag stellen/luisteren.
Dit kon ik er niet in vinden... helaas... en hierdoor (waardoor????) werd de sfeer steeds 'gespannender' ... jammer... want dit is mijn opzet iig niet geweest...

groetjes

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 15:04

astridh schreef:
Hoewel ik moet zeggen dat ik als ik dit bovenstaande lees bijna het idee heb dat ik naar een andere AdB geweest ben dan jullie, vindt ik absoluut dat ieder het recht heeft om het weer te geven hoe ze het hebben ervaren. Ik kan inmiddels wel een beetje inschatten hoe de sfeer is geweest maar antoine roept dat ook een beetje over zich af met al de stelligheden die hij beweert. Ik ben overigens zeer benieuwd of Antoine in de tussentijd dat ik in Spijkerboor ben geweest en ten tijde van deze clinic zelf andere denkbeelden heeft ontwikkeld of dat het gewoon anders overgekomen is. Een paar kleine puntjes die mij opvielen en anders waren dan hierboven:

Impuls (of 'drang' zoals A het noemde) vond hij 1 van de belangrijkste voorwaarden om een paard goed te kunnen rijden.

Het voorbeeld van het paard dat over het hek graast gaf naar mijn beleving aan dat als het paard de hals naar voren strekt dat wel degelijk kan met een ondergeschoven achterhand, dat het paard juist de achterhand onderschuift om het evenwicht te kunnen bewaren en niet op zijn snufferd dondert. Naar mijn mening was dat 'voorbeeld' niet aangehaald als het toppunt van verzameling maar juist om de link te leggen met de hals op lengte en de achterhand eronder.

AdB heeft in Spijkerboor gezegd dat hij veel bewondering had voor de rijwijze van Anky maar dat dat systeem naar zijn mening niet voor ieder paard en iedere ruiter is weggelegd en dat het risico om het paard de vernieling in te rijden met het proberen na te rijden van dat 'systeem' erg groot is. Feit blijft dat hij over het algemeen niet de beste ruiters (met alle respect, het feit dat ze serieus bezig zijn zichzelf te verbeteren is natuurlijk wel geweldig) in de les krijgt, die niet gebaat zouden zijn bij het trachten het LDR systeem in hun rijden in te voeren (mijn interpretatie).

Het klopt. HEt was een compleet andere AdB dan ik in de eerste les had meegemaakt. Alles wat jij hier noemt had AdB ook in mijn eerste les genoemd. Nu was hij echt heel anders. Moest zijn oren als hoogste punt houden, mocht absoluut niet lager instellen. Terwijl ik de keer daarvoor ook het verhaal van opstrekken van de bovenspieren had aangehoord zodat de achterhand er beter onder kon komen. HAd dus een maand trouw geoefend waardoor Pablo veel beter is gaan lopen dan voorheen. Daarom was ik ook zo verbaasd afgelopen zaterdag dat ik het helemaal anders moest doen. Wat dan het jammere is aan AdB dat het niet mogelijk is daarover te praten omdat hij alleen maar bezig is zijn stellingen te verkondigen (daar hebben wel meer instructeurs last van hoor....).

Ik heb op 9 febr weer een les. Ben benieuwd welke AdB ik dan tegen kom. Wil dan ook graag met jou ervaringen uitwisselen of jij het dan ook zo anders vond. Maar misschien leest hij wel mee op bokt.nl en leest hij nu hoe anders hij afgelopen weekend was en is hij in februari weer de 'oude' AdB.

Eleonoor

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 15:05

Lovely schreef:
Maar het systeem is wel fout.

Naar mijn mening is ieder systeem fout als je het zodanig interpreteert dat het voor ieder paard en in iedere situatie klakkeloos toegepast kan worden. Het is ook fout als je volgens het 'systeem' AdB rijdt en je paard alleen maar in contrastelling in de rondte blijft rijden.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 15:07

Maar dat is ip wel wat antoine zegt... Hij ging er (naar mijn mening) echt vanuit dat zijn methode de enige goede is... Ik denk dat niet iedere ruiter of ieder paard volgens dezelfde methode kan rijden. Dat is naar mijn mening onmogelijk, want iedere ruiter/paard is anders...

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 15:08

Colinda schreef:
al kan ik me het dan in zekere zin van AdB voorstellen, als je je tegenover een 'meerderheid' moet zien duidelijk te maken wat je aan het doen bent...

Verward das toch de bedoeling van dat soort lessen? had ie kunnen verwachten natuurlijk, dat komt ie overal tegen, is zijn eigen keuze Frusty
Laatst bijgewerkt door amagun op 26-01-03 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 15:09

Laat ik het dan maar even duidelijk maken: meneer de bodt gebruikte Ozep als voorbeeld om diverse dingen op te noemen waarom hij vond dat het systeem waarin Sjuimpje haar paard rijdt, verkeerd is. Hij zei niet alleen dat hij Ozep vast in de bovenlijn en kort in de hals vond, maar koppelde dat direct aan het systeem waarin Ozep gereden wordt.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 15:11

dr_jacksel schreef:
Hij ging er (naar mijn mening) echt vanuit dat zijn methode de enige goede is...

ik sta ook al te trappelen om te zien wanneer we een leerling van AdB in de GP ring zullen zien

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 15:17

astridh schreef:

Naar mijn mening is ieder systeem fout als je het zodanig interpreteert dat het voor ieder paard en in iedere situatie klakkeloos toegepast kan worden.

Hier sluit ik me dus helemaal bij aan. Niet ieder systeem is voor elk paard geschikt. Zo moet jij bij Herman volgens systeem Sjef rijden maar ik dus absoluut niet. Fitz mag juist niet LDR omdat hij dan zijn achterhand 'vergeet'.

En dat heb ik ook direct tegen op 'systemen', zowel van Sjef als van AdB. Ieder paard is anders en vraagt een individuele aanpak.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 15:18

Ik vind het reuze jammer dat ik er niet bij was.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 15:22

astridh"]
[quote="Lovely schreef:
Maar het systeem is wel fout.

Naar mijn mening is ieder systeem fout als je het zodanig interpreteert dat het voor ieder paard en in iedere situatie klakkeloos toegepast kan worden. Het is ook fout als je volgens het 'systeem' AdB rijdt en je paard alleen maar in contrastelling in de rondte blijft rijden.
[/quote]

De mensen die volgens het LRD systeem rijden, blijven alsmaar benadrukken dat dit systeem niet zomaar door iedere onverlaat toegepast kan worden en dat juiste begeleiding noodzakelijk is. Daarbij wordt ook nog heel duidelijk gezegd dat niet ieder paard in dat systeem kan lopen.

Meneer de bodt beweert dat ieder paard in zijn methode zal verbeteren en daar heeft ie een heleboel verhalen bij bedacht om zichzelf gelijk te geven.

Rocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 15:41

Of Antoine gister echt anders was, weet ik natuurlijk niet, want het was voor ij de eerste keer. Maar uit de reacties van mensen die een andere keer zijn geweest en van mensen die gisteren zijn geweest blijkt wel dat de mensen die er gisteren waren over het algemeen veel negatiever zijn. Ik zou hem dan ook best nog een keer aan het werk willen zien, alleen al om te kijken of er verschil is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 15:50

Ik denk dat we allemaal wat minder zout op iedere slak moeten leggen, misschien ben ik wel te positief, maar hij verteld hetzelfde als een rien vd schaft en anderen.

Alleen hij is in zo'n uurtje heel zwart-wit, en ik denk dat de reden daarvan is, is dat hij probeert zo duidelijk mogelijk te maken wat de werkelijke problemen zijn. Ik ken meerdere instructuers die je eerst afbranden en dan weer omhoog werken, zodat je echt luistert naar een bepaalde manier, je moet erin geloven wil zoiets werken. En dan denk ik dat er vele wegen naar rome leiden................ook zijn manier wel.

Hij heeft jaren bij Klimke gezeten, dus idioot zal hij wel niet wezen, het is een man van de oude garde, de oude duitse garde. En daarbij nog eens een enorme vakidioot, daardoor zijn fanatieke gedrag, en hij wil graag overtuigen. Dat komt omdat hij een vakidioot is. Ik vind hem veel weg hebben van een Cor Loeffen. Alleen hij zegt dat hij hko geneest, en daar hem ik mijn twijfels over, maar dat de paarden weer beter lopen, dat geloof ik direct. Aangezien het nivo van de ruiters erg laag ligt. Dus veel slechter kan het niet gaan.

En over het anky systeem zei hij tegen mij: als je het kunt, is het goed, maar velen kunnen het niet.................en dat ben ik heel erg met hem eens. En ook ben ik van mening dat de ankymanier meer souplesse ed geeft. Dat zie je ook aan de duitse ruiters, die nog volgens de klassieke manier paardrijden. Die lopen ook niet met zo veel souplesse door de baan als de paarden van anky. Ik zou graag volgens haar manier willen rijden, maar heb je juiste begeleiding niet, ook aan het gevoel schort het wat. Dus voor mij de klassieke manier maar.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 15:51

Lovely, ik ben wel van mening dat als je het AdB-principe (zoals ik het in ieder geval heb opgepakt/begrepen * ) op de juiste manier toepast een paard er niet slechter van kan worden en in alle gevallen beter gaat lopen (beter in evenwicht, ruimer). Dit principe is eenvoudig toe te passen ook door een minder getalenteerde ruiter, en daar ligt naar mijn idee zijn kracht. Of je er grand prix mee wordt Wouter, dat waag ik te betwijfelen.

Om tegenwoordig in de grand prix mee te kunnen draaien heb je als ruiter naast goede instructie heel veel talent (en doorzettingsvermogen) nodig en daarnaast nog eens een heel goed paard. Ik heb niet het idee dat dat de doelgroep is van AdB (en omgekeerd), hij richt zich tenslotte voornamelijk op HKO-patienten.

Dat het Sjef/anky systeem moeilijk na te doen is daar is iedereen het volgens mij wel over eens. Dat je daar een paard makkelijk mee de vernieling in kunt rijden (zeker als je de slof eraan hangt om je paard nog even lager te kunnen sjorren) daar is volgens mij ook geen twijfel over mogelijk.

(*): nog even voor de duidelijkheid zoals ik het heb begrepen: je gebruikt contrastelling met een losse binnenteugel om het paard in zijn eigen evenwicht te laten lopen. Op het moment dat het paard het evenwicht gevonden heeft zal hij de neiging hebben om het hoofd/hals te laten dalen, dat is het teken waarop je de buitenhand toegeeft, binnenteugel erbij neemt (hals komt recht voor het lichaam) en je met been toerijdt naar 2 teugels.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 18:14

Het is net politiek je bent voor of tegen en dat verandert dus nooit. De enige die hier plezier aan beleeft is De Bodt zelf, want hij krijgt hier een blijvend voortdurende gratis reclame.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 18:17

sarabande schreef:
Het is net politiek je bent voor of tegen en dat verandert dus nooit. De enige die hier plezier aan beleeft is De Bodt zelf, want hij krijgt hier een blijvend voortdurende gratis reclame.

Inderdaad..................................negatieve reclame is ook reclame. Dus eigenlijk zou hij blij moeten zijn met al deze verhalen Haha!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 19:07

sarabande schreef:
Het is net politiek je bent voor of tegen en dat verandert dus nooit.

Als het goed is moet je je mening ook bij kunnen stellen, bijv op grond van nieuwe informatie.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 19:08

Pipo"]
[quote="sarabande schreef:

Inderdaad..................................negatieve reclame is ook reclame. Dus eigenlijk zou hij blij moeten zijn met al deze verhalen Haha!
[/quote]

Ik weet nu iig zeker dat ik bij een clinic wil gaan kijken/zelf mee rijden.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 19:20

Kayla schreef:
Als het goed is moet je je mening ook bij kunnen stellen, bijv op grond van nieuwe informatie.

idd... je vasthouden in 1 systeem is jezelf & je paard naar de vernieling te helpen...

wat is 'het' systeem? is er niet...
Er zijn mi vele, verschillende systemen die bijdragen aan 'goed gebruik' v. je paard.
Wanneer je je paard altijd LRD rijdt, loop je mi absoluut een keer tegen problemen aan...
Wanneer je je paard altijd 'hoog insteld' , hetzelfde...

De kunst v. het hele paardrijden is toch je paard op een juiste manier aan te kunnen voelen, je training daarop af te stellen van wat je paard op dát moment nodig heeft....
En de kunst daarvan is weer instructie te vinden bij iemand die dus daarbij aansluit Haha! dat is mi een instructeur die zich dus niét vasthoudt in 1 systeem.

In dat opzicht kan ik concluderen dat Antoine een goede instructeur is, hij speelt in op dat moment, wat ruiter/paard combinatie nodig heeft...

De ene keer is dat wel LRD... een andere keer heeft juist die combinatie net téveel LRD gereden en ziet hij téveel werk op de voorhand ... en dus zal die combinatie op dat moment het advies krijgen 'hoger' in te stellen.

Hierbij vanuit gaande dat je paard in eerste instantie RECHT is.. anders kun je terug naar 'af' .
Oftewel ; naar de basis...

Dit is toch iets waar Antoine goed op let... vindt ik...

groetjes

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 23:05

Colinda schreef:
In dat opzicht kan ik concluderen dat Antoine een goede instructeur is, hij speelt in op dat moment, wat ruiter/paard combinatie nodig heeft...

groetjes

En dat merkte ik dus helemaal niet. Antoine viond zijn eigen methode de beste, LDR was de manier om het paard de vernieling in te rijden, ten minste voor zover ik hem begreep...
De enige manier die volgens hem dus goed was, was zijn eigen methode, en daar kan ik me absoluut niet in vinden, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 23:10

En net zegt nog iemand dat hij LDR niet altijd slecht vind Verward

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 23:20

Nou, zoals ie het zei bij Ozep leek het mij dus echt alsof ie het absoluut het slechtste was wat paarden kon overkomen (want daardoor is de gemmiddelde leeftijd onder de 7 gezakt)

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 23:22

Pipo schreef:
En over het anky systeem zei hij tegen mij: als je het kunt, is het goed, maar velen kunnen het niet

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 23:26

dr_jacksel schreef:
Nou, zoals ie het zei bij Ozep leek het mij dus echt alsof ie het absoluut het slechtste was wat paarden kon overkomen (want daardoor is de gemmiddelde leeftijd onder de 7 gezakt)

Hmm, ik heb het afgelopen jaar bij ons (grote pensionstal) een stuk of 4 jonge KWPN'ers naar de slager zien gaan (geen van allen was ouder dan 6) omdat hun eigenaren koste wat kost dat hoofd laag en rond willen hebben. Het zijn mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn, en denken dat een slofteugel het meest onmisbare stuk gereedschap is dat er bestaat. In die zin zou Antoine best wel eens gelijk kunnen hebben....

Wat me ook opvalt uit een aantal (dus niet allemaal) verslagen is dat sommige mensen er al met een gekleurde blik heen gingen, en alles in het kader van die blik blijven uitleggen, zonder er ook maar iets positiefs in te willen zien. Jammer!

Ik moet zelf maar eens een keer gaan kijken denk ik, want momenteel vind ik eigenlijk "nog niks" van AdB.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 23:33

promptertje schreef:
Wat me ook opvalt uit een aantal (dus niet allemaal) verslagen is dat sommige mensen er al met een gekleurde blik heen gingen, en alles in het kader van die blik blijven uitleggen, zonder er ook maar iets positiefs in te willen zien. Jammer!

Helemaal mee eens...
Niet iedereen heeft het geluk goed instructie te krijgen, niet iedereen heeft door dat de instructie die hij of zij heeft nou net niet de punten aanstipt die belangrijk zijn.
Dan kan er wel gezegd worden dat je verder moet kijken, maar als je niet weet dat het beter kan, waarom zou je?

AdB heeft een heleboel mensen geholpen. Hij verteld niets nieuws. Hij zal misschien niet de beste zijn. Maar de mensen die naar hem toe komen hebben er baat bij. En daar gaat het uiteindelijk om.
Nogmaals hij verteld niets nieuws, maar een heleboel mensen horen dit voor de eerste keer. En dat moet je respecteren, en niet meteen die man afkraken.

En van de keren dat ik hem heb meegemaakt, kan ik zeggen dat hij openstaat voor discussies en bereid is uit te leggen. Maar als jullie groep al collectief vijandigheid uitstraalt, hoe wil je dan dat iemand je open tegenmoet treedt?

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 23:58

Ik had er zaterdag graag heen gewild, denk dat het voor mij erg leerzaam zou zijn (sorry, ben 1 van die mindere ruiters, maar wil wel graag verbeteren en leren !), maar ik kon helaas niet, volgende keer beter.

Wat ik uit deze discussie opmaak (en dat is mijn persoonlijke mening), is dat AdB zich bij voorbaat in de verdediging gedrongen voelde en zich daardoor weinig plooibaar en enigzins aggressief opstelde. En dat is erg jammer, voor de deelnemers en ook voor het publiek. Na deze discussie krijg je toch een hele andere indruk van deze man en dat is waarschijnlijk het gene wat hij graag had willen voorkomen. Eigenlijk had hij boven alle vermeende vooroordelen moeten staan en gewoon z'n 'eigen ding' moeten doen.