Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tanjazaffira

Re: Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:39

Ik heb een 4 jarige merrie en die belast ik nog maar minimaal!
We rijden ( dressuur) 3 keer in de week en heeft 2 dagen vrij en maken 2 keer in de week een ontspannen buitenrit van niet langer dan een uur. Op stal zie ik haar leeftijd genootjes ook al wedstrijden lopen en moeten flinke trainingen onder gaan......
Laat ze maar lekker lang jong zijn is mijn idee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:58

Kijk en dat is nou best kortzichtig want 'wedstrijden' rijden is helemaal niet erg. Het enige verschil met gewoon rijden is dat je het ergens anders doet.
Ik reed met mijn toen 4 jarige ook wedstrijden, eens in de maand ongeveer een wedstrijd, en eens in de 2 weken naar les. verder trainden we 3 keer in de week, nouja trainde Tong uitsteken en verder af en toe lekker het bos in.

Dat vind ik altijd zo vaag he... als je elke week met je 4 jarige naar les gaat is het niet erg, maar als je elke week een wedstrijd zou rijden.. oeeeh dan ben je slecht!! terwijl mijn knol er bij les toch effe drie keer zo hard aan moet trekken hoor..

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 15:14

Tja iedereen heeft het nu over het zadel, kijk het ene zadel is het andere natuurlijk niet, je hebt zadels die amper wat wegen, maar je hebt ook zware zadels. En tuurlijk is het goed om je jaarling dingen te leren, maar 't jaarlingetje van de foto had ook een hoofdstel met bit in, ik snap niet waar dat goed voor is.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:36

VivaLaVida schreef:
Kijk en dat is nou best kortzichtig want 'wedstrijden' rijden is helemaal niet erg. Het enige verschil met gewoon rijden is dat je het ergens anders doet.
Ik reed met mijn toen 4 jarige ook wedstrijden, eens in de maand ongeveer een wedstrijd, en eens in de 2 weken naar les. verder trainden we 3 keer in de week, nouja trainde Tong uitsteken en verder af en toe lekker het bos in.

Dat vind ik altijd zo vaag he... als je elke week met je 4 jarige naar les gaat is het niet erg, maar als je elke week een wedstrijd zou rijden.. oeeeh dan ben je slecht!! terwijl mijn knol er bij les toch effe drie keer zo hard aan moet trekken hoor..

Aan een wedstrijd gaat veel training vooraf. Je gaat nou eenmaal niet op wedstrijd zonder goede voorbereiding. Maar ik ben het met je eens hoor: men maakt van een mug een olifant.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:44

VivaLaVida schreef:

Ik val jou niet aan hoor! Ik vertel wat IK met mijn paard doe!!!
Ik zeg toch helemaal niets over jou of jou manier van trainen, rijden en omgang met je paard of wel?!?!?!
Iedereen moet lekker zelf weten wat hij of zij met zijn paard doe.
Ik vind dit normaal, jij vind dat normaal....
Zo zullen er altijd verschillen zijn... lekker belangrijk... laat iedereen zijn eigen ding doen.
Ik vind het onzinnig om op een jaarling een zadel te leggen, ik reageer op deze post niet op JOU.
Dus ik weet even niet wie hier nou kortzichtig is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:13

wow haha er voelt zich iemand aangevallen hoor Rolleyes
Ik zeg alleen dat ik het kortzichtig vind als mensenlij gelijk roepen dat wedstrijden rijden met een jong paard rijden ooh zo verkeerd is! want als je er goed over nadenkt is het helemaal niet verkeerd, je rijd alleen op ander terrein, en dat doe je ook als je naar les gaat! (okee het word een ander verhaal als je zwaar traint voor elke week concours)
Maar als mensen (bokkers haha) het woord wedstrijd al zien is het al drama Rolleyes

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:57

goh waarvoor zou er in godsnaam een leeftijdgrens zijn verbonden aan de hogere dressuurklasses?!?!?!

MISSCHIEN OMDAT ER TEVEEL VAN JOUW SOORT DE RING IN KOMEN?!?!?!

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:58

Thank god! Nog iemand met verstand!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:15

Beetje vrienderlijker mag ook wel... Scheve mond Ik ben van dezelfde mening als VivaLaVida. Het gaat hier niet over naar hoog niveau racen, het gaat hier over trainen op een andere plaats. Of je nu thuis braaf je basisoefeningetjes doet met een jong dier, of je doet die op een andere plek waar het wat drukker is. Komt imo op hetzelfde neer... En ja, natuurlijk zijn er altijd mensen die liefst zo snel mogelijk naar dat Z willen of hoger, maar zo is niet iedereen. Niet iedereen gaat op wedstrijd om snel te scoren. Er zijn er ook die voor de ervaring gaan... Ik reken mij tot de laatste categorie en als mijn dan drie jarige beleerd is, sluit ik niet uit dat ik niet eens een wedstrijdje mee pik... Of ergens anders ga trainen.

Sterker nog, ik ga nu al met mijn jaarling wandelen en wandel overal heen. Liefst kom ik ook nieuwe dingen tegen, hoe gekker hoe liever... De één vindt dat prima, de ander vind het not done. Ieder zijn mening en ik respecteer ook andermans mening, kan best de beweegredenen snappen, maar ik kies toch mijn eigen ding. Ik denk dat iedereen hier wel het beste voor heeft met zijn paard. Lachen

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:17

@vie Als jij gaat lopen met jou jaarling hoe lang de je dan over je rondje ? Ik doe ook wel eens een rondje met mijn jaarling maar dan ben ik meestal maar een kwartiertje weg..

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:24

Soms een kwartiertje, soms een half uur. En met mooi weer ben ik ook al wel eens een uurtje onderweg geweest. Wandel ik ergens heen, houden we pauze, drinken ergens wat, pony krijgt grasjes en dan gaan we weer terug. (Doen we uiteraard niet elke week. Knipoog ) De ene keer gaan we alleen en de andere keer gaan we met stalgenootjes. Lachen

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:27

Oke dank je wel. Als ik bevallen ben ga ik ook maar eens wat langer met hem lopen. Ook gelijk goed voor mijn lijn.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:44

ik reageer niet voor niks zo......

er is niet voor niks een leeftijdgrens van 6 jaar voor het Z
(en 5 voor M en 4 voor L)

mijn jaarlinghengst loopt lekker in d wei, wordt tot zijn 3e niks mee gedaan.... hij is baby en dat mag hij ook zijn Knipoog een baby of kleuter doe je toch geen make-up op om er vast aan te wennen?? misschien een beetje raar voorbeeld maar zo zie ik het...

ze hebben vanaf hun 3e no genoeg tijd om te leren en dan zijn ze er (meestal) ook pas aan toe.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:46

zadel vind ik prima hoor, daar gaan ze niet dood van!
ik ga met tieneke en vivalavida en vie mee..
je hebt er alleen maar voordeel van, longeren daarintegen vind ik wel fout.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:47

Vie schreef:
Beetje vrienderlijker mag ook wel... Scheve mond Ik ben van dezelfde mening als VivaLaVida. Het gaat hier niet over naar hoog niveau racen, het gaat hier over trainen op een andere plaats. Of je nu thuis braaf je basisoefeningetjes doet met een jong dier, of je doet die op een andere plek waar het wat drukker is. Komt imo op hetzelfde neer... En ja, natuurlijk zijn er altijd mensen die liefst zo snel mogelijk naar dat Z willen of hoger, maar zo is niet iedereen. Niet iedereen gaat op wedstrijd om snel te scoren. Er zijn er ook die voor de ervaring gaan... Ik reken mij tot de laatste categorie en als mijn dan drie jarige beleerd is, sluit ik niet uit dat ik niet eens een wedstrijdje mee pik... Of ergens anders ga trainen.

Sterker nog, ik ga nu al met mijn jaarling wandelen en wandel overal heen. Liefst kom ik ook nieuwe dingen tegen, hoe gekker hoe liever... De één vindt dat prima, de ander vind het not done. Ieder zijn mening en ik respecteer ook andermans mening, kan best de beweegredenen snappen, maar ik kies toch mijn eigen ding. Ik denk dat iedereen hier wel het beste voor heeft met zijn paard. Lachen

Als je mijn verhaal LEEST lees je daarin ook dat ik iedereen zijn eigending laat doen en dat ik op dit Topic reageer en niet op iemand specifiek gericht.

Dit is iets waar iedereen zijn mening over heeft en ik ben hier niet om iemand wel of niet te overtuigen van wat wel en niet GOED zou zijn.
Ervaring heeft mij geleerd NOOIT te vroeg met een paard te beginnen. Helaas heb ik mn lieve 17 jarige merrie in moeten laten slapen door een door en door versleten rug! Ik zeg niet dat dit komt door te vroeg beginnen maar als je zoiets verschrikkelijks gezien heb denk je gewoon harder en langer na voordat je wat gaat doen met je paard. Wandelen en poetsen e.d. HEERLIJK lekker doen! Ideaal zo leer je ze alleen maar dingen en dat is goed, ik heb het over een zadel e.d. proberen Huilen .

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:09

Ik reageerde vooral op het 'jouw soort gedeelte', dat vind ik niet echt vriendelijk. Lachen (Gaat niet over iemand zijn mening, want ik begrijp jullie goed en iederen bouwt zijn mening op door ervaring.)

Dat vind ik ook prima CindyUniek Ja , maar ik ken veel mensen die dan op het derde levensjaar van het paard beginnen en op een maand zitten de basisknopjes erop. Veel paarden hebben geen basisopvoeding meegehad (meelopen/stilstaan/simpel om gaan tijdens poesten/voetjes geven) en moeten dat er ook bovenop leren. Dan vraag ik mij af; is dat zo veel beter dan? (Ik heb het dan over wat ik zie en hoor in mijn omgeving.)

tanjazaffira: Volgens mij zitten we eigenlijk op dezelfde lijn, alleen vind ik een zadel een keertje geen kwaad kunnen. (Uiteraard spreek ik niet over zware dressuurzadels, maar gewoon een lichtgewicht ding.) Erop gaan voor 3 - 3.5 vind ik eveneens not done! Evenals longeren op vroege leeftijd.

En mijn pony mag ook best baby zijn. Ja Ze staat 24/24 in de wei 7/7. Af en toe haal ik haar eruit, sowieso elke dag om bij te voeren. (Wat ik ook héél belangrijk vind, andere discussie. Clown ) Ik snap de redenatie met baby/kleuter, maar ook die mogen niet alleen spelen. Ze moeten bepaalde dingen leren en leren dat bepaalde dingen niet mogen. Hoort allemaal bij het pakket opvoeding.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:52

Zo zag ik er onlangs ook eentje te koop staan. Met zadel, mensen hadden er al veel tijd ingestopt, zelfs al bereden. Hij was amper 1.5j. En dat nog niet alleen, longeren werd ook gedaan (in longeerring) om dan de pony volop op de rem te laten gaan. Leuk met onvolgroeide beentje. tja zo'n dingen vind ik echt niet kunnen. Ik ben van het principe liever wat trager dan te snel. Ik heb er dan ook geen probleem mee er eentje te laten staan tot zn 4 jaar.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:16

@ vie als het goed is horen de basisdingen als meelopen, voetjes geven etc in het eerste half jaar te gebeuren als ze nog bij de moeder zijn... dan vergeten ze dat nooit meer....
ik kom 1 x per week of 2 weken bij mijn jaarling hengst en die is supermak, braaf bij de smid, met wormenkuur en dierenarts en meer hoeft hij nog niet te kunnen...... nog tijd genoeg in de tokomst!

mijn merrie heb ik ook van veulen af aan, die heb ik ook wel eens met 1 of 2 voor de gein een zadel opgelegd, maar dat was dan 2 tellen en lachen gieren brullen want zoals het een fjord betaamt boeide dat haar niks, maar ik zou nooit een singel erom doen of iets vast maken en dan gaan wandelen ermee laat staan erop! dus ook ik ben wel van mening dat je eens iets mag doen, maar ik zou nooit zulke foto's dan als 'verkoop' foto's plaatsen om maar te laten zien hoe braaf ze is..... dat lijkt me ook geen goed uitgangspunt om daarop te 'kopen' ik zou er zelfs op afknappen als ik zoiets zag, want wat is er nog meer gebeurd dan?!?!?!

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:08

Ik laat het maar hierbij!
succes iedereen!

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:23

Waarschijnlijk om te laten zien hoe "braaf" dit paardje al is... Maar ik denk dat ze niet door hebben, dat het eienlijk nog maar een babytje is!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:14

CindyUniek schreef:
@ vie als het goed is horen de basisdingen als meelopen, voetjes geven etc in het eerste half jaar te gebeuren als ze nog bij de moeder zijn... dan vergeten ze dat nooit meer....
ik kom 1 x per week of 2 weken bij mijn jaarling hengst en die is supermak, braaf bij de smid, met wormenkuur en dierenarts en meer hoeft hij nog niet te kunnen...... nog tijd genoeg in de tokomst!
Dat hoort idd te gebeuren, maar dat gebeurd dus lang niet overal. Bloos

Mijn pony kwam met haar 8 maanden en had nog niet eens een halster gezien, je kon haar niet aaien, je kon niet eens echt in de buurt komen. Ze kroop naar het achterste hoekje van de stal waar ze toen stond, ze was bang van alles... Meelopen ging al bokkend en stijgerend.
Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe ik daaraan had moeten beginnen als ik haar gelijk twee-drie jaar in de opfok had gegooid. Lachen Ik ben van mening dat ze waarschijnlijk wel ietwat opvoeding krijgen in opfok, maar ook dat daar vooral de wet van de sterkste geldt. Dat is nog een reden voor mij geweest om niet voor de opfok te kiezen. Ik had liever een kudde van gemengde leeftijd en daar staat ze nu ook in, dit gaat prima. Ja

Mij ga je verder zeker niet horen zeggen dat opfok slecht is Clown , het is alleen mijn ding niet. Jij gaat ook geregeld naar je paard toe. Ik ken veel mensen die gaan eens één keer in de twee-drie maanden kijken en that's it.

M'n pony kan het natuurlijk niet zeggen, maar ik denk wel dat ze het naar haar zin heeft. Ze staat evengoed 24/7 buiten met maatjes (jong en oud). Lachen

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:28

dat zadel zit er vast alleen op voor de foto!
maar als ze ook rijden is het inderdaad echt heel zielig ja!

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:48

Wat vreselijk! Vooral omdat ze nog zo kwetsbaar zijn. Ik heb mijn hond de eerste paar weken bij mij in bed, of naast het bed laten slapen, hij lag de eerste 3 dagen te janken, en hij was later dan gemiddeld uit het nest!

Is het een ongeschreven wet dat je een paard pas op zijn/haar 3de mag inrijden of staat dat ergens zwart op wit dat dat niet mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 00:32

CindyUniek schreef:
goh waarvoor zou er in godsnaam een leeftijdgrens zijn verbonden aan de hogere dressuurklasses?!?!?!

MISSCHIEN OMDAT ER TEVEEL VAN JOUW SOORT DE RING IN KOMEN?!?!?!

hou je nagels bij je ja Nors opkijken

je kent mij niet eens Haha! omdat ik een zadel, die ik met 1 pink kan optillen op mijn dikke prop leg voor de gein, denk je maar zo alles te kunnen roepen? kind zoek je verstand eens Clown
dan mag je ook geen jas op je jaarling leggen.. want dat is ook sielugh!!!

penny....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 00:35

Vie schreef:

ik rijd met mijn 7 jarige haf L2... OH MY GOD!!
en ben begonnen toen ze; ja DRIE was!!!! eens in de 3 maanden een groentjes proef...
hahaha ja had ze moeten horen!! degenen die het "meest" verstand ervan hebben... pfff...
die merrie hefet nu heel veel ervaring en komt niet op een stal om overnieuw afgericht te worden, omdat ie niks gewend is!!! heb zelf op een africhtingsstal gewerkt, meerdere zelfs, en ken die mensen maar al te goed!!antropomorfisme heet dat Knipoog