Jibbel schreef:Ik heb ook 'angst' voor jonge paarden, aantal keer vervelende situaties meegemaakt en toch heb ik ook een veulen gekocht.
Waarom? Omdat ik graag een nakomeling van de merrie waar ik altijd op rij wilde en zij paarden met een super karakter fokt.
Daarnaast vind ik het de uitgelezen kans om een band op te bouwen en je paard goed te leren kennen zonder dat je de eerste tijd erop hoeft te rijden. Hoe het over 2 jaar zal gaan (als ik wel erop moet) zie ik dan wel weer.
Toch raad ik je aan om eerst een goede vertrouwensband met je paard op te bouwen. Lekker tuttelen, poetsen, klein stukje wandelen etc. Steeds je grenzen verleggen als je merkt dat het goed gaat en samen genieten en een band opbouwen.
Laat je iig niet leiden door je angst, dat is een slechte raadgever en je brengt het ook nog eens over op je jaarling. Niets is zo vervelend als een (jong) paard dat opgefokt wordt van zijn eigen baas.
En verder, je moet je ook kunnen verdiepen in het paard. Een jong paard moet jolig kunnen doen, kent bepaalde dingen nog niet en zal daarvan schrikken. JIJ zal met het vertrouwen je paard mak moeten maken. Van een jong paard kun je niet verwachten dat hij als een brave goedzak meehobbelt (uitzonderingen daargelaten). Ook de concentratie van een jong paard is nog niet zo groot, dus dat is zeker iets om rekening mee te houden.
Veel succes ermee en ik hoop dat je, als je merkt dat het niet goed gaat, onder goede begeleiding staat en nadenkt of je wel de goede keuze hebt gemaakt.
He, bedankt voor je bericht. Eindelijk een keer iemand die normaal reageert en me gewoon wat tips geeft. Ik weet hoe jonge paarden in elkaar zitten, dit is niet me eerste. Vasco was een 1-jarige en daarvoor verzorgde ik ook jonge paarden.
Die mensen hier die zeggen dat ik er niet goed aan doe denken niet na voordat ze dat zeggen, zij weten niet in wat voor een situatie ik en mijn paard zitten. Ze denken dat ik een echte schijterd ben, en halen er dingen bij die ik met Vasco heb meegemaakt, erg triest vind ik. Maargoed, vooral de mensen die zeggen; verkoop der. Nou; die hebben dus totaaaal geen liefde voor paarden, echtwaar dat ze dat zeggen, had ik niet verwacht. En dat noemt zich paardenmensen.
Gelukkig is het goedgekomen tussen jou en je veulen. Als ik merk dat het niet goed gaat zijn er altijd nog mensen op stal die me helpen. En de juist keuze heb ik gemaakt.