Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:21

Daar ben ik het mee eens Kiwiko.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:21

Is het dan erg om een 'mens met paard' te zijn? Mits je het paard wel geeft wat nodig is?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 17:21

Montignac schreef:
Iedereen doet het op zijn of haar manier. En ik denk dat er meer mensen zijn die alleen maar het beste willen voor hun paard en hun best doen om het dier zo goed morgelijk te begrijpen.Je hebt altijd de excessen hierin. Goede instructie voor de nieuwe generatie is ook belangrijk..hoe is het daar eigenlijk mee gesteld. Al die zogenaamde " instructrices" zonder papieren die hordes kinderen gaan lesgeven in het paardrijden. Kijk elkaar helpen is niks mis mee maar daar ligt ook nog veel te veranderen denk ik

Ik ben het met je eens dat instructie van groots belang is Ja Maar ik ben het niet met je eens dat enkel en alleen gediplomeerde instructeurs hun vak zouden verstaan. Ook hier zit veel kaf tussen het koren lijkt mij zo.

Iedereen met hersenen en kennis kan deze opleiding volgen en met goed gevolg afsluiten. Inzicht, gevoel, vertrouwen geven, en emotioneel betrokkenheid krijg je niet cadeau. Feeling met het paard en de ruiter zijn dingen die je niet kunt leren, maar enkel en alleen in je kunt hebben, van nature.

Ik ben dan ook van mening dat je soms wel beter les kunt hebben van een ongediplomeerde, als van een gediplomeerd iemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:22

druppeltje schreef:
Is het dan erg om een 'mens met paard' te zijn? Mits je het paard wel geeft wat nodig is?

runningkawa schreef:
..knip

En niet dat dat meteen slecht is hoor (denk dat dat teveel mensen denken en daarom meteen fel reageren)
Als een mens met paard zich goed laat adviseren door eeen paardenmens, niet te verwaand (niet het goede woord) is om daar hulp te vragen, is er toch niets aan de hand? Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-06-08 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

gizmo_lover schreef:
Wauw hé mooi geschreven hoor! Goed verwoord! Tja ik zat erover na te denken en ik bedacht me dat ik zelf zo'n 15 complete setjes heb. Tong uitsteken Ik denk zelf dat ik niet helemaal een paardenmens ben. Ik voel niet bij elk paard hoe hij zich voelt. Natuurlijk zie ik het of hij blij is of juist helemaal niet maar ik zou je niet een grote omschrijfing kunnen geven van een afstand bekeken. Maar als ik denk aan mijn eigen paard zou ik je op 100 meter afstand kunnen vertellen hoe hij zich voelt en ik denk dat dat ook voor hem geld. Als ik verdrietig ben is hij altijd lief en knuffelig! als ik blij ben is hij vaak ontdeugend en wil hij graag spelen. Misschien is mijn paard gewoon heel duidelijk maar je kan echt zien aan zijn ogen als iets hem dwars zit. Als hij kreupel is hoef je niet naar zijn benen te kijken dat zie je in zijn ogen. En als ik met m'n paard ben voel ik mij echt een paardenmens. Maar moet ik bijv. iemands sportpaard rijden die opgezadelt en wel klaar staat voel ik mij geen paardenmens. Ik rij hem natuurlijk eerlijk maar "het" gevoel is er dan gewoon niet.

Ik vind dan dat jij het erg, erg goed doet met jouw paard!!! SUper!

opgeheven

Het " gevoel" is ook moeilijk. Je moet ook een klik hebben met een paard. En er zijn er inderdaad maar weinig die de situatie en het paard zo goed aanvoelen dat die overal op weg kunnen rijden. Ik heb dat eerlijk gezegd nog maar 1 keer gehad met een paard...die heeft mij heel veel geleerd. Met hem was ik een paardenmens. Misschien ben ik nu dan meer mens met paard. Ik weet dat ik een goed paard heb zonder gebreken etc. en ik rij puur voor mijn plezier, lekker ongedwongen hobbelen in het bos met meneer.

Anoniem

runningkawa schreef:
En niet dat dat meteen slecht is hoor (denk dat dat teveel mensen denken en daarom meteen fel reageren)
Als een mens met paard zich goed laat adviseren door eeen paardenmens, niet te verwaand (niet het goede woord) is om daar hulp te vragen, is er toch niets aan de hand? Lachen

Idd, ik denk dat je zeker gelijk hebt! Zolang mensen maar willen leren Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:24

Als ik dan het berichtje van gizmo lees weet ik 1 ding heel zeker Ja

haar paard heeft het super bij haar! Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:25

een paardenmens kent zijn beperkingen mbt paarden Lachen Lachen een mens met paarden niet Lachen en daarom gaat het zo vaak verkeerd Lachen

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:25

Volgens mij loopt een paardenmens door het land of hangt over het hek en bestudeerd zijn paard(en) en zit niet achter een computer te vertellen hoe het beter kan....

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 17:26

eilander schreef:
Barmat ,ik vraag me af tot wie jij jezelf rekent????
Als paardenmens of als mens met paard????

Ik laat dat liever aan anderen over om dat te bepalen Knipoog

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:26

KiWiKo schreef:
een paardenmens kent zijn beperkingen mbt paarden Lachen Lachen een mens met paarden niet Lachen en daarom gaat het zo vaak verkeerd Lachen

oeh die is goed......spijker op zijn kop..niks meer aan toe te voegen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:27

dat is idd een hele goeie kiwiko Ja

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:27

Barmat schreef:
eilander schreef:
Barmat ,ik vraag me af tot wie jij jezelf rekent????
Als paardenmens of als mens met paard????

Ik laat dat liever aan anderen over om dat te bepalen Knipoog

slim

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:28

n.a.v.....die hele goede opmerking moet ik bekennen dat ik dus een beetje paardenmens ben met een heel lief paard ':)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 17:28

Eilander: vind je dan dat je het van jezelf kunt zeggen??? Ik laat mijn paarden voor mij spreken - als die mij zeggen dat het goed is, dan is het zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:29

eilander schreef:
Volgens mij loopt een paardenmens door het land of hangt over het hek en bestudeerd zijn paard(en) en zit niet achter een computer te vertellen hoe het beter kan....

Dan is iedereen die nu vrij is en op bokt zit een mens met paard? Huilen van het lachen Nouja, mijn vrijetijd gaat iig uit naar mijn paard. Het is dat ik nog een half uur moet brommen achter m'n bureau. Maar ik denk niet dat je 24/7 bij je paard moet zijn om een paardenmens te zijn Lachen

Denk ook dat Kiwiko daar een heel sterk punt heeft!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:31

Geen flauw idee!!
Ze glimmen ,zitten goed in het vlees zijn conditioneel in orde ,hebben hun vast vlieg uurtjes ,zijn goed vruchtbaar .
Voor de rest is het jammer dat ze niet kunnen praten dan had je het hun kunnen vragen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:35

eilander schreef:
Voor de rest is het jammer dat ze niet kunnen praten dan had je het hun kunnen vragen!!

Ik denk niet dat paarden per sé hoeven te kunnen praten. Denk dat als je goed naar ze kijkt en luisterd dat ze al genoeg praten, ook al gebruiken ze geen woorden Lachen

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:36

Een variatie hierop waar ik vaak over spreek:

Je hebt mensen die houden van paardensport en je hebt mensen die gewoon van paarden houden.

Reken mezelf tot de laatste club, wat niet betekent dat er niet een beetje gedressuurd en gesprongen mag worden natuurlijk.

Ik vraag me af of mensen dit herkennen:
Al vanaf mijn vroegste herinnering heb ik altijd grote interesse in paarden gehad. Op 3-jarige leeftijd wilde ik op de kinderboerderij het liefst meteen naar de paarden toe. Niemand uit mijn directe omgeving had iets met paarden en het is dus ook helemaal vanuit mijzelf gekomen. Ik heb een jaar gezeurd of ik op paardrijdles mocht, op mijn 8e mocht het eindelijk. Ik was ook al heel snel vertrouwd met paarden en totaal niet bang. Nog steeds niet trouwens. Lijkt me dan dat ik toch wel een paardenmens ben, hihi.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:36

Volgens mij zit het hele paardenmens gebeuren ook veel minder in het rijden en presteren; zet mij op een kwpner van 1,75 en ik schijt 10 kleuren, een veulen wat vastligt eruit helpen kan ik dan weer wel....
waar leg je de grens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:37

Montignac schreef:
Iedereen doet het op zijn of haar manier. En ik denk dat er meer mensen zijn die alleen maar het beste willen voor hun paard en hun best doen om het dier zo goed morgelijk te begrijpen.Je hebt altijd de excessen hierin. Goede instructie voor de nieuwe generatie is ook belangrijk..hoe is het daar eigenlijk mee gesteld. Al die zogenaamde " instructrices" zonder papieren die hordes kinderen gaan lesgeven in het paardrijden. Kijk elkaar helpen is niks mis mee maar daar ligt ook nog veel te veranderen denk ik

Ik ben er van overtuigd dat een goede intructrice niet altijd een papier nodig heeft.

Een mens met hart, ziel en ervaring met paarden etc. (je snap wat ik bedoel een paardenmens die alles prima kan verwoorden) heeft dit niet altijd nodig.
En er zullen er wel verschijnende zijn die het beter doen als de mensen met een papiertje.
Die alles uit een boekje hebben geleerd etc

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:38

Wildgirl
meer in het omgaan met, dan in het presteren met

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 17:38

Nou ja, dan mogen de bokkers over mij oordelen. Laten we het zo dan maar stellen Haha!

Het is altijd moeilijk om met een volledig objectief oog naar jezelf te kijken vind ik. Maar ik vind schaar mezelf wel onder de paardenmensen. Dit nav mijn paardengeschiedenis, nu toch al weer 27 jaar geleden begonnen. Altijd hard gewerkt, veel geleerd, goed leren luisteren, kijken, kijken en dan pas doen.
Wat voor mij vanzelfsprekend is te doen met de paarden wordt door sommigen raar gevonden (zoals dus die bewuste dreun voor de harses met bijv. bijten en/of proberen uit te halen). Ik voel stemmingen perfect aan en probeer daar altijd op in te spelen. Ik leer nog steeds, iedere dag en ben iedere dag dankbaar voor de vriendschap tussen mij en mijn paardjes. Door vooral te blijven kijken, luisteren en observeren denk ik dat ik goed in staat ben grenzen te zien, voelen en bewaken.

Dat is de reden waarom ik mezelf als paardenmens zie.

Daarnaast zet ik alles opzij voor mijn paarden, hell, ik ben er zelfs 450 km voor verhuisd, geëmigreerd zelfs Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:38

Miss_Montana schreef:
eilander schreef:

Ik denk niet dat paarden per sé hoeven te kunnen praten. Denk dat als je goed naar ze kijkt en luisterd dat ze al genoeg praten, ook al gebruiken ze geen woorden Lachen

Ja

Paarden praten de hele dag...aan ons mensen om ze te verstaan of niet Lachen

Edit, typo's, zoals gewoonlijk
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-06-08 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt