Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:22

Ik L*L altijd tegen mijn paarden. Meestal zijn het korte dingen zoals gekkie, apie, mafkees.
Op de wagen vind ik praten gewoon belangrijk zeker in de situaties waarin hij wat onzeker is dan is mijn stem al vaak voldoende om hem rustig te krijgen zodat ie verder loopt.

Soms zeggen mensen wel eens: wat zei je ? Niks ik praat tegen mijn paard Haha!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:24

Momenteel praat ik constant tegen mijn verzorgpony, maar dat is meer vanwege mezelf. Ben er laatst afgevallen en ik raak minder gespannen als ik blijf praten.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:38

Miss_Montana schreef:
ROFL Heerlijk wat ze allemaal verzinnen, weet intussen niet meer wat je wel en niet moet geloven. Vind dit echt onzin, praat maar eens op zachte toon tegen je paard als hij iets engs ziet. Niemand die mij ervan kan overtuigen dat het slecht is om op zulke momenten even moed in te spreken. Mijn paard en ik doen gewoon lekker ons ding, en zolang wij ons er goed bij voelen is er niets aan het handje!

Kan me er helemaal bij aansluiten...
Ik klets altijd een slag in de rondte bij de paarden, maar ze weten evengoed wanneer er een 'commando' komt. Op een rustige toon een beetje babbelen heeft nog nooit kwaad gedaan, eerder goed, bij mij dan. Ze zijn het gaan zien als iets rustgevends of iig een teken van ontspanning aan mijn kant (ze vallen er rustig bij in slaap!). Is er iets engs dan blijf ik ook rustig door kwebbelen, leg ze uit wat het is en dat het, mocht het een staatsgevaarlijk leeg chipszakje zijn, ik het een oor afbijt. Samen met een bemoedigende hand op de schouder werkt het als een trein...
Behalve dat, door steeds een beetje 'mondeling contact' te houden weten ze waar je uitspookt en schrikken ze ook niet als je 'ineens' van achter langs komt. Wordt het stil, ernaast of erop, dan kijken ze ook echt om om te zien waar of ik uithang...
Wat er ook gezegd of geschreven wordt, ik blijf lekker doorkwebbelen. Ténzij de paarden het echt zat worden... Haha!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:12

Ik heb geen eigen paard, maar de paarden waar ik op de manege op rij, klets ik de oren van het hoofd Haha! .

Nee gekheid, maar ik praat wel tegen ze tijdens het poetsen, vraag wat ik van ze wil (voetje) en klets erbij over koetjes en kalfjes Koe .
Aan de toon in je stem horen ze wel wat de bedoeling is vind ik. Als iets niet mag leg ik toch meer strengheid in mijn stem en als er iets 'engs' is een geruststellende toon.
Als ik aan het rijden ben beloon ik ook met mijn stem als het goed gaat en roep iets van 'uh' of 'let op' als ik meer aandacht wil.

Ik geloof niet dat het slecht uitpakt, ze gaan er in elk geval niet door van aan de haal, en je krijgt ook geen weerwoord (heerlijk na een dag met de kids, ontspannen kleppen tegen je paard)

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:00

Ik praat altijd ,
Vooral bij de mijne , omdat ik gemerkt heb dat het heel erg helpt ,
Ja , ik heb een zenuwpees !

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:05

Ik begroet ze en krijg dan een begroeting terug. Er is dus sprake van communicatie. De rest is wat ik uit, verbaal en non verbaal, eigenlijk altijd orders. Geen misverstanden over mogelijk.

Wel beloon ik met de stem. Dit leverde bij Portugese paarden zeer veel verwarring op. Die krijgen geen beloning met de stem.

Dat ze op zouden pikken of iets al of niet eng is uit de stem, is waar, maar dat doen ze ook uit veel subtielere dingen als het vaster nemen van de teugels, het iets meer aanknijpen van de benen, voorover neigen, wat ruiters van angst neigen te doen.

Hier leert men dan ook een angstig paard teugel te geven en een klopje (en dan gaat het niet om belonen voor wegspurten , maar het vooraf reageren als een paard wat verstijft, om ontspanning te krijgen) en vooral gewoon op de kont te blijven zitten. Dit heeft tot gevolg dat de ruiter ook ontspant en klopt bij het steun zoeken bij elkaar bij paarden onderling (ze zullen dan met name de hals op of onder dat van een ander paard brengen dus de hals is wel een zone om ontspanning te krijgen).

Verder neemt praten voor elk paard een andere rol in. Ik ken een paard dat je bij alles wat je deed moest praten, anders verschoot hij en dan hebben we het over een ouder paard en dagelijkse routines als bostelen, opzadelen en een dek op of af doen. Vergat je wat te zeggen, dan stoof hij echt tegen de wand.
Bij mijn blinde paard praatte ik om haar beter te laten weten waar ik was.

Ik geloof niet dat praten in alle omstandigheden uit den boze is.

Verder is een stemhulp ook een hulp. En een stemhulp=praten. Dus er is praten en praten....

_Pablo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:59

Ik praat ook vaak tegen mijn paard,
hij luistert altijd naar hoge stemmetjes
en natuurlijk als hij iets goed doet Knipoog

x_Liies_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:21

Ik praat op stal, op wedstrijd en in trainingen tegen mijn paarden. Het helpt erg vaak en ze luisteren dan ook echt. Als ze iets fout doen straf ik ze eigenlijk niet ofzo, maar zeg ik ook niks of ze moeten het echt groots aanpakken (express)

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:27

Toevallig heb ik hetzelfde abo op Ros en verbaasde me echt toen ik dit las.
Bij mijn paard werkt het echt heel goed om tegen haar te praten tijdens het werk.
Het stelt haar gerust.
Met longeren reageert ze supergoed op mijn stem,moet ook zeggen dat ik veel doe met toonhoogtes.
Hoe lager mijn stem hoe langzamer ze moet lopen.
Andersom doe ik het ook en ik vind het echt prachtig om te zien hoe ze erop reageert.
Ik ben ook weleens in een enigszins enge situatie belandt met haar,dat was bij een smal bruggetje over het water.
Ze durfde er niet overheen en heb haar er overheen gepraat.
Heel rustig op haar inpraten en het werkte Haha!
imo is dit stukje in Ros dan ook grote onzin Vork

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:00

Ik praat ook bijna altijd tegen mn paard,
dan heeft hij het gevoel dat hij niet
alleen is en dan schrikt hij veel minder enzo Cool

Kiimmetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:40

Ik praat altijd tegen mijn pony,
Zowel in stal als dat ik erop zit..
Ik heb namelijk een echte drukmakertje en die alles eng vind..
Als ik tegen haar praat voelt ze zich meer op haar gemak. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:46

Bij het grondwerken, praat ik ook niet heel veel, omdat we dan voornamelijk met lichaamstaal werken. Wat ik best pittig vind (mijn kop houden), want ik klets graag. Haha!

Daarnaast rij ik mijn paard momenteel in en praat ik wel meer met hem, omdat ik merk dat hij er veel rustiger van wordt. Tijdens de dagelijkse omgang (leiden, poetsen, wandelen e.d.) praat ik gewoon met hem en hij herkent mijn stem uit duizenden (zodra hij mijn stem hoort, komt hij aangerend). Ik praat wel altijd op rustige toon (tenzij er ´geklierd´ wordt) eigenlijk. Maar daarnaast gebruik ik ook altijd mijn lichaamstaal. Want ik realiseer me dat mijn paard mij niet verstaat, maar mijn lichaamstaal wel.

Ik heb dat stuk ook gelezen in dat blad, snap wat ze bedoelen, maar ik geloof niet dat mijn paard er last van heeft, hoor. Haha!

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:50

Ik heb altijd tegen mijn lievelingspony gepraat, die nu vermist is.
Ik heb vlak voordat ze uit mijn oog verdween, haar iets gezegd:
'Wij zijn voor altijd, ik wil je nooit meer kwijt en als dat gebeurd, blijf ik naar je zoeken tot ik je heb!'
Ze is nu al 3 kwart jaar weg, en ik zoek nogsteeds naar haar en haar vriendinnetje, die ook vermist is.

Ik denk dat iedereen wel tegen zijn/haar paard praat.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:54

ik praat soms een beetje tegen pablo, maar niet echt veel..
Ik praat al een hele dag op mijn werk.. ben blij dat ik tegen een paard niet de hele tijd moet banketstaaf...

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:59

Eigenlijk, eigenlijk kan ik mezelf niet eens voorstellen dat iemand níet tegen z'n paard zou praten.

Het maakt niet uit welk paard ik uit de stal haal, ik zeg altijd gedag ("hoi vent/meisje/whatever"). Hoe doen de mensen dat dan die helemaal níet tegen hun paard praten? Lopen naar de stal, doen de stal open, geven het paard een klopje op de hals en nemen hem vervolgens mee aan het halster? Misschien ligt het aan mij, maar als paard zijnde zou ik dat toch een minder warme begroeting vinden dan dat iemand tegen mij zou praten. Maargoed, misschien vinden paarden dat wel niet, weet ik veel. Clown

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:08

Ik praat ook enorm veel met mijn paardjes.
Uiteraard de commando's maar ik weet ook zeker dat als ik merk dat ze iets eng vind en ik ga tegen haar praten dan let ze op mij en niet meer op dat enge ding. Ook praat ik op verschillende hoogtes. Als ik even streng moet zijn praat ik op een lage toon beloon ik haar doe ik dat op een hoge toon..
En ja als ik alleen ben heb ik hele verhalen vind ze gezellig dat weet ik omdat als ik met iemand anders sta te praten ze er altijd tussen komt staan. Heb een vreselijk oud wijf Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:11

FEST schreef:
'Wij zijn voor altijd, ik wil je nooit meer kwijt en als dat gebeurd, blijf ik naar je zoeken tot ik je heb!'
Ze is nu al 3 kwart jaar weg, en ik zoek nogsteeds naar haar en haar vriendinnetje, die ook vermist is.

Even off topic, FEST, wat vreselijk dat jouw lievelingspony weg is!!!
Wat een nachtmerrie Verdrietig !!! Sterkte met je zoektocht, hoop dat je haar ooit terug zal zien. Ach gut

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:20

Nadya schreef:
FEST schreef:

Even off topic, FEST, wat vreselijk dat jouw lievelingspony weg is!!!
Wat een nachtmerrie Verdrietig !!! Sterkte met je zoektocht, hoop dat je haar ooit terug zal zien. Ach gut

Ik ook. Huilen Huilen Huilen
Dankjewel.

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:22

ik heb hem vandaag nog gefeliciteerd met z'n verjaardag *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:23

Natuurlijk, en hij praat ook altijd terug!

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:31

Ilzjuh schreef:
Eigenlijk, eigenlijk kan ik mezelf niet eens voorstellen dat iemand níet tegen z'n paard zou praten.

Het maakt niet uit welk paard ik uit de stal haal, ik zeg altijd gedag ("hoi vent/meisje/whatever"). Hoe doen de mensen dat dan die helemaal níet tegen hun paard praten? Lopen naar de stal, doen de stal open, geven het paard een klopje op de hals en nemen hem vervolgens mee aan het halster? Misschien ligt het aan mij, maar als paard zijnde zou ik dat toch een minder warme begroeting vinden dan dat iemand tegen mij zou praten. Maargoed, misschien vinden paarden dat wel niet, weet ik veel. Clown

ja, precies !
okal haal ik een wildvreemd paard uit zijn stal, ik zal toch altijd wel iets teen hem/haar zeggen.
tenzij ik me echt haast, maar dat is niet vaak.

lijntjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:34

ik hou eigenlijk nooit hele verhalen tegen een paard/pony, maar praat wel tegen ze.
mijn zusje heeft een tijdje gehad dat ze erg gespannen was op haar verzorgpony waardoor hij het ook werd, in die tijd heb ik haar vaak gezegt tegen hem te praten. hierdoor ontspande ze zelf namelijk en werd de pony ook weer een stuk rustiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:37

Ik praat echt over vanalles en nog wat *LOL* Mijn pony staat er dan altijd bij te suffen. Makkelijk, ze vertellen nooit iets door Knipoog

Bij het rijden praat ik teveel.
Clown

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:44

Ik heb het eerder gehoord dat je niet mag praten tegen je paard. (tijdens een wedstijd kan je minpunten krijgen ervoor)
Maarre.... als je niets mag zeggen hoe longeren die mensen dan????

Mijn paard reageert super op mijn stem en ik vertel nog wel eens wat...hihi! Haha!
Toen ik hem verkeersmak ging maken zat ik te zingen om te ontspannen.... ERUG!! Haha!
Maakt het nou uit, er zijn ergere dingen hoor! Clown

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:48

larrylurex schreef:
Ik heb het eerder gehoord dat je niet mag praten tegen je paard. (tijdens een wedstijd kan je minpunten krijgen ervoor)
Maarre.... als je niets mag zeggen hoe longeren die mensen dan????

Mijn paard reageert super op mijn stem en ik vertel nog wel eens wat...hihi! Haha!
Maakt het nou uit, er zijn ergere dingen hoor! Clown

volgens mij mag je tijdens wedstrijden geen stem commando's gebruiken, nee.
maar met longeren zouden de meeste mensen wel moeten praten.
als ik mijn lieverd ging longeren(waar ik al over heb geschreven), moest ik wel tegen haar praten ivm dat ze anders over de longeercirkel heen sprong!
als ik dan tegen haar praatte, luisterde ze naar mij en was ze minder snel afgeleid.
bij de meeste paarden is het ook zo tijdens het longeren, dat ze reageren op het woord : drrrrraf! en : gaaaalop!
met langere klanken, als je gewoon draf of galop zou zeggen, zoals je altijd praat.
reageren ze niet.