Drama: pony meegenomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: Drama: pony meegenomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 23:49

Grappige recatie slimmerik, maar de werkelijkheid ligt wel even anders.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 27-02-08 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:49

Ik vindh et helemaal goed wat je gedaan hebt.

Van de politie heb je toestemming gekregen om het diertje mee te nemen als het in nood was. En dat was het uit je verhaal te begrijpen.
Dus van diefstal is geen sprake, je hebt toestemming van de politie.

Ik ben heel erg benieuwd wat de inspectie gaat zeggen.

Daarbij heb je helemaal gelijk dat je geen foto's plaatst. Ten eerste is het dier niet van jou en mag je dus niet zomaar foto's plaatsen van de shet en ten tweede lijkt het me belangrijker dat eerst de inspectie ze ziet, voordat ze over heel bokt verschijnen.

Ik sta voor 100 % achter je!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:50

Ik begrijp ook wel dat je in sommige situaties MOET ingrijpen. Het is echter heel lastig om vast te stellen waar de grens ligt tussen een acceptabele en een niet-acceptabele situatie. Die grens ligt voor iedereen ergens anders. Dat is mijn punt: als ik toevallig te maken krijg met iemand die andere normen heeft als ik loop ik de kans dat diegene mijn paard meeneemt. Dat vind ik een enge gedachte.

Of TS in deze situatie juist heeft gehandeld is voor ons niet te beoordelen omdat we onvoldoende gegevens hebben. We hebben geen foto's, we hebben de andere kant van het verhaal niet, we hebben geen getuigenverklaringen enz. Daarbij is het eigenlijk ook niet aan ons of aan de politie om daar een oordeel over te geven, dat is aan een rechter.

Ik ben wel heel benieuwd hoe het afloopt!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 23:51

Zammie schreef:
Lizelott, lees een van mijn vorige berichten eens... De DB doet lang niet altijd wat. Eigenaren worden hier in nederland niet gestraft.... Helaas....

Ik zou er geen bezwaar tegen hebben, dat mensen die een tweede kans krijgen worden bestraft als ze weer moedwillig de fout ingaan.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:52

CaroleKlomp schreef:
Zammie schreef:
Lizelott, lees een van mijn vorige berichten eens... De DB doet lang niet altijd wat. Eigenaren worden hier in nederland niet gestraft.... Helaas....

Ik zou er geen bezwaar tegen hebben, dat mensen die een tweede kans krijgen worden bestraft als ze weer moedwillig de fout ingaan.

Dáár ben ik het wel 100% met je eens! Knipoog

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 23:55

Thanks voor iedereen die zijn of haar steun en medeleven heeft betuigd. Dat heeft mij goed gedaan.

Ik houd jullie op de hoogte voor zover ik daar gedetaillieerd uitspraken over mag en kan doen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:56

Een goed doorvoede pony die alleen een halster strak heeft zitten zonder wonden, is in de ogen van de DB en de wet geen mishandelde pony. Vast lopen kan gebeuren. Ben ook al meermaals te hulp geschoten bij een schaap wat klem op de rug lag met een dikke vacht. Dat is ook wat de TS had moeten doen: halstertje een gaatje ruimer en pony losser zetten.

Maar ben erg benieuwd naar de foto's en uitspraak.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 00:02

Ik volg slimmerik in haar mening. Het paard is niet van jou en je hoort niet een dier van een ander mee te nemen. Je mag uiteraard de dierenarts en de politie contacteren. Ook kan je als je een dier in nood ziet zorgen dat het dier niet meer vast zit enz...
In hoever mishandel je een paard als het niet geborsteld wordt? Een paard in het wild wordt toch ook niet geborsteld?

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 01:39

lindake schreef:
Ik volg slimmerik in haar mening. Het paard is niet van jou en je hoort niet een dier van een ander mee te nemen. Je mag uiteraard de dierenarts en de politie contacteren. Ook kan je als je een dier in nood ziet zorgen dat het dier niet meer vast zit enz...
In hoever mishandel je een paard als het niet geborsteld wordt? Een paard in het wild wordt toch ook niet geborsteld?

Stel je voor dat jij al maanden moedeloos moet aanzien dat een pony eenzaam staat vastgebonden bij de buurman, en er word niks mee gedaan (als ik de TS moet geloven).
Dat gaat aan je vreten.... Dat is de andere kant van het verhaal. Ik kan me heel goed voorstellen dat het op een gegeven moment de druppel is, en actie onderneemt.
En als die buurman pas na 2 dagen erachter komt dat die pony weg is, zegt dat ook al genoeg denk ik. Het stikt in nederland van de eenzaam weg gezette pony's waar niks mee gedaan word. Ik wou dat er meer mensen waren zoals de TS, en een keer actie ondernemen.
De TS had trouwens wél goed contact met de buurvrouw als ik het goed begrijp.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:49

Ik had ook begrepen dat ze wel goed contact had met de buurvrouw. Ik snap dan ook echt niet waarom ze niet eerst contact op heeft genomen met haar.
Zelf zegt ze dat de pony er zo slecht nog niet uitzag. Nou ik kan je vertellen; als een pony, van pijn of narigheid, geen eten of drinken meer krijgt, ze binnen een paar dagen er echt niet goed meer uitziet..................dit heb ik zelf met mn paard meegemaakt.
Het is natuurlijk niet fijn dat een pony aan een paal staat vastgebonden, met beweeglijke beestjes is de kans heel groot dat ze zich op enig moment vast gaan lopen. Een Shetlander die dag en nacht een halster om heeft en zich daar ook nog eens mee vast loopt, daar zul je al snel striemen van kunnen zien denk ik. En plekjes op de huid...............Shetlanders hebben, zeker in deze tijd van het jaar, wel heel veel haar...........en als ze dag in, dag uit buiten lopen dan zal er weinig aan gedaan worden en dat is maar goed ook anders verdwijnt heel de beschermende laag..............maar met de warme dagen die er al geweest zijn, kan ik me best voorstellen dat zo'n pony jeuk krijgt en gaat schuren aan z'n paal.........dat zal ongetwijfeld wondjes opleveren.
Als de pony nog zo blij rond kan rennen in de bak, dan denk ik niet dat er erg veel aan de hand is geweest. Behalve dan dat TS het erg zielig vond voor de pony.
En ik kan me voorstellen dat je iets tegen de buurman hebt als je eerder al eens iets meegemaakt hebt, maar ik blijf me afvragen of dit een goede actie is.
Ik hoop dat TS ons een reactie geeft..........ook als het voor haar teleurstellend af gaat lopen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:54

Wanneer je even van het ergste uit zou gaan: stel dat de TS de pony zou willen houden en het uitloopt op een rechtzaak. Dan heeft de TS geen poot om op te staan.
Dat de politie het in deze zin heeft "goedgekeurd" maakt helemaal niet uit. Het gaat om wat de wet toeschrijft, en wat dat betreft mag je inderdaad nooit dit soort dingen doen.
Daarnaast had je de eigenaren eerst op de hoogte moeten stellen voordat je uberhaupt actie had ondernomen.

Stel dat ik morgen zie dat de buurvrouw haar kind mishandeld. Kan ik dan inbreken en het kind ontvoeren? Dat komt op hetzelfde neer.
Dan kan de politie ook wel zeggen dat ze het goedkeuren, maar in Nederland zit de wet (gelukkig) heel anders in elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:55

Roxx schreef:
Ik begrijp je bezorgdheid wel, maar ik moet zeggen dat ik het toch wel een beetje een vreemde aktie vind. JIJ vindt dat het dier in nood was. Je hebt er al 10 keer een melding van gemaakt. Blijkbaar vindt de DB de situatie niet erg genoeg om in te grijpen. Dus neem jij het recht in eigen hand. Dit vind ik erg gevaarlijk. Als jij dus vindt dat ik mijn paard volgens JOUW maatstaven niet goed verzorg geeft jou dat het recht mijn paard mee te nemen? Ik vrees dat er op deze manier heel wat paarden onvrijwillig van stal verwisselen.

Verder vind ik je argument dat de politie het geen diefstal vindt niet erg sterk. Je hebt "een goed" zonder toestemming van de eigenaar meegenomen. Of je de bedoeling hebt het paard wel of niet terug te geven doet daar niets aan af. Dat zou een mooie zijn! Neem ik morgen het paard van de buurman mee en zeg dat ik hem niet wil houden maar hem over een paar dagen wel terugbreng. Dan is het opeens geen diefstal meer? Ik vrees toch dat een rechter daar iets anders over denkt!

DB doet geen zak als het moet
Hier zit een hondje, helemaal vermagerd, moest pijn stillers door het schoppen en slaan.
Volgens DA had ze hooguit nog 2 weken...DB deed niks..
Dus dat zegt niks

Zoals ik haal uit de regels van de wet, en je wilt het goed niet toeëigenen, dus je hebt niet de bedoeling het te houden is het geen diefstal.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:59

ik vind het een goede actie van je, Wel vervelend dat de relatie met je buurman niet meer te redden valt. Hopelijk knapt de pony snel op en komt de DB snel langs. Succes ermee!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:52

Cayenne schreef:
Wanneer je even van het ergste uit zou gaan: stel dat de TS de pony zou willen houden en het uitloopt op een rechtzaak. Dan heeft de TS geen poot om op te staan.
Dat de politie het in deze zin heeft "goedgekeurd" maakt helemaal niet uit. Het gaat om wat de wet toeschrijft, en wat dat betreft mag je inderdaad nooit dit soort dingen doen.
Daarnaast had je de eigenaren eerst op de hoogte moeten stellen voordat je uberhaupt actie had ondernomen.

Stel dat ik morgen zie dat de buurvrouw haar kind mishandeld. Kan ik dan inbreken en het kind ontvoeren? Dat komt op hetzelfde neer.
Dan kan de politie ook wel zeggen dat ze het goedkeuren, maar in Nederland zit de wet (gelukkig) heel anders in elkaar.

Strikt genomen heb je gelijk. Máár het is aan de rechter de wet te interpreteren. En dan kan afhankelijk van de speling in diezelfde omschreven wet de uitslag wel eens anders zijn dan dat strikt volgens de letter van de wet logisch zou zijn.

Voor zover ik heb begrepen heb je ook een burgerplicht. In te grijpen wanneer het nodig is.
Stel je ziet iemand voor je ogen verdrinken, je staat erbij en doet niets, geen alarm nummer bellen of niet in het waterspringen, geen hulp halen etc. Dan kun je in extreme gevallen zelfs strafbaar worden gesteld.

Wellicht kan ze zich beroepen op haar burgerplicht. Dat ingrijpen noodzakelijk was omdat dat eerder benaderde instanties het lieten afweten.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:11

De burgerplicht gaat in als je ziet dat als je niets doet, de pony zou sterven. In dit geval was het touwtje iets losser zetten genoeg geweest. Stel dat ik ieder schaap wat op de rug ligt en in doodsnood is op dat moment, in mijn kofferbak had geduwd en meegenomen. Te gek voor woorden !!

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:14

AngelsDitch schreef:
Ik vindh et helemaal goed wat je gedaan hebt.

Van de politie heb je toestemming gekregen om het diertje mee te nemen als het in nood was. En dat was het uit je verhaal te begrijpen.

Ik ben heel erg benieuwd wat de inspectie gaat zeggen.

Daarbij heb je helemaal gelijk dat je geen foto's plaatst. Ten eerste is het dier niet van jou en mag je dus niet zomaar foto's plaatsen van de shet en ten tweede lijkt het me belangrijker dat eerst de inspectie ze ziet, voordat ze over heel bokt verschijnen.

Ik sta voor 100 % achter je!

Helemaal mee eens, vind het echt een goed actie van je, hoop dat DB snel stappen gaat ondernemen voor het welzijn van de pony.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:16

Joepju schreef:
Stel je voor dat jij al maanden moedeloos moet aanzien dat een pony eenzaam staat vastgebonden bij de buurman, en er word niks mee gedaan (als ik de TS moet geloven).
Dat gaat aan je vreten.... Dat is de andere kant van het verhaal. Ik kan me heel goed voorstellen dat het op een gegeven moment de druppel is, en actie onderneemt.
En als die buurman pas na 2 dagen erachter komt dat die pony weg is, zegt dat ook al genoeg denk ik. Het stikt in nederland van de eenzaam weg gezette pony's waar niks mee gedaan word. Ik wou dat er meer mensen waren zoals de TS, en een keer actie ondernemen.
De TS had trouwens wél goed contact met de buurvrouw als ik het goed begrijp.

Een pony waar "niks" mee gedaan wordt is geen mishandelde pony: juist niet!! Dat het paard gehouden wordt zoals jij het liever niet ziet wil niet zeggen dat je je ermee mag bemoeien en al helemaal niet zoals TS heeft gedaan.

Dat de buurman pas na 2 dagen komt kan ook te maken hebben met dat de politie niet eerder bereid was om mee te komen. De buurman heeft het denk ik ook wel "gehad" met TS.

Ik heb nog geen antwoord van TS wat ze gaat doen met de mensen waar de paarden niet van buiten komen... gaat ze die ook ophalen? B.v. Anky's peerd? Knipoog

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:17

Goede actie! Bij mij in de buurt is ook een shetlander. Die vanaf toen ze een veulen van 3 maanden oud was. Aan een ijzeren ketting is gezet, midden in het weiland zonder enige vorm van beschutting. De eigenaar kwam 1 keer per dag met een emmertje met water. De DB is geweest, maar zei dat de ketting de goede lengte had, waardoor het even groot is als een stal van 3x3. Maar je zet een veulen van 3 maanden toch niet vast?

Veel succes verder!

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:19

Hoe moeilijk je het ook vindt om zo'n pony daar zo te zien staan, je kunt hem niet zomaar meenemen.
TS heeft overigens zelf aangegeven dat de pony er niet slecht uitzag en het heerlijk vond (en het dus ook kon) om rond te rennen in de bak.
Ik denk persoonlijk dat TS een probleem heeft met haar buurman (door eerdere ervaringen en een daardoor verstoord contact) en daardoor misschien wel impulsief heeft gereageerd. Zelf denkt TS heel 'diervriendelijk' en ik denk dat daar zo wie zo geen pony bij past die aan een paal is vastgebonden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:20

AngelsDitch schreef:
.

Ik begrijp dat ze niet vóóraf de politie heeft gebeld maar achteraf. En ze heeft nergens toestemming van de politie. Dan had het paardje nl niet bij haar op stal gestaan. Ze heeft zelfs de politie belemmerd het paard op te halen. Die buurman heeft een case.... Ja

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:22

Ja, maar de politie zei eest dat zei gelijk had?? Krom van de politie Knipoog!m En dat is niet de 1e x...
En jah, dierenbescherming doet ook vrij weinig...

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:26

Ik ben blij dat er nog mensen zijn die opkomen voor dieren!!
Ik vind dat je goede handeling gedaan hebt door die pony mee te nemen. Enorm respect voor je! Misschien volgende keer wel EERST politie inlichten dat je het beestje meeneemt Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:27

Draak schreef:
Ja, maar de politie zei eest dat zei gelijk had?? Krom van de politie Knipoog!m En dat is niet de 1e x...
En jah, dierenbescherming doet ook vrij weinig...

De politie zei dat als de pony werkelijk in nood was ze hem mee mocht nemen. Niemand heeft nog kunnen concluderen dat ie werkelijk in nood was en dat er geen andere mogelijkheid is/was. Ze heeft zelfs geweigerd de pony terug te brengen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:32

[quote="runningkawa] DB doet geen zak als het moet
Hier zit een hondje, helemaal vermagerd, moest pijn stillers door het schoppen en slaan.
Volgens DA had ze hooguit nog 2 weken...DB deed niks..
Dus dat zegt niks

Zoals ik haal uit de regels van de wet, en je wilt het goed niet toeëigenen, dus je hebt niet de bedoeling het te houden is het geen diefstal.[/quote]

Dat zegt inderdaad niet altijd alles. Maar het kan toch ook niet zo zijn dat burgers zomaar paarden in beslag nemen als er volgens HUN maatstaven niet goed genoeg voor gezorgd wordt. En dat is in dit geval mijn punt: als dit kan kan iedereen dus zomaar andermans paard meenemen als de verzorging hun niet aanstaat. Wat een goede verzorging is is nogal subjectief: wat de één prima vindt vindt de ander zielig.

Ik vrees verder dat jouw interpretatie van de wet in deze niet helemaal juist is. Zoals jij het uitlegt mag ik dus rustig het paard van de buurman meenemen, als ik maar van plan ben hem op enig moment terug te geven. Ik denk dat jij raar opkijkt als ik vanmiddag jouw paard uit de wei pluk en meeneem met de boodschap: "morgen breng ik hem weer hoor!".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:49

Als dat is omdat jij gezien heb dat mijn paard heel kort aangebonden zonder water staat... kan ik je zelfs alleen maar gelijk geven Lachen
En ze heeft het direct aan de politie gemeld, dat maakt imo wel het verschil Ja
Wil je echt jatten vertel je niet wie je bent en waarom je dat dier hebt en waar.
En dan is het denk ik geen diefstal...tenminste zo maak ik dat op uit dat artikel. En zo maak ik het op uit de goedkeuring van de politie.
Anders waren die toch wel meteen gekomen om haar aan te houden?
Niets makkelijker toch dan een dief die zich zelf aangeeft en het gestolen spul nog in huis heeft Tong uitsteken
Denk dat het wat gecompliceerder ligt dan alleen maar meteen dief zijn.

En stel dat ze wel aangehouden gaat worden... wat stelt dat in NL nu voor?
Oke dan is diefstal van vee verzwarend, maar dan nog.
Stelt nog geen drol voor, dus daar hoef je het niet voor te laten als iemand zijn dier na herhaaldelijke waarschuwing nog zonder drinken heeft staan Lachen