Wat is nu eigenlijk een logical?
- Iemand die zijn paard lekker op het land zet, maar ook wel inziet dat 6 meter blubber te veel van het goede is en zijn paard dan binnen houd;Is het niet veel logischer om dan een schuilstal en een verhoogd, droog stukje te maken? Dát is de gulden middenweg
- Hetzelfde geldt voor een bevroren plak met levensgevaarlijke toestanden - frisse lucht okee, maar niet tegen elke prijs;Een bevroren bak kun je de dag vantevoren gladtrekken, en de wei is sowieso meestal vlak genoeg. Maar.. een paard dat elke dag buitenkomt zal meestal niet gaan rennen en gek doen. Heb je echt een ADHD paard, en geen vlakke bak, dan is het natuurlijk wel logischer dat je hem binnen laat en eventueel aan de hand gaat wandelen, maar dat heeft weinig te maken met natural en normal, maar meer met het karakter van het paard, ook een natural zal niet willen dat zijn paard een been verstuikt
- Iemand die zijn sportpaard scheert omdat het gezonder, beter of mooier is, maar een weidepaardje dat het niet per definitie nodig heeft, gewoon in zijn eigen vachtje laat;Dit is toch typisch 'normal', of ligt dat aan mij? Zo gaat het op elke manege; wedstrijdpaarden worden geschoren en de manegepaarden en 'lol met je knol' pony's houden hun vachtje.
Ik vind scheren bijna nooit nodig, de meeste wedstrijden zijn in de zomer, dus dat is het probleem niet. Er mooier uitzien vind ik ook geen goede reden om te scheren, genoeg normals die het met me eens zijn

Als je paard in de winter problemen heeft met lopen of herstellen door de te warme vacht dan snap ik dat je het paard wil scheren, maar de gulden tussenweg is voor mij: iets minder intensief rijden en tijd vrij maken om goed droog te stappen.
- Iemand die zijn sportpaard van ijzers voorziet maar zijn binnen in de bak hobbel knolletje dat alleen op het zand komt, gewoon lekker blootvoets laat lopen als er geen ijzers nodig zijn (scheelt weer geld)Klinkt ook weer 100% normal. Sportpaarden hebben ijzers nodig..
Naturals zouden zeggen: Alle sportpaarden kunnen zonder ijzers.
Ik zeg: De meeste sportpaarden kunnen zonder ijzers, blootvoets heeft een paard prima grip. En als je op kleigrond moet springen en het heeft de hele dag geregend, dan sla je toch een keertje over? IJzers vind ik prima bij paarden die verkeerd op de hoeven staan, paarden die urenlang (bv voor de koets) of asfalt moeten lopen, of met andere probleemhoeven. Zelfs bij een paard dat snel gaat glijden (slecht evenwicht/niet goed op eigen benen staand) vind ik het niet zo'n probleem. Maar níet standaard bij élk sportpaard. Paarden met gezonde hoeven kunnen prima ijzerloos wedstrijden rijden of een uurtje op buitenrit.
Ik vind het ook verkeerd dat je de 'bak hobbel knolletjes' standaard wel blootvoets zou zetten, die kunnen net zo goed hoefproblemen hebben.