paard dan toch maar verkopen? :(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: paard dan toch maar verkopen? :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:24

Op Hbo kun je bijna iedere gewenste opleiding ook in deeltijd doen, dus 4 dagen werken een een dag naar school. Dus als je echt wilt is het te combineren. Als je dat niet wilt zou ik ook in de toekomst het houden bij verzorgpaarden, niet zoveel verplichtingen en wel de lol.

Een goede vriendin van mij verzorgt mijn paarden op maandag en geeft heel eerlijk aan dat ze dat ook genoeg vind. Als ze zin heeft komt ze 2 dagen, maar anders een dag. Sommige mensen kunnen niet volledig gaan voor dat eigen paard en dan kun je het beter niet doen of in jouw geval verkopen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:29

Snappen jullie nou niet dat ze haar paard niet wilt houden, ze wil er immers niks voor opgeven! Ik hoop dat het paard een nieuwe fijne baas krijgt die wel tijd voor hem wilt maken!

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:33

ik kan mij de situatie heel goed voorstellen. toen ik mijn verzorgpony kocht (ik was toen 17) stond ik ook te kijken wat het ineens allemaal voor verantwoordelijkheden (en daarmee ook tijd en geld) met zich meebracht. dat had ik van tevoren ook niet kunnen bedenken, ik denk dat ik toen ook wat naïef erin gestapt ben. maar na een tijdje kwam ik in het ritme en wilde ik echt niet meer zonder.
ik merkte dat mijn valkuil mijn perfectionisme was: ik vond dat ik elke dat "moest" rijden. onzin natuurlijk. Het financiele was ook lastig maar ik heb dat toen opgelost door te gaan budgetteren.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:40

Ik denk dat er nog wel wat manieren te bedenken zijn om hem gewoon te houden hoor, terwijl je ook gaat studeren.
Je zegt dat hij op een pensionstal staat voor 220 euro. Is dat incl alles? Wordt er uitgemest, gevoerd en buiten gezet? Als dit zo is hoef je natuurlijk niet elke dag naar je paard toe en heb je weer wat tijd over voor je studie of andere dingen zoals werk/sociale contacten. Ook kun je inderdaad zoals er al is genoemd op zoek gaan naar een bijrijder die dan eventueel wat meebetaald.

Ook las ik dat je je paard in de verzekering hebt. Hoeveel ben je hier aan kwijt? Want hier kun je natuurlijk ook geld op besparen (qua soort verzekering of helemaal niet verzekeren) De meningen zullen hier wel verschillend over zijn denk ik, maar hoe groot is nou echt de kans dat er iets gebeurd en aan de hand daarvan een uitkering krijgt?

Je kunt ook op zoek gaan naar een andere stal zoals al is genoemd. Waar staat hij nu? (Ik woon ook in de buurt van apeldoorn)

En moet je je studie straks zelf betalen of gaan je ouders die betalen? Dan heb je natuurlijk weer extra inkomen aan je studiebeurs en kun je misschien wat minder gaan werken...

Ga eerst hier eens over nadenken voordat je je paard verkoopt, want dat zou toch wel erg zonde zijn!!

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:48

Een eigen paard is geweldig!

Aan de andere kant is een eigen paard ook een enorme kostenpost en niet te vergeten een enorme verantwoordelijkheid.

Ik snap dat je het paard aan de ene kant heel erg graag wilt houden maar dat je er aan de andere kant enorm tegen de kosten en tijd opziet.

Als ik jouw berichtje lees lijkt het mij het beste voor het paard en jezelf dat je een andere baas gaat zoeken voor het paard. Dat geeft jou tijd om de dingen te doen die je leuk vind en een goede opleiding te volgen.

Het geeft het paard waarschijnlijk een betere toekomst. Ik moet er niet aan denken dat het paard nu bv een ernstige koliek aanval krijgt en jij de operatie niet kunt betalen ofzo.

Bijna iedereen die van paarden houdt wil niets liever dan een eigen paard. Jij ook. Aan de ene kant is het zoals velen hiervoor al melden stom dat je er niet langer en beter over na hebt gedacht maar ik vind het ook heel eerlijk dat je toegeeft dat het anders is dan verwacht. Daarbij is het ook heel stoer dat je er een topic over opende. Je had kunnen weten dat je al die negatieviteit over je heen zou krijgen. Toch doe je het wat een goede les is voor veel andere paardenliefhebbers.

Schaam je niet als je het paard verkoopt. Geniet van je vrijtijd en ga die opleiding volgen die je in staat stelt in de toekomst wel een paard te kunnen onderhouden.

Ik wens je veel geluk en wijsheid toe.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:06

Boos! mmm, eerlijk gezegd: dit meisje kan de verantwoording van betreffend paard absoluut niet aan.... Dit paard verdient beter, zo is mijn mening. Verkoop het paard, beter voor beide partijen.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:13

wat is er mis mee om bepaalde dingen op te geven zodat je je paard het beste kan geven??? Dan maar niet te vaak stappen en nieuwe kleding

donna1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:15

ik denk ook dat je eerst beter had moeten nadenken , maar daar ben je inmiddels wel al achter.

zoek een beter baasje voor je paard. en denk voortaan 100 keer na voordat je wat doet

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:16

het hebben van een paard is GEEN hobby maar een manier van leven!!!!!!!!!!!!!!! als je er niets voor wilt opgeven moet je gaan badmintonnen ofzo..............

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:17

nickynicole schreef:
wat is er mis mee om bepaalde dingen op te geven zodat je je paard het beste kan geven??? Dan maar niet te vaak stappen en nieuwe kleding

Misschien ligt het simpelweg niet in de mogelijkheden van de TS om èn een paard te onderhouden èn de rest van haar leven te leven zoals ze graag wil. Er zijn dan twee opties: je moddert door, met gevolgen voor paard en ruiter of je erkent dat je je hebt vergist en verkoopt het paard aan iemand die de verantwoordelijkheid (financieel/tijd-technisch). Misschien had de TS dit van te voren in kunnen zien, aan de andere kant: al doende leert men en als ze student-af is over een jaartje of 5 en werkt weet ze wat het kost en oplevert als je een eigen paard hebt. Ze ziet het in elk geval in, dat is al heel wat!

Edit: ik denk dat best een aantal mensen een paard kennen waarbij je denkt "ach, had het baasje maar wat meer tijd" of "een paar euro extra in die knol kan geen kwaad" en ik ben blij dat het paard van de TS niet zo'n sneu geval hoeft te worden.
Laatst bijgewerkt door Hilli op 07-11-07 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:18

uhm een bijrijder die waar je wat geld aan vraagt hou je tijd over voor jezelf en je krijgt geld van de bijrijder?? maar niet altijd iedreen wil een bijrijder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:19

Ik begrijp echt niet dat je 2 weken na aankoop pas doorhebt hoeveel een paard je kost qua tijd en geld. Heb je je niet voorbereid hierop? Onderzocht wat de kosten zijn zodat je zeker weet dat je het kan betalen? Heb je niet met je ouders overlegd hoe of wat?

Ik heb na 2,5 jaar met heel veel pijn en verdriet mijn paard moeten verkopen omdat ik het niet meer kon bekostigen en het allerbeste voor hem wilde en hem dat helaas niet meer kon bieden. Maar ik heb me voor ik hem kocht heel goed geïnformeerd over kosten en alles.. heb me jaren het schompes gewerkt en zelf op droog brood gezeten..
ook dan kan het dus wel misgaan, maar ik heb er wel alles voor gedaan en voor over gehad..

Maar na 2 weken??

Als ik je beginpost lees denk ik dat jouw paardje beter verkocht kan worden naar iemand die wél voor hem kan en wil zorgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:19

Mensen moeten eerst eens heel, heel goed nadenken over de grote verantwoording die je hebt bij het aanschaffen van een eigen paard. Ik kan eerlijk gezegd niet begrijpen dat je daar niet over nagedacht hebt. Dan was ik als 17-jarige toch heel anders, hoor. Ja
Natuurlijk zijn er mogelijkheden om naast je studie een paard te houden, maar dan moet je toch op een ander vlak (sociaal leven misschien) inleveren. Verder vind ik persoonlijk 220 euro p.m. aan stalling erg duur. Maar goed, mijn paard staat lekker op het land, al hoewel we daar wel alles zelf moeten doen. Maar dat wil ik ook graag, ik geef niet graag iets wat mijn paard betreft uit handen.

Een verzekering voor mijn paardje heb ik ook niet. Als er wat gebeurt, betalen wij de kosten gewoon. Ik voel er niets voor om jaar in jaar uit honderden euro's uit te geven, terwijl mijn paard kerngezond is. Ik heb gewoon wat opzij gezet. Dat doe ik liever dan zo'n verzekeringsmaatschappij te spekken in ons geval. Ik zie daar bij mijn paard het nut niet van in, al heb ik een vriendin met een paard met een oogziekte, die daar wel de vruchten van plukt. Het is per individu verschillend, denk ik.

Zolang je paard alle verzorging, beweging en aandacht maar krijgt, die hij nodig heeft. Kun je dat niet geven, verkoop het paard dan. Ik zie op stallingen zo vaak dat mensen amper tijd hebben voor het paard, die er dan de dupe van wordt. Dat vind ik echt verschrikkelijk. Dus overweeg de mogelijkheden en wees eerlijk voor jezelf en naar je paard toe.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:23

jacqii schreef:
uhm een bijrijder die waar je wat geld aan vraagt hou je tijd over voor jezelf en je krijgt geld van de bijrijder?? maar niet altijd iedreen wil een bijrijder

En bovendien is financieel afhankelijk zijn/worden van een bijrijder een hele stomme actie. Ik vind dat je altijd op eigen kracht je paard moet kunnen onderhouden, anders moet je geen eigen paard aanschaffen (of heel bewust samen met iemand een paard aanschaffen, maar daar zul je ook goed op de haken/ogen moeten letten die je er ook bijkrijgt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:34

nickynicole schreef:

Ja maar ja,
wat schiet je op met een paard als je het niet leuk vind?

Die indruk krijg ik welt enminste, als je koortsaanvallen ed krijgt van de stress, dan lijkt het me niet dat je heel goed met die stress om kunt gaan...

En dan zou je voor het principe een paar moeten houde, terwijl zowel baas als paard er niet beter op worden...

En dat het dom is... Tja, maar dat paard gaat er heus niet dood aan ofzo.. (niemand heet hier wsl zijn paard van een handelaar weg ofzo Sigaar )

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:41

Wat hadden je ouders er eigenlijk over te zeggen als ik vragen mag? Ik had het in ieder geval niet hoeven te proberen: een paard op mijn 17de. Dat had ik niet kunnen betalen (wel eens uitgezocht maar nooit aan begonnen) en mijn ouders vonden studie toch ook wel boel belangrijk.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:45

deniece schreef:
1 dag in de week naar school en de rest werken is BBL, en als je HBO gaat doen dan zijn er héél weinig opleidingen waarbij je gelijk al stage loopt.
En het was geen bedoeling je af te kraken.

ik weet wat bbl is ik ben nu met mijn tweede bbl opleiding bezig, maar een thuis studie zie ik als een loi opleiding ofzo bbl zie ik niet als thuisstudie zoals jij dat benoemt.

En je kan bijna iedere HBO opleiding bbl doen, heb dat zelf allemaal op zitten zoeken.

dit gaat nu buiten het paard houden/verkopen om maar als je twijfelt om je paard te houden vind ik wel dat je alle opties GOED door moet nemen.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:47

donna1981 schreef:
ik denk ook dat je eerst beter had moeten nadenken , maar daar ben je inmiddels wel al achter.

zoek een beter baasje voor je paard. en denk voortaan 100 keer na voordat je wat doet

Ik denk dat je het niet beter had kunnen verwoorden.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:49

Als je je paard niet kwijt wil kan je altijd nog je paard laten bijrijden. ik ben genoeg paarden op internet tegengekomen waar je dan bijna elke dag heen kon, evt zelfs stalling dichterbij huis...
dat je je paard voor die tijd dus "verhuurt".

wel moet je dit willen, goed over nadenken hoe, wat, welke afspraken, of je er een vind is nog een tweede...

of gewoon een bijrijder, misschien is het dan wel makkelijker te betalen als je er ook een deeltijd studie bij doet, en gaat werken in de andere tijd Lachen succes met het maken van de beslissing

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:06

wat zijn we toch allemaal weer dapper....ik denk dat ts ook zelf wel snapt dat dit geen handige zet was, probeer liever mee te denken ipv te zeuren. Ik heb jaren gewacht (was 32) toen ik eindelijk de aanschaf van mijn eigen pony deed. Veel over nagedacht, paarden bijgereden, blabla, de eerste weken was ik superblij,maar ook helemaal van slag. Wat een verantwoordelijkheid (en dan heb ikzelfs ook nog kids, dus had dat toch wel kunnen bedenken Clown ).
Het duurde even voordat ik een ritme had gevonden waar ik paard,mezelf,gezin,werk en sociale leven een plaats heb kunnen geven. Het heeft mij ontzettend geholpen dat ik van stal ben veranderd en dat ze nu op een plaats staat, waar ze iedere dag ontzettend goed word verzorgd en altijd buiten kan. Mijn stress vielmeteen weg... Bloos
Dit betekent dat ik altijd een dag zou kunnen overslaan als dat echt zou moeten door de omstandigheden. Ze heeft haar beweging, krijgt eten en aandacht genoeg. Dan af en toe maar eens wat minder rijden. Of idd een goede bijrijder..is het niet om de stalkosten(of al is het alleen maar de hoefsmid) kosten te delen, dan kan iemand een vaste dag voor je opvangen. Tja en de kosten....en,en,en wordt idd lastig,maar dan voortaan alleen nog maar tijdens de uitverkoop shoppen Haha! ??? Ideeen genoeg maar je moet wel 10000% willen. Ik begrijp dat er nu dus al genoeg is om over na te denken,studie, etc. Misschien moet je niets overhaast doen en alles nog eens op een rijtje zetten. Er zijn altijd welmensen die een leuk paard willen kopen,dus dat kan altijd nog. Misschien is je paard verleasen ook een idee Pling .
En voor iedereen, nee ik denk niet licht over een paard verkopen,de mijne blijft,no matter what bij me,maar zodra het paard het ergens anders beter kan krijgen omdat er genoeg tijd,ruimte en geld voor is dan staat dat belang wat mij betreft echt voorop. sGeen makkelijke beslissing succes en sterkte!
Laatst bijgewerkt door celticpony op 07-11-07 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:06

Ikzelf heb ook een heel druk leven, ik werk fulltime (van 8u30 tot 17u, de maandag zelfs tot 17u30), heb twee honden waarmee ik vier keer per week ga trainen en wedstrijden (africhting) loop, een vriend die 50 km van me vandaan woont en ik bijna elke avond naartoe ga maar toch maak ik dat ik tijd heb voor mijn paard!

Elke ochtend voor mijn werk ga ik erheen, ook al moet ik dan een uur vroeger opstaan dan gewoonlijk, toch ga ik erheen en blijf minstens een kwartier bij haar...
Knuffel haar, speel met haar enz...

's Avonds ga ik er ook elke avond heen en blijf dan minstens een uur bij haar, knuffel haar, doe wat kleine oefeningetjes, voeder haar enz enz...

En de zaterdagmorgen gaan we een grote wandeling maken en telkens ik verlof heb ook!

En daarnaast ga ik nog met de honden elke dag minstens een uur wandelen en trainen en ga ik naar mijn vriend...

Dus als je het écht wilt dan is het zeker mogelijk!

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:14

Waar een wil is, is ook een weg...Ik zou er goed overnadenken!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:14

Ik denk dat de TS heel erg heeft nagedacht en verstandig heeft besloten. Er zijn meer lieve baasjes en in de toekomst meer lieve paardjes. Toch??

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:35

ff een stipje, maar issie inmiddels al te koop of juist niet?

Madje_Rocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:59

Ik heb geen eigen paard, maar ik zet wel even me mening neer Pling Misschien kun je hem toch wek beter verkopen, ik stress ook wel 's. En ik weet: 'Dat is niet fijn' Maar, ik snap dat je er wel moeite mee hebt. Ik zou het ook uitstellen totdat mijn ouders hem uiteindelijk zouden verkopen Tong uitsteken Ik snap ookwel dat je je rot voelt, maar wat is het beste voor jou? Ik denk dat het paard het ook niet fijn zou vinden als je zou stressen Knipoog