military cross gevaarlijk of juist niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pascale

Re: military cross gevaarlijk of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 22:43

en PANACHE wie heb je horen zeggen dat ik vind dat mods altijd gelijk hebben en dat ze heilig zijn heb ik absoluut niet met die woorden gezegd.
en daarbij komt ook dat wat jij doet met die pm niet mag meid.
ik bedoel het absoluut niet verkeerd dat heb je dan zo opgevat denk ik.maar goed dat vind ik niet meer relevant in dit topic.
ik denk dat het heel goed is om een met lielle te gaan kijken!!
dan krijg je er misschien iets meer kijk op.en kijk je er ook met andere ogen tegenaan!
als je meegaat hoor ik dat graag natuurlijk wat je er van vond! Haha! Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:51

SGWuppie schreef:
Ik denk dat Anky wel iets meer kan dan alleen het rijden van proeven en ik denk dat ik een paard dat zo fris is als eventingruiter ook niet had uitgezeten. Is alleen onvermogen wanneer je een rodeoruiter bent.

Je mist de kern. Een 'fris' paard gaat ook niet bokken van wat stress als het een synergie met de ruiter is. Is dan geen tijdbom Haha!
Goed paardmanschap is het voorkomen van escalatie. Wat déze amazone betreft is de lijst van voorbeelden van gebrek aan paardmanschap buiten de ring zo lang dat dit een voldoende onderbouwd feit is.
Het gaat echter niet om de betreffende amazone maar om het voorbeeld van perceptie van risico in relatie tot de tak van sport.
Bij eventing is het risico duidelijk. Daar houden paard en ruiter dan ook rekening mee.
Bijvoorbeeld bij klassieke ringdressuur heerst een illusie van controle en dat is écht gevaarlijk vanwege het hoge risico op escalatie.

Zelf rij ik geen wedstrijden. Ten eerste omdat ik niet aan een aantal voorwaarden wil voldoen maar ook omdat ík erg competatief ben. Of ik een motorfiets overbelast of een paar eigen onderdelen sloop is ethisch een heel ander punt dan een paard voor mijn lol over diens grenzen motiveren. Ik heb verschillende paarden die voor mij dingen wíl doen die ze zonder mij niet durven en ik vind dat ik dat vertrouwen niet mag beschamen.
Ik heb danook héél veel respect voor ruiters die bewijzen dat ze hun eigen ambitie ondergeschikt houden aan het welzijn van hun paard: zie voorbeeld GvdT. Ik denk dat dit aan het bewust zijn van de risicos vastzit.
Voor míj is eventing de wedstrijdvorm van de essentie van paardrijden.

hc

Death_Squad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 23:58

Ik vind het altijd frappant om te zien hoe evangelistisch SGW ruiters zijn om persé een ander in te laten zien dat iets geen dierenmishandeling is of bijvoorbeeld niet zielig.
De enige manier om er met elkaar op een volwassen mannier over te praten is door elkaar in de waarde te laten.

Ik heb een hekel aan mensen die menen 'hun' zienswijze op een danig fanatieke manier aan de man te brengen dat het bijna evangelistisch wordt... Dat geld voor SGWers, Naturals boom/bitlozen alles, de enige manier om met elkaar om te gaan is op een fatsoenlijke manier met elkaar te communiceren met hoor *en* wederhoor, met ruimte voor andere ideeën en inlevingsvermogen in de ander. En soms wordt je het niet eens... soit!

Ik vind het bijzonder positief dat Lielle heeft gemeend de hand te reiken aan panache om haar te laten beleven hoe er in de sport omgegaan wordt met paarden en op welke manier er geprobeerd wordt een risicovolle sport toch zo veilig mogelijk te maken Lachen

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:17

Huertecilla schreef:
Je mist de kern. Een 'fris' paard gaat ook niet bokken van wat stress als het een synergie met de ruiter is. Is dan geen tijdbom Haha!
Goed paardmanschap is het voorkomen van escalatie. Wat déze amazone betreft is de lijst van voorbeelden van gebrek aan paardmanschap buiten de ring zo lang dat dit een voldoende onderbouwd feit is.

Ik heb het maar even opgezocht, want je drukt je nogal filosofisch uit. Synergie = situatie waarin het effect van twee of meer samenwerkende of gecombineerde organen of functies groter is dan de som van de effecten die elk van de organen of functies alleen zou kunnen opwekken.

Ja, zo zou het wellicht in de ideale situatie zijn. Volgens mij was Anky met Bonfire daar hét voorbeeld van. Dat paard deed alles voor haar met ogenschijnlijk gemak, op een manier waar je kippenvel van kreeg.

Ik begrijp alleen niet dat wanneer een paard een keer zijn eigen zin doet (het zijn toch dieren) de ruiter gelijk een gebrek heeft aan paardmanschap. Ik ben blij dat mijn paard als hij fris is dat ook laat zien en na het springen van een (cross)hindernis en eens zijn kont in de lucht gooit. Paard moet zich toch ook kunnen uiten? Bij de een is dat wat heftiger dan bij de ander. Volgens mij bokte het paard van Anky niet van de stress, maar gewoon om de lol.

Ik heb even gekeken in je profiel wat jij zoals met je paarden doet. Uiteraard veel natuurlijker dan wat Anky doet. Jouw paarden zullen zich dan ook nooit in een dergelijke situatie bevinden en dan is het wel makkelijk roepen dat een ander het fout doet. Zet die van jou eens 24/7 binnen met 7 kilo brok en rijdt er dan onvoorbereid een wedstrijdring mee in, kijken of ze volledig in synergie met je blijven.

Tenslotte denk ik dat je escalaties niet altijd kunt voorkomen, maar dat dat geenszins inhoudt dat je een slechte ruiter bent of paardmanschap mist. Mijn 3 jarige probeert mij nog iedere dag uit, iets dat ze in een kudde ook proberen bij het paard dat op dat moment de baas is. Dat is ook weleens geescaleerd in die zin dat hij omhoog ging, omdraaide en terug rende naar zijn stal. Met consequent zijn en veel geduld is dat nu opgelost en gaat hij braaf daarheen waar ik hem heenstuur. Hij zal het echter best wel weer eens opnieuw proberen en ik vind dat ook niet erg. Paard moet ook wat spirit van zichzelf behouden. De ene uit dat door net naast de plas te lopen als jij er doorheen wil, de ander geeft een boksessie weg, ligt er maar net aan wat voor type je paard is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:54

SGWuppie schreef:
Jouw paarden zullen zich dan ook nooit in een dergelijke situatie bevinden en dan is het wel makkelijk roepen dat een ander het fout doet. Zet die van jou eens 24/7 binnen met 7 kilo brok en rijdt er dan onvoorbereid een wedstrijdring mee in, kijken of ze volledig in synergie met je blijven.

1. ´een paard 24/7 binnen op brok en onvoorbereid´ etc. zijn drie hoofdzondes tegen goed paardmanschap. Dat is risico kwéken = goed voorbeeld van gewoon dom.

2. mijn paarden komen in chaotisch situaties waar jij je geen voorstelling van kan maken en hun veiligste plek is dan bij míj. Dit http://www.mijnalbum.nl/Foto-JBDGZEBM.jpg is heel normaal, routine, en ik breng ook bestellingen weg te paard alleen vind ik het léuker om in de natuur te rijden Haha!

Ik wil anky niet afkraken want haar palmares zijn indrukwekkend en ze doet heel knap wat beloond wordt. Het heeft alleen niets met paardríjden te maken.
De hoofdstroom van de ruiterij in NL heeft het doel, dat wat paardrijden ís, uit het oog verloren. Op basis van dit non-beeld mag die geblindeerde ruiterij eventing niet beoordelen. Dat is het ventileren van een ongefundeerde mening.

hc

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:05

Dat 24/7 per dag op stal was ietwat overdreven en dat is idd niet goed voor die dieren, daar hoeven we niet over te discussieren. Je moet alleen niet vergeten dat die paarden zoveel energie ook gewoon nodig hebben om die loodzware dressuuroefeningen uit te voeren. Dat lukt je niet met een gewoon braaf paard. Dat het dan een keer verkeerd uitpakt, hoort er gewoon bij.

Ik wil verder niet l*llig doen hoor, maar mijn 3 jarige loopt net zo mak door het verkeer als die van jou Haha! Ik zou ook best bestellingen met hem weg kunnen brengen, maar ik moet helaas overdag werken.

Vind het wel jammer dat je niet op de rest van wat ik zeg, ingaat.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:10

Huertecilla schreef:
mijn paarden komen in chaotisch situaties waar jij je geen voorstelling van kan maken

Ik zou het overigens prettig vinden als je je niet zo ongefundeerd zou willen uitlaten over mijn voorstellingsvermogen.

Death_Squad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:05

Ok, dames (gok ik) als jullie nou even zouden stoppen met zo gezellig tegen *elkaar* te doen en dat via pb uit te vechten?! Dan voorkomen we dat dit topic op slot gaat Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:10

Verkeerd gegokt DS Haha!

Volgens mij begonnen Wuppie en HC trouwens met ongeveer dezelfde mening Nagelbijten / Gniffelen

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:12

Death_Squad schreef:
Ok, dames (gok ik) als jullie nou even zouden stoppen met zo gezellig tegen *elkaar* te doen en dat via pb uit te vechten?! Dan voorkomen we dat dit topic op slot gaat Lachen

Hee Joost, jij weet toch wel dat ik van het vrouwelijk geslacht ben Tong uitsteken

Ik vind het wel een goeie discussie, ware het niet dat het natuurlijk wel wat off topic is...

enne, ik ben gewoon gezellig hoor Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:16

SGWuppie schreef:
Vind het wel jammer dat je niet op de rest van wat ik zeg, ingaat.

Bezoek en lees mijn site. Dat geeft je alle informatie welke ik kwijt wil over ´de rest´.

Lees ook http://www.horsemanship.org/ eens.

Terug naar het topiconderwerp kan ik niet ´beter´ doen dan Federico Caprilli citeren:
´het doel van paardrijden is het met zo min mogelijk belasting van ruiter en paard snel elk terrein doorkruisen´

De parameters zijn helder:
- elk terrein doorkruisen
- zo min mogelijk belasting = risico afweging

Of iets er ´eng´uitziet in jouw beleving zegt zéker iets over jouw beleving, jou en jouw referentiekader, mogelijk niets over de werkelijkheid.
De kaart van de werkelijkheid welke iemand op het netvlies heeft is níet, NOOIT, een accurate weergave van die werkelijkheid.
Dit geldt óók voor het paard!

Er is hier een érg goed boek over: Schooling Problems Solved with NLP door Wendy Jago met veel bijdrages van Charles de Kunffy.

Terrein doorkruisen, dwarsvelden, in wedstijdvorm military, houdt risicos in. Hoe riskant het ´is´ wordt bepaald door de centaur die het doet en door de perceptie van de toeschouwer.

hc

Death_Squad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:19

@Eppol: ja da's t lastige als niemand zijn/haar profiel invult he, dan kom je niet zo heel ver Knipoog

@SGWuppie: zie bovenstaande Knipoog

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:24

Ah sorry, ik wist niet dat er niets meer in mijn profiel staat Bloos

en ook nog mijn naam gewijzigd....

Je weet wel wie ik ben als ik zeg dat wij (overigens volkomen onterecht) werden verdacht van amoureuze handelingen in een vrachtwagen in Macon, Frankrijk...

HC, waar haal je nu ineens dat "eng" vandaan? Heb ik het niet over hoor....

en als je niet simpel kunt verwoorden wat je bedoelt, dan laat verder maar. Heb geen zin om eerst vanalles te gaan lezen, zit nl op mijn werk. Overigens heb ik een heel ander doel als ik paardrijd dan elk terrein doorkruisen, maar goed.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:28

Wat wel zo is, is dat je met een paard veel kunt bereiken als je ze gewoon ook veel laat zien en veel laat meemaken.

Desensitiveren.

Die ruiters ken ik nl ook, paard schrikt in de verre hoek in de buitenbak, dus daar rijden ze dan niet meer. Dan schrikt het paard ook halverwege de buitenbak dus gaan ze maar naar binnen. En een half jaar verder ziet het paard alleen nog maar binnenbak (want anders schrikt ie).

Nou nogal logisch lijkt mij.

Als je met een normaal paard gewoon normaal omgaat en normaal dingen opbouwt dan kun je heel ver komen (goh, wat heb jij een makkelijk paard. En dan niet geloven dat dit niet altijd zo geweest is).

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:34

Apple schreef:
Wat wel zo is, is dat je met een paard veel kunt bereiken als je ze gewoon ook veel laat zien en veel laat meemaken.

Desensitiveren.

Die ruiters ken ik nl ook, paard schrikt in de verre hoek in de buitenbak, dus daar rijden ze dan niet meer. Dan schrikt het paard ook halverwege de buitenbak dus gaan ze maar naar binnen. En een half jaar verder ziet het paard alleen nog maar binnenbak (want anders schrikt ie).

Nou nogal logisch lijkt mij.

Als je met een normaal paard gewoon normaal omgaat en normaal dingen opbouwt dan kun je heel ver komen (goh, wat heb jij een makkelijk paard. En dan niet geloven dat dit niet altijd zo geweest is).

Wat jij hier schrijft vind ik heel herkenbaar en ik kan me er helemaal in vinden. Vergelijk eens het opzadelen op een sgw en dressuurwedstrijd. Mijn beeld hiervan is dat op een sgw wedstrijd paarden vaak gewoon relaxt aan de trailer staan en gezadeld worden, op een dressuurwedstrijd zie je vaak dat de paarden door drie mensen vastgehouden worden en zo snel mogelijk worden gezadeld. Ja, als je het nooit anders probeert zal je altijd denken dat jouw paard niet gewoon aan de wagen kan staan.

Of tegen mensen met paraplu zeggen dat ze die in moeten klappen, ja dan blijven het enge voorwerpen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:36

SGWuppie schreef:
en als je niet simpel kunt verwoorden wat je bedoelt, dan laat verder maar.

Het spijt me, ik ben waarschijnlijk te onsimpel. En dat voor een martiaan Haha!

Citaat:
Overigens heb ik een heel ander doel als ik paardrijd dan elk terrein doorkruisen, maar goed.

Hetgeen onderbouwt dat jouw en mijn kaart van de werkelijkheid verschillen Cool

Voor míj is een ringdressuurproef een toets om te kijken of een combinatie klaar is voor het eggie.
Voor mij is dat verworden en dat prijswinnaars niet veilig en betrouwbaar naar de kar terug- of naar de huldiging kunnen rijden bewijst dat in mijn beleving.

@DS
vúl ik mijn profiel in sla je nóg de plank mis Duivel
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 16-10-07 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:44

Apple schreef:
goh, wat heb jij een makkelijk paard. En dan niet geloven dat dit niet altijd zo geweest is.

´Jouw paarden zullen zich dan ook nooit in een dergelijke situatie bevinden en dan is het wel makkelijk roepen dat een ander het fout doet.´

Knipoog

hc

Death_Squad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:53

Ja maar dat stond er eerst nog niet Knipoog K ga niet iedere keer zitten kijken of er al iets ingevuld is Knipoog

Feit blijft dat dressuurpaarden een stuk minder aan omgevingsfactoren aankunnen dan eventers, maar dat is ook niet waar ze op geselecteerd worden. Eventers gaan toch op een wat andere manier om met de training van de paarden, ze worden juist bewust blootgesteld aan diverse stimuli, omdat ze dat in de cross ook tegen kunnen komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:02

Death_Squad schreef:
Ja maar dat stond er eerst nog niet Knipoog K ga niet iedere keer zitten kijken of er al iets ingevuld is Knipoog

Pardon? Mijn profiel is al HEEL lang ongewijzigd. Een bok schieten is niet erg, is menselijk, doch ´ja maar´ = nee want en Misselijk

hc

Death_Squad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:15

Come again?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:42

Death_Squad schreef:
Eventers gaan toch op een wat andere manier om met de training van de paarden, ze worden juist bewust blootgesteld aan diverse stimuli, omdat ze dat in de cross ook tegen kunnen komen.

= bewuster met risicos omgaan = beter voorbereid = minder escalatie = beter.... Haha!

Je kan het ook anders positioneren:
Een terreinruiter, military of liefhebber, kan een redelijke dressuurproef rijden doch bijna geen ruiter ringdressuur kan een cross rijden. Om een cross te kunnen rijden is een behoorlijk niveau van dressuur een randvoorwaarden, een bredere manier van dresseren.

Dat is echter geen ´beter-slechter´, alleen breder en een illustratie van het simpele gegeven dat ruiters met een ringdressuur-referentiekader doorgaans geen gefundeerde mening hebben over terreinrijden.

hc

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:44

Death_Squad schreef:
Feit blijft dat dressuurpaarden een stuk minder aan omgevingsfactoren aankunnen dan eventers, maar dat is ook niet waar ze op geselecteerd worden. Eventers gaan toch op een wat andere manier om met de training van de paarden, ze worden juist bewust blootgesteld aan diverse stimuli, omdat ze dat in de cross ook tegen kunnen komen.

Denk dat het niet zo zeer selectie is alswel de manier van trainen én hoe je als ruiter met je paard omgaat. Vind het altijd wat makkelijk om 'hysterisch' gedrag van paarden af te schuiven op bloedlijnen of rassen. Voor zover ik weet zijn veel eventing/military paarden voor een groot deel of helemaal Engelse Volbloeds, meer 'bloed' kun je bijna niet krijgen. Toch staan die paarden niet te stuiteren bij elke grasspriet die ze tegenkomen. Ik ken ook wel Quarter Horses (oorspronkelijk gefokt op koel karakter) die wel degelijk hysterisch worden als ze iets tegen komen wat ze niet kennen.
Lijkt mij toch meer iets zeggen over de manier van trainen en opvoeden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:47

Ik vind het geweldig om te zien hoe die eventingpaarden met oortjes naar voren en gefixeerde blik OP de hindernis er naar toe gaan. Niks, maar dan ook niks om hun heen deert ze. Zoveel wat er langs de linie gebeurd en te zien is, zoveel wat voor een paard doodeng is. Dat zijn niet de eerste de beste paarden en juist daardoor denk ik dat je alleen kan begrijpen wat eventing nu is als je er zelf aan mee doet. Lijkt mij idd kicken, maar juist des te meer omdat je het als team met je paard doet.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:37

Klopt Russel, maar tijdens een simpel buitenritje zien ze die dingen wel hoor en lopen ze er ook met een grote boog omheen Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:17

Haha! Pablo vloog in Hooge Mierde zonder problemen door de finish die op de terugweg naar de trailer ineens doodeng bleek omdat er grote loaders naast stonden *LOL*