discussie: je paard een dag op stal laten staan...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:07

Peetstap schreef:
Wel tof zo'n oud topic teruglezen, wel erg weinig reacties toen al.

Ehm je vergeet 1 ding. Bokt is in 2001 opgericht, het topic is origineel van 2002. Toen was bokt nog een klein boktje ;) ;) Minder bokkers, dus ja minder reacties :D

Anoniem

Re: discussie: je paard een dag op stal laten staan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:15

Mijn varkentje vond het donderdag iets te veel van het goede en wilde alleen maar binnen blijven. Ze heeft de keus en stak nog net niet een voetje omhoog met de mededeling "nee het is zelfs mij te gortig"
Moet erbij vertellen dat de hele paddoc een groot meer was.
Normaal heb ik een moddermonster of een pony die normaal blond is maar dan grijs is en rijp voor de frituur. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:32

In 2002 was het inderdaad nog heel normaal om je paard 24/7 op stal te houden. In het beste geval mochten ze tijdens mesten dan in de paddock of molen, maar op veel stallen, en vooral grotere stallen, was dat niet het geval.

Sommige maneges hadden in de zomer wel weidegang, maar dat was lang niet voor elke dag. Vaak moest weinig grond ook verdeeld worden over veel paarden.

Stallen waren 3x3 / 3x3,5 en dat was gewoon normaal. Alles wat groter was zag je als echt een grote stal.

Al waren er net zo goed stallen waar je paard wél buiten kon staan, en ook veel paarden stonden gewoon 24/7 op de wei.

Maar er werd toen niet echt over nagedacht denk ik. Je stalde je paard in de meeste gevallen op een plek die voor jou het handigst was.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:35

Onze pony gaat nu met het slechte weer ook maar halve dagen buiten. En ik weet zeker dat als ze mag kiezen dat ze binnen zou blijven. Ze weet niet hoe snel ze weer bij haar stal moet komen als ze buiten gestaan heeft.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:04

18 jaar geleden, ik was toen 10 en had mijn verzorgpony's op de plaatselijke kinderboerderij.

Dieren hadden voor die tijd een fantastisch leven. Ze konden altijd naar buiten, hadden een fijne schuilstal en mochten in de zomer ook nog de wei op.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:21

Ik ben vast een dierenbeul maar die van mij staat nu al ruim een week binnen. Op onze pensionstalling zijn de paddocks nauwelijks begaanbaar. Bovendien had ze aan 3 benen erge mok. Bovendien blijven alle paarden uit haar kudde (een stuk of 3/4) ook binnen en zou ze dus in haar uppie staan.

Maar ze heeft wel artrose en moet dus eigenlijk zoveel mogelijk naar buiten. Ik voel mezelf er echt niet goed bij dat ze zoveel binnen staat. Maar alleen tot haar knieën in de blub met mok zie ik ook niet echt zitten.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:28

Veraaaaah schreef:
Ik ben vast een dierenbeul maar die van mij staat nu al ruim een week binnen. Op onze pensionstalling zijn de paddocks nauwelijks begaanbaar. Bovendien had ze aan 3 benen erge mok. Bovendien blijven alle paarden uit haar kudde (een stuk of 3/4) ook binnen en zou ze dus in haar uppie staan.

Maar ze heeft wel artrose en moet dus eigenlijk zoveel mogelijk naar buiten. Ik voel mezelf er echt niet goed bij dat ze zoveel binnen staat. Maar alleen tot haar knieën in de blub met mok zie ik ook niet echt zitten.

Het is momenteel ook echt kiezen uit 2 kwaden. Ik heb ze ook liever veel buiten maar soms kan het gewoon echt even niet. En dat gaat ook bij mij echt tegen mijn gevoel.
Hopelijk is het snel beter weer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:29

Met het slechte weer / storm is het bij ons ook minder hoor...

Afgelopen zondag was ik er zelf heel de dag bij, mijn merrie heeft toen urenlang naast het schuilstalletje gestaan. Ze vond er echt helemaal niks aan aan dat buiten staan, nochtans heeft ze een warme deken met hals op.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:36

Ik heb de hele dag de deuren open staan, maar met regen verkiezen hier toch wel de schone stro stal. :D Wat ze dan wel graag doen is met z'n tweeën in één stal, dat is blijkbaar toch gezelliger.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:52

Veraaaaah schreef:

Ik lees hier een paar dergelijke reacties. Waarom hou je dan paarden als er in je buurt geen geschikte stal is of je niet ergens heen wil verhuizen? Zeggen dat je het lastig vindt is wel makkelijk natuurlijk. Vind dat altijd heel dubbel.

Als je geen plek kunt voorzien die droog blijft (verhard, hoger gelegen, minder paarden per vierkante meter) met beschutting, waarom begin je er dan aan. We hebben nu eenmaal natte winters.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:00

@Poes, ik ga niet weg waar ik nu sta omdat hij een week of wat minder naar buiten kan. Dan moet hij het er maar even mee doen.
Jij verhuisd toch ook niet omdat iets je niet tegenstaat?

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:13

LaPluche schreef:
@Poes, ik ga niet weg waar ik nu sta omdat hij een week of wat minder naar buiten kan. Dan moet hij het er maar even mee doen.
Jij verhuisd toch ook niet omdat iets je niet tegenstaat?

Helemaal mee eens !
Ik zal nu wel heel bokt over mij heen krijgen, maar slaan we niet een klein beetje door !
Bij ons is de bak nu ook een zwembad, maar gaan de pony's wel naar buiten.
Maar stel dat het nu begint te vriezen ???????
Dan kunnen ze toch ook niet naar buiten. Het is dan niet te doen op een kei harde ongelijke grond.

Zal ik dan maar meteen de verhuiswagen laten komen en naar een land verhuizen waar het niet regent
en de grond hard is.

Dat de paarden zoveel mogelijk buiten moeten kunnen daar ben ik het helemaal mee eens, maar als ze een paar dagen door omstandigheden op stal moeten blijven dan gaan ze daar toch echt niet meteen dood van 8)7

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:16

@poes, beetje kort door de bocht denk ik. Iedereen zijn mening maar als het een paar weken erg slecht weer is, kunnen de normaal prima weiden en paddocks ineens niet meer zo prima zijn.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:23

Toch begrijp ik de vraag van Poes wel.
Gaat het echt maar om een paar dagen dan zal het allemaal wel meevallen.
Maar toch denk ik dat het op diverse stallen wel in weken loopt in plaats van dagen.
Persoonlijk zou ik dan zeker gaan verhuizen, sterker nog dat heb ik in het verleden ook gedaan.
En dat ze minder buiten komen in slechte weersomstandigheden vind ik niet erg, maar elke winter voor langere tijd een verzopen/ bevroren paddock is voor mij een reden daar niet te gaan staan.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:26

Ik begrijp de vraag van Poes ook. Alleen de manier waarop vind ik een beetje te.
Ik ben het met je eens hoor. Als het meer uitzondering is dan regel dat ze buiten komen dan zou het voor mij ook een reden zijn om te verhuizen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:27

Bloemmeke schreef:
@poes, beetje kort door de bocht denk ik. Iedereen zijn mening maar als het een paar weken erg slecht weer is, kunnen de normaal prima weiden en paddocks ineens niet meer zo prima zijn.

Ik heb zelf jaren in randstad gewoond . Echt no way dat ik daar een paard zou houden. Sommige gebieden zijn nou eenmaal niet geschikt om paarden te houden. In 2002 keken we er anders naar, alhoewel 24/7 stal kennelijk voor veel ook niet acceptabel was. De houding tav paardenwelzijn verandert. Ik denk dat over 20 jaar paarden uit de gebieden weg zijn waar ze in de winter enkel op kleine paddocks of binnen moeten staan.
Ik heb zelf het geluk om na jaren sparen buiten te kunnen wonen op zandgrond en met goede stallen. Nu pas heb ik paarden, schapen en varkens. En zie ik hoe dieren het prettigst leven. Met ruimte en soortgenoten. Ik schrik ook van mijzelf als ik zie hoe ik het in de jaren 80 normaal vond dat pony’s op de manege nooit in het weiland kwamen. Ik denk echt dat de houding tav dierenwelzijn verandert door social media. We kunnen veel sneller en makkelijker met elkaar in discussie gaan.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:32

@paardenfan25, Ben het helemaal met je eens. En wat fijn dat je nu een plaats hebt waar de dieren heel fijn kunnen leven. Een perfecte situatie zo te horen!
Helaas is dit niet voor iedereen weg gelegd. En normaal vind ik het zeker niet dat dieren niet buiten komen. Maar soms is perfect helaas niet haalbaar en moeten we het met bijna perfect doen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:39

Perfect is sowieso bijna niet haalbaar. Ik heb mijn paarden aan huis, maar ben ook gewoon afhankelijk van mijn eigen inkomen en kunnen dus perfect is het sowieso niet. En de laatste weken al helemaal niet als ik de wei en paddock zie...

Maar ik ben het wel met Poes eens. Als je echt geen mogelijkheden hebt, dan zou je je af moeten vragen of je dan wel een paard moet willen. Althans dat zou ik wel doen. Als ik enkel de keuze zou hebben van binnen houden, en dan heb ik het niet over een dagje (al komt dat bij mij nooit voor!), dan zou ik liever geen paard hebben. En ik denk toch dat we met steeds meer extreme te maken gaan krijgen, dus natte winters, stormen, maar ook extreme droogte en hoge temperaturen. Goed om daar wel op in te spelen.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:49

Ik woon ook in de randstad en heb lang gezocht naar een plekje waar hij wel naar buiten kan elke dag. Ik heb toen besloten om wat verder te rijden maar hij wel goed staat. Ik heb altijd in omgeving utrecht gewoond en toen stond hij elke dag buiten in een kudde, winter en zomer en savonds/snachts op stal.
Ik ben toen gaan verhuizen en woon nu in Rotterdam. Helaas is het hier gewoon stukken moeilijker om een goede plek te vinden waar je paard elke dag buiten komt.
Uiteindelijk een plekje gevonden, waar hij een stal met verharde uitloop heeft en elke dag buiten komt in een kudde. winter en zomer.

Nu moet ik zeggen dat hij slecht tegen binnen staan kan, maar ik moet hem soms voor zijn eigen best wil opsluiten. Met deze vele regen en gure wind blijft hij namelijk altijd in zijn uitloop staan ipv binnen in zijn stal. Hierdoor raken zijn dekens op een gegeven moment verzadigd en vorige keer toen ik aan kwam was hij flink koud en aan het rillen.
Deur dicht gedaan voor een avond/nacht zodat ie kan opwarmen en opdrogen.

Ik vind het niet een probleem als hij een dag of hooguit 2 in stal moet blijven, alleen ik probeer wel altijd m dan even in zijn uitloop te laten al is het maar een half uur/uurtje voor een frisse neus. Kan het niet, dan gaat ie er niet dood aan om een dag in stal te staan

Ik zeg altijd maar, het is wat het is :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:52

Ik vind het niet normaal als een paard de hele dag op stal staat, ook niet voor 1 dag.
Daar heb je toch geen paard voor. Die hebben ruimte nodig.
Als het weer het niet toelaat dan dien je zorg te dragen voor een andere oplossing zodat het paard wel (liefst vrije) beweging krijgt

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:55

AaronYve schreef:
Ik vind het niet normaal als een paard de hele dag op stal staat, ook niet voor 1 dag.
Daar heb je toch geen paard voor. Die hebben ruimte nodig.
Als het weer het niet toelaat dan dien je zorg te dragen voor een andere oplossing zodat het paard wel (liefst vrije) beweging krijgt

Lijkt me vanzelf sprekend dat als je paard door het weer een dag zijn stal niet uit kan dat hij dan in ieder geval beweging krijgt in de zin van rijden/longeren/wandelen of los gooien. Dat vind ik wel een must!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 14:01

Hier zijn ze nog nooit een dag de stal helemaal niet uit geweest, tenzij het om medische reden is.
Als ze echt niet los kunnen probeer ik in ieder geval een stukje te lopen en in uiterste nood ze te poetsen op de poetsplaats zodat ze wel de box even uit zijn.
Voor zover ik me kan herinneren is dat nog nooit voor gekomen.

Met slecht weer, sneeuw, ijs, etc wel wat korter naar buiten, maar dat is dan even niet anders.
Streven blijft om ze elke dag zo lang mogelijk buiten te hebben.
Een inloopstal waar ze eigen keuze hebben lijkt me dan echt echt ideaal!
Als ik ze thuis zou hebben zou ik ook zoiets creëren.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 14:55

Ik denk dat ze hier per jaar gemiddeld 2 of 3 dagen niet in het land komen.
Meestal bij langdurige regen in combinatie met wind, vroeger :+ ook bij ernstige gladheid.
Maar altijd wel uit de stal, even los in de bak, beetje rennen, spelen.
Vaak laten we ze ook even vrijspringen, de bak moet toch gesleept als daar 5 of 6 paarden aan het crossen zijn geweest :-).
Ik heb niet het idee dat ze het erg vinden - zeker niet erger dan buiten met zulk weer.
En er is soms weinig keus, anders gaat het land helemaal aan gort...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:07

Maar kunnen jullie paarden hun ei wel kwijt in de bagger? Die van ons trekt geen sprintjes nu in de paddock hoor. Die hebben we gister aan longe even los laten gaan, dat was even nodig. Hij vindt het buiten toch te nat denk. Zie het de andere paarden op stal ook veel minder doen. Ze staan een beetje stil om zich heen te kijken, of met hun maatje te klieren :+

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:13

Incidenteel een dag stal heb ik geen moeite mee, maar dan 5x per jaar ofzo. Als de weersomstandigheden echt bagger zijn. Maar zelfs dan regel ik onderling met stalgenoten dat ie er toch 2x uit komt, als is t maar een half uurtje. Of je rijdt zelf een x extra op en neer.

Als ik die van ons met 2en in de buitenbak zet, rennen ze meestal toch wel hun rondje hoor. Een flinke bok komt er dan meestal ook wel uit!